Sæsonen 26-27
Det store problem med Vini har jo hele tiden været hans indstilling. Hvis der bliver rettet op på den (jeg tvivler), behøver han ikke være lige så hurtig som for tre år siden. Han har stadig masser af kvalitet.
Hvis ikke indstillingen ændrer sig, så er det til gengæld ligegyldigt, om han er lige så hurtig som Bolt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg tænker at fodboldspillere primært har gavn af ikke at have for store muskler, da det hjælper til at øge udholdenheden. Men jeg tænker ikke, at større muskler er grunden til, at en spiller pludselig er markant langsommere - for selvom sprintere og fodboldspillere løber på forskellige overflader med forskellige sko, så er den menneskellige fysik for hvordan man løber stadig den samme.NadaMás post=199597 skrev:
Du kan bare ikke sammenligne 100-meter løbere med fodboldspillere .. Det er æbler og appelsiner.Dragam post=199590 skrev:
Det der med at det er fordi de har for store muskler, og derfor er langsomme - har set mange fremføre det argument. Men har du set samtlige 100 meter løbere til de olympiske lege ? De er alle sammen mega buff. Så medmindre det er fordi de alle sammen har en virkelig dårlig strategi ift store muskler kontra hurtighed, så tror jeg ikke på, at 5 kg muskler mere, er det der gør en spiller langsom.NadaMás post=199588 skrev:
Sammenligner man med 2021-2023, tror jeg vi alle er enige i, at Vini på ingen måde er den samme spiller - Stort set hvad enhver ‘key attribute’ angår, herunder også acceleration og fart.Dragam post=199587 skrev:
Det er da netop som at se hazard for real madrid.NadaMás post=199586 skrev: Jeg er helt enig i at Vini så tung ud mod Schalke .. Meeen, skal vi ikke lige skrue ned for blusset?
Det er ikke engang to måneder siden at han spillede nogle flotte VM-kampe - Hvor han ikke var langsom.
Det kan sagtens være at han har gået en gang for meget i bufféen over ferien, men der jo trods alt ikke Hazard vi ser på - Og selvfølgelig er hans fart ikke forsvundet fra den ene dag til den anden.
Det er dårlig bare form.
Men enig i, at han nok fik 1-2 år for lang kontrakt, til den løn, når han lever så højt på sin fart. Den dag den rent faktisk er forsvundet, som den vil gradvist over årene, bliver han en relativ ordinær La Liga-kant.
Nu er han så også blevet et meget dyrt bekendtskab med den nye kontrakt, så han skal self også fatte at han ikke kan blive ved med at fucke rundt.
Jeg erindrer ikke nogen vm kampe, hvor han viste at han stadig var hurtig som i 2022 sæsonen - men du må hjertens gerne vise mig det.
Ift at det skulle være fordi han vejer 5-10 kg for meget... altså, det hjælper da selvfølgelig ikke på ens hurtighed, men det gør da ikke, at man fuldstændigt mister sin fart. For så havde Ronaldo Fenomeno da været noget af en snegl for os, og det var han ikke just - blot mindre agile end tidligere.
Med hazard kan det tildels undskyldes at han fik den kontrakt, fordi klubben ikke vidste, at han ville være så useriøs... men de kender vinicius, og må jo nødvendigvis være klarover, at vinicius var begyndt at miste sin fart - for det var også tydeligt sidste sæson, at han ikke var ligeså hurtig som tidligere.
Jeg har altid påskrevet det klubbens trang til at ‘bulke’ spillere? Det samme gjorde sig jo gældende for Mbappé, så snart han kom ind under Reals træningsprogram, mistede han også fart, sammenlignet med i PSG. Jeg synes dog han smed lidt af det igen i sidste sæson, og virkede også en anelse hurtigere igen. Jude er også bulket en smule fra sin første sæson - Han lever dog ikke af sin fart. For Güler gav det jo perfekt mening, og jeg synes da også at Huijsen kunne have godt af nogle pull-ups og peanutbutter.
Anyway, ser man på Vini de sidste to år, har han meget mere muskel end i sin prime, og også hvis man sammenligner med andre hurtigløbere som Dembele fx.
Jeg troede udelukkende vi forholdte os til, hvordan han så ud mod Schalke, kontra hvordan han så ud i sidste sæson. Der nægter jeg simpelthen at tro, at der er sket andet, end en god sommerferie.
Hvad Ronaldo Nazario angår, havde han bestemt stadig fart i Real, selv da han var blevet lidt større. Husker eksempelvis målet hvor han stikker af fra Puyol og chipper den over Valdes i 05. Nonetheless - Jeg tror bestemt ikke, at han var hurtigere dengang, end Vini er nu. Han har stadig fart, men ikke nært der samme antrit, som i 23/24 og forinden.
Jeg tror generelt heller ikke, man skal negligere, hvor svært det er at holde sin fart på et kontinuerligt højt plan, fra man er 21 til 26, som fodboldspiller. Det er trods alt er parameter af mange, man konstant skal få til at være i balance.
Hazard sammenligningen er selvfølgelig nærtliggende, men samtidig også en anelse påtvunget. Mit blotte øje ser i hvert fald en mærkbar forskel.
Men der findes jo sikkert en masse data på det - Kan være jeg går på jagt efter det en af de kommende dage.
O Fenomeno var utvivlsomt hurtigere end vini (udover naturligvis også at være en markant bedre fodboldspiller i alle spillets facetter), også i 2005 tyk udgaven. I den her video 2.52 er fra en 2005 kamp.
Altså, mod schalke, så var vini da præcis som at se hazard for real madrid - blev løbet op hvergang han prøvede noget, og fejlede alle sine aktioner, fordi han var for langsom i eksekveringen.
Men det kan være du får ret, at vini magisk kommer tilbage og blæser alle bagover. Jeg tillader mig dog at tvivl. Kraftigt.
Den ene løber på gras, der kan være for vådt, tørt, uregelmæssigt etc. etc.
Den anden løber på et specialdesignet mix af EPDM, polysteren og gummigranulater, som alt sammen hjælper til absorbere løbestødet, og som modstand mod regn.
Den ene løber efter en bold, med modstandere der kommer flyvende fra højre og venstre.
Den anden har en defineret "straight line", med ca. 1,5 meters bredde at gøre godt med.
Fodboldspillere bruger fodboldsko, sprintere bruger spiked løbesko.
Fodboldspillere skal være klar på sprint efter sprint.
100-meter sprintere handler om at kommer hurtigst muligt op i absolut topfart - I ét sprint.
Den eneste reele fællesnævner er vel, at de begge løber.
Når olympiske løbere kan have meget mere muskel, handler det jo netop om, at det er et eksplosivt løb de skal have, på en ekstremt veldefineret rute. Her kan muskel klart være en fordel til at nå topfarten. For fodboldspillere hvor det er løb, pause, sprint, højre, pause, venstre etc. etc. - Det er noget helt andet.
Men jeg er ikke ekspert.
Men igen - Vini er klart blevet langsommere siden 23/24, og det han leverede forinden.
Men jeg synes godt nok, at der er en hunger efter at køre ham ned herinde, når så mange er klar på at ´trashe´ ham, efter sæsonens første venskabskamp.
Men netop fordi det måske "bare" kunne være fordi han blev træt senere i kampen, så havde fokus på den løbe duel han har i starten af kampen... hvor han også bliver hentet.
Jeg ved for mit vedkommende, at jeg har været utroligt træt af vini i meget lang tid, og gerne så ham hen hvor pebret gror - nu havde vi endelig muligheden for at få ham skippet afsted, men så får han gudhjælpme en gigantisk kontrakt istedet for... det til trods for, at det eneste der gør at han ikke er en komplet ordinær spiller, nemlig hans fart, tydeligt har været på tilbagegang over de sidste par sæsoner, samtidig med alle de problemer han iøvrigt har skabt for klubben. Og han kommer til at være endnu mere en hæmsko for klubben fremadrettet, end han har været de 2 foregående sæsoner, og det er jeg ret træt af. Derfor.
Det er ikke så meget en fysisk ting, som det er en teknisk ting.Dragam post=199602 skrev: for selvom sprintere og fodboldspillere løber på forskellige overflader med forskellige sko, så er den menneskellige fysik for hvordan man løber stadig den samme.
Teknikken understøttes af fysikken.
Når løbe/sprinteteknikken fra en 100-meter løber til en fodboldspiller differentierer - så markant som den gør - stiller den også vidt forskellige fysiske krav til at understøtte den respektive teknik. Når en 100-meter løber er i topfart, er han ekstremt oprejst, og med virkelig høje knæløft. En fodboldspiller skal jo holde tyngden lavere, for at kunne lave opbremsninger, retningsskift etc.
Så - Man kan på ingen måde sige at det er det samme.
Det er under lodret modsatte vilkår (underlag, fodtøj, prædefineret vs. uprædefineret retning, etc. etc.). Det er to vidt forskellige måder at løbe på.
Så "den menneskellige fysik for hvordan man løber" er meget kogt ned - Jo, alle starter med et fysisk afsæt, men det, inklusiv resten af løbet/sprinten, er på det eliteplan vi taler om, en meget teknisk ting.
Anyway, det er heller ikke for at fluekneppe den for meget.
Argumentet om at sprintere kan have høj muskelmasse uden at miste fart, så derfor bør fodboldspillere også kunne det, er dog forkert. Æbler og appelsiner.