Om Vores Rivaler IX
- DarioGomez
-
- Eduardo
-
#panik
#grinagtigt
Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
El_Juan skrev: Ahem, nu betaler de jo netop ikke 400 mio. euro for to spillere i samme vindue, eftersom aftalen med Monaco om Mbappé er en lejeaftale for denne sæson, hvorefter de så først betaler de €180 mio. NÆSTE sommer. Om det er latterligt eller ej kan man diskutere... Jeg kan ikke se argumentet for hvorfor det er latterligt. Du giver heller ikke et egentlig argument... Det er bare latterligt... fordi... Det er en måde at omgås reglerne og så er den vel ikke længere... Hvad skal man gøre i stedet? Forbyde lejeaftaler? Livet er nu engang skruet sådan sammen, at man er engang imellem må justere sig efter omstændighedernes realiteter. Det kan du vel ikke klandre nogen for?
Svaret på dit spørgsmål ligger i begrebet selv.
Der er intet i vejen med lejeaftaler. Det er helt legitimt at ville se en spiller an og så vurdere senere om man ønsker at købe ham. Dér hvor det dog begynder at blive latterligt, er når man begiver sig ud i noget så selvmodsigende som en ”lejeaftale” med en obligatorisk købsoption… Så er det jo ikke en lejeaftale længere…
Det er jo ene og alene en fidus i forsøget på at omgå FFP, og så længe muligheden foreligger for at gøre brug af sådanne knep, så er jeg da fuldstændig enig med dig i at det bare gælder om for klubberne at benytte sig af det. Det klandrer jeg ikke PSG for at udnytte i Mbappé-situationen. Det er jo, muligvis, en udmærket løsning på deres problem, så de kan fremtidssikre deres angreb og fortsætte deres Qatar-skal-overtage-europa/verden-projekt. Det er bare, for mig at se, absurd at der overhovedet kan eksistere så komiske og åbenlyse smutveje…
El_Juan skrev: Hvor vil du i øvrigt hen med at de hverken sælger noget, vinder noget, spiller i dårlig liga og bla bla bla? Hvad er din pointe lige? I det mindste indrømmer du selv at du lyder bitter... Skriv et klagebrev til FIFA over FFP i stedet...
Skal man tro vores gode venner fra Transfermarkt.de, så har PSG spenderet for €238 mio. denne sommer, hvilket kun overgås af Manchester City som har købt for €245 mio. Chelsea (€203 mio.), AC Milan (€195 mio.) og FC Barcelona (€192,5 mio.) følger lige efter... PL-klubberne har handlet for €1,55 mia, Serie A-klubberne for €820 mio., Ligue 1-klubberne for €675 mio., Bundesliga-klubberne for €585 mio. og så følger LaLiga-klubberne med €552 mio.
Ja, det kan måske virke vagt, men jeg håbede at pointen var relativt åbenlys. Men, alas, jeg uddyber:
For mig at se, er der et par betingelser, der gerne skulle opfyldes når man vælger at investere kraftigt i noget – enten skal man finde en måde at balancere det hele (være det sig gennem tilsvarende spillersalg eller store sponsorater/effekten af ”branding”/tv-indtægter, etc) eller også er man nødt til at opnå noget med de massive investeringer (altså, vinde noget relevant, i.e. Champions League).
Der er for så vidt også fuldstændig underordnet hvor mange penge de forskellige ligaer bruger. Jeg har ikke det fjerneste imod at en klub bruger penge. Det er, igen, en helt legitim beslutning at foretage risikable investeringer i forsøget på at høste store frugter.
… Men når én enkelt klub går ud og har et gennemsnitligt minus på 1 milliard kroner om året over en 7-årig periode (altså ikke bare et enkeltstående år eller to) på transferfronten alene - hvilket i øvrigt er mere end hvad de 4 største klubber i verden kan fremvise tilsammen – så er det, i min verden, mildest talt kritisabelt at man 1) ikke kan fremvise bedre resultater end det har været tilfældet for PSG og 2) overhovedet kan få lov til det (og ja, ja, jeg ved godt at de for nogle år siden fik en mindre økonomisk bøde)…
Det er jo ikke peanuts vi taler her. Det er heller ikke et spørgsmål om at man altid skal dække samtlige transferudgifter med tilsvarende transferindtægter, men når de klubber (de store) opererer med vedvarende minus på transferbalancen, så har det alligevel med at udligne sig i nogen grad i kraft af enten forøget sponsorater, branding, tv-indtægter (hence, årsagen til at jeg brugte ”lille svag liga”-kortet) eller bare ren og skær sølvtøj og prestige/anerkendelse fra den brede omverden.
Og dét kan jeg sgu ikke se at PSG på nogen som helst måde har været tæt på at opnå noget af over de forgange 7 år...
No soy sólo perfecto, soy Madridista también
www.uefa.com/insideuefa/about-uefa/news/...redirectFromOrg=true
Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,
si eres campeón de Europa por décima vez.
- Administrationen
-
Emne forfatter
- Administrator
-
Ind:
Semedo
Paulinho
Deulofeo
Dembele.
Ud:
Neymar
- Raul 4 ever
-
- Platin bruger
-
Det er en meget forsimplet metode, hvor jeg blot har taget tallene fra Transfermarkt de seneste 8 sæsoner.
Jeg har herefter antaget at alle spillere afskrives over 5 år og alle solgte spillere allerede var afskrevet.
Det tal der kommer til at stå i regnskabet den sidste linje, hvor der står "-€75m". Det er kun €15m mere end sidste år og endda mindre end de to år tidligere. Grunden til dette er at PSG har solgt for €62m, som altså alle indgår i dette regnskabsår. Værre ser det ud næste år, hvor de ser ud till at hente Mbappe for €180m. Det vil forøge deres underskud til €145m, så jeg vil nok forvente de også sælger pænt ud næste år.
Lønningerne bliver den største ændring ift. FFP. Her er det rapporteret at Neymar får €30m, Mbappe €18m og Alves €14m. Samlet giver det €62m, som med en skatteprocent på 45 bliver til €113m brutto. De sparer dog nok også lidt på nogle af de spillere de har solgt.
PSG har fået hævet deres restriktioner efter de i 2014/15 havde for stort et underskud. Som jeg læser det er de gået i nul ift. FFP reglerne. Jeg antager derfor at de nu derfor kan få lov at have et underskud på de tilladte €30m i denne sæson. Samtidig kan de øge deres indtægter, men UEFA vil holde et vågent om det er "fair value" med deres sponsorater, hvor de tidligere har nedsat værdien af deres sponsoraftale med Qatar Tourist Authority væsentligt.
Jeg forudser derfor at de med nød og næppe kan holde sig inden for reglerne i år, men at det bliver meget tæt. Vil dog bestemt ikke udelukke at de kan blive udelukket fra Champions League næste år!
Noget jeg har overset?
Administrationen skrev: Barcelona erkender at der ikke bliver flere indkøb.
Ind:
Semedo
Paulinho
Deulofeo
Dembele.
Ud:
Neymar
Hvis vi misser LaLiga titlen skal Zidane fyres ;-)
El Siete skrev: Og så kom der gang i FFP-undersøgelsen af PSG.
www.uefa.com/insideuefa/about-uefa/news/...redirectFromOrg=true
Så snupper vi lige sagen fra begge sider, nu vi er i gang. Her er det statement PSG har udsendt ovenpå UEFAs udmelding:
PSG STATEMENT
PSG have released a club statement after UEFA launched an investigation into their summer transfer business...
"Paris Saint-Germain acknowledges the decision by the UEFA Financial Fair Play panel to immediately ensure that the Paris club’s accounts as of 30 June 2018 comply with the Financial Fair Play criteria for the 2017-2018 season.
"The club is surprised by this approach given that it has constantly kept the UEFA Financial Fair Play teams informed about the financial impact of all players’ operations carried out this summer, even though it wasn’t obliged to do so.
"The club is very confident in its ability to demonstrate that it will fully comply with Financial Fair Play rules for the fiscal year 2017/2018."
The length statement also includes the paragraph: "The club also reminds, if necessary, that it has under contract many high valued players allowing the Club to generate very significant capital gains in the next two transfer windows (January and June) of 2018."
That suggests PSG are planning to offload several of their "high value" fringe players in January and next summer.
(Kilde: Sky Sports Transfer Centre)
Det oprindelig statement fra PSG kan læses i sin fulde længde her: www.psg.fr/pro/article/declaration-du-club (på fransk) og her: en.psg.fr/pro/article/club-statement (på engelsk).
I øvrigt, tak for dit svar, Jaken! Og tak for dit input, Raul 4 ever. Som du, Raul 4 ever, rigtig nok skriver, "Det vil forøge deres underskud til €145m, så jeg vil nok forvente de også sælger pænt ud næste år," så bekræfter PSG netop dette i deres statement: "The Club also reminds, if necessary, that it has under contract many high valued players allowing the Club to generate very significant capital gains in the next two transfer windows (January and June) of 2018."
Paris Saint-Germain acknowledges the decision by the UEFA Financial Fair Play panel to immediately ensure that the Paris club’s accounts as of 30 June 2018 comply with the Financial Fair Play criteria for the 2017-2018 season.
The Club is surprised by this approach given that it has constantly kept the UEFA Financial Fair Play teams informed about the financial impact of all players’ operations carried out this summer, even though it wasn’t obliged to do so. The Club is very confident in its ability to demonstrate that it will fully comply with Financial Fair Play rules for the fiscal year 2017/2018.
The Club reaffirms that it has always operated in total transparency with the European football bodies, with which it has developed trusted relationships over the last six years, demonstrating its upmost respect for the Institution.
In this respect, Deputy CEO Jean-Claude Blanc met with UEFA experts including Andrea Traverso, responsible for UEFA Financial Fair Play, for more than three hours on August 23 at Paris Saint-Germain’s headquarters, where he demonstrated that the operations carried out with FC Barcelona and in progress at that time with AS Monaco followed the rules of Financial Fair Play for the financial year 2017/2018.
On 31st August, the Club’s general management again had exchanges with UEFA Financial Fair Play management to provide a more detailed account of how the transaction with AS Monaco would be integrated into the Club’s accounts for this season, in terms of amortization and payroll, in compliance with French accounting standards and IFRS.
Furthermore, as for the summer of 2017, the Club has already completed outgoing player transactions that helped improve Club results by more than 104 million euros for the 2017/2018 season.
The Club also reminds, if necessary, that it has under contract many high valued players allowing the Club to generate very significant capital gains in the next two transfer windows (January and June) of 2018.
With the arrival of these two top players joining a high-quality team, the Club is entering a new phase in its project to build a top-tier club and a world leading sports franchise. The Club has demonstrated in recent years that it has the ability to grow its income exponentially and anticipates an additional 20 to 40% increase on all revenue streams available to the Club (International Revenue, Sponsorships, Merchandising, Ticketing, TV rights, income related to sports results, summer and winter tours…).
In the interests of dialogue and transparency, the Club will continue its exchanges with UEFA in the coming days and will respond, as it always has done, to each of the questions raised by the European body.
(Kilde: en.psg.fr/pro/article/club-statement)
- DarioGomez
-
- Eduardo
-
Raul 4 ever skrev:
Lønningerne bliver den største ændring ift. FFP. Her er det rapporteret at Neymar får €30m, Mbappe €18m og Alves €14m. Samlet giver det €62m, som med en skatteprocent på 45 bliver til €113m brutto. De sparer dog nok også lidt på nogle af de spillere de har solgt.
Noget jeg har overset?
Den med lønnen forstår jeg ikke?
Klubberne handler vel ikke "efter-skat"-lønninger? Det står spilleren vel for?
Som udgangspunkt gider jeg ikke beskæftige mig med klubber, der har færre end 35 nationale mesterskaber ...
DarioGomez skrev:
Raul 4 ever skrev:
Noget jeg har overset?
Den med lønnen forstår jeg ikke?
Klubberne handler vel ikke "efter-skat"-lønninger? Det står spilleren vel for?
Der er sandsynligvis skrevet netto beløb i kontrakterne ligesom der er i Spanien.
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
Mest af alt ser det dog ud til, at PSG ikke handler store spillere i løbet af hverken denne eller næste sæson(måske der bliver råd, hvis de vinder CL - hvem ved? Men ellers), og tilmed skal de sælge en smule ud. Her er særligt Di Maria, men vel også Cavani, Ben Harfa, Draxler, Pastore, Rabiot, Meunier og Lucas vel de mest oplagte, der kan have værdi og som kan sælges uden at få afgørende betydning for projektet(om end Cavani med sin alder næppe indbringer meget, så er hans løn høj).
Såfremt min forståelse er rigtig, så er jeg ikke pokkers bekymret for PSG - ligesom jeg synes vi overreagerer omkring deres betydning for markedet. For PSG har godt nok hentet to offensive profiler, men deres CL-exit sidste sæson viste også, at de defensivt lader meget tilbage at ønske, ligesom de i de kommende sæsoner blot vil blive svækket på dette punkt. Samtidig er spørgsmålet om man vil opleve at alle underbyder på deres spillere i de kommende transfervinduer. For PSG står om muligt dårligere end Barca forhandlingsmæssigt, hvis UEFA melder ud, at de eks. skal tjene €80 mio. pr. vindue i 2-3 år.
Dernæst kommer så den med betydningen for markedet. For godt nok blev der handlet meget denne sommer, men ser vi bort fra Paris SGs vanvidsbud på Neymar og Mbappe, så var sommerens dyreste spillere Lukaku og Morata, som begge gik omkring €70-80 mio. Priser som ikke er meget højere end de foregående somre. Så er der selvfølgelig Dembele-handlen, men det var jo mere et udtryk for Barcas desperation i et marked, hvor de fleste andre handler var på plads, end den egentlige markedsværdi - med andre ord, i starten af juli vil jeg vædde med at Dortmund havde accepteret €80 mio.
Det bliver i sandhed spændende om UEFA går ind og gør noget ved PSG. Det virker til at resten af de europæiske klubber er trætte af det og presser på hos UEFA for at noget skal ske(qua UEFAs udtalelser om, at flere klubber har henvendt sig undrende), ligesom både det spanske, engelske, tyske og til dels også det italienske forbund, vel er interesserede i at forsvare egne interesser. Det engelske fordi de har verdens rigeste liga og bedste TV-aftale, det spanske og tyske fordi de fleste klubber er medlemsejede og man vel gerne vil holde på sine spillere, det italienske fordi kun få klubber er ejet af internationale investorer og man risikerer at den franske liga overhaler.
Jeg er i hvert fald virkelig spændt. Real Madrid er fantastisk gearet i det nuværende marked, men bliver det PSG laver pludselig tilladt, så kan det være begyndelsen på enden for den internationale dominans, for en medlemsejet klub vil i længden ikke have en chance for at klare sig under de omstændigheder. Jeg er dog fortrøstningsfuld og det lugter lidt af, at PSG godt kunne ende ligesom det er gået med ligaerne i Qatar, Rusland, Kina og hvad de ellers hedder. Ligaer som pludselig tiltrak store navne med mange penge, men som efterhånden også forsvandt igen. Hvis PSG ender med at blive presset til salg og derved heller ikke kan tiltrække flere profiler, så er Mbappé og Neymar nok også hurtigt videre.
Er jeg helt skævt på den?