Mourinho efter Elche-sejr: Vi giver kontrollen væk

José Mourinho var tilfreds med, at Real Madrid hentede tre point mod Elche, men portugiseren var langt fra tilfreds med den måde, holdet mistede kontrollen over kampen på efter en 2-0-føring.

»Problemet er åbenlyst. Det er sværere at vide hvorfor, men det er nemt at forstå, at der er kampe, som virker afsluttede, men som til sidst ikke er det. Vi har tre, fire eller fem chancer for at lukke kampen, men vi gør det ikke,« sagde Mourinho efter kampen.

Real Madrid havde flere muligheder for at øge føringen, men i stedet faldt intensiteten, og Elche kom tilbage i kampen.

»Når vi ikke gør det, går vi fra at have en kamp, der var nem, til ikke at have kontrol. Det virker som om, vi tænker: 'Okay, vi har ikke scoret, vi har ikke gjort det til 3-0 eller 4-0, men kampen er stadig afgjort'. Det er som når alting virker let, og man bare lader tingene gå.«

Mourinho fremhævede samtidig den atmosfære, Real Madrid møder på udebane i Spanien.

»På den slags spanske stadions, hvor der er fuldt hus og en fantastisk fanskare, går de hele vejen mod Real Madrid. Et mål, og så er kampen åben.«

Det vigtigste var dog, at Real Madrid reagerede, da Elche havde udlignet.

»Det gode er, at når der kommer sværhedsgrad og pres på grund af risikoen for at miste point, så reagerer holdet og vinder. Det er trods alt det vigtigste.«

Mourinho var også meget tilfreds med Yan Diomandes udvikling. Den unge spiller spillede hele kampen med et gult kort og bidrog blandt andet med assisten til et af Real Madrids mål.

»Han vokser. Fysisk kan man allerede se, at han har minutter i benene. Forståelsen med holdkammeraterne vokser også. Den aflevering, Valverde laver til ham ved det andet mål, havde han måske ikke lavet for en måned siden. Nu øges forståelsen.«

»Han har en rigtig god arbejdskapacitet og er intelligent. Det er ikke nemt at spille 90 minutter med et gult kort. Han kontrollerede sig selv rigtig godt og gjorde et stort arbejde for holdet. Jeg er glad.«

Mourinho blev også spurgt, om Arda Güler er blevet uundværlig for holdet. Det afviste portugiseren.

»Nej. Ingen er uundværlige.«

Træneren forklarede samtidig, hvorfor han foretog ændringerne med Jude Bellingham og Brahim Díaz.

»Jeg lavede de to første udskiftninger med Bellingham og Brahim, fordi vi var ved at miste kontrollen. Vini havde gjort et rigtig godt arbejde defensivt, men han var træt. Arda, som spillede på den position, var også ved at sænke intensiteten.«

»Da jeg satte Bellingham og Brahim ind, var det med en 2-0-føring, men jeg kunne allerede mærke, at vi var ved at miste kontrollen. Faktisk kom de tilbage til 2-2, og derefter gik vi med den tunge ammunition og reddede os.«

Mourinho understregede derfor, at det ikke primært handler om antallet af indkasserede mål, men om at holde fast i kampens kontrol.

»Jeg kan rigtig godt lide, at mit hold scorer mål. Men jeg kan også godt lide at kontrollere kampene. Jeg kan ikke lide at forære kontrollen væk.«

»Det handler ikke om målene. Det handler om, at vi giver kontrollen over kampene væk. På et tidspunkt kan modstanderen score et mål ud af ingenting, men når de har scoret mod os, har vi givet dem kontrollen over spillet.«

Trods problemerne kunne Mourinho konstatere, at Real Madrid igen stod med tre point.

»Vi har vundet, vi kunne have tabt, men det skal man gøre, fordi uafgjort ikke er godt nok. Tre point og ikke mere.«

Og efter den hektiske kamp havde Mourinho ingen planer om at give spillerne en skideballe.

»De har brug for at hvile. I morgen har de fri. Jeg siger stort set ikke noget i omklædningsrummet. Torsdag er vi tilbage.«

Han erkendte dog, at perioderne med lav intensitet fortsat er noget, der bekymrer ham.

»Når vi har perioder på topniveau med fantastisk kvalitet og så mange målchancer, og bagefter har en periode, hvor vi bliver passive, afventende og sænker intensiteten, så er det selvfølgelig bekymrende. Men vi har vundet, og spillerne fortjener kredit.«

Log-på for at kommentere

Seneste artikler...