VAR-optagelser fra Almería-kamp frigivet
Gårsdagens kamp mellem Real Madrid og Almería kom til at stå i VAR-tegn.
Det nye tiltag med offentliggørelse af samtalerne mellem dommer og VAR-rum bringer ny viden til de meget omdiskuterede kendelser og på Madridista.dk bringer vi dem naturligvis her.
Første situation er straffesparket, begået af Kaiky i det 53. minut. Her bliver der i første omgang ikke dømt noget, men VAR-dommer Hernández Hernández beder dommer Hernández Maeso om at kigge hændelsen igennem.
Hernández Hernández:
- Fran (fornavnet på dommeren, red.), jeg beder dig om at kigge på Field Rewiew for at kigge på værdierne for et muligt straffespark for hånd på bolden fra Almería-forsvareren. Jeg giver dig også High Behind for at du kan se det i konteksten, at der er adskillelse mellem spillerne.
Hernández Maeso.
- Perfekt. Real Madrid-spilleren afslutter og den rammer den udstrakte arm, som dækker et rum for forsvarsspilleren. Jeg dømmer straffe uden advarsel til spilleren.
Der blev ikke på noget tidspunkt talt om muligt frispark begået af Joselu og/eller Rüdiger i situationen.
I det 61. minut får Almería underkendt en scoring af Arribas, fordi der forinden er begået frispark på Bellingham.
Her er samtalen mellem VAR-rummet og dommeren således:
Hernández Hernández:
- Du skal komme ud og se det, Fran, jeg anbefaler dig et Field Rewiew for et muligt frispark i angrebet, der fører til målet. Tag det i små sekvenser. High close up. Se øjeblikket for kontakten. En smule længere tilbage. Længere tilbage endnu. Her er spilleren blevet ramt. Længere tilbage og så giver jeg dig en loop-optagelse (altså, hvor man ser hændelsen fra oven, red.).
Hernández Maeso:
- Jeg fløjter frispark til Real Madrid. Jeg annullerer målet og giver gult kort til nr. 6 for Almería.
Den mest kontroversielle dom kom dog i det 67. minut, da Vinícius sendte et indlæg fra Tchouaméni i nettet, hvilket i første omgang blev underkendt for hånd/arm på bolden.
Også her blev Hernández Maeso kaldt ud til et kig på VAR-skærmen og samtalen mellem VAR og dommer var således:
Hernández Hernández:
- Jeg anbefaler dig et Field Rewiew for at tjekke værdierne for en ikkehånd-forseelse, den mulige ikke-hånd. Du får den fra højre side. Stop ved øjeblikket for kontakt. Den rammer ham på skulderen. Tjek lige op på et muligt frispark i angrebet.
Hernández Maeso:
- For mig er der ikke frispark i angrebet. Jeg er enig i, at den rammer ham på skulderen. Giv med en High Behind. Et billede mere. Perfekt, den rammer ham på skulderen og målet tæller. Jeg signalerer mål og der er ikke frispark.