Nasser Al-Khelaifi: Florentino Pérez har vundet - vi har alle vundet
Punktum. Slut. Og tilbage til enhed. UEFA, EFC (Den Europæiske Klubforening) og Real Madrid har indgået en aftale, der sætter et definitivt punktum for Superliga-projektet og de langvarige juridiske stridigheder omkring europæisk klubfodbold.
Det har langt fra været en let proces. To måneder med intense og yderst fortrolige forhandlinger lå bag gennembruddet, og selv tirsdag formiddag – på gangene i det hotel, hvor UEFA’s top var indlogeret forud for onsdagens 50. kongres – var der tvivl om, hvorvidt en aftale ville falde på plads. Så sent som dagen før herskede der pessimisme om muligheden for at kunne offentliggøre en løsning i Bruxelles.
Madrid og den belgiske hovedstad var i løbende kontakt fra morgenstunden, og først klokken 15 – efter de sidste detaljer i pressemeddelelsen var forhandlet på plads – blev aftalen offentliggjort.
Nasser Al-Khelaifi i centrum
Nasser Al-Khelaifi, præsident for EFC og medlem af UEFA’s eksekutivkomité, spillede en central rolle som mægler mellem parterne. Han blev set gå ind og ud af hotellets reception – først i møde med UEFA-præsident Aleksander Ceferin, senere sammen med Miguel Ángel Gil, ligeledes medlem af eksekutivkomitéen. Også det spanske fodboldforbunds præsident Louzán ventede på nyt samme sted.
På vej ud til UEFA’s officielle middag tog Al-Khelaifi sig tid til at tale med pressen og satte ord på aftalen – tydeligt tilfreds og i godt humør, mens han stoppede op for at tage billeder med fans.
– Hvis nogen siger eller mener, at Florentino Pérez har “tabt” i dag, så er de dumme og forstår absolut intet af fodbold.
– Jeg er stolt og meget glad. Jeg vil takke alle involverede parter i denne historiske aftale. UEFA’s præsident, som hver dag gør så meget for europæisk fodbold – den mest intelligente og ydmyge leder. Og selvfølgelig Florentino Pérez. En elegant og intelligent mand, en visionær, som altid forsøger at udvikle og forbedre tingene, sagde Al-Khelaifi.
Han understregede, at aftalen ikke har nogen tabere:
– Det vigtigste er, at alle vinder. Ingen taber. Fodbolden vinder – og det var målet hele tiden. UEFA vinder, Real Madrid vinder, EFC vinder – og vigtigst af alt: sporten vinder. Krigen førte os ingen vegne, men nu taber ingen.
Ros til Florentino og Laporta
Al-Khelaifi, der repræsenterer 820 europæiske klubber gennem EFC, fremhævede også Florentino Pérez’ rolle i processen:
– I dag er præsident Pérez en endnu større person, fordi han har ført Real Madrid til at gøre det, der er bedst for europæisk fodbold. Jeg takker ham oprigtigt for tilliden. Og jeg vil også takke Chelsea – særligt Behdad Eghbali – som har været med mig fra begyndelsen i disse forhandlinger.
Han erkendte, at han længe har troet på en fredelig løsning, men at der selv tirsdag morgen var tvivl om udfaldet.
– Dialog vinder altid over splittelse. Vi har haft vores uenigheder, men viljen til at finde fælles løsninger har hele tiden været der. Vi har tænkt på de kollektive interesser og søgt fælles fodslag.
Også FC Barcelonas præsident Joan Laporta fik ros for sin rolle:
– Præsident Laporta har vist stort mod og lederskab og fortjener anerkendelse.
Nyt kapitel for europæisk klubfodbold
Al-Khelaifi gjorde det klart, at aftalen nu skal udmønte sig i konkrete forbedringer, som endnu ikke er offentliggjort.
– At Barcelona vender tilbage til EFC-familien er fantastiske nyheder. Nu arbejder vi på, at Real Madrid også vender fuldt tilbage. Vi begynder et nyt og strålende kapitel for europæisk klubfodbold.
Med aftalen er en af de mest konfliktfyldte perioder i moderne europæisk fodbold slut – og fokus kan igen rettes mod spillet på banen frem for kampene i retssalene.