Om vores rivaler VII

11 år 9 måneder siden #5569 af Vinícius
Besvaret af Vinícius på emne Om vores rivaler VII
Som du selv siger, er nogle mål nemmere end andre. Lad os blive enige om at kalde det relativt nemme mål :) Enhver god angriber laver mange relativt nemme mål pga. sin placeringsevne. Jeg synes, at Ronaldo og Messi er de bedste til at placere sig der, hvorfra de relativt nemme mål scores. Al respekt for Real Madrids midtbane, men der er heller ingen tvivl om, at Barcelona på det tidspunkt havde de bedste assistmagere i Iniesta og Xavi. Jeg er fascineret af Iniesta som assistmager, og ville ønske han spillede for Real Madrid.

Hvad man kan sige om Messis og Barcelonas 2012 er, at modstanderholdene bare ikke var gode nok til at gøre deres forarbejde, for når de 91 mål ses, er det meget ensartet. Opskriften er i grove træk simpel at forklare. Bolden spilles langt op på banen og presser modstanderen helt i bund(det kedelige Barcelona-spil, men det var nyttigt dengang). Enten laves en stikning i dybden og derefter afslutning, ellers spilles bolden over kanterne. Der spilles ikke som sådan over kanterne, men bare rundt om det kompakte forsvar, ned til baglinjen på kanten af feltet, og herefter indlæg skråt tilbage i feltet til en angriber, der afslutter(oftest Messi i sin tilbagetrukne angriberrolle). De mange aktioner på kanten(både inden for og uden for feltet) er vel også skyld i de 14 straffespark, som Messi scorer på et år.

Om modstanderne har gennemskuet taktikken og fundet en løsning, eller om Barcelona bare ikke har spillerne til det mere, er svært at sige. Mourinho løste det ved at have Pepe på den defensive midtbane, så Barcelonas midtbane ikke fik ro til at bygge spillet op. Hvad der er skyld i, at taktikken ikke bruges/fungerer er nok en kombination af ovennævnte scenarier, for Iniesta og især Xavi er gået ned i niveau, ligeledes er Dani Alves og nu er Sanchez også solgt(flere navne kan nævnes, Neymar løber heller ikke til baglinjen for at aflevere tilbage i banen, da han går mod mål). Det kapitel må være overstået, og den nye taktik, Barcelonas spil bygger på, synes mere defensiv og præget af defensiv organisation, lidt ala. Atletico. Formentligt for at undgå at komme bagud mod mindre hold, som så pakker sig. Det problem har vi til stadighed, og det fortsætter vi med at have. For vi vil IKKE være et kedeligt clean-sheet hold.. Clean-sheet, synes jeg, skal komme af en så offensiv organisation, at modstanderen hele tiden er presset i bund, ala kampen mod Athletic Bilbao :) Mod større hold skal der selvfølgelig mere defensiv organisation til :)

Jeg gider som udgangspunkt ikke forholde mig til indlæg med ligegyldig hetz af enkelte spillere.
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5570 af Vinícius
Fejl

Jeg gider som udgangspunkt ikke forholde mig til indlæg med ligegyldig hetz af enkelte spillere.
Sidste redigering: 11 år 9 måneder siden ved Vinícius. Begrundelse: Fejl
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5571 af SR4
Besvaret af SR4 på emne Om vores rivaler VII

Kratmus skrev: Som du selv siger, er nogle mål nemmere end andre. Lad os blive enige om at kalde det relativt nemme mål :) Enhver god angriber laver mange relativt nemme mål pga. sin placeringsevne. Jeg synes, at Ronaldo og Messi er de bedste til at placere sig der, hvorfra de relativt nemme mål scores. Al respekt for Real Madrids midtbane, men der er heller ingen tvivl om, at Barcelona på det tidspunkt havde de bedste assistmagere i Iniesta og Xavi. Jeg er fascineret af Iniesta som assistmager, og ville ønske han spillede for Real Madrid.

Hvad man kan sige om Messis og Barcelonas 2012 er, at modstanderholdene bare ikke var gode nok til at gøre deres forarbejde, for når de 91 mål ses, er det meget ensartet. Opskriften er i grove træk simpel at forklare. Bolden spilles langt op på banen og presser modstanderen helt i bund(det kedelige Barcelona-spil, men det var nyttigt dengang). Enten laves en stikning i dybden og derefter afslutning, ellers spilles bolden over kanterne. Der spilles ikke som sådan over kanterne, men bare rundt om det kompakte forsvar, ned til baglinjen på kanten af feltet, og herefter indlæg skråt tilbage i feltet til en angriber, der afslutter(oftest Messi i sin tilbagetrukne angriberrolle). De mange aktioner på kanten(både inden for og uden for feltet) er vel også skyld i de 14 straffespark, som Messi scorer på et år.

Om modstanderne har gennemskuet taktikken og fundet en løsning, eller om Barcelona bare ikke har spillerne til det mere, er svært at sige. Mourinho løste det ved at have Pepe på den defensive midtbane, så Barcelonas midtbane ikke fik ro til at bygge spillet op. Hvad der er skyld i, at taktikken ikke bruges/fungerer er nok en kombination af ovennævnte scenarier, for Iniesta og især Xavi er gået ned i niveau, ligeledes er Dani Alves og nu er Sanchez også solgt(flere navne kan nævnes, Neymar løber heller ikke til baglinjen for at aflevere tilbage i banen, da han går mod mål). Det kapitel må være overstået, og den nye taktik, Barcelonas spil bygger på, synes mere defensiv og præget af defensiv organisation, lidt ala. Atletico. Formentligt for at undgå at komme bagud mod mindre hold, som så pakker sig. Det problem har vi til stadighed, og det fortsætter vi med at have. For vi vil IKKE være et kedeligt clean-sheet hold.. Clean-sheet, synes jeg, skal komme af en så offensiv organisation, at modstanderen hele tiden er presset i bund, ala kampen mod Athletic Bilbao :) Mod større hold skal der selvfølgelig mere defensiv organisation til :)

Så vidt jeg ved har hverken Xavi eller Iniesta sat mange assist, men til gengæld været rigtig gode i det opbyggende spil? :)
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5572 af BBB
Besvaret af BBB på emne Om vores rivaler VII
I hans tid i klubben lavede Özil flere assist end Xavi og Iniesta. Tilsammen.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5573 af ChrillRM14
Besvaret af ChrillRM14 på emne Om vores rivaler VII
En skøn morgen for en madridista, eftersom LFP har offentliggjort deres 3 nominerede til sidste sæsons bedste angriber - CR7 er selvfølgelig inkluderet, men Messi er IKKE en af dem.
Med neutrale øjne kan det dog vække undren, da han jo trods alt scorede 28 mål :/ Dog er det fortjent at Vela får nomineringen i stedet i mine øjne :)

The Madrid shirt is white, can be stained with mud, sweat and even blood but never with shame - Santiago Bernabeu
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5574 af FranciscoISCO
Besvaret af FranciscoISCO på emne Om vores rivaler VII

Kratmus skrev: Fejl

Solidaritet? ;)

Kratmus skrev: Enhver god angriber laver mange relativt nemme mål pga. sin placeringsevne. Jeg synes, at Ronaldo og Messi er de bedste til at placere sig der, hvorfra de relativt nemme mål scores.

Ronaldo og Messi behersker lige præcis dénne evne i en sådan grad at de nærmest er umenneskelige. Af denne evne kommer de vanvittig måltal som er så vanvittige at de to, fortjent, er så langt foran alle andre. Og det gælder altså både Messi og Ronaldo. Jeg forstår måske bare ikke helt hvor du ville hen med din ellers korrekte observation af at størstedelen af Messis mål er 'relativt' nemme mål (som jeg forstår det; mål som er nemmere end dem man skaber fuldstændig på egen hånd, altså en dribletur, et langskud osv.). For det er da klart at de relativt nemme mål laver enhver målræv mange af, hvilket man altså i min bog skal have stor ros for! - måske netop for at få det til at se så 'nemt' ud ;)

At Messi måske er ved at falde af på den ift. målscoringen (eller ved at tilpasse sig en ny rolle, alt efter hvordan man nu tolker det), er så en anden snak og jeg må indrømme at så meget følger jeg heller ikke med i Barca (de vinder for det meste, hvilket gør det besværligt for mig at følge deres kampe). Jeg har dog set nok til at kunne vurderer at det måske også kan hænge sammen med noget mentalt - Messi virker i perioder doven og ugidelig, hvilket kan skyldes mæthed?

Ift. Assistmagere så er jeg enig i at Xavi og Iniesta har været fremragende; måske ikke altid med direkte assists, dvs. anden sidste fod, men så i hvert fald med tredje/fjerde sidste fod på ethvert angreb. Så kan det godt være at betegnelsen assistmager måske ikke er korrekt nok, men Xavi og Iniesta har utvilsomt haft en stor finger (fod) med i spillet ift. Messis høje måltal!

Altid Real Madrid.
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5575 af Vinícius

FranciscoISCO skrev:

Kratmus skrev: Fejl

Solidaritet? ;)

Kratmus skrev: Enhver god angriber laver mange relativt nemme mål pga. sin placeringsevne. Jeg synes, at Ronaldo og Messi er de bedste til at placere sig der, hvorfra de relativt nemme mål scores.

Ronaldo og Messi behersker lige præcis dénne evne i en sådan grad at de nærmest er umenneskelige. Af denne evne kommer de vanvittig måltal som er så vanvittige at de to, fortjent, er så langt foran alle andre. Og det gælder altså både Messi og Ronaldo. Jeg forstår måske bare ikke helt hvor du ville hen med din ellers korrekte observation af at størstedelen af Messis mål er 'relativt' nemme mål (som jeg forstår det; mål som er nemmere end dem man skaber fuldstændig på egen hånd, altså en dribletur, et langskud osv.). For det er da klart at de relativt nemme mål laver enhver målræv mange af, hvilket man altså i min bog skal have stor ros for! - måske netop for at få det til at se så 'nemt' ud ;)

At Messi måske er ved at falde af på den ift. målscoringen (eller ved at tilpasse sig en ny rolle, alt efter hvordan man nu tolker det), er så en anden snak og jeg må indrømme at så meget følger jeg heller ikke med i Barca (de vinder for det meste, hvilket gør det besværligt for mig at følge deres kampe). Jeg har dog set nok til at kunne vurderer at det måske også kan hænge sammen med noget mentalt - Messi virker i perioder doven og ugidelig, hvilket kan skyldes mæthed?

Ift. Assistmagere så er jeg enig i at Xavi og Iniesta har været fremragende; måske ikke altid med direkte assists, dvs. anden sidste fod, men så i hvert fald med tredje/fjerde sidste fod på ethvert angreb. Så kan det godt være at betegnelsen assistmager måske ikke er korrekt nok, men Xavi og Iniesta har utvilsomt haft en stor finger (fod) med i spillet ift. Messis høje måltal!

Jeg forstår ikke lige den med solidaritet. Jeg kom til at skrive beskeden 2 gange :)

Hvor jeg vil hen? Altså skrevet tidligere er underforstået, at han ikke egenhændigt scorede så mange mål. Skåret ud i pap skyldes en del af succesen historiens bedste Barcelonahold med historiens nok bedste chanceskabere. I takt med, at resten af Barcelona er faldet sammen i de seneste sæsoner, er Messis niveau faldet - dog, så vidt jeg har forstået, at han gradvist fik mere succes på landsholdet. Han har også evnerne til egenhændigt at score, men det ses sjældnere. Ronaldo gjorde det idag - igen idag! Han har scoret flere mål end Messi og Neymar tilsammen i år. Det bliver for mig spændende at se, om Suarez endeligt eliminerer Messis topscorerrolle(underforstået får succes). Jeg tror, at Suarez sagtens kan udfylde Messis gamle rolle oppe foran, og ellers at Messi gør det han er god til længere nede på banen - at sætte en mand og lave (semi)assist, dvs. tage over efter Iniesta og Xavi. På det punkt overgår han Ronaldo og har altid gjort det.

Statistik er en underfundig ting. Det kan bruges i mange tilfælde, men Iniesta og Xavi skabte chancerne. At de så ikke får assisten, skyldes at de lægger den næstsidste aflevering. Derfor vil jeg rette mig selv fra mine tidligere indlæg og sige, at de er chanceskabende, ikke assistmagere. Så om de faktisk får tildelt en assist og om Özil lavede flere end dem tilsammen, er i denne sammenhæng ikke længere relevant. Det handler altså ikke om antallet af assists, de laver, men om antallet af chancer de skaber. Jeg synes at have lagt mærke til, i Barcelonas tilfælde, at den farlige aflevering ind i feltet lægges til assistmageren, som lægger den videre til den scorende spiller, også i feltet. I Real Madrids tilfælde lægges bolden direkte ind i feltet med afslutning efterfølgende, som fx Chicaritos mål idag.

Emnet er blevet låst.
  • mælkemand
  • Gæst
  • Gæst
11 år 9 måneder siden #5576 af mælkemand
Besvaret af mælkemand på emne Om vores rivaler VII
øv øv øv at Eibar ikke kender deres besøgstid her til aften! så dem gladeligt være foran med en enkelt eller 2 på nuværende tidspunkt!!
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5577 af Real HWL
Besvaret af Real HWL på emne Om vores rivaler VII

mælkemand skrev: øv øv øv at Eibar ikke kender deres besøgstid her til aften! så dem gladeligt være foran med en enkelt eller 2 på nuværende tidspunkt!!

Ja det er simpelthen for vildt. 2 kæmpe chancer de har brændt. Man kan håbe på barca spiller lige så dårligt på lørdag.
Emnet er blevet låst.
  • mælkemand
  • Gæst
  • Gæst
11 år 9 måneder siden #5578 af mælkemand
Besvaret af mælkemand på emne Om vores rivaler VII
0-0 ville være genialt, meeeen 45 minutter endnu...
Sidste redigering: 11 år 9 måneder siden ved mælkemand. Begrundelse: hvordan fjerner man den mærkelige boks.. haha
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5579 af Real HWL
Besvaret af Real HWL på emne Om vores rivaler VII
0-0 ville være rigtig lækkert. Men jeg tror desværre ikke Eibar kan holde stand i de sidste 45min. Men man kan jo altid håbe!!
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5580 af Pelle
Besvaret af Pelle på emne Om vores rivaler VII
Vildt at Barca skal bruge en time på at åbne for Eibar og score. Men det er da ikke sådan, at man sidder og ryster i bukserne for El Clasico, som man måske gjorde for 1 måned siden. Barca er bestemt blevet til at tale med igen. Det lover godt!

"Maybe they hate me because I'm too good."
Emnet er blevet låst.
Leveret af Kunena Forum