Madridista

Vinícius i modvind: Vil fratage Spanien VM i 2030

Vinícius Junior er kommet lidt i modvind i Spanien efter et interview med CNN, hvor han opfordrer til at Spanien fratages muligheden for at afholde VM i 2030, hvis man ikke får gjort op med racismeproblemerne.

I interviewet siger han blandt andet:

- Jeg forventer, at Spanien kan udvikle sig og forstå, hvor alvorligt det er at fornærme nogen for at have en anden hudfarve. Frem til 2030 har vi en meget stor mulighed for udvikling, for har tingene ikke udviklet i 2030, mener jeg at man må finde et andet sted at afvikle VM, for hvis en spiller ikke føler sig tilpas og ikke føler sig sikker ved at spille i et land, hvor man kan opleve racisme, er det en smule kompliceret.

Vinícius uddyber:

- Jeg vil gøre alt for at tingene ændrer sig, for der er mange folk i Spanien, langt størstedelen, som ikke er racister. Det er en lille gruppe, som ender med at påvirke billedet af et helt land, som det er skønt at leve i. Jeg nyder at spille i Real Madrid. Jeg elsker Spanien, jeg har de bedste muligheder for at leve her med min familie. Vi forventer, at tingene kan udvikle sig endnu mere, tingene har allerede udviklet sig meget, men der kan ske endnu mere og i 2030 skal racisme-sagerne gerne være helt væk.

Det er især de førstnævnte ord om at fratage Spanien VM-værtsrollen, som har bragt Vinícius i modvind. Eksempelvis siger Madrids borgmester og Atlético Madrid-tilhænger, José Luis Martínez-Almeida:

- Vi er bevidste om, at der er racistiske episoder i samfundet og at vi skal arbejde hårdt på at eliminere disse racistiske episoder. Men det er dybt urimeligt over for Spanien og særligt over for Madrid, at sige at vi er et racistisk samfund og derudover bringe VM-slutrunden 2030 i fare. Jeg beder ham om at trække ordene tilbage. Han skal trække dem tilbage og undskylde. Og vide, at når der er en racistisk episode, så står vi alle bag ham, men det gør vi ikke, når vi bliver kaldt racister. For det er ikke rigtigt. Når man begår en fejl, er man nødt til at undskylde. Vinícius har langt størstedelen af det spanske samfund bag sig til at bekæmpe racisme, men vi kan ikke stå bag ham, når han kalder praktisk talt hele samfundet racistisk.

Log-på for at kommentere

NadaMás's profilbillede
NadaMás svaret på emne: #1 1 måned 2 timer siden
Min stemme bliver måske lidt et ekko af tidligere indlæg, men her er mine umiddelbare tanker:

Vil et VM i Spanien være uberettiget hvis niveauet af racistiske tilfælde forbliver på samme niveau frem til slutrunden?
- Ja og nej, og klart mest nej.
Ja, fordi at der naturligvis aldrig skal være plads til racisme, og da specielt ikke under verdens største sportsbegivenhed, som er interkontinental, og selvfølgelig skal kunne tolerere mennesker af enhver hudfarve - Samt baggrund, religion, seksualitet etc. 
Nej, fordi at Spanien vel nok vil være det mest veludviklede land at afholde det i siden Tyskland i ‘06. Sydafrika var også rigtig godt, fordi en turnering som VM selvfølgelig også skal afholdes i Afrika. Men i Spanien er infrastrukturen på plads, der er stadions, hoteller, restauranter, lufthavne etc. Spanien behøves ikke at gøre brug af gæstearbejdere som skal leve under torturmæssige forhold som i Qatar, det er ikke en stat der 3-4 år forinden har krænket suverænt territorie som Rusland gjorde i Krim i 2014/15 (og afholdte VM i ‘18), og det er ikke en nation der ødelægger en i forvejen hårdt prøvet demografi som tilfældet var i Brasilien i ‘14, da de ødelagde store dele af favelaen, uden at kompensere beboerne. 
Alle ovenstående er, med den ypperste respekt for Vinis ubehagelige møder med spansk racisme, langt større problemstillinger. I en usammenlignelig grad. Derfor kan man, som @Siempre også så fint skriver det, synes at Vini måske skulle zoome ud.

Er Spanien et racistisk land?
- Det er MEGET langt fra at være det. Der har veldokumenteret været racistiske angreb mod Vinicius og andre spillere i Spanien, og det er selvfølgelig et problem Tebas og Co. skal gøre sit ypperste for at komme til livs. At det ikke er en generel tendens undskylder ikke de gange det så sker. At Vinicius har oplevet disse racistiske angreb er IKKE hans egen skyld. Hans provokerende adfærd på banen kan være ekstremt frustrerende at se på, og selvfølgelig endnu mere for modstanderfansene. Det er i og for sig fint at han bliver ‘angrebet’ for det, og det ville han nok også blive hvis han var hvid, men det havde nok været til en mindre grad. Og selv hvis han var hvid, og han blev råbt af i samme grad, ville han IKKE blive offer for racistiske råb.
Så jo, hans personlighed på banen gør måske at han i første omgang bliver ‘kritiseret’, men det retfærdiggøre aldrig at han skal blive forfulgt for sin hudfarve - Noget han som sagt ikke ville opleve, hvis han var hvid.
Der findes racister i alle lande, og Spanien og Italien har desværre gjort sig meget uheldigt bemærket på det plan. 
Rent politisk har der jo i de seneste år været ekstremt højreorienterede partier der har vundet frem i Europa, hvorvidt det også gør sig gældende i Spanien skal jeg ikke kunne sige. 
Det er dog ekstremt vigtigt at huske, og understrege, som Vini også selv gør, at det er en meget lille befolkningsandel der opfører sig racistisk.

Skyder Vinicius forbi målet med sin udtalelse?
- Yes, i samme grad som han gjorde ude mod Getafe i forrige sæson.
Han lader her en promille af den spanske fanskare dikterer om den nation han bor i kam afholde et VM. Et VM som vil blive afholdt uden tilnærmelsesvis samme problemstillinger som de sidste tre slutrunder har haft - Problemstillinger, der med al respekt, er langt større end at en priviligeret ung mand som ham selv bliver forfulgt af abe-lyde. I hans hjemland blev flere af de fattigste hjemløse. Flere mennesker døde i konstruktionsarbejdet af prestige-stadions. 

Der er så bestemt niveauer.

Selvfølgelig skal Vini tage kampen op, det der med at holde kæft og spille fodbold er det dummeste jeg længe har hørt. Han skal dog passe på med, at han ikke køre befolkningen træt. Jeg tror at han vil komme meget længere med sit budskab hvis han kan forholde sig roligere på banen, da hans provokationer arbejder alt for meget i mod ham, og skaber et modargument for ham. Oplever han noget racistisk fra publikum under en kamp, skal han selvfølgelig reagere, og han skal endelig blive ved med at kæmpe kampen i medierne. Jeg tror han skulle tage inspiration af Muhammed Ali, og hvad han gennemgik ift. Vietnam-krigen.

Og Vini skal ikke sælges. Er lidt træt af, at hver gang han bliver diskuteret, skal man høre om Haaland, Rodri, Saliba osv. Vini er en stjerne på holdet, og de er kun til salg, hvis spilleren selv er interesseret i at prøve noget nyt.
Siempre Madrid's profilbillede
Siempre Madrid svaret på emne: #2 1 måned 4 timer siden
​Den tidligere Real Madrid-spiller, Javier Balboa, siger det faktisk meget godt i dag.

Han mener nemlig, at Vinícius er blevet ekstremt dårligt vejledt i forhold til, hvad han skulle sige og det store spørgsmål er, om han egentlig er den rigtige person til at tage den kamp - som naturligvis skal tages.

Men lige nu snakker folk om alt andet end, hvordan man bekæmper racismen i spansk fodbold - og generelt. Det er i stedet kommet til at handle om, hvorvidt Spanien er racistisk eller ej.
Lars1991 svaret på emne: #3 1 måned 4 timer siden
​Skal Spanien fratages VM pga det? Selvfølgelig ikke, når man ser hvem der ellers får lov til at have slutrunder. Man kan dog se hans udtalelse på 2 måder.

1. Han siger en masse ting, men alle fokuserer på den her kontroversielle sætning. Burde Vini have haft bedre medietræning og ikke sige sådan nogen ting her? Det kunne man godt mene.

2. Vini ved udmærket, hvad han gjorde. Tror i at hans interview ville bluse sådan her op og at folk ville tale så meget om det, hvis han ikke havde sagt det her? Nej selvfølgelig ikke. Han bringer emnet tilbage på bordet og folk diskuterer det, hvilket kan være en god ting. Så måske er det med vilje at han sætter det meget på spidsen for at få nogle overskrifter omkring hans interview om et meget vigtigt emne.

Jeg ved ikke om det var med vilje eller ikke, eller om det er en god ting eller ikke, men det da i hvert fald værd at tage med i overvejelserne. At han tager den her kamp generelt, kan jeg kun se som en 100% god ting.
Lars1991 svaret på emne: #4 1 måned 5 timer siden
​Man bliver sgu lidt træt af at læse nogle af de kommentarer herinde. Det kommer godt nok fra et privilegeret sted.

Selvfølgelig er racisme et kæmpe problem i Spanien, ligesom det er overalt i Europa pt. Er det et større problem i Spanien end flere andre steder? Ja, det kunne godt virke sådan, når man ser på alle de eksempler der har været på racisme i Spanien. Og nej, det ikke kun imod Vini, så må folk følge lidt med.
Er der mere imod Vini? Ja selvfølgelig. Han spiller i Real Madrid og er en kontroversiel spiller. Men der har været mange kontroversielle spillere igennem tiden, aldrig nogen så hadet som Vini. Og nej, racismen er selvfølgelig pga. hans hudfarve, ikke hans opførsel. Der er aldrig nogen hvide spillere, der har været udsat for racisme.... Og hvis folk begynder at lave abelyde og abebevægelser imod, så er de jo selvfølgelig racistiske. Så kan det godt være det er Vini, der får det ud af dem, men det kommer jo ikke ud af den blå luft. 

Det der med at sorte spillere, bare skal være søde og rare og holde deres hoved nede for at blive accepteret er ikke værdigt. De skal også kunne være kontroversielle personer, der provokerer reaktioner, uden at racisme skal indblandes. Det burde ikke kun være hvide spillere der har lov til at være sådan. Men sådan er det lige nu.
mohbar svaret på emne: #5 1 måned 9 timer siden
​jeg tror næppe han bliver populær i resten spanien mwd de udtalelser han kommer med om Spanien og VM. Og det falder nok heller ikke i god jord for Real Madrid ift ønsket om at finalen spilles på Bearnabeu..

Ærligt efterhånden ved at være træt af al den racisme polemik der kredser om Vinicius. Kan mega godt lide ham som spiller og vi skal klart beholde ham.  Men han skal til at holde k. og koncentrere sig om fodbolden. Han er simpelhen alt for nemt et offer pga sin ekstreme sensitivitet og letpåvirkelighed på banen.

Halvdelen af vores trup er mørke spillere og den eneste der bliver drillet er tilsyneladende Vinicius. Mon det kan skyldes at han virker intimiderende og provokerende!? Tjoo

Husker en episode hvor Dani Alves fik kastet en banan efter sig. Istedet for at skabe drama ud af det, tog han en bid af den og spillede videre 
Matamoro svaret på emne: #6 1 måned 11 timer siden
Den perfekte handel ville være at sælge Vini og dernæst hente Nico Williams og Rodri. Vi slipper for al den ballade som Vini skaber. Vi får spanske spillere på holdet. Vi undgår at Barca henter den næste store verdenstjerne. ( Nico)

Nico kan hentes billigt så vi ville ovenikøbet stå tilbage med et kæmpeoverskud på den handel.
Real HWL's profilbillede
Real HWL svaret på emne: #7 1 måned 12 timer siden

Siempre Madrid post=177807 skrev: ​Vinícius er nok hårdere ramt (læs: mere forfulgt), men der har nu i de senere år været talrige eksempler på, at også andre spillere har været udsat for racisme.

Derfor skal Madrid-borgmesteren og inkarnerede Atlético Madrid-fan, José Luis Martínez-Almeida, også lige huske på, at det var tilhængere af hans klub, som hængte en Vinícius-dukke ud fra en bro i Madrid. Det var også dem, som i flere tilfælde har sunget "Vinícius dø" og lavet abe-lyde om ham. Uden at Atlético Madrid på nogen måde har taget afstand fra det. Det synes jeg er meget beklageligt og bekymrende.

Det var en grim sag med den dukke. Men var den hægt op fordi de var rasister, eller fordi det bare er nogen afstumpet mennesker der hader Real Madrid og Vinicius? Jeg har lidt min tvivl. Lad os sige at Toni Kroos havde Vinicius personlighed på banen, så kunne det vel lige så godt have været en Toni Kroos drukke der hang fra den bro. Lidt ligesom Cristiano Ronaldo, er Vinicius ekstremt nem for andre klubbers fans at hade.
Siempre Madrid svaret på emne: #8 1 måned 13 timer siden
​Vinícius er nok hårdere ramt (læs: mere forfulgt), men der har nu i de senere år været talrige eksempler på, at også andre spillere har været udsat for racisme.

Derfor skal Madrid-borgmesteren og inkarnerede Atlético Madrid-fan, José Luis Martínez-Almeida, også lige huske på, at det var tilhængere af hans klub, som hængte en Vinícius-dukke ud fra en bro i Madrid. Det var også dem, som i flere tilfælde har sunget "Vinícius dø" og lavet abe-lyde om ham. Uden at Atlético Madrid på nogen måde har taget afstand fra det. Det synes jeg er meget beklageligt og bekymrende.
Real HWL's profilbillede
Real HWL svaret på emne: #9 1 måned 14 timer siden
​Er rasisme et generelt problem i Spanien? Vi har jo alle været vidne til en hadsk stemning fra tilskuerne mod Vinicius. Men jeg tror det handler mere om hans person på banen fremfor hans hudfarve. Måske tager jeg fejl. Spillere som Billingham, Camavinga, Tchouameni, Alaba, Rudiger og Mendy hvis hudfarve også er til den mørke side får da ikke samme hadske "racistiske" tilråb.
Siempre Madrid svaret på emne: #10 1 måned 22 timer siden

Ramos4 post=177804 skrev:

Siempre Madrid post=177798 skrev:

Madridista02 post=177797 skrev: Ligner at Borgmesteren kun har læst de første to linjer af Vinicius' interview. Som jeg læser det, siger Vinicius at det er en lille procentdel af befolkningen der opfører sig racistisk, men størstedelen af landet elsker han og ser han ikke som racistiske. Borgmesteren udtaler så, at Vinicius skal undskylde for at omtale Spanien som racister.

​Når det nu - med Vinícius´ ord - kun er en lille del af befolkningen, som opfører sig racistisk, så er det måske lovligt bombastisk at åbne op for muligheden for, at VM-finalen i 2030 ikke skal spilles på hans egen hjemmebane.

Lige her synes jeg, at han saver i den gren, han sidder på.

Han bør huske på, at vi kommer lige fra et VM i Qatar, som han gladeligt deltog i. Samt, at hans eget hjemland havde travlt med at anholde folk i favelaerne op til VM i 2014, for at de ikke skulle give et dårligt billede af Brasilien.

Når det er sagt, så har Vinícius naturligvis været udsat for nogle uacceptable episoder, som det spanske fodboldforbund skal gøre mere for at slå ned på. Men Vinícius skal også være bedre til ikke at få en god sag brugt imod ham.

​Jeg er enig i, at han saver på den gren han sidder. Men det der whataboutism er sgu også lidt træls. Sådan kan man skyde næsten alle argumenter eller holdninger ned. Hvis nogen taler for skattelettelser for mellemklassen - jamen hvorfor ikke til de fattige? Hvis nogen laver velgørenhed for én gruppe - jamen hvad så med den her anden gruppe? Hvis nogen råber op om ét problem - jamen hvorfor sagde du ikke noget til samtlige af verdens andre problemer? Hvis nogen kæmper for kvinders rettigheder - jamen hvad med mændene? Eller omvendt. And the list goes on. Det er nemt at pege fingre af dem, der rent faktisk forsøger at ændre på tingene, ved at prøve at give dem dårlig samvittighed over de ting de ikke gør - men som vi heller ikke selv gør. Vini gør da i det mindste noget. 

Vinicius taler selvfølgelig om netop racisme fordi det er noget han mærker på egen krop. Det er jo helt naturligt at man kaster sig ud i noget man kender til. Jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre, at Brasilien op til 2014 (hvor Vinicius var 13 år gammel) lavede nogle grimme ting. Skulle han have råbt op som 13 årig eller skal han gøre det nu og bringe en ti år gammel sag op? Hvad er det præcis du anklager ham for?

​Det var såmænd blot en konstatering af, at det kan blive svært at finde et egnet værtsland, hvis kriterierne er som Vinicius nævner.

Han havde stået sig bedre ved at blive på egen banehalvdel og nøjedes med at fortælle omverdenen at Real Madrids spillere er klar til at forlade banen næste gang, det sker.

I Valencia skulle man bare have gået direkte ud til spillerbussen og set om det spanske fodboldforbund virkelig turde taberdømme Real Madrid.
Ramos4's profilbillede
Ramos4 svaret på emne: #11 1 måned 23 timer siden

Siempre Madrid post=177798 skrev:

Madridista02 post=177797 skrev: Ligner at Borgmesteren kun har læst de første to linjer af Vinicius' interview. Som jeg læser det, siger Vinicius at det er en lille procentdel af befolkningen der opfører sig racistisk, men størstedelen af landet elsker han og ser han ikke som racistiske. Borgmesteren udtaler så, at Vinicius skal undskylde for at omtale Spanien som racister.

​Når det nu - med Vinícius´ ord - kun er en lille del af befolkningen, som opfører sig racistisk, så er det måske lovligt bombastisk at åbne op for muligheden for, at VM-finalen i 2030 ikke skal spilles på hans egen hjemmebane.

Han bør huske på, at vi kommer lige fra et VM i Qatar, som han gladeligt deltog i. Samt, at hans eget hjemland havde travlt med at anholde folk i favelaerne op til VM i 2014, for at de ikke skulle give et dårligt billede af Brasilien.

Når det er sagt, så har Vinícius naturligvis været udsat for nogle uacceptable episoder, som det spanske fodboldforbund skal gøre mere for at slå ned på. Men Vinícius skal også være bedre til ikke at få en god sag brugt imod ham.

​Jeg er enig i, at han saver på den gren han sidder. Men det der whataboutism er sgu også lidt træls. Sådan kan man skyde næsten alle argumenter eller holdninger ned. Hvis nogen taler for skattelettelser for mellemklassen - jamen hvorfor ikke til de fattige? Hvis nogen laver velgørenhed for én gruppe - jamen hvad så med den her anden gruppe? Hvis nogen råber op om ét problem - jamen hvorfor sagde du ikke noget til samtlige af verdens andre problemer? Hvis nogen kæmper for kvinders rettigheder - jamen hvad med mændene? Eller omvendt. And the list goes on. Det er nemt at pege fingre af dem, der rent faktisk forsøger at ændre på tingene, ved at prøve at give dem dårlig samvittighed over de ting de ikke gør - men som vi heller ikke selv gør. Vini gør da i det mindste noget. 

Vinicius taler selvfølgelig om netop racisme fordi det er noget han mærker på egen krop. Det er jo helt naturligt at man kaster sig ud i noget man kender til. Jeg kan ikke se hvad det har med sagen at gøre, at Brasilien op til 2014 (hvor Vinicius var 13 år gammel) lavede nogle grimme ting. Skulle han have råbt op som 13 årig eller skal han gøre det nu og bringe en ti år gammel sag op? Hvad er det præcis du anklager ham for?
Matamoro svaret på emne: #12 1 måned 23 timer siden
Vinicius har alle dage været pinlig på banen. Vi har bare accepteret det fordi han er så god. Nu er han også pinlig uden for banen. Hvis Spanien skal fratages et VM fordi der er nogle fjolser på stadion. Hvilket land kan så afholde VM?
Malthehn svaret på emne: #13 1 måned 1 dag siden

Dragam post=177799 skrev: Tag imod buddet på de 3 milliarder fra saudi... vini har udviklet sig til en frygtelig dramaqueen både på og udenfor banen...

Skørt at man ikke må stå op for sig selv om et kæmpe problem, uden at man skal kaldes en dramaqueen?
Specielt når man tager i betragtning, hvordan du tit skriver til andre på dette forum.
Dragam svaret på emne: #14 1 måned 1 dag siden

-#7- post=177800 skrev:

Dragam post=177799 skrev: Tag imod buddet på de 3 milliarder fra saudi... vini har udviklet sig til en frygtelig dramaqueen både på og udenfor banen...

​Helt enig. Nu kender jeg ikke lige din holdning til det her, men jeg synes vi har lige rigeligt venstrekanter i truppen lige nu.

​;)
-#7-'s profilbillede
-#7- svaret på emne: #15 1 måned 1 dag siden

​Helt enig. Nu kender jeg ikke lige din holdning til det her, men jeg synes vi har lige rigeligt venstrekanter i truppen lige nu.
Dragam svaret på emne: #16 1 måned 1 dag siden
Tag imod buddet på de 3 milliarder fra saudi... vini har udviklet sig til en frygtelig dramaqueen både på og udenfor banen...
Siempre Madrid svaret på emne: #17 1 måned 1 dag siden

Madridista02's profilbillede
Madridista02 svaret på emne: #18 1 måned 1 dag siden
Ligner at Borgmesteren kun har læst de første to linjer af Vinicius' interview. Som jeg læser det, siger Vinicius at det er en lille procentdel af befolkningen der opfører sig racistisk, men størstedelen af landet elsker han og ser han ikke som racistiske. Borgmesteren udtaler så, at Vinicius skal undskylde for at omtale Spanien som racister.

Seneste artikler...