Ancelotti: Succes er en blanding af kvalitet og kollektivt engagement
Carlo Ancelotti mødte tidligere i dag pressen til en snak om kampen i morgen aften imod Atlético Madrid. Til sådan et opgør var der vanen tro et hav af spørgsmål, og her følger de vigtigste nedslag, som her ikke tæller kommentarer angående lydfiler og dommerbrok, da Ancelotti helt efter bogen bare bakkede op om klubbens agenda på området.
Generelt om kampen:
- Det er en meget vigtig kamp mellem to hold, der kæmper for at vinde ligaen. El Derbi er som altid en speciel kamp. Atlético er stærke, og det bliver en jævnbyrdig kamp. Der er intet nyt forud for kampen. Modstanderne har al den kvalitet, de behøver for at kæmpe i denne turnering, ligesom vi har.
- Vi havde noget tvivl omkring startopstillingen, som blev afklaret i dag med situationen omkring Lucas og Camavinga. Jeg vil stille med en opstilling, hvor jeg kan kombinere kvalitet og kollektivt engagement. Disse to ting fører til succes i løbet af sæsonen, og hemmeligheden er at kombinere dem. Denne sæson har vi haft mere kvalitet end engagement, og vi arbejder på at udligne det.
Om presset til den slags kampe:
- Det er en hård kamp, men det er de kampe, vi kan lide at spille. Der er meget pres, men det er en kamp, som alle vil se. Det bliver meget tæt og en fodboldfest, hvor vi vil være hovedpersonerne. Vi skal kæmpe og give alt for holdet. Det er de kampe, hvor man enten skal fejre eller udholde lidt smerte, når de er slut.
Ancelotti har snakket meget om kollektivt engagement i denne sæson, og han blev bedt om at sætte nogle flere ord på:
- Defensiven giver holdet soliditet. Når angriberne ikke rammer niveauet, kan du stadig få et godt resultat. Offensivt har vi gjort det rigtig godt, og de fire angribere har scoret mere end 60 mål. Selvfølgelig er defensiv soliditet en kollektiv indsats. Vi er i en nødsituation, og holdet har brug for defensiv hjælp fra de fire angribere, der har scoret mere end 60 mål. Det er ikke et problem med de forreste fire. Vi skal finde ud af, hvornår vi presser, og hvornår vi falder tilbage som en enhed. Det er en mentalitet, og vi vil rette det, især i denne type kamp. I morgen er det meget vigtigt, fordi vi spiller mod et af de bedste hold, når det kommer til dette aspekt.
Yderligere om den såkaldte nødsituation:
- Nogle gange har holdet manglet balance. Nogle tror, at det at udskifte en angriber kan løse problemet, men det er ikke tilfældet. Det defensive problem er et kollektivt problem. Det er et problem for angriberne, midtbanespillerne og forsvarerne. Mange glemmer, at vi har en nødsituation i forsvaret. Vi mistede Carvajal, den bedste højreback i verden, og vi mistede Militão. På trods af det har vi formået at få gode resultater. Vi er stadig med i kampen om alle turneringer, og vi er ikke langt fra slutningen af sæsonen. Vi har en kortsigtet nødsituation, fordi Rüdiger og Alaba snart vil være tilbage.
- På trods af denne situation har vi afhjulpet det ved at bringe unge spillere fra ungdomssystemet. Vi har også ændret positionen for Tchouaméni og Valverde. Forhåbentlig vender tingene snart tilbage til normalen. Jeg vil gerne have Tchouaméni tilbage som defensiv midtbane, Valverde som central midtbanespiller, Militão og Alaba som midterforsvarere og Carvajal som højreback. Ikke alt er løst, men vi har hentet nogle resultater. Derfor fører vi.
Om Mbappé:
- Han er ankommet i god form og med ydmyghed. Han har aldrig bedt om, hvor han skal spille, eller hvornår han skal tage et straffespark eller frispark. Han havde brug for tid til at tilpasse sig holdet med sine karakteristika. Men tallene taler for sig selv, da han har scoret 22 mål. Han gør det rigtig godt, som alle forventede, at han ville.
Om Ceballos:
- Ceballos har taget mere ansvar, fordi han er en spiller, der styrer bolden og tempoet i spillet rigtig godt. Han arbejder hårdt og er altid involveret både offensivt og defensivt. Han har haft en mere fremtrædende rolle end i tidligere år, fordi han er i god form. Han har haft mulighed for at spille uden problemer og forbedre sin fysiske form.
Om Rodrygo:
- Rodrygo har spillet en vigtig rolle i de 60 mål og i at hjælpe holdet. Han er en spiller med masser af kvalitet ligesom de andre.
Hvis man er en af de mange, der langer hårdt ud efter Ancelotti på sociale medier, skal man ikke forvente, at han registrerer det:
- Jeg er fra den gamle generation, papir og blyant. Jeg er ikke særlig teknologisk. Nogle gange fremkalder sociale medier argumenter og debatter, der ikke giver meget mening. Efter min mening er netværk usynlige. Jeg foretrækker ikke at se på det, fordi hvis jeg bliver kritiseret, kan jeg lide at se ansigtet på den person, der gør det.