Ancelottis pressemøde: Om Vinícius, Rodrygo og Real Madrids svage form

Logo Realmadrid 010101

Real Madrid skal løfte niveauet gevaldigt fra onsdagens kamp imod RB Leipzig, når man i aften tager imod Celta Vigo. Det var Ancelotti også enig i på gårsdagens pressemøde, hvor vi har fundet tre højdepunkter.

1. Intensitet og attitude som mangelvarer

Ancelottis udtalelser på pressemøderne om de kommende kampe er sjældent de mest interessante, men med Real Madrids seneste form in mente er det alligevel relevant at få hans ord om den øjeblikkelige situation med:

- I denne periode er der meget på spil for alle, både for Celta og os. Alle hold er mere engagerede, fordi det er en vigtig tid på sæsonen. Vi skal vise en anden attitude og intensitet. Det er ret klart, hvad vi ønsker at gøre, og hvad vi vil gøre. I den seneste kamp gjorde vi det ikke godt foran vores fans, og i morgen (i aften, red.) skal vi vise et andet ansigt. Efter Girona-kampen, som jeg tror har været den bedste i sæsonen, har vi lidt en smule mere, og vi er måske faldet lidt i niveau. Dette får os til at tænke på, hvad vi skal forbedre. Hvor og hvad vi ikke har gjort godt, og derfra forbedre. Vi er ikke bekymrede, vi evaluerer tingene grundigt med så meget kritik som muligt internt. Evalueringen af kampen onsdag var enkel og klar: Vi manglede intensitet og attitude, og i morgen (i aften, red.) skal vi vise det.

I de seneste uger har Ancelotti igen og igen omtalt den manglende intensitet og attitude, og italieneren italesætter også et skifte efter 4-0-sejren over Girona. Efter kampen imod RB Leipzig onsdag var han endda endnu mere kritisk over for sig selv og holdet end tidligere, så hvis han ser problemet som et spørgsmål om arbejdsiver og aggressivitet, kan vi blot håbe, at han får talt med store ord, inden spillerne træder ind på Bernabéus græstæppe i aften.

2. Stor opbakning til Vinícius

Vinícius kom i vælten igen-igen imod Leipzig, da han skubbede en Leipzig-spiller hårdt i brystet og heldigvis slap med et gult kort. Ancelotti blev spurgt ind til brasilianerens attituder, men her valgte han i vanlig stil at omfavne og forsvare Vinícius:

- Jeg har set tilbage på statistikken, og hvad jeg har fundet er, at der ikke er nogen spiller, der er blevet forfulgt så meget som ham. Han bliver sparket, man pifter af ham, de fornærmer ham ... hvad skal han gøre? Han scorer mål og laver assists, og så skal jeg tale med ham om hans attitude. Nej. Alle skal ændre holdningen over for Vinícius. Det er aldrig sket i min personlige historie, at en spiller med stort talent lider som Vinícius. Folk glemmer det, men jeg glemmer det ikke. I Vallecas fik han et karateslag i ansigtet, og ingen advarsel, og nu beder alle om, at han skal have et rødt kort, fordi han skubbede en modstander fra Leipzig. Når vi skal evaluere noget, skal vi ikke kigge på trøjer.

Udtalelsen minder om den måde, Ancelotti flere gange forsvarede Vinícius i sidste sæson, hvor kontroverserne på diverse udebaner var endnu værre end i denne. Det handler formentlig om at bakke 100% op om Vinícius udadtil, men Vinícius har i denne sæson også formået at skrue en tand ned for brokkeriet i udebanekampe. Det blev bl.a. eksemplificeret i kampen mod Valencia, hvor han godt nok fik sendt nogle hilsner til tilskuerne med sine jubelscener men ellers ikke var ustyrlig i sine gestikulationer på banen, som man har set tidligere. Men udadtil vil vi formentlig ikke se andet end en uforbeholden støtte fra Ancelotti til Vinícius.

3. En ineffektiv nummer 11

Dette nedslag kan nærmest fungere som en sjov lille sitcom. Hvordan formår Ancelotti i denne uge at forsvare Rodrygos præstationer? Sådan lød forsøget i denne omgang:

- Hans historie her har hidtil været en succes. Han hjalp os med at vinde Champions League for to år siden og har altid bidraget. I år har han ikke haft sammenhæng i at score mål, men det har han haft med arbejde og præstationer. Når vi har brug for mål, vil han være der.

Igen er det ikke det største kompliment til Rodrygo, at Ancelotti må fremhæve to år gamle bedrifter og i det hele taget gå i helikopterperspektiv for at vurdere hans tid i Real Madrid som helhed. Hvis Rodrygo ’vil være der, når vi har brug for mål’, er det i øvrigt besynderligt, at han ikke har scoret siden Girona-kampen, der indledte den svære periode i øjeblikket. Han er svær at forsvare for tiden, og Rodrygo har alvorligt brug for et par gode måneder, hvis han ikke skal blive et for stort samtaleemne til sommer.

Seneste artikler...