Ancelotti før Milan-kamp: Jeg har ikke lyst til at tale om fodbold
Det var en dybt berørt Carlo Ancelotti, som i dag tog plads i stolen til det obligatoriske pressemøde forud for morgendagens CL-kamp mod Milan.
Og som følge af tragedien i Valencia, havde italieneren da absolut heller ikke lyst til at snakke om fodbold. Han indledte pressemødet således:
- Det er en uge siden, at tragedien indtraf og vi er kede af det. Det er den følelses, vi har. Vi er meget tæt på de byer, som er blevet ramt. Jeg håber, at der snart kommer afklaring og i den henseende håber jeg, at I forstår, at det er meget svært at snakke om fodbold. Vi er en del af dette land og alle er hårdt ramte. Af respekt for jer og for ikke at respektere folk, vil jeg forsøge at gøre det enkelt, for jeg har ikke lyst til at snakke om fodbold. For mig er morgendagens kamp meget speciel…….men jeg vil tale så lidt som muligt om den.
Carlo Ancelotti blev dog spurgt om, hvordan man forbereder sig til sådan en kamp:
- Dette påvirker alle, fordi man hører og læser om det……..Og det der er sket er forfærdeligt. Vi har forberedt os, fordi vi er professionelle og vi vil naturligvis forsøge at vinde.
Om weekendens aflyste kamp, sagde han:
- Alle var ret enige om det. Ingen ønskede at spille. For mig var det den korrekte beslutning. Men vi bestemmer ikke. Der nogen over os, som har truffet beslutningen. Der er mange måder at hjælpe på og jeg mener, at dette er anderledes. Fodbolden skulle stoppe og herefter kan og bør fodbolden hjælpe.
Carlo Ancelotti blev også spurgt ind til sine egne følelser:
- Følelsen er at snakke mindst muligt om fodbold. Som jeg har sagt, så er det vores profession. Vi har en vigtig kamp, speciel, mod Milan, men det er på et sekundært plan. Jeg mener, at fodbold er en fest, men det kan man kun gøre, når man har det godt. Hvis din familie har det godt, kan du holde en fest. Men når folk ikke har det godt, så kan du ikke feste. Fodbolden skulle stoppe, fordi fodbold er det vigtigste………..af de mindst vigtige ting i livet.