Kan Cristiano Ronaldo blive historiens bedste?
Afstemning: Kan Cristiano Ronaldo blive historiens bedste fodboldspiller?
| Ja |
|
35 | 62.5% |
| Nej |
|
21 | 37.5% |
| Antal stemmer: 56 | |||
| Kun registrede brugere kan deltage i afstemningen | |||
- DarioGomez
-
- Eduardo
-
Messi vil blive husket for sit lave tyngdepunkt, sit venstre ben og sine evner til at blive opdaget i at forsøge at snyde i skat.
Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg synes klart Maradona er den bedste nogensinde, hvis man kigger på de ligaer, titler og hans kvaliteter så ser jeg ingen magen til. Da han var i Italien var fodboldens hårdhed nok på sit højeste med direkte slagtninger og gå ud på banen for at skade spillere. Da Maradona stoppede og tiden lidt efter kom der flere regler og dommerne blev hårdere overfor tacklinger og det hårde spil.
Jeg glemmer aldrig de kampe for Napoli hvor han næste blev opdækket af 2-3 mand konstant og de prøvede alle sammen at flæske ham, skade ham uden held. Han var så vild og tog et meget ringe Napoli hold til mesterskabet. Jeg er ligeglad med hans narko karriere bagefter og de mindre klubber efter han gik ned i niveau.
Maradona havde alt. Maradona kunne alt med en bold og havde meget mere X factor end Pele og de andre.
Siempre spørger: Kan Cristiano Ronaldo blive historiens bedste? Ikke om han er det eller bliver det, men om han kan.
Ronaldo er "kun" 29, og har - i modsætning til en lille argentiner - ikke toppet endnu. Faktisk er han bedre end nogensinde, og udvikler sig stadig som spiller, her hvor han er på vej til sin 3. Ballon d'Or titel.
Jeg tror ikke, at Ronaldo kan sætte sig alene på tronen som historiens bedste (er der overhovedet nogen der kan det?). Men jeg kan ikke udelukke det. Og så længe Ronaldo finder motivation til at give sig 110% og opdager nye måder at forbedre/forandre sit spil, så ved man aldrig hvad han kan præstere i fremtiden.
Lad os se hvad der er sket, når vi rammer juni 2015, til at starte med... Lige nu nyder jeg bare den legendariske duo: Ronaldo og Benzema!
- Don J
- Gæst
-
Storken skrev: Hvordan tror I egentlig Ronaldo vil blive husket? Hans scoringssnit er selvfølgelig en bedrift i sig selv, men hvilke kvaliteter vil man fremhæve? Han er rigtig god til mange ting, men han er jo ikke den bedste til noget specifikt. Man vil eksempelvis huske Messi for hans kendetegnene dribleture mod mål. Derudover kan jeg ikke rigtig finde det øjeblik, der definerer Ronaldos karriere. Zidane har målet mod Leverkusen, Maradona har VM 86, Pele har VM 58 osv. Messi mangler ligeledes dette ene øjeblik, hvilket han missede til VM i Brasilien.
Det bliver interessant at se hvordan historien behandler Ronaldo. Han kunne sagtens gå hen og blive husket for sin rivalisering med Messi. Eller i værste fald, at Messi stjal hans spotlight.
Farvet fan alert! :-)
Det sidste afsnit ville jeg nok have udeladt, havde jeg selv skrevet på det rivaliserende holds fanforum. Det er også lidt ude af kontekst med tanke på det aktuelle verdensbillede ;-)
Mange år frem vil jeg nok personligt huske Cristiano Ronaldo som den mest komplette spiller (overall færdigheder) og den største målscorer (placeringsevne, afslutninger, hovedspil) i historien.
Nok ligeledes også som den individuelt mest afgørende spiller sammen med Maradona ift. at kunne skabe noget på egen hånd - uagtet medspillernes niveau.
Hvis der skal nævnes en specifik færdighed, hvor Ronaldo går over i historien, så er det hans "off the ball movement".
Gerd Muller og van Nistelrooy tilhører samme hylde, men Ronaldo har her sat nye standarder.
Man kunne jo spørge lidt frækt tilbage:
Hvad vil Messi blive husket for? Hvilke af hans færdigheder er historiske? Han ligger indiskutabelt i den absolute top i op til flere kategorier, men hvis man tager hans top-færdigheder, da han vel og mærke var bedst:
Driblinger og afslutninger.
Messi er en af de to bedste driblere nogensinde, men Maradona kunne måske en tand mere med bolden..
Messi var for ikke så længe siden verdens skarpeste afslutter, men jeg vil vove at påstå, at Ronaldo Lima topper denne kategori.
Så hvad vil Messi blive husket for udover Maradona-parallellerne og hans måltotal i 12? :-)
- FranciscoISCO
-
- Platin bruger
-
Det eneste vi kan gøre ift. til denne debat er at smide vores begrundede stemmeseddel og som en anden politiker håbe på at der er nok der køber den ;) Jeg vil da også lige smide min:
Skulle jeg svare direkte på det overordnet spørgsmål, som det er formuleret her i teksten, så vil mit svar være nej. Dette nej vil egentlig ikke være baseret ud fra en subjektiv holdning men nærmere ud fra min vurdering af hvordan Ronaldo med tiden vil blive optaget i den kollektive bevidsthed. Her vil tungen på vægtskålen nemlig uden tvivl være hvorvidt denne har vundet noget stort med landsholdet. Det er derfor Pele og Maradona majoritært bliver betragtet som de to bedste - og fx Zidane i ny og næ også tages op som kandidat hertil. Såfremt Ronaldo aldrig måtte vinde noget med landsholdet, så tror jeg umuligt at han vil ryge derop iblandt og det igen altså i forhold til den brede og generelle populations holdning. Det er, i særdeleshed, VM'et der brænder sig fast i bevidstheden og den 'vi' gang på gang vil hive op når disse debatter skydes igang; hvordan Zidane, Ronaldo og Messi præsterede i de små kampe vil blive en nedprioriteret betragtning hvorimod heltene fra de 'episke' VM-turneringer - dem der havde hele nationer af fodbold-interesserede- såvel som ikke interesserede i ryggen - altså først og fremmest vil genkaldes.
Hvis spørgsmålet derimod lød på hvorvidt Ronaldo kan ende blandt de bedste i historien, så mener jeg bestemt allerede han er det - han mangler blot at lægge støvlerne før han endegyldigt vil høre til i denne kategori. Han har nemlig allerede vundet så meget, individuelt såvel som på klubplan, samt slået så mange rekorder, at alle andre påstande ville være svære at tage seriøst. Men igen, det handler jo om præferencer og hver vil have sine subjektive kriterier; hvad vægter fx højest kynisk tal og statistik afmåling (hvor Ronaldo er suveræn) eller de rent tekniske fodboldfærdigheder og talent (hvor Zidane vil fremhæves). Jeg tør dog godt sige allerede nu at når tiden er inde til den slags anerkendelse, så vil Ronaldo helt klart blive nævnt blandt spillere som; Pele, Maradona, Di Stefano, Beckenbaur, Müller, Cruyff, Basten, Platini, Zidane (og Messi). Altså blandt de bedste og ikke den bedste - Pele og Maradona ;)
Altid Real Madrid.
- FranciscoISCO
-
- Platin bruger
-
Storken skrev: Hvordan tror I egentlig Ronaldo vil blive husket? Hans scoringssnit er selvfølgelig en bedrift i sig selv, men hvilke kvaliteter vil man fremhæve? Han er rigtig god til mange ting, men han er jo ikke den bedste til noget specifikt. Man vil eksempelvis huske Messi for hans kendetegnene dribleture mod mål. Derudover kan jeg ikke rigtig finde det øjeblik, der definerer Ronaldos karriere. Zidane har målet mod Leverkusen, Maradona har VM 86, Pele har VM 58 osv. Messi mangler ligeledes dette ene øjeblik, hvilket han missede til VM i Brasilien.
Det bliver interessant at se hvordan historien behandler Ronaldo. Han kunne sagtens gå hen og blive husket for sin rivalisering med Messi. Eller i værste fald, at Messi stjal hans spotlight.
Den med spotligthet er vel en risiko som både gælder for Ronaldo såvel som Messi. Begge er stadig aktive. Lige nu og over det seneste års tid har Ronaldo været i klart bedre form end Messi. Lad os nu bare se hvordan den historie ender.
Kvaliteten ved Ronaldo er netop at han kan så mange ting! Hans komplethed er hans fascinations faktor. I dag er den usammenlignelig, men hvis vi tidsmæssigt zoomer lidt mere ud, så var Di Stefano jo også en komplet spiller og det er vel lige præcis det som han i dag bliver lovprist for, ved hans faktiske spil (altså udover at være en af pionererne inden for international klubfodbold).
Ronaldo og Messi mangler måske nok det éne karriere-definerende øjeblik, men det må altså ikke være noget der negligerer alle de rekorder som de to har slået - de bedste spilleres rekorder må nødvendigvis blive slået af de bedste spillere. Men igen, romantikerens kriterier vil være sådan noget som Zidanes mål mod Leverkusen eller hvordan man præsterede ved det fire årlige fodbold marathon; mens ham med de mere nøgterne briller på, i højere grad vil kigge på statistiker og generelt være i stand til at danne sig et mere rationelt overblik.
Altid Real Madrid.
- Inspektøren
- Gæst
-
www.marca.com/debate/2014/11/151660/prevotaciones151660.html
Hovedparten, ca. 40 %, siger Messi og 30 % siger Ronaldo der må henvises til en anden plads af Marca's læsere. Interessant, at man finder det resultat hos en Real Madrid sympatisør...
At man til gengæld finder hhv. Maradona, Zidane og Pele langt efter de to, er en kæmpe skændsel, da det jo netop er de tre som er de bedste nogensinde, hvis du spørger en klog fyr som mig :-) .
Don J skrev: Messi er en af de to bedste driblere nogensinde
Så skal vi vist til at definere driblinger, for medmindre du mener "antal boldberøringer i løb" og "lave tyngdepunkt", så forstår jeg ikke, hvordan Messi kan nævnes som en af verdens bedste driblere.
- Donmanuello
- Junior bruger
-
Da Ronaldo er portugiser, så har han ikke de samme forudsætninger for at vinde VM som de store fodboldnationer. Han kan jo ikke alene bære holdet til finalen.
Bare se forskellen på holdene for Portugal og de 3 tidligere nævnte fodboldnationer ved VM i 2010:
Portugal:
Eduardo, Bruno Alves, Paulo Ferreira, Rolando, Duda, Ricardo Carvalho, Cristiano Ronaldo, Pedro Mendes, Liédson, Danny, Simão, Beto, Miguel, Miguel Veloso, Pepe, Raul Meireles, Rúben Amorim, Hugo Almeida, Tiago, Deco, Ricardo Costa, Daniel Fernandes, Fábio Coentrão
Tyskland:
Manuel Neuer, Marcell Jansen, Arne Friedrich, Dennis Aogo, Serdar Tasci, Sami Khedira, Bastian Schweinsteiger, Mesut Özil, Stefan Kießling, Lukas Podolski, Miroslav Klose, Tim Wiese, Thomas Müller, Holger Badstuber, Piotr Trochowski, Philipp Lahm, Per Mertesacker, Toni Kroos, Cacau, Jérôme Boateng, Marko Marin, Hans-Jörg Butt, Mario Gómez
Argentina:
Diego Pozo, Martín Demichelis, Clemente Rodríguez, Nicolás Burdisso, Mario Bolatti, Gabriel Heinze, Ángel Di María, Juan Sebastián Verón, Gonzalo Higuaín, Lionel Messi, Carlos Tevez, Ariel Garcé, Walter Samuel, Javier Mascherano, Nicolás Otamendi, Sergio Agüero, Jonás Gutiérrez, Martín Palermo, Diego Milito, Maxi Rodríguez, Mariano Andújar, Sergio Romero, Javier Pastore
Brasilien:
Júlio César, Maicon, Lúcio, Juan, Felipe Melo, Michel Bastos, Elano, Gilberto Silva, Luís Fabiano, Kaká, Robinho, Gomes, Daniel Alves, Luisão, Thiago Silva, Gilberto, Josué, Ramires, Júlio Baptista, Kléberson, Nilmar, Doni, Grafite
Uden at følge med i andre ligaer end den Spanske, så kender jeg væsentligt flere spillere fra Tyskland, Argentina og Brasilien end jeg gør fra Portugal.
Og på den baggrund synes jeg, at det er en noget sværere kamp for CR at blive en at tidens største i forhold til f.eks Messi, der har medspillerne til at kunne vinde et VM - også selvom Messi ikke spillede.
- Don J
- Gæst
-
BBB skrev:
Don J skrev: Messi er en af de to bedste driblere nogensinde
Så skal vi vist til at definere driblinger, for medmindre du mener "antal boldberøringer i løb" og "lave tyngdepunkt", så forstår jeg ikke, hvordan Messi kan nævnes som en af verdens bedste driblere.
Uha, det er svært helt nøgternt at definere en "dribler". Der er jo mange forskellige stilarter, og ligeså mange forskellige spiltyper.
Det er nok nærmere de bedste inden for feltet (i min optik), som definerer "dribleren".
Jeg mener dog samtidig ikke, at der kan være tvivl om, at de to bedste driblere i historien hedder Diego Maradona og Lionel Messi.
Deres løb i topfart med bolden klistret til venstrefoden og de tilhørende retningsskift er uden sidestykke.
Angel Di Maria mestrer samme dribleteknik, men han har dog langt fra hverken samme tekniske eller generelle niveau som spiller.
Inspektøren skrev: Marca spørger ¿A quién consideras el mejor jugador de la historia del fútbol?
www.marca.com/debate/2014/11/151660/prevotaciones151660.html
Hovedparten, ca. 40 %, siger Messi og 30 % siger Ronaldo der må henvises til en anden plads af Marca's læsere. Interessant, at man finder det resultat hos en Real Madrid sympatisør...
At man til gengæld finder hhv. Maradona, Zidane og Pele langt efter de to, er en kæmpe skændsel, da det jo netop er de tre som er de bedste nogensinde, hvis du spørger en klog fyr som mig :-) .
Marca Real-sympatør? Du kender dem vidst ikke godt nok ;)
Don J skrev: Nok ligeledes også som den individuelt mest afgørende spiller sammen med Maradona ift. at kunne skabe noget på egen hånd - uagtet medspillernes niveau.
Det har du så sandelig misforstået. Messi har da alle dage været mere individuelt afgørende end Ronaldo med hans 'jeg modtager lige bolden på midten, dribler 4 spiller, og sparker den ind". Det kan der vist ikke være delte meninger om.
Hvad Ronaldo vil blive husket for, er hvor komplet han er. Det lyder 'vagt', men jeg husker ikke i min tid som fodboldseer, at jeg har set en spiller, der både excellerer i hurtighed, styrke, hovedspil, spark, off-the-ball-movement og teknik. Han mangler lige den 1-til-1 magi, som Messi besidder :-)