Om Vores Rivaler IX

4 måneder 6 dage siden #15085 af doven
Besvaret af doven på emne Om Vores Rivaler IX

Mas post=176803 skrev: ​Jeg forstår ikke hvordan Laporta kan love “nye store indkøb”. Jeg var under den opfatelse af at de knap nok har råd til at betale de spillere de allerede har.. 

Er der nogen der kan forklare mig hvad deres økonomi faktisk er i stand til lige nu? 

Jeg er på ingen måder ekspert indenfor området, men jeg har ligesom dig også undret mig over hvordan det hænger sammen med at de er i økonomisk krise og stadig kan hente spillere for kæmpe summer, så jeg har forsøgt at sætte mig ind i det så godt som muligt. Så her kommer en forklaring er deres situation (som jeg forstår det):

For det første er lidt en misforståelse det med at Barcelona ikke har råd. De har råd, de har bare ikke haft lov pga. de reguleringer La Liga har pålagt dem for at få deres økonomi under kontrol. En af de reguleringer er den såkaldte 1:4 regel, der gør at de kun må bruge en fjerdedel at deres indtægter. Bruger de €1 skal de altså have hentet €4, og køber de en Lewandowski til €50 mio. skal de have hentet et beløb svarende til €200 mio., hvilket de kan gøre enten gennem indtægter eller ved at spare dem i lønudgifter. Så selvom de har pengene til rådighed, kan de altså kun få lov at bruge dem hvis de har skaffet et beløb der er fire gange så stort, og det er derfor de har haft så svært ved at hente og registrere spillere.  

Det er så her de berømte palancas/levers kommer ind i billedet, hvor de har solgt andele af bl.a. Barça Studios og deres tv-rettigheder. Det er nok også her en del af forvirringen opstår, for når man hører at Barcelona er i krise og sælger ud af deres aktiver, kommer det nemt til at se ud som om det er en sidste udvej for at skaffe penge der ikke er der. Men så slemt har det trods alt ikke stået til. I stedet har formålet med disse palancas primært været at booste deres indtægter, således at de har kunnet få lov at lave de indkøb der skulle til for at forblive konkurrencedygtige rent sportsligt mens de har været bundet af 1:4 reglen. 

Imidlertid har Laporta også arbejdet på at sænke lønudgifterne, så de nu angiveligt ligger på omkring €450 mio. årligt efter at have ligget på €650 mio. for tre år siden, hvilket svarede til svimlende 98% af deres indtægter. Det er også det, der har været det helt store problem, som skulle løses. For nogle uger siden var Tebas så ude at sige, at Barcelona var meget tæt på at nå de mål, der gør at de kan gå fra 1:4 reglen til 1:1 reglen, hvilket vil give dem langt mere frihed til at hente spillere. Så det er nok også det, der gør at Laporta nu kan love store indkøb. De har altså ikke lige pludseligt flere penge end de havde for et år siden, de har bare lov til at bruge dem uden så mange restriktioner.
Sidste redigering: 4 måneder 6 dage siden ved doven.
Følgende bruger(e) sagde tak: -#7-, Mas

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 måneder 6 dage siden #15086 af Ramos4
Besvaret af Ramos4 på emne Om Vores Rivaler IX
Hvordan kan deres lønudgifter falde så meget, hvem har de solgt?

De Jong og Lewandowski er ligaens bedst betalte, med lønninger der stiger år for år.

Hyg jer med Dragam og de andre spader.

4 måneder 6 dage siden #15087 af NadaMás
Besvaret af NadaMás på emne Om Vores Rivaler IX

Ramos4 post=176822 skrev: Hvordan kan deres lønudgifter falde så meget, hvem har de solgt?

De Jong og Lewandowski er ligaens bedst betalte, med lønninger der stiger år for år.

​Messi, Dembele, Busquets, Alba og Pique m.fl. var alle i klubben i sommeren ‘21, og der har deres største besparelse ligget.

Dertil forhandlede de lønnen ned på flere spillere, eller udskød en del af lønbetalingen. Messis sidste årsløn blev vidst spredt over en årrække, De Jong skylder de en masse den dag han skifter osv. 

Men ja, indtægten har aldrig været problemet for Barca. Det er lønningsudgifterne der kørte dem i sænk. Om så man hed Umtiti fik man en giga-kontrakt under Bartomeu. 
Sidste redigering: 4 måneder 6 dage siden ved NadaMás.
Følgende bruger(e) sagde tak: Mas

4 måneder 6 dage siden #15088 af Mas
Besvaret af Mas på emne Om Vores Rivaler IX
Tak “doven”, det giver mere mening nu.
Sidste redigering: 4 måneder 6 dage siden ved Mas.

4 måneder 6 dage siden #15089 af Ramos4
Men for at hente Olmo og Nico skal man jo stadig bruge likvide midler. Dem har Barca masser af eller hvad?

4 måneder 6 dage siden #15090 af Ramos4

doven post=176820 skrev:

Mas post=176803 skrev: ​Jeg forstår ikke hvordan Laporta kan love “nye store indkøb”. Jeg var under den opfatelse af at de knap nok har råd til at betale de spillere de allerede har.. 

Er der nogen der kan forklare mig hvad deres økonomi faktisk er i stand til lige nu? 

Jeg er på ingen måder ekspert indenfor området, men jeg har ligesom dig også undret mig over hvordan det hænger sammen med at de er i økonomisk krise og stadig kan hente spillere for kæmpe summer, så jeg har forsøgt at sætte mig ind i det så godt som muligt. Så her kommer en forklaring er deres situation (som jeg forstår det):

For det første er lidt en misforståelse det med at Barcelona ikke har råd. De har råd, de har bare ikke haft lov pga. de reguleringer La Liga har pålagt dem for at få deres økonomi under kontrol. En af de reguleringer er den såkaldte 1:4 regel, der gør at de kun må bruge en fjerdedel at deres indtægter. Bruger de €1 skal de altså have hentet €4, og køber de en Lewandowski til €50 mio. skal de have hentet et beløb svarende til €200 mio., hvilket de kan gøre enten gennem indtægter eller ved at spare dem i lønudgifter. Så selvom de har pengene til rådighed, kan de altså kun få lov at bruge dem hvis de har skaffet et beløb der er fire gange så stort, og det er derfor de har haft så svært ved at hente og registrere spillere.  

Det er så her de berømte palancas/levers kommer ind i billedet, hvor de har solgt andele af bl.a. Barça Studios og deres tv-rettigheder. Det er nok også her en del af forvirringen opstår, for når man hører at Barcelona er i krise og sælger ud af deres aktiver, kommer det nemt til at se ud som om det er en sidste udvej for at skaffe penge der ikke er der. Men så slemt har det trods alt ikke stået til. I stedet har formålet med disse palancas primært været at booste deres indtægter, således at de har kunnet få lov at lave de indkøb der skulle til for at forblive konkurrencedygtige rent sportsligt mens de har været bundet af 1:4 reglen. 

Imidlertid har Laporta også arbejdet på at sænke lønudgifterne, så de nu angiveligt ligger på omkring €450 mio. årligt efter at have ligget på €650 mio. for tre år siden, hvilket svarede til svimlende 98% af deres indtægter. Det er også det, der har været det helt store problem, som skulle løses. For nogle uger siden var Tebas så ude at sige, at Barcelona var meget tæt på at nå de mål, der gør at de kan gå fra 1:4 reglen til 1:1 reglen, hvilket vil give dem langt mere frihed til at hente spillere. Så det er nok også det, der gør at Laporta nu kan love store indkøb. De har altså ikke lige pludseligt flere penge end de havde for et år siden, de har bare lov til at bruge dem uden så mange restriktioner.

​Mht. de der palancas der har hævet deres indtægter, så er det vel en én-gangs forestilling? De fik pengene på én gang og deres indtægter er jo ikke for evigt blevet bedre - tværtom, de tjener vel færre penge de næste mange år fordi en del af indtægterne skal gå til dem de nu har solgt rettighederne til f.eks. Barca Studios til.

Eller hvad?

4 måneder 6 dage siden #15091 af NadaMás
Besvaret af NadaMás på emne Om Vores Rivaler IX

Ramos4 post=176826 skrev:

doven post=176820 skrev:

​Mht. de der palancas der har hævet deres indtægter, så er det vel en én-gangs forestilling? De fik pengene på én gang og deres indtægter er jo ikke for evigt blevet bedre - tværtom, de tjener vel færre penge de næste mange år fordi en del af indtægterne skal gå til dem de nu har solgt rettighederne til f.eks. Barca Studios til.

Eller hvad?

​Skal lige komme med en disclaimer - Jeg er heller ikke sat super godt ind i deres situation.

Men, Barca er jo stadig Barca. Too big to fail.
Når det kommer til TV-penge, sponsorater og merchandise, er de jo stadig blandt verdens førende. 

Billetindtægterne er midlertidigt faldet grundet stadionrenovering, men det er selvfølgelig noget de har regnet med. 
Dertil er deres præmiepenge selvfølgelig også faldet, hvor to år med Europa League i foråret har kunne mærkes. 
Sidst har de haft nogle transfers hvorpå de tabte meget ift. køb/salg, tilmed på spillere der samtidigt hev alt for høje lønninger hjem. Griezmann, Dembele og Coutinho som bedste eksempler. Vil man backtracke helt, kunne meget tyde på Neymar-salget var starten på hvad der nok bliver 10 års dårligdomme. 

Mit indtryk er, at det lidt var den perfekte storm der ramte Barca;
1) Flere års økonomisk uansvarlighed ift. kontrakter der hhv. var meget lange, og meget rundhåndede med lønkronerne. Her kan man f.eks. se på de Jongs kontrakt, som med længder er bedst betalte i La Liga. Han blev signeret under Bartomeu.
Messi fik i sin tid kontraktforlængelse med en aggresiv lønforhøjelse nærmest årligt. Messi styrede showet i Barca i en årrække, og det eksemplificeres blandt andet med at de ikke ville sælge ham, da han bad om det. Året efter skiftede han ved kontraktudløb.
Men alle blev forgyldte, Ter Stegen, Pique, Busquets, de Jong, Coutinho, Dembele, Griezmann osv. Her var nogen mere medgørlige end andre til at gå ned i løn, da;
2) Corona ramte. Det ramte alle, men Barca havde gjort sig betydeligt mere afhængige af deres løbende indtægt end f. eks. Real, da de som nævnt maksede ud på lønninger. Nogle spillere var villige til at give fuldt ud afkald på dele af sin løn, andre indvilligede i at få den betalt på bagkant over en årrække. 

De havde også oparbejdet sig en meget stor gæld. Det er der som sådan ikke noget galt med for en klub som Barcelona, men gælden oversteg hvad sund fornuft er, mener at den lå på omkring (svimlende) 10 mia kr., og det var mig bekendt før stadionrenoveringen. På hvad skal jeg ikke kunne sige - En del af det har selvfølgelig været betalingsrater til deres transfers, men det gør jo kun op for en portion af beløbet.

3) Som corona rammer, gør La Liga ratioen mellem cash flow og wage bill mere striks. Modellen var allerede vedtaget præ-corona, og her valgte Tebas at holde fast i modellen, hvor det modsatte skete i Frankrig, hvorfor PSG forsat havde stort bevægrum på transfermarkedet. Det er det der har sendt dem ud i 1:4-helvedet, hvor de eksempelvis de seneste to år kun har måttet bruge omkring 1/3 af hvad Real har måttet bruge på lønninger. Det har gjort at der konstant skal findes penge, når der skal bruges penge. Det forklarer også hvorfor de til tider først har kunnet registrere spillere på sidste dato, omend spilleren blev hentet en måned forinden. 
Det er jo en konstant balance at skulle gå. Forblive konkurrencedygtige rent sportsligt, ikke skærer for meget i eksisterende lønninger, betale sin gæld til tiden osv. 

Her har salget af Barca Studios hjulpet på transfers og indregistrering af spillere, lige som at det har givet klubben frirum til at betale af på sin gæld.

Et shitshow der er pinligt for en klub af Barcelonas størrelse. Jeg har da nydt og grint af det til tider, men omvendt synes jeg det er ærgerligt, da Real-Barca rivalskabet er et af de fedeste i fodbolden, når begge hold er på fuldt blus. 

Igen - Jeg ved ikke meget om det, men som jeg ser det er det denne ´perfekte storm´ de blev ramt af. Hvis man som privatperson skulle have en fyrstelig løn, hjælper det jo ikke meget hvis man bruger den rub og stub hver måned, og så bliver fyret. Man ender på røven, og det er lidt det der skete for Barcelona. 
Følgende bruger(e) sagde tak: Siempre Madrid

4 måneder 3 dage siden #15092 af Siempre Madrid
Besvaret af Siempre Madrid på emne Om Vores Rivaler IX
​Vores gode gamle ven, Keylor Navas, er ny mand i Monza.

På de hjemlige breddegrader - Spanien forstås - er Bryan Gil ny mand i Girona, mens Atlético Madrid presser på for at hente Julián Álvarez i Manchester City. Lykkes det at erstatte Hermoso og Morata med Le Normand og Julián Álvarez............WOW!

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.

4 måneder 2 dage siden #15093 af Siempre Madrid
​Panikken breder sig i Barcelona, hvor lystløgneren Laporta ellers har lovet, at man kan hente hvem som helst. Nico Williams og Mikel Merino gad dog ikke.

Men måske gider Dani Olmo. Ham er Barcelona tilsyneladende klar til at betale op mod 60 millioner € for. På trods af, at han i de seneste tre sæsoner kun har spillet lige omkring halvdelen af kampene for RB Leipzig. Den 26-årige spiller har således i de seneste 3 sæsoner spillet 63 Bundesliga-kampe, hvor det er blevet til 9 mål og 13 assists. Til gengæld har han haft 7 skadespauser, heriblandt to knæskader og 3 muskelskader.

4 måneder 2 dage siden #15094 af mat_hattrick
Besvaret af mat_hattrick på emne Om Vores Rivaler IX
Har de mistet muligheden for Nico W?

Jeg er på ingen måde heller bekymret for at skulle møde Olmo. Man må sige, at han lykkedes med at score et par kasser til slutrunden her, men kan slet ikke se lyset i ham generelt! Og specielt ikke med den skadeshistorik.

4 måneder 2 dage siden #15095 af Siempre Madrid

mat_hattrick post=176841 skrev: Har de mistet muligheden for Nico W?

Jeg er på ingen måde heller bekymret for at skulle møde Olmo. Man må sige, at han lykkedes med at score et par kasser til slutrunden her, men kan slet ikke se lyset i ham generelt! Og specielt ikke med den skadeshistorik.

​Ja, de seneste rygter går på, at han fortsætter endnu en sæson hos Ath. Bilbao.

4 måneder 2 dage siden #15096 af mat_hattrick
Besvaret af mat_hattrick på emne Om Vores Rivaler IX
Cool.

Men mon det så er fordi, han ikke vil til dem, eller fordi du måske endelig handler fornuftigt og henter ham på fri transfer om et år? ;) Det har jeg hørt om andre klubber der praktiserer den strategi!

Men de står satme et dårlig sted, Barcelona!

Leveret af Kunena Forum