Courtois: En vigtig sejr – og endnu en kamp uden indkasserede mål
Thibaut Courtois holdt for anden gang i denne sæson målet rent, da Real Madrid besejrede Real Oviedo 0-3 på udebane. Den belgiske målmand satte efter kampen ord på indsatsen og atmosfæren på Carlos Tartiere.
“Det er en meget vigtig sejr. At vinde på udebane og holde nullet betyder meget. Vi viste et højt niveau, både i reaktioner og i presspillet, helt frem til det sidste sekund. Vi vidste, at det ville blive en svær kamp – Oviedos første i La Liga i 24 år – og de begyndte stærkt, men vi kom hurtigt tilbage og skabte mange chancer. Deres målmand gjorde det godt og holdt kampen tæt længe,” sagde Courtois.
Courtois pegede på holdets koncentration som nøglen til sejren:
“Vi kunne have afgjort kampen tidligere. Ved 0-1 ved man, at modstanderen altid kan få deres øjeblik, som da de ramte stolpen. Men vi forsvarede os stærkt med alle 11 spillere og pressede godt. Det er sådan, vi kommer til at vinde mange kampe. Vi havde 10 afslutninger på mål og scorede tre – det er vigtigt.”
Trænerens taktiske instrukser er klare, forklarede målmanden:
“Han vil have os til at starte kampene intenst, med højt pres og hurtig generobring. Når vi presser så højt, er modstanderen tvunget til at slå lange bolde, og så er det op til mig eller forsvaret at samle dem op og starte nye angreb. Det lykkedes godt i dag, ligesom mod Osasuna. Selvfølgelig kan modstanderen nogle gange spille sig ud, men så er det vigtigt, at hele holdet arbejder tilbage. Det gjorde vi flot.”
Courtois glædede sig over sin egen form:
“Jeg føler mig godt tilpas. Mod Osasuna havde jeg ikke meget at lave, men i dag måtte jeg være meget mere aktiv. Træneren vil have mig til at spille længere fremme, næsten på midten af banen, når vi presser højt. Det kræver koncentration – som da jeg lavede en vigtig redning til sidst. For mig var det vigtigt at holde buret rent. At vinde 0-3 føles langt bedre end at stå med en smal 1-2-sejr til sidst.”
Belgieren satte også ord på mødet med Oviedos fans:
“Det var en smuk oplevelse. Det er et rigtigt La Liga-stadion og et fantastisk publikum. Der er også mange Madrid-fans her. På hotellet var der en dreng med min trøje – jeg gik hen til ham og hans far for at skrive autograf, selvom jeg havde travlt. De begyndte begge at græde. Det er små øjeblikke, der betyder meget, og det gør mig glad at kunne skabe sådan en oplevelse for dem.”