Ancelotti: Vi spillede dårligt

Det var rædderligt at kigge på, da Real Madrid onsdag aften var heldige at slippe med et 1-1-resultat hjemme på Bernabéu imod RB Leipzig. Ancelotti valgte at stille op i en defensiv og – skulle det vise sig – fuldstændig tandløs 4-4-2 med kun Vinícius og Bellingham som offensivspillere, og italieneren måtte efter kampen også medgive, at det var en ringe Real Madrid-præstation.

Til gengæld var Ancelotti befriende ærlig og dejligt on point i sin kritik efter kampen:
- Vi måtte grave dybt, mere end vi troede, vi skulle. Det var svært, og vi spillede dårligt. Nu er vi glade for at nå kvartfinalen. Vi er i en bedre position end nogensinde, fordi vi er syv point foran i ligaen og i kvartfinalen i Champions League. Hvis nogen havde fortalt mig dette i starten af sæsonen, ville jeg have taget imod det. Vi skal være kritiske, fordi det er sket igen. Når vi har en lille føring, ved vi ikke, hvordan vi skal håndtere det mentalt. Vi presser ikke, og vi mangler intensitet. Måske begik jeg en fejl i opstillingen, men jeg ønskede at bringe mere intensitet og energi, og det fik vi ikke. Det er der, vi skal forbedre os og evaluere, hvad vi ikke gjorde godt.

Ancelotti blev spurgt nærmere ind til problemet med ikke at kunne håndtere en føring, og her svarede han:
- Min idé var at spille med midtbanespillere med energi for at presse højt, opretholde et højt tempo og forhindre kontraangreb. Det var en svag præstation med en lav blok, og vi var ikke i stand til at presse højt. Det var en svær kamp, vi kunne ikke håndtere denne slags fordel på samme måde, som vi gjorde i sidste sæson mod Liverpool. Det skete også for mig i min første sæson (med Real Madrid i 2013/14, red.) mod Schalke, hvor vi vandt første kamp 0-2 og tabte anden kamp 3-4. Vi skal forberede os til kampene på en anden måde.

Bernabéus publikum var også højlydt utilfredse, og om det sagde Ancelotti:
- Vi skal acceptere kritik, når den er fortjent, og dagens kritik er fortjent. Den piften, der var i slutningen af første halvleg, var fortjent, og jeg tror, det vækkede os. Vi spillede bedre i anden halvleg. Du har brug for en krævende tilskuerskare som den på Bernabéu, fordi buhråbene vækkede os på visse tidspunkter i anden halvleg. Selvom vi er glade for at nå kvartfinalen, skal vi være kritiske, og vi skulle have spillet bedre. Jeg ville ikke have spillet med de samme elleve.

Om Vinícius:
- Jeg så bevægelsen op til målet, og det var spektakulært: pasningen, løbet og skuddet. Så skubbede Vinícius til en forsvarsspiller, men jeg syntes ikke, det var et rødt kort.

Spurgt ind til eventuel mental træthed svarede Ancelotti:
- Vi mistede vores friskhed, vi havde mindre kontrol, mindre direkte spil, og vi var dovne med bolden. Det skal vi rette op på hurtigt. Vi har to kampe før landsholdspausen. Der vil vi have tid til at slappe af mentalt, for holdet er træt i den henseende. Efter pausen kommer vi bedre tilbage. Vi har måske Courtois og Militão til kvartfinalerne, og det er gode nyheder.

Om sine taktiske overvejelser:
- Defensivt var det vigtigt at holde Olmo og Simons under kontrol med Tchouaméni og Camavinga. Det var der, faren var i første kamp. Vi valgte en 4-3-3 for at lade Kroos komme lidt længere frem. De formåede at spille ud bagfra med de to midterforsvarere og de to indvendige spillere. Det skabte problemer for os, og vi kunne ikke lægge mere pres på dem. Vi ændrede systemet (i pausen, red.), og jeg sendte en ekstra angriber ind i form af Rodrygo. Jeg spillede med en linje af fire med Tchouaméni og Kroos som centrale midtbanespillere og med Bellingham til venstre og Valverde til højre. Hvis jeg skulle skifte nogen på holdet, kunne jeg lige så godt have skiftet træneren.

Seneste artikler...