Ancelotti før Real Sociedad-kamp: Måske skal jeg ændre systemet
Landsholdspausen er omsider overstået, og det har givet Carlo Ancelotti anledning til at sætte sig i den varme stol og besvare pressens spørgsmål forud for kampen i aften mod Real Sociedad. Her følger det vigtigste fra pressemødet, der fandt sted i går.
Kampen generelt:
- Vi er bevidste om, at vi går ind i en meget krævende periode i kampprogrammet i morgen, og vi vil gerne starte stærkt. Vi har fået nogle spillere tilbage efter landskampspausen. Vi går altid på banen med sult og lyst til at konkurrere i hver kamp, ivrige efter at starte godt mod en hård modstander, og jeg synes, holdet har det godt.
Til spørgsmålet om, hvad Ancelotti selv gør for at få det bedste ud af Vinícius, lød svaret:
- Han er ikke på sit bedste, men han er stadig en enorm vigtig spiller for os, fordi han var afgørende i at vinde Den Europæiske Super Cup med sin assist. Det er rigtigt, at han ikke scorer så ofte som før, men vi har intet hastværk. Holdet scorer mål, han har været involveret, og Vinicius' form er det sidste, jeg bekymrer mig om, fordi han altid arbejder hårdt og giver alt, hvad han har. Det er et spørgsmål om tid, før han er tilbage på sit bedste niveau. Når det er sagt, er jeg tilfreds med, hvad han gør, for jeg kan ikke forvente, at alle spillere er på 100 % hele tiden. Når en spiller ikke er på 100 %, er det vigtigste, at han giver alt, hvad han har.
Note
- Der har været meget snak om taktikken rent offensivt, og det er formentlig også med henblik på det, at Ancelotti bliver spurgt om, hvad han præcis gør, så Vinícius kan præstere bedst muligt. Og som det fremgår oven for, glider han let og elegant hen over den vinkel.
Bellingham og Tchouaméni, der ikke er med i truppen:
- De spiller ikke i morgen, fordi det stadig er for tidligt at få dem tilbage på holdet. De trænede kun lidt med holdet i går (torsdag, red.) og de sidste par dage, men de vil være klar til tirsdagens kamp.
Om Rodrygo og hans kommentarer om, at han burde være blandt de Ballon d’Or-nominerede:
- Han er blevet undervurderet i Ballon d'Or-afstemningen, og jeg forstår hans frustration, fordi han uden tvivl fortjente at være på listen over de 30 bedste. Nogen har glemt, hvad han gjorde i Champions League sidste år, hvor han scorede i begge kampe mod City og spillede en afgørende rolle. Jeg forstår hans kommentarer. At være en alsidig spiller er en styrke, både for ham og for os, fordi vi har en spiller, der kan spille på mange positioner og altid præstere på et meget højt niveau.
Ancelotti blev yderligere spurgt, om det bekymrer ham, at Rodrygo sammenligner sig med Bellingham, Vinícius og Mbappé:
- Det er en kilde til motivation for ham at sammenligne sig med de spillere. De er alle lige vigtige for mig, og det er mig, der træffer beslutningerne. Jeg ser ikke noget problem med det, og han har aldrig fortalt mig, at han har nogen problemer i den henseende, fordi han aldrig har diskuteret det med mig.
Om hvordan Mbappé og Vinícius håndterer kritik:
- Jeg ved det ikke, det må du spørge dem om. Jeg tror ikke, det påvirker dem; de træner rigtig godt, og de virker glade. Mbappé udvikler sig hver dag, men han er stadig ikke tilbage i topform. Det samme gælder for Vinícius. Folk glemmer, at de først startede deres sæson den 9. august. Deres form forbedres med hver kamp, og jeg tror, de har det godt og er glade.
Om hvorvidt Ancelotti ville opdage jalousi i omklædningsrummet, hvis det opstod:
- Selvfølgelig vil jeg bemærke det, hvis der er nogen form for problem. I vores omklædningsrum vil vi ikke kommentere på, hvad en spiller siger, når han er med sit landshold. Vi har stadig en fantastisk, sund atmosfære i omklædningsrummet, og spillere, der gør fremskridt på dette område, vil få mere ansvar på holdet såsom Vinícius, Rodrygo, Valverde, Tchouaméni eller de andre unge spillere. De er ikke så unge længere og skal tage mere ansvar på holdet, og det gør de.
Om hvorvidt tvivlsspørgsmålet til Real Sociedad-kampen handler om Arda Güler og Brahim:
- Det er en tvivl, jeg har. Det er et godt spørgsmål. Jeg kunne også ændre systemet. I den sidste kamp spillede jeg med tre centrale midtbanespillere, og det gik ikke så godt, så nu er tvivlen, om jeg skal ændre systemet eller bede en af de spillere, som ikke er så komfortabel med at spille med tre midtbanespillere, om at tilpasse sig.
Note:
- Hvis det ”ikke gik så godt”, da Ancelotti brugte tre midtbanespillere i sejren mod Betis, kan man da blot håbe, at han ikke synes, at det gik bedre i de uafgjorte med Mallorca og Las Palmas… I får vores bud på en opstilling i optakten senere.
Arda Güler:
- Han kan ikke spille på en tomandsmidtbane, men han kan spille som indadvendt 8'er. Vi skal træne ham, fordi det har vi aldrig gjort, men han har kvaliteterne til at spille den position. Han har stor udholdenhed og fysiske kvaliteter, men ikke til at spille på en tomandsmidtbane, fordi han ikke har egenskaberne til at forsvare på den position.
- Han klarer det rigtig godt. Han gjorde det godt mod Valladolid. Han vil få mere spilletid, men at gøre ham til en ubestridt starter er svært, fordi jeg ikke ser en eneste ubestridt starter i denne trup.
Forventningerne til en central midtbanespiller:
- Forsvare og angribe. Det er ikke så kompliceret. Når du spiller en 4-3-3, bliver de centrale midtbanespillere ikke brugt så meget i opbygningsspillet, de er vigtigere med bolden på modstanderens banehalvdel. De skal bevæge sig godt mellem linjerne, tage gode positioner, modtage bolden og forsøge at fodre angriberne. I forsvarsmæssig forstand er det anderledes end det, en kantspiller skal gøre; det handler om at komme ind i midten og arbejde hårdt defensivt. Arbejdet for en defensiv midtbanespiller i en 4-3-3 er langt mere intenst end for en kantspiller.
Fede Valverde og hans generthed:
- Valverde præsterer på topniveau. Jeg ved ikke, om han er genert, men han tager mere ansvar i omklædningsrummet hver dag. Når man mister spillere så vigtige som Kroos, Nacho og førhen Benzema og Casemiro, påvirker det selvfølgelig atmosfæren, men så er der andre, der virkelig har taget ansvar, og Valverde er en af dem. Jeg ved ikke, om han har været genert før, men jeg ser ikke en genert spiller nu, jeg ser en vital spiller for os. Han forbedrer sig hver dag, og jeg er meget glad for ham. Valverde har alle de kvaliteter, der kræves af en top central midtbanespiller. Han er taktisk smart, har en fantastisk motor. Han er en vidunderlig spiller.