Fransk presse: Benzema erkender medvirken til afpresning
NDR skrev: Valbuena er ofret i den her sag, og Benzema har ikke truet Valbuena, men vejledt ham får at hjælpe ham, og det ville sku da også være meget nærliggende når nu de er kammerater...hvis Valbuena havde følt at Benzema var en af skurkene, så havde han jo sikkert nok allerede meldt ham for længst....come on!!!! enhver idiot kan da selv regne ud at Karim ikke mangler penge, og enhver kan da regne ud at Benz ikke vil gøre sig uvenner med hele Frankrig og resten af fodboldverdenen.....fuck en lortesag, og garanteret fordi at nogle venter på penge for at lukke sagen, hele lortet er simpelthen så fyldt med pengegriske bagmænd som koger suppe på enhver lejlighed de får for at score guld på de berømte og rige.....var Benz en af bagmændende, så var sagen lukket for længst!!....Valbuena og Benzema er ikke uvenner, og det beviser alt!!
Valbuena informerede politiet om samtalen med Benzema straks efter den fandt sted. Og fortalte dem at han havde oplevet samtalen som truende. Der er rigeligt i den (aflyttede) telefonsamtale til at dømme for medvirken til forsøg på afpresning og deltagelse i en kriminel forening. Alle gerningsmomenter er opfyldt og hans bedste håb er at overbevise dommeren om at han ikke havde fortsæt men derimod bare spillede smart over for sine venner.
Han har ikke blot vidregivet information og gode råd, han har, efter eget udsagn, haft til hensigt at påvirke Valbuena til at samarbejde med afpresserne og opfylde deres krav. Hvis han ville have undgået den nuværende situation kunne han have gjort som Cisse og bedt afpresserne om at blande ham uden om samt fortalt Valbuena hvad han vidste. Den her situation har han helt selv skabt.
Eta. De relevante paragraffer fra den Franske straffelov han pt er sigtet efter. (Engelsk oversættelse via Legifrance her: www.legifrance.gouv.fr/Traductions/en-En...ifrance-translations).
Fra den alm. del om medvirken og forsøg:
ARTICLE 121-5
An attempt is committed where, being demonstrated by a beginning of execution, it was suspended or failed to
achieve the desired effect solely through circumstances independent of the perpetrator's will.
ARTICLE 121-6
The accomplice to the offence, in the meaning of article 121-7, is punishable as a perpetrator.
ARTICLE 121-7
The accomplice to a felony or a misdemeanour is the person who knowingly, by aiding and abetting, facilitates its
preparation or commission.
Any person who, by means of a gift, promise, threat, order, or an abuse of authority or powers, provokes the
commission of an offence or gives instructions to commit it, is also an accomplice.
Fra den specielle del:
ARTICLE 312-10
(Ordinance no. 2000-916 of 19 September 2000 Article 3 Official Journal of 22 September 2000 in force 1 January
2002)
Blackmail is the act of the obtaining either a signature, a commitment or a renunciation, the revelation of a secret, or
the handing over of funds, valuables or any asset, by threatening to reveal or to impute facts liable to undermine a
person's honour or reputation.
Blackmail is punished by five years' imprisonment and a fine of €75,000.
PARTICIPATION IN A CRIMINAL ASSOCIATION Articles 450-1 to 450-5
ARTICLE 450-1
(Act no. 2001-420 of 15th May 2001 Article 45 Official Journal 16 May 2001; Ordinance no. 2000-916 of 19 September
2000 Article 3 Official Journal of 22 September 2000 in force 1 January 2002)
A criminal association consists of any group formed or any conspiracy established with a view to the preparation,
marked by one or more material actions, of one or more felonies, or of one or more misdemeanours punished by at least
five years' imprisonment.
Where the offences contemplated are felonies or misdemeanours punished by ten years' imprisonment, the
participation in a criminal association is punished by ten years' imprisonment and a fine of €150,000.
Where the offences contemplated are misdemeanours punished by at least five years' imprisonment, the
participation in a criminal association is punished by five years' imprisonment and a fine of €75,000.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Tobiasillas
- Gæst
-
og forresten lad os lige stoppe samligninger med andre sager om utroskab, det er slet ikke det samme det ene er dicideret ulovligt og strafbart det andet er ikke. og hånden på hjertet alle sammen herinde, vil i ikke heller fortrække at han samme skattesag som messi på samtlige real spillere eller denne sag på en enkelt spillere? det er bare for at sætte tingene lidt i perspektiv. ærlig talt benzema først sex med mindreårig så det her!! lige pludsligt ser kørslen uden kørekort som et ønsket hobby til benzema så han bliver holdt beskæftigt med noget mindre alvorligt
Dios skrev: Nu remser jeg bare nogle ting op.
John Terry, Giggs, Rooney, Ashley Cole og Oliver Kahn har alle været deres koner utro.
Det er jo overhovedet ikke det samme som at afpresse en landsholdskollega, at lave hensynsløs kørsel og have sex med en mindreårig prostitueret.
Dios skrev: Ribery havde også sex med hende den unge prostitueret samt Govou.
My bad. Når Scarface gør det, så er det jo fuldt ud lovligt. Her taler vi altså om den anden franske idiot, der som erklæret muslim ikke vil have øl hældt ud over sig i Bayern, men alligevel ikke finder det forkert at knalde mindreårige prostituerede. Ja, så kan jeg godt se, at det umuligt kan være forkert. For Ribery har jo fuldstændig styr på både sin tro og sin dømmekraft.
Dios skrev: Kolo Touré, Rio Ferdinand, Edgar Davids, Jaap Stam, Frank De Boer og Pep Guardiola er alle testet positiv for doping.
Der er vist et par af dem, som er dømt for at have misset deres tjek, men ikke har testet positivt. Bare til info.
Dios skrev: Suarez problemer med at bide samt hans racisme sag mod Evra.
Messi og Modric' skattesager.
Vidal's spiritus kørsel.
Pepé for at udøve decideret vold inde på banen.
Modric's sag kan jeg ikke huske. Vi kan godt diskutere den, men det vil så blive i den relevante nyhed. Pepe fik en god lang karantæne. Pepe gjorde dog noget, som nok har været formildende på mange - han holdt sin kæft og stoppede med at lave idiotiske ting. Vidal, Messi, Suarez og vel egentlig også Neymar kan vi hurtigt blive enige om, at det vil være godt, hvis deres klubber fyrer dem ;-) Jeg vil dog tusinde gange hellere have Messi's, Neymar's og Modric's skattesager på mit hold end det Benzema er ude i. Vidal er en idiot, og hvis han var en bjergetape, så ville han være udenfor kategori.
Dios skrev: Fælles for dem er, at ingen blev fyret! Der er sikkert 100 vis af andre lignende historier med samme udfald. Jeg skal ikke tage Benzema i forsvar.
Hold lige øje med næste citat så. Det virker lidt som et forsvar.
Dios skrev: Jeg kan virkelig bare ikke se det så slemme i det han hidtil har gjort, så man bliver nødt til at fyre ham. Han knaldede en prostitueret som var 16 år på daværende tidspunkt. Hun udtalte, at hun løj overfor både Ribery og Benzema, så er den sag vel egentlig lukket? Bare ikke for dig kan jeg forstå! Han var selv 21 år, og selvom min holdning måske er imod loven her, så kan jeg ikke se det grove eller slemme i at være sammen med en 16 årig, hvis man selv er i den aldersgrænse. Er det egentlig ikke også lovligt herhjemme at have sex som 16 årig?
Det er lovligt som 21-årig at have sex med en 16-årig i Danmark. Så knald endelig så mange 16-årige, som du kan komme i nærheden af :-) Hvis du derimod har sex med en 16-årig prostitueret, så bliver du straffet. Politiet, loven og dommerne er pisseligeglade med om hun har sagt, at hun var 18, 24 eller 57. Hvis hun er mindreårig og arbejder som prostitueret, så skal du holde fingrene fra hende. Det er DIT ANSVAR at vide, hvem du stikker pikken i.
Dios skrev: Hans ræs på gaden er uansvarligt, men heller ikke her kan jeg se det virkelige alvorlige i. Jeg siger ikke det er okay, men ville du selv blive fyret for det? Nej egentlig ikke vel.
Jeg er heldigvis ikke en offentlig person, men jeg garanterer dig at en offentlig person, som kører gaderæs vil blive fyret i andre virksomheder, fordi det er virkelig dårligt for dit brand. Hvis jeg kørte rundt i firmabil, så ville jeg blive fyret. Eller hvis jeg stillede op til interview i firmatøj. Du kan jo bare google, hvad der skete med "alti-alti manden".
Dios skrev: Så er der denne her sag, og surprise surprise, så mener jeg heller ikke det her er til en fyring om han er skyldig eller ej. Jeg har egentlig begrundet hvorfor tidligere, så det vil jeg ikke komme ind på.
Du er en lidt hårdere type end mig, når du idoliserer en gangster som Benzema. Mafiaen var også gode til at 'beskytte' borgere mod andre mennesker, ligesom Benzema forsøgte at 'hjælpe' og 'beskytte' Valbuena. Det eneste man skulle gøre var at betale dem.
Dios skrev: Vi sætter alle kendte op på en piedestal, og forventer de ikke skal være menneskelige og begå fejl, eller have fejl som os andre normale mennesker.
Hvor mange mennesker kender du, som knalder mindreårige prostituerede og afpresser deres kammerater for penge? Her må jeg egentlig indrømme, at det er slemt nok, at køre over 100km/t for stærkt på en vej, men det kan du åbenbart slet ikke følge.
Dios skrev: Det har da også sine fordele, da kendte oftest har nemmere ved at undvige fængslet. Jeg kan bare ikke med holdningen om, at folk skal fyres, hvis ikke det er decideret groft. Her taler jeg om mord, overfald, skattefusk, pædofili (og ikke i nærheden af det Benzema blev frifundet i) etc..
Benzema blev ikke frifundet. Anklageren droppede at gå videre med sagen. Det er altså ikke det samme. Michael Jackson blev frifundet, Benzema blev ikke.
Dios skrev: Jeg er da total ligeglad med om Tv2 chefen har sendt sin diller til en ansat, hvis han er god til hans job, så lad ham dog beholde det! Alt andet er jo simpelthen tosset.
Det var et eksempel på en offentligt person, som havde udvist dårlig dømmekraft. Benzema er en offentlig person, og spørgsmålet er vel ikke, om han har udvist dårlig dømmekraft, men nærmere hvornår han sidst udviste god dømmekraft.
Dios skrev: Det betyder seriøst intet for mig, og det samme gør sig gældende her med Benzema. Nuvel, så er jeg kæmpe fan af franskmanden, men gør Benzema noget som for alvor er alvorligt, så vil jeg også være den første til at sige han skal fyres. Det her kan bare ikke få mig op af stolen.
Det her er for alvor alvorligt, og du er ikke den første til at sige, at han skal fyres.
Derudover er jeg oprigtigt skræmt over, at du har fået tak for dit indlæg, for det betyder vel, at andre er enige med dig.
Fælles for rigtig mange af de eksempler du nævner er, at de implicerede oftest kun har begået én fejl, før de har rettet ind til højre, holdt deres kæft og opført sig ordentligt. Nu er det 3-4 gang på ganske få år, at Benzema involvere i noget snavs. Så mange chancer får man ikke på sin arbejdsplads, så meget kan jeg dog fortælle dig. Om du hedder Benzema, Helle Thorning eller Mike, så vil det antal af sager få arbejdsgivere til at stikke dig en fyreseddel.
At du så overhovedet vælger at kategorisere utroskab i samme bås som det, Benzema er ude i. Wow. Bare wow. På den der helt uforstående og hovedrystende måde.
"Maybe they hate me because I'm too good."
- Johnson
- Gæst
-
Når Valbuena selv stadig er venner med ham og familien forsvarer ham, er der absolut INTET at komme efter. INTET. Så stop nu med at snakke om hvorvidt I tror han er mellemled eller ej, når de klogeste omkring ham, har snakket ud!
Johnson skrev: Dem der kan spansk vil vide at de spanske aviser har været fuld af artikler med Valbuenas spanske familiemedlemmer som alle har taget Benzema i forsvar. Jeg har svært ved at forestille mig at de ville gøre det hvis Valbuena mente at han var skyldig på nogen måde
Som en der både kan spansk og ser snotdumme Spanske sportsprogrammer ved jeg at Valbuenas (grand) onkel skiftede holdning mindre end 24 timer efter at han først havde udtalt sig til spansk presse og nu som resten af familien tager afstand til Benzema og er dybt skuffet over hans forsvar for Benz viste sig ikke at være berettiget: madrid-barcelona.com/2015-11-06/el-tio-d...carcel-para-benzema/
SR4 skrev: Jeg ser det nu mere som en chance for Benzema-hatersne at have en grund til at hade ham.
Når Valbuena selv stadig er venner med ham og familien forsvarer ham, er der absolut INTET at komme efter. INTET. Så stop nu med at snakke om hvorvidt I tror han er mellemled eller ej, når de klogeste omkring ham, har snakket ud!
Ahh ja, du har selvfølgelig ret! Det er fordi vi hader ham og ikke ønsker ham i klubben, det her er vores chance. Du er klog.
BBB skrev: Derudover er jeg oprigtigt skræmt over, at du har fået tak for dit indlæg, for det betyder vel, at andre er enige med dig.
Jeg er en af dem, så jeg vil da gerne begrunde takket.
Jeg skal ikke udtale mig om det strafferetslige i den her sag, og jeg ved ikke hvordan lovene er i hverken Frankrig eller Danmark omkring medvirken og hvad det sandsynlige udkom af sagen er, samt hvilke eventuelle smuthuller der er, så det vil jeg lade andre om. Jeg kan kun udtale mig om moralen i det (så ligegyldigt og usagligt det nu er).
Når der diskuteres Real Madrids image, så reagerer jeg, fordi, som Dios også er inde på, er fodboldverden et specielt sted. Der er en overflod af skandaler - den ene mere grotesk end den anden - og på dette særegne moralske spektrum, er det at være mellemmand i en sexvideo-sag ikke noget jeg anser som noget særlig alvorligt. Se, det er så ikke det samme som at lukke øjnene og påstå at der ikke er foregået noget ulovligt, men det er ikke en sag der får mit pis i kog. Min grundvold er ikke rystet.
Der findes selvfølgelig ikke et rigtigt svar på, hvor sådan en sag ligger på det moralske spektrum, da vi alle er forskellige og vægter forskelligt, men på mit eget er det her ikke placeret højt. I hvert fald ikke i forhold til spritkørsel, skattesvindel, vold, og hvad der ellers er.
Benzema skal, i mine øjne, kun fyres hvis han fængsles. At bruge den gamle floskel om at noget skader en klubs image, mener jeg personligt er ude i hampen, og det er dét jeg reagerer på. Ikke det strafferetslige. For som Dios også er inde på, så er Suarez, Pepe, Vidal, og hvad de ellers hedder, fortsat i deres klubber, på trods af diverse skandaler, da de er dygtige fodboldspiller med noget at bidrage til holdet, og det har ikke skadet klubbernes omdømme.
Benzema er da en gigantisk tåbe, det kan der ikke være tvivl om. Det har han alle dage været. Men så længe han har noget at bidrage med til holdet og ikke fængsles eller gør noget jeg selv personligt vurderer til at være en decideret grov overtrædelse af et eller andet fiktivt moralsk kodeks (og det er jeg godt klar over kan gradbøjes til ukendelighed), vil jeg ikke sidde som moralens vægter og kaste med fyresedler baseret på at det skader klubbens image.
EDIT:
@Pelle
Svarer dig lige her for at skåne tråden for alt for mange korte beskeder ;)
Det kan betyde noget, men det afhænger igen af graden. For mig at se, har Benzema i hvert fald ikke endnu skrabet nok fiktive strafpoint sammen til et rødt kort ;)
No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Jeg bliver nødt til at spørge. Betyder antallet af sager omkring en navngiven spiller noget i din verden? Folk laver fejl, og det skal der være plads til. Men hvor mange fejl skal man se igennem fingre med? Her tænker jeg især det relativt korte tidsrum taget i betragtning :-)
Pelle skrev: Seriøst Dios - hvilken verden lever du i?! Tag en dyb indånding og læs så lige BBBs seneste indlæg RIGTIG grundigt igennem. Jeg er ikke klar over, om du befinder dig på arbejdsmarkedet eller ej, men jeg ville med det samme blive fyret af min arbejdsgiver, hvis jeg lavede nogle af de ting, som Benzema er ude i her! Du skriver, at du ikke forsvarer ham, hvilket jo er nøjagtig, hvad du gør. At sex med en mindreårig prostitueret, en overskridelse af hastighedsbegrænsningen på 100% + gaderæs samt en verserende sag om afpresning ikke kan få dig op af stolen, siger desværre mere om dig som person, end det siger om denne sag. Jeg tror, at den eneste grund til, du forsvarer Benzema er fordi du er hans største fan. Og fred være med det, men lær dog at adskille tingene, please.
Fælles for rigtig mange af de eksempler du nævner er, at de implicerede oftest kun har begået én fejl, før de har rettet ind til højre, holdt deres kæft og opført sig ordentligt. Nu er det 3-4 gang på ganske få år, at Benzema involvere i noget snavs. Så mange chancer får man ikke på sin arbejdsplads, så meget kan jeg dog fortælle dig. Om du hedder Benzema, Helle Thorning eller Mike, så vil det antal af sager få arbejdsgivere til at stikke dig en fyreseddel.
At du så overhovedet vælger at kategorisere utroskab i samme bås som det, Benzema er ude i. Wow. Bare wow. På den der helt uforstående og hovedrystende måde.
Der var du jo :D
Jeg lever skam i samme verden som dig :) Bortset fra, at jeg bor i indre Kbh og du på landet, right?
Jeg har skam fast arbejde, og heldigvis har jeg ikke din chef så :) Jeg har en kollega som mistet kørekortet i sommers, fordi han kørte 110 km/t på jagtvej i inde Kbh, hvor man må køre 50 km/t. Min chef sagde han var en idiot, men at han ikke ville blande sig i hvad han lavede i fritiden, så det styrede han selv. Der er selvfølgelig også stor forskel på hvordan man er som person :) Hvis folk skulle fyres for ting som disse, så ville det jo nok også betyde, at man ikke ville kunne få sig et andet arbejde. Livets cirkel ville gå i stå, og medmindre man lavede straffeloven om, og smed alle i fængsel, så ville dagpengesystemet eller kontanthjælpssystemet jo bryde fuldstændig sammen.
Så ville Dk gå konkurs, og af hvilke grunde? Fordi vi kørte for stærkt på vejene og havde sex med prostitueret.
Nu siger du og BBB at jeg forsvarer Benzema, men får i det udfra, at jeg ikke synes han skal fyres? Eller at jeg rent faktisk ikke mener at de forbrydelser er så slemme igen?
Hvis du kendte mig som person, så ville du nok ikke have den holdning. Det betyder jo ikke, at jeg synes alt det Benzema har gjort er korrekt, eller jeg selv gør de samme ting? Her er det altså jer der misforstår! Jeg mener bare ikke at det er til en fyring. Ville din chef seriøst fyre dig, hvis du knaldede med en prostitueret, eller er det den samlet værdi af alle gerninger som løber op?
Jeg er kæmpe fan af Benzema på en fodboldbane. Jeg er ikke en knægt på 16 år, som er fuldstændig forelsket i mine idoler. Jeg er så lidt "fan" at jeg ikke engang ville have en autograf, hvis han stod ved siden af mig. Det betyder intet for mig på det personlige plan, men ja, jeg elsker at se ham spille fodbold. Dertil ikke sagt, at jeg ville elske ham hvis han slog et andet menneske ihjel, eller voldtog min mor, bare fordi han er Benzema og jeg synes han er den bedste angriber i verden. Slap nu lige af med det der hehe :)
Jeg kategorisere ikke utroskab med det Benzema har gjort. Jeg ved ikke hvor jeg fik det fra, da jeg skrev mit indlæg, men jeg mente bare, at BBB skrev, at det ødelagde Real Madrid's image, at man kom i situationer som disse. Jeg ved ikke om jeg huskede det fra et tidligere indlæg han skrev, eller om jeg fuldstændig "læste" eller huskede forkert. Dertil skrev jeg de fodboldspillere jeg umiddelbart kunne huske, som har skabte negative overskrifter som kunne skade klubben.
EDIT: Af ren og skær nysgerrighed, så tog jeg faktisk en snak med min chef idag om disse sager. Måske er min chef en mærkelig en af slagsen, men han sagde, at så længe jeg ikke havnede i fængsel, så kunne jeg næsten gøre hvad jeg havde lyst til. Her taler vi ikke om 2-3 dage, men et permanent ophold på flere måneder. Han nåede da lige at fortælle han rent faktisk havde en ansat som sad 21 dage i fængsel grundet nogle bøder, og han blev selvfølgelig ikke fyret. Han beholdt sit job, fordi han var god til det, og de blev hurtigt enige om, at det blev kaldt ferie, så min chef ikke hang på den økonomiske del.
Jeg er af præcis samme holdning, hvis du ellers ikke havde opfattet det :P Og derfor burde Benzema ikke fyres. Det siger sig selv, at han ikke kan blive ved med at komme i politiets søgelys, så derfor skal der selvfølgelig tales med store bogstaver, men en fyring bliver det bare ikke til.
No solo soy perfecto, también soy Madridista.