Klubprofil og fankultur?

• Peter 1904
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #109 af Peter 1904
Besvaret af Peter 1904 på emne Klubprofil og fankultur?
Både Getafe og Rayo fremhæves netop som Real Madrid-venlige, hvorfor styrkeforholdet i Madrid er 3 - 1 i forh. til Barcelona.

I Barcelona er det derimod 1 - 1, hvormed lille Espanyol nulstiller FC Barcelona på selve katalanernes hjemmebane.

<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #110 af Hugol
Besvaret af Hugol på emne Klubprofil og fankultur?
Ja og kun på la liga klubberne. Derfor kan du jo ligepludselig ikke sige at det tæller hele Spanien.

Betis er Andalusien men der er heller ikke nogen der siger at Andalusien ikke har nogle hold i Primera.

Til gengæld er der stadig mange områder og klubber i Andalusien som ikke er en del af undersøgelsen.

Og igen for 3 gang omkring de 3 andre klubber i Madrid.
&quot;Jeg har da også forklaret dig at Real Madrid har langt flere fjender i de nævnte klubber, og derfor får du heller ikke det helt korrekte billede af hvor mange der fortrækker Madrid fremfor Barcelona i Madrid, ud fra den nævnte undersøgelse.&quot;

Det kan godt være at de har under 4 millioner indbyggere i alt til sammen, men det er stadig en masse mennesker hvor største delen af de fodbold interesserede holder med Madrid fremfor Barcelona. Ligesom største delen af de 6,5 millioner i Madrid, hvor dem der er fodbold interesserede heller ikke er blevet spurgt.

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #111 af Hugol
Getafe er Madrid venlige, men hvor mange mennesker ser du på deres stadion når de spiller på hjemme. De har aldrig udsolgt! Så igen er undersøgelsen basseret på forkerte grundlag.

Rayo er splittet og ikke alle holder med Madrid, efter Rayo. Jeg har lige været inde og se Real Madrid-Rayo. Og det er bestemt ikke fordi at der er god stemning mellem de to klubber.

Som As præsenterede i går i deres debat. Så er undesøgelsen misvisende, og derfor kan den ikke tages seriøst, hvis man skal se det på landsplan.

På landsplan er Real Madrid den mest populære klub i Spanien.

• Peter 1904
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #112 af Peter 1904
Besvaret af Peter 1904 på emne Klubprofil og fankultur?
I et af dine svar skriver du ellers, at Andalusien ikke er blevet hørt i undersøgelsen - selvom både Malaga, Sevilla og Betis er andalusiske klubber.

Madrid er repræsenteret ved 4 klubber, hvilket dækker 6,5 mill. pers. Det vil sige, at Madrids andel af La Liga-klubber er større end Madrid-områdets andel af den spanske befolkning - så MAdrid er rigeligt baseret i undersøgelsen.

Nu er klubberne jo ikke repræsenteret i undersøgelsen ved, hvor mange mennesker, der er på deres stadions, så Getafes tilskuertal er intet argument overhovedet.

Dine subjektive observationer til en eller anden kamp tror jeg også, at man roligt kan udelade som indikatorer i undersøgelsen.

14 år 10 måneder siden #113 af JSaxtorph
Besvaret af JSaxtorph på emne Klubprofil og fankultur?
@Hugol

Jeg skriver netop, at repræsentativiteten kan være mangelfuld, hvis man skal se på hele Spanien. Jeg er enig med Peter 1904 i, at man godt kan udelukke flere regioner og stadig give et dækkende billede på landsplan - for det meste. I dette tilfælde, når forholdene er så regionsbestemte, vil jeg mene, at det ville gavne repræsentativiteten, at man havde alle regionerne repræsenteret. Men kun hvis man skulle konkludere på landsplan.

Det synes jeg egentlig, at undersøgelsen ganske klart understreger. Det er en rundspørge foretaget blandt Liga BBVA-holdenes fans, og derfor kan man med meget, meget stor sikkerhed konkludere noget konkret ud fra resultaterne: At Barcelona er den mest vellidte Liga BBVA-klub _i Liga BBVA_, og at Real Madrid er den mest forhadte. Der er altså intet galt i undersøgelsen. Hvis man er uenig i det, så er det, fordi man ikke kender til begreberne inden for udførelse af rundspørger. Der kan dog være noget galt med fortolkningen af undersøgelsen, og i dette tilfælde er fejlen så på Madridista.dk's side (og måske AS, hvis de vælger at drage nationale konklusioner på baggrund af undersøgelsen).

Men jeg tror faktisk ikke, at resultatet ville ændre sig synderligt, hvis du havde alle regionerne med. Nogle Madrid-venlige regioner er udeladt, men det er der vel også nogle Barcelona-venlige regioner, der er.

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #114 af Hugol
&quot;Jeg skriver netop, at repræsentativiteten kan være mangelfuld, hvis man skal se på hele Spanien&quot;

DEN ER MANGELFULD!!

&quot;I dette tilfælde, når forholdene er så regionsbestemte, vil jeg mene, at det ville gavne repræsentativiteten, at man havde alle regionerne repræsenteret. Men kun hvis man skulle konkludere på landsplan.&quot;

JA ENIG, og derfor kan man ikke konkludere at fordi Barcelona foerer i primera, at du saa vil faa samme resultat i resten af divisionerne.

&quot;Nogle Madrid-venlige regioner er udeladt, men det er der vel også nogle Barcelona-venlige regioner, der er.&quot;

Ja, og i den forbindelse er der flere regioner som er Madrid venlige.
Peter1904
Selvf bliver man noedt til at tage i betragtning hvor mange fans der kommer paa stadions da undersoegelsen er gjort der. Ligeledes hvor folk kommer fra.
Real Madrid har en stor del af udenlandske fans praesenteret paa stadion i hver evig eneste kamp. Mange spaniere har ikke raad til at se Real Madrid spille. Derfor faar du ogsaa et forkert billede der!!!

Atl Madrid er ikke Madrid venlige ligesom man til dels heller ikke kan sige Rayo er det. Getafe er en mindre by og har ikke saa mange tilhaengere.
Derfor giver det ikke et saerlig godt billede af hvor mange der er med Madrid naar man skal kigge paa landsplan. Madrid vil jo ifoelge din mening vaere ca 25% Barca og 75% Madrid fans. Den holder jo ikke.
Ser man paa det la liga maessigt saa ja, saa er Barcelona mere venligt, Ser man Spanien som helhed, saa er Spanien madrid venlige. Mere er der ikke at sige til dette!

LAV UNDERSOEGELSEN I SEGUNDA DIV.. Der er flere klubber og flere af dem er Madrid venlige..
At undersoegelsen kun er i liga BBVA er for mig ligemeget.. Det er hele Spanien der taeller for mig og der har Madrid stadig et klart overtal.

14 år 10 måneder siden #115 af JSaxtorph
Nej, men hvorfor skal man absolut konkludere på landsplan? Undersøgelsen er lavet blandt Liga BBVA-klubber, og derfor er det nærliggende at konkludere på La Liga-basis. Og det er vel også det, selve undersøgelsen gør - at forskellige medier så fejlfortolker undersøgelsen, det har intet med dens gyldighed at gøre. Desuden vil jeg mene, det er interessant at måle på den mest populære klub i Spaniens bedste liga.

Og Peter 1904 har fuldstændig ret i, at hvor mange fans der er på stadion er fuldstændig irrelevant. Det kan du ikke bruge til noget og gavner ikke undersøgelsens troværdighed.

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #116 af Hugol
Det er da relevant naar man taenker paa sidste aars nyhed, hvor manglende tilskuere i BBVA var et stort problem og stadig er!

Det gavner slet ikke trovaerdigen naar der er et mindre antal af tilskuere. Og vi kan da kun blive enig om at jo flere mennesker der giver svar, jo bedre konklusion kan du goere dig af et resultat.

Ja hvis du finder det interessant, fair nok. Men det er vel nok naerliggende at finde det mere interessant at se paa hele Spanien. Det er vel ikke nogen hemmelighed at Real Madrid er hadet meget i baskerlandet og Catalonien. Saa fair nok hvis det bliver bekraeftet via en undersoegelse, men jeg finder det bestemt ikke interessant.

Jeg ser det ikke som en fejl fortolkning fra mediernes side, men en kritik af undersoegelsen. Det er nemlig ligegyldigt at kigge kun paa la liga.

14 år 10 måneder siden #117 af JSaxtorph
Det er uberettiget kritik at kritisere undersøgelsen for dens gyldighed, fordi man prøver at konkludere noget på den, som den ikke selv lægger op til. Undersøgelsen kigger på populariteten i Liga BBVA - ikke på landsplan. Derfor nytter det ikke noget at skrive, at undersøgelsen er utroværdig og ikke giver et godt billede på hele Spanien. Det er jo ikke dét, som undersøgelsen har haft til hensigt.

Så kan man anmode om en undersøgelse, der giver et samlet blik på Spanien. At du synes, det er ligegyldigt, er faktisk ragende ligegyldigt. Undersøgelsen er blevet lavet, og flere finder den relevant. Det kan godt være, det er mere interessant at se på hele Spanien - fint, så foreslå det, men det er ikke et argument for at undersøgelsen er uholdbar.

Antallet af tilskuere er ikke relevant, når du kun tager et udsnit på 70 fans fra hver lejr (som jeg har forstået, at de har gjort). Det er fint repræsentativt. Det bedste billede vil selvfølgelig blive givet, hvis alle er blevet spurgt. Men det er ikke nødvendigt. Her har vi en undersøgelse, der i dens metode er berettiget (en stratificeret udvælgelse på kvalitative interviews) til at være repræsentativ, som har en forskel, der er signifikant med et signifikansniveau på 99 %. Du er altså 99 % sikker på, at resultatet holder. Det er sgu fint nok for mig. Typisk opererer medier med et signifikansniveau på 95 %, og det kan man snildt konkludere en masse på (det kan du bare se, mange danske aviser, tv-stationer osv. gør).

Og som Peter 1904 også er inde på, så er Madrid populationsmæssigt også fint repræsenteret i undersøgelsen. Men det er stadig irrelevant - man tager udgangspunkt i Liga BBVA og konkluderer på det, så skal man ikke nødvendigvis tage hensyn til regionsforhold.

Det er fint nok, at du ikke er glad for resultatet, men konklusionen på at Real Madrid er den mest forhadte klub blandt fans af klubber i Liga BBVA, og at Barcelona er den mest populære, kan du kun betvivle med en 1 %'s usikkerhed som rygdækning.

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #118 af Hugol
&quot;Det er uberettiget kritik at kritisere undersøgelsen for dens gyldighed, fordi man prøver at konkludere noget på den, som den ikke selv lægger op til. Undersøgelsen kigger på populariteten i Liga BBVA - ikke på landsplan. Derfor nytter det ikke noget at skrive, at undersøgelsen er utroværdig og ikke giver et godt billede på hele Spanien. Det er jo ikke dét, som undersøgelsen har haft til hensigt.&quot;

Ja og derfor er det ligesaa uberettiget at kunne konkludere at det ogsaa ville taelle paa landsplan at Barcelona vil ha mest popularitet ud fra denne undersoegelse.

&quot;Det er fint nok, at du ikke er glad for resultatet, men konklusionen på at Real Madrid er den mest forhadte klub blandt fans af klubber i Liga BBVA, og at Barcelona er den mest populære, kan du kun betvivle med en 1 %'s usikkerhed som rygdækning. &quot;

Det er heller ikke det jeg goer. Men folk lagde op til en debat som var skabt paa forkerte grundlag. Hvordan Madrid kan faa de spanske tilhaengere tilbage og vaere den mest populaere klub igen i spanien og altsaa ikke liga bbva.

&quot;#96: raul7=kongen (RMF-DK Best.) | 11-10-2011 14:00

Peter har selvfølgelig ret, jeg synes dog debatten ender ude af en lidt ærgerlig tangent.

Det relevante er vel at diskutere, om det er vigtigt for Real Madrid, at være den almene spaniers klub og - i så fald - hvordan man kan blive det igen. &quot;

Derfor skriver jeg at undersoegelsen er ligegyldig, da den ikke rammer bredt nok selvom du mener det. Der er simpelthen for mange forhold man ikke har taget i betragtning til at kunne konkludere paa landsplan med saadan en undersoegelse.

Og Madrid vil nok aldrig ha den store fanskare paa sin side i BBVA, og selvom vi en dag skulle faa overtag igen. Derfor er det for mig ligegyldigt at kigge kun paa BBVA. Men hvis du kigger paa hele Spanien, saa har vi en bredere fanskare end Barcelona, og det er derfor kritikken kommer fra AS bla, paa deres egen undersoegelse.

14 år 10 måneder siden #119 af raul7=kongen
Besvaret af raul7=kongen på emne Klubprofil og fankultur?
Hvor kan der dog fluekneppes for flueknepningens skyld nogle gange.

At jeg henviser til hele Spanien, skal JSaxtorph og andre ikke stå til regning for. Det bør vel være åbenlyst for de fleste.

Derudover mener jeg på alle måder, at det er tydeligt Real Madrid har mistet respekt hos den almene spanier. Det kan man selvfølgelig ikke konkludere på baggrund af denne undersøgelse alene, men tager man en lang række faktorer med i ligningen, så kræver det vel ikke den store intelligens at se. Om det så er på en retfærdig baggrund eller ej(her henvises til Barcas popularitet), det kan selvfølgelig diskuteres, men det er nu engang tilfældet.

Desuden er det i høj grad problematisk, at man skaber sig flere - og større? - fjender i den spanske liga. Det giver hårdere kampe, mere negativ pressedækning, flere rygter, flere svinske taklinger, ondere tilskuere og listen kan fortsættes. Derfor bør man, uanset hvad, tage undersøgelsen seriøst.

Og kan vi så ikke stoppe den ligegyldige debat om undersøgelsens gyldighed - denne var næppe blevet kritiseret, hvis den havde vist det modsatte resultat - og i stedet fokusere på de overordnede problemstillinger, som endnu engang kan fremhæves.

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #120 af Hugol
Han staar ikke til regning for noget.

Det er blot en henvisning til den allerede igangvaerende debat, hvor man snakker om den generelle spanier alene. Det er det jeg hele tiden har haft udgangspunkt i lige siden debatten startet.

Den er kun kritiseret pga af den vil mere end den egentlig kan. Derfor er gyldigheden et element i denne debat.

Leveret af Kunena Forum