Klubprofil og fankultur?

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #133 af Hugol
Besvaret af Hugol på emne Klubprofil og fankultur?
Jeg tror vi vil faa et mere realistisk resultat, hvis metoden blev gjort korrekt, ogsaa med undersoegelsen kun i bbva. Dog stadig til Barcelonas fordel.

Landsdaekkende er der ingen tvivl, Spanien er madridista.

Spanien har ca 45 millioner indbyggere. Madrid og Barcelona udgoer ca 10 millioner til sammen. Madrid 6,5 Barcelona 3,5 Madrid har en klart stoerre spansk fanskare end Barcelona bare paa byerne hver isaer.

Andalusion har et indbygger tal paa omkring 8.2 millioner, her er hovedparten madridistas.

<font color=7A0000>*INDLÆG ER RETTET AF BRUGER</font>

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

14 år 10 måneder siden #134 af JSaxtorph
Besvaret af JSaxtorph på emne Klubprofil og fankultur?
Jeg trækker mit ovenstående indlæg i land igen, for vi er åbenbart ikke enige, Hugol og jeg, alligevel. Jeg er ærlig talt ret forvirret over, hvad der egentlig siges og menes.

Undersøgelsens metode er valid. Den er holdbar. Der er foregået en stratificeret udvælgelse af svarpersonerne, som er blevet mødt med en kvalitativ tilgang. Det er, helt uden nogen dikkedarer, repræsentativt. Anfægter man dette, så kender man ikke til de gængse regler og begreber inden for rundspørger. Undersøgelsen er ikke lavet på noget &quot;forkert grundlag&quot;. Man kan hævde, at en anden undersøgelse vil være mere relevant og sigende, men - sagt igen, igen, igen - det kan aldrig være et kritikpunkt af gyldigheden i undersøgelsen.

&quot;Landsdaekkende er der ingen tvivl, Spanien er madridista.&quot;

Det er en meget, meget modig udmelding. Det kan godt være, at man kan ændre lidt på procenterne ved at spørge samtlige regioner, men ellers er der taget et ret bredt udsnit af den spanske befolkning i undersøgelsen. Det er uhyre sjældent, at resultaterne ændrer sig markant, når man inddrager få specifikke regioner - især når man ellers står med en overvejende repræsentativ undersøgelse, der har en signifikant forskel. Som sagt før, det ville gavne troværdigheden i forhold til at konkludere på landsplan, men undersøgelsen her er altså en stærk indikation. Det kan man ikke komme udenom. Og så er det egentlig ragende ligegyldigt, om fire-fem millioner mennesker ikke er med. De største områder er repræsenteret, og det giver et pænt fingerpeg om situationen.

• madssp
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #135 af madssp
Besvaret af madssp på emne Klubprofil og fankultur?
Jeg er næsten chokeret Hugol.......

Du siger et og mener noget andet, og 5min efter siger du igen noget andet og mener noget tredje..

1. Undersøgelsen er 100% gyldig og lavet 100% korrekt. Der kan ikke stilles spørgsmålstegn ved dens korrekthed.
2. Du konkluderer (Spanien er Madridistas) uden noget videre belæg eller indsigt, til trods for at denne undersøgelse giver en indikation om det modsatte.

Nu må du altså snart forholde dig til fakta, i stedet for det udenoms-vaklen og lokumspladder, som åbenbart varierer afhængigt af hvem der spørger.

Det er dog helt vildt så meget forumplads et så lille emne har formået at tage, fordi man ikke kan acceptere en uvildig undersøgelses udfald.... Sådan virker det i hvert fald!

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #136 af Hugol
Kigger du saa derimod paa Madrids og Barcelonas indbygger tal, der har Madrid jo markant flere indbyggere, hvilket jo kun kan betyde at paa landsplan er Madrid stadig foran.

udgjorde man undersoegelsen kun i disse omraader ville barcelona jo tabe stort. Det er i oevrigt en vaesentlige bedre undersoegelse at kunne konkludere noget fra.

Mads.
undersoegelsen er lavet paa 750000 mennesker. Jeg behoever ikke engang at lave en undersoegelse paa 10 millioner mennesker. Faktum er at imellem disse 10 millioner findes der langt flere madridistas end cules.

eller mener du at den enkelte spanier i Madrid er en flittig tilhaenger af Barcelona?

Slut. Det kan ikke blive mere simpelt, heller ikke i forhold til tomas roncero!

• madssp
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #137 af madssp
Ja 750.000 er faktisk ekstremt repræsentativt.

For at lave en undersøgelse, f.eks. til det danske valg, blev langt, langt, langt færre mennesker adspurgt og indgik i disse undersøgelser - alligevel holdte det stik.

Du er umulig at diskutere dette med, da du stædigt holder fast i ikke andet end spekulationer og ej vil forholde dig til fakta. Og fakta er, at der IKKE er nogen undersøgelser der bakker dine påstande op eller indikerer at du skulle have ret - tværtimod.

Og hvis du kun måler i Barcelona og Madrid er undersøgelsen i øvrigt ikke repræsentativ................

Jeg giver op!

- I øvrigt.. Du anfægter en journalist og hans kendskab til gældende regler og begreber omkring rundspørger - herunder afvigelsesprocenter ifht. sikkerheden af disse.

14 år 10 måneder siden #138 af JSaxtorph
For mit vedkommende tror jeg bare, at jeg vil følge raul7=kongens anbefaling og lukke den her. Det ligner, at de fleste godt kan se logikken i forhold til undersøgelsens gyldighed, men at Hugol opstiller egne regler for statistikberegning og rundspørgemetoder. Det er en lost cause.

Jeg vil dog stadig gerne høre fra skribenten af nyheden, om hvorfor man til sidst konkluderer, at al sandsynlighed taler for Real Madrid som den mest populære klub på landsplan. :-)

14 år 10 måneder siden #139 af Raul 4 ever
Besvaret af Raul 4 ever på emne Klubprofil og fankultur?
&quot;Jeg vil dog stadig gerne høre fra skribenten af nyheden, om hvorfor man til sidst konkluderer, at al sandsynlighed taler for Real Madrid som den mest populære klub på landsplan. :-) &quot;

Det er ikke mig der er skribenten, men som jeg skriver i indlæg #76 så var der i 2007 32,8 % af befolkningen som holdt med RM, mens 25,7 % der holdt med Barca. Eftersom der ikke er lavet nogen ny undersøgelse er det sandsynligt at billedet er nogenlunde det samme, men at Barca nok er kommet tættere på eller måske endda har overhalet en smule.

I princippet kunne alle dem der havde svaret i denne undersøgelse have anti-sympati for Real Madrid (med undtagelse af de 70 Real Madrid fans der er spurgt), selvom 30-50-80-whatever % af befolkningen er madridistas.

Dog vil jeg mene at hvis der er mange som har Barca som deres andet hold i en region, så er der også mange som vil have Barca som deres første hold i denne region. Derfor tror jeg at denne undersøgelse indikerer at Barca er ved at få overtaget som hele Spaniens hold, uden vi direkte har en undersøgelse der siger noget om dette.

Men skal vi ikke bare lukke undersøgelsesdebatten her?

14 år 10 måneder siden #140 af raul7=kongen
Besvaret af raul7=kongen på emne Klubprofil og fankultur?
@JSaxtorph.

Jeg vil blot slå fast, at jeg ikke har skrevet nyheden og mine udsagn i debatten 100% står for egen subjektive regning. I øvrigt var det ikke dig jeg mente fluekneppede uden årsag, der var fin indsigt og god hensigt med dit første indlæg, derefter kørte enkelte det desværre af sporet.

@Alle.

Dernæst synes jeg også vi skal lade den ligge. Som jeg har sagt flere gange, kan man debattere utallige ting omkring undersøgelsen - og det var vel også det Raul 4 ever lagde op til? - undersøgelsen i sig selv er vel ikke altafgørende, da den blot bekræfter tendenser, som de fleste vel kan se.

• Hugol
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #141 af Hugol
Mads
&quot;Og hvis du kun måler i Barcelona og Madrid er undersøgelsen i øvrigt ikke repræsentativ................&quot;

Ligesom den heller ikke vil være repræsentiv i forhold til landsbaseret hvis man gudhjælpende ved i forvejen, at store dele af BBVA´s fanskare er anti madridistas.

Lavede du samme undersøgelse i Segunda division ville du få et helt anderledes resultat da der er langt flere Madrid venlige klubber der end der er i primera.

Derfor siger jeg jo også at Madrid stort set aldrig har haft særlig meget popularitet i primera blandt udeholdendes fans, hvortil de vælger andre klubber. Sådan har det altid været og sådan vil det altid være. De tidligere undersøgelser som Raul 4 ever henviser til er jo også lavet landsdækkende.

Det er godt nok en kvalitativ undersøgelse, men det betyder stadig at du kan finde smuthuller. Du spørger jo selvf der hvor du ved du finder dine ønskede svar!

Og som din ven/bekendt siger, kan man jo sagtens stille spørgsmålstegn ved det, hvis man skal kigge på landsdækkende del, og DET gør jeg!. BBVA mæssigt, er jeg on off som jeg sagde tidligere. Jeg vil slet ik sige at Madrid har en overvægt der, for det har de stort set aldrig haft.

14 år 10 måneder siden #142 af JSaxtorph
@Raul 4 Ever

I princippet, ja - det er der en procents sikkerhed på. ;-)

@raul7=kongen

Okay, beklager misforståelsen - så giver det hele mere mening for mig!

• madssp
  • Emne forfatter
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #143 af madssp
Ligesom den heller ikke vil være repræsentiv i forhold til landsbaseret hvis man gudhjælpende ved i forvejen, at store dele af BBVA´s fanskare er anti madridistas. - Nej, men nu er dens formål heller ikke at skulle være repræsentativ ifht. at måle Real Madrids popularitet i Spanien, som det snart er blevet understreget 100 gange! Først anfægter du undersøgelsen, så accepterer du den, og nu stiller du igen spørgsmålstegn ved den og drejer den. Jeg siger heller ikke at undersøgelsen part-out har samme udfald som hvis du målte i hele Spanien, men den kan give en indikering. Og det passer, sammenholdt med Barcelonas senest 3 sæsoner, nu meget godt. Everybody likes a winner!

Det er godt nok en kvalitativ undersøgelse, men det betyder stadig at du kan finde smuthuller. Du spørger jo selvf der hvor du ved du finder dine ønskede svar! - Er dette en hentydning til, at du mener at rundspørgeren bevidst er gået efter undersøgelsens resultat? Ellers forstår jeg simpelthen ikke hvor du vil hen med den hentydning!

Undersøgelsen er lavet ud fra gældene og anerkendte regler, begreber og demografi. Der er adspurgt mere end rigeligt, for at fremvise en utrolig sikker prognose. Undersøgelsen er solid. Undersøgelsen viser med al sikkerhed at Real Madrid er det mest forhadte hold i ligaen, og Barcelona det mest vellidte. Fakta. Og lad os så slutte den der..

• LosMerengues30
  • Gæst
  • Gæst
14 år 10 måneder siden #144 af LosMerengues30
Besvaret af LosMerengues30 på emne Klubprofil og fankultur?
Lige for at få et par sandheder på plads.

Catonien (7,5 mio.), Valencia (5.1 mio.), De Baleariske Øer (1.1 mio.), Murcia-regionen (1.4 mio.), Aragon (1.3 mio.), Navarra (0.6 mio.), Baskerlandet (2.2 mio.), Asturias (1.1 mio.) og Galicien (2.8 mio.) er alle af historiske, politiske og ikke mindst kulturelle årsager domineret af Barcelona fans.

De Kanariske Øer kan jeg ikke udtale mig om, men jeg formoder at tilslutningen til henholdsvis Real Madrid og FC Barcelona er ligeligt fordelt, idet De Kanariske Øer (2.1 mio.) er befolket af alle befolkningsgrupper i Spanien. Dertil er der også et lille had til Madrid og centralstyret.

Asturias er formodentlig, sammen med De Kanariske Øer den region, hvor FC Barcelona fans er i flertal, hvor den største andel af madridistas er at finde af kulturelle, historiske og politiske årsager.

Det giver i alt 24,1 (fraregnet den halve million af formode madridistaer på De Kanariske Øer) mio. indbyggere, hvoraf de fleste holder med FC Barcelona.

De resterende provinser er domineret af Real Madrid og her er der tale om Cantabrien, La Rioja, Castillien og León, Extramadura, Madrid, Castillien-La Mancha og Andalusien, hvoraf Andulusien formodentlig har den største fanskare af FC Barcelona fans, pga. afstanden mod centralstyret og den store andalusiske immigration til Catalonien.

Da det samlede indbyggertal i Spanien er lidt under dobbelt så stort (46 mio.), er jeg tilbøjelig til at konkludere at fordelingen er forholdsvis ens, dog med en lille fordel til FC Barcelona anno 2011 pga. de mange FC Barcelona spillere på det spanske landshold, dominansen i Spanien og Europa og samt Mourinhos utvilsomt negative indvirkning på den almene fodboldinteresserede spanier.

Det er hvert fald slående at iagtage undersøgelsen og sammenligne den fra 2006, lige efter FC Barcelona's succerige periode fra 2004-2006, der alligevel viste en nogenlunde komfortabel føring på 5-6 procent.

Det samme ville formodentlig være tilfældet havde man lavet undersøgelse i efteråret 2008 (efter EM-triumfen).

Undersøgelsen er altså ikke nødvendigvis fuldstændig retvisende, men det er bestemt sandsynligt, at det forholder sig som det gør anno 2011.

Leveret af Kunena Forum