Ancelotti om sæsonafslutningen: Vi skal gøre alt, hvad vi kan
Carlo Ancelotti skulle i går, fredag, for første gang efter landsholdspausen tilbage i den varme pressestol, hvo rhan blev spurgt ind til aftenens kamp imod Leganés, og her følger italienerens vigtigste udtalelser.
Ancelotti lagde fra land med sit overordnede syn på tingenes tilstand:
- Holdet er i ret god form. De spillere, der er kommet tilbage, har haft tid til at komme sig. Slutfasen af sæsonen starter i morgen (i aften, red.), vi har mange kampe, og vi skal gøre det rigtigt. Vi er med i alle turneringer, og det øger ansvaret, der er lagt på os. Hver kamp kan være afgørende, når vi forsøger at få fat i de trofæer, vi gerne vil vinde.
- LaLiga er ikke ovre. Barcelona har en fordel, men vi skal spille El Clásico, og der er mange kampe tilbage. Vi skal gøre alt, hvad vi kan, startende med i morgen. Der er 13 kampe tilbage, og det kan blive til 17. Jeg håber, det er tilfældet, for det ville betyde, at vi kæmper i alle turneringer helt til slut.
Eventuel pause til Vinícius:
- Vi får se. Han er tilbage og har trænet godt, han er i ret god form. Vi har mange kampe, og jeg har muligheden for at rotere, selvom de fleste spillere føler sig ret godt tilpas.
Ancelotti udtalte før landsholdspausen, at Real Madrid nægter at møde op til flere kampe uden 72 timers hvile forinden, og det blev han spurgt ind til igen:
- Jeg skal tilføje noget: Vi spiller ikke, når det sker uden en god grund. Nogle gange kan der være situationer, hvor man af flere årsager ikke kan ændre på tidspunktet for kampstart. Villarreal-kampen kunne være blevet ændret, fordi det andet hold var enigt, ligesom tv-stationerne var. Den eneste part, der ikke var enig, var LaLiga. Der var ingen god grund. Hvis en kamp kan ændres, og de ikke vil ændre den, så spiller vi ikke.
Om skadessituationen:
- Courtois har et mindre problem, vi får ham tilbage om et par dage. Vi prøver at få Ceballos og Mendy klar til den første kamp mod Arsenal.
Om rygterne om jobbet som brasiliansk landstræner:
- Jeg har stor kærlighed til det brasilianske landshold, deres spillere og deres fans, men jeg har en kontrakt med Real Madrid. De (det brasilianske fodboldforbund, red.) har simpelthen ikke været i kontakt.
Om den nyåbnede undersøgelse af Rüdigers, Vinícius’, Mbappés og Ceballos’ fejringer af Champions League-sejren over Atlético Madrid:
- Vi har tillid til UEFA, lad dem undersøge det. Vi tror på, at alt var i orden, sådan som spillerne fejrede det. Vi venter på at høre, hvad de siger, og vi har tillid til, at alt vil gå godt.
Ancelotti blev også spurgt ind til sin egen personlige skattesag:
- Jeg skal afgive vidneforklaring næste uge, men dette er ikke stedet at diskutere det. Det er en appel fra anklagemyndigheden efter en indledende retssag, som jeg vandt. Jeg har fuld tillid til loven og retssystemet. Jeg er ikke bekymret. Hvis de siger, at jeg har begået svindel, vil jeg være skuffet, men jeg har tillid til retssystemet, og jeg vil vidne med min tro på det.