Optakt: Real Madrid – Real Oviedo, LaLiga, 36. spillerunde

Det virker næsten helt absurd, men midt imellem slagsmål i omklædningsrummet, gammelmandsbavl fra præsidenten, et nyudskrevet valg og præstationer så pinlige, at tåspidserne for længst har gnavet sig langt op i hælen på de fleste Madridistas, skal Real Madrid i aften spille en fodboldkamp. Modstanderen er LaLigas bundprop, Real Oviedo, der allerede er sikre nedrykkere, og som derfor akkurat ligesom Real Madrid ikke har en døjt at spille for, da hjemmeholdet også allerede kender sin slutplacering i tabellen, nemlig som nummer to.
Aftenens kamp bliver den første hjemme på Bernabéu siden den 21. april, hvor Alavés blev besejret med snævre 2-1, og man kan næsten kun håbe, at hele holdet inklusive spillerne, trænerstaben og banditterne i habitterne oppe på de højere rækker bliver mødt af en sønderdøvende pibekoncert. Det er efterhånden den eneste mulighed for at protestere imod det makværk, der er Real Madrid i disse dage. Men eftersom Arbeloa tidligere på sæsonen udtalte, at folk, der pifter af spillerne på Bernabéu, ikke er ’rigtige fans’, og at både spillere og Florentino Pérez har en soleklar mangel på selvindsigt, er det nok tvivlsomt, hvad det egentlig rykker. Åh ja, den afmagt…
Til kampen må Arbeloa fortsat undvære et par håndfulde spillere. Mendy, Militão, Rodrygo og Güler er skadede, Lunin og Huijsen er syge, og hvis Valverde er ved at genvinde førligheden og evnen til at indtage fast føde, er han fra sin hospitalsseng forhåbentlig godt i gang med at bestille et ophold i et buddhistisk munkekloster langt ude i det fjerne Østen. Og nåh ja, så er Ceballos ude, fordi han ikke gider mere, mens Carreras næppe får en startplads, da også han er raget uklar med Arbeloa.
Til gengæld meldes Carvajal og Mbappé tilbage, og hvis sidstnævnte kommer i spil, har han muligheden for at trække lidt fra i toppen af LaLigas topscorerliste, som han fører med 24 mål over Murigis 22 og Budimirs 17. Vinícius mangler i øvrigt kun to kasser fra at tangere de 17 ligamål, der er hans hidtil målmæssigt flotteste ligasæson i klubben.
Med det materiale, Arbeloa har til rådighed, gætter både Marca og AS på, at de bagerste fem bliver Courtois, Trent, Asencio, Rüdiger og Fran García. De har også begge Tchouaméni, Bellingham og Camavinga som startere på midten med Vinícius og Mbappé oppe foran, så de altså blot er uenige i, hvorvidt Brahim eller Mastantuono kommer til at tage sig af højrekanten. Brahim var dog stærkeste markspiller i El Clásico, så mon ikke han får et genvalg, og hvis Arbeloa håber på bare en smule goodwill fra publikum, burde han starte med Pitarch frem for Camavinga – og det er også gættet her fra undertegnede.
Real Oviedo har været så længe væk fra den bedste spanske række, at vi skal hele 25 år tilbage for at finde seneste kamp på Bernabéu imod aftenens modstander, som ellers historisk set har budt Real Madrid op til dans et hav af gange. Hele 81 af 86 indbyrdes opgør skal dog findes i 1900-tallet, og at topscorerne i disse kampe hedder Ferenc Puskás, Raúl, Paco Gento og Esteban Echevarría fra Oviedo vidner da også om, hvornår disse to hold plejede at krydse klinger.
Kampen fløjtes i gang klokken 21:30 og vises på tv2 play og Tv2 Sport – og efterfølgende kan man jo glæde sig over, at der kun er 180 minutters Real Madrid-bold tilbage af sæsonen.
Real Madrids forventede hold: Courtois, Trent, Asencio, Rüdiger, Fran García, Brahim, Tchouaméni, Pitarch, Bellingham, Mbappé, Vinicius.
Enig.Ramos4 post=196734 skrev:
Jeg har hvert fald svært ved at se hvad Tchouameni har gjort galt.Cristiano7 post=196732 skrev: Jeg væmmes mig over dem som synes at den “franske fraktion” skal ud pga. Tchouameni vs Valverde.
For mig handler det ikke om de to fraktioner men spillernes opførsel over en træner - Alonso.
Vinicius og Valverde er med i anførerteamet og begge to har hhv. opført sig respektløst overfor Alonso og Tchouameni.
Valverde er åbenbart ikke mr. nice guy - manden ventede på en modstander i parkeringskælderen engang og blev “heldigvis” frikendt. Men tacklede spilleren hårdt en kamp og fik rødt. Vel bevidst.
Så provokerede han Tchouameni.
Arbeloa kom ind og sørgede for at Vinicius blev glad igen (og sjældent bliver udskiftet) og det samme med Valverde som ikke skulle spille højreback igen.
Men resten gik i opløsning og vi spillede lort under Arbeloa samt taber flere kampe MEEEN Vinicius scorer igen og er glad!
Dog er det allesammen Mbappés og de andre franksmænd skyld at vi vinder ingenting.
Nej, det var pga. Vini, Valverde & co der gik mod Alonso.
Mbappé begynder at irritere mig lidt.
Men det er klart, hvis vi skal vælge mellem Vini og Valverde klanen vs. f.eks. den franske, så må det være førstnævnte der ryger.
Den måde Vini skaber sig på og den måde Valverde bærer nag på - det klæder ikke to anførere.
Hvis Mourinho vil statuere et eksempel får han langt mere ud af at smide Vini og Valverde ud. De har også langt større inflydelse end Tchouameni og Mbappé.
Jeg har svært ved at se klubben sælge Vini og Valverde pga. deres omdømme i klubben mht CHL trofæer…selvom de har fortjent at blive solgt.
Men klubbens latterlige anfører tradition skal slutte; og der skal findes en ny anførerteamet som træneren eller truppen bestemmer. Vini og Valverde skal absolut ikke bære bindet, og jeg tænker hellere ikke på Mbappé.
Jeg har hvert fald svært ved at se hvad Tchouameni har gjort galt.Cristiano7 post=196732 skrev: Jeg væmmes mig over dem som synes at den “franske fraktion” skal ud pga. Tchouameni vs Valverde.
For mig handler det ikke om de to fraktioner men spillernes opførsel over en træner - Alonso.
Vinicius og Valverde er med i anførerteamet og begge to har hhv. opført sig respektløst overfor Alonso og Tchouameni.
Valverde er åbenbart ikke mr. nice guy - manden ventede på en modstander i parkeringskælderen engang og blev “heldigvis” frikendt. Men tacklede spilleren hårdt en kamp og fik rødt. Vel bevidst.
Arbeloa kom ind og sørgede for at Vinicius blev glad igen (og sjældent bliver udskiftet) og det samme med Valverde som ikke skulle spille højreback igen.
Men resten gik i opløsning og vi spillede lort under Arbeloa samt taber flere kampe MEEEN Vinicius scorer igen og er glad!
Dog er det allesammen Mbappés og de andre franksmænd skyld at vi vinder ingenting.
Mbappé begynder at irritere mig lidt.
Men det er klart, hvis vi skal vælge mellem Vini og Valverde klanen vs. f.eks. den franske, så må det være førstnævnte der ryger.
Den måde Vini skaber sig på og den måde Valverde bærer nag på - det klæder ikke to anførere.
Hvis Mourinho vil statuere et eksempel får han langt mere ud af at smide Vini og Valverde ud. De har også langt større inflydelse end Tchouameni og Mbappé.
Og at han nu hopper med på vognen af dårlig opførsel, falder jo tilbage på ledelsen igen-igen. Det er Florentino der ser spillerne som vores "børn" og lader dem slippe ustraffet for alting.
Mbappé er blevet smittet af den virus, der hærger Real Madrids omklædningsrum. Han glemte mundbindet.
Jeg er principielt også enig i, at man ikke skal gå imod trænerne og særligt i offentligheden. Grunden til at jeg så alligevel ikke hidser mig så meget op over netop Mbappes udtalelser, hænger nok mest af alt sammen med, at jeg er helt enig i hans betragtninger, og at jeg godt kan forstå hans behov for at minde folk om, hvad der har været det egentlig problem i den her sæson, og hvor det hele startede.Ramos4 post=196723 skrev: Kan godt være tiderne skifter og jeg er gammel og Roy Keane-agtigt, men at en spiller så ublu stiller sig op og kritiserer klubbens beslutninger er godt nok nye tider. Ustraffet vel at mærke.
Om han har ret eller ej er et andet spørgsmål. Men at man i Real Madrid accepterer at spillere går imod trænere, kritiserer trænere og den slags, det er godt nok en glidebane. Og mangel på ledelse og konsekvens.
Foretil jer hvis nogen havde gjort det i Mourinhos tid. Eller under Alex Ferguson i United. De ville være ude af døren før de kunne nå at få deres fede fingre til at taste noget på SoMe.
At styre en spillertrup i dag er åbenbart som at drive en børnehave.
Nu er fokus rykket over mod ham, og jeg vil give dig og andre ret i, at meget af kritikken af ham er berettiget. Men det er ikke desto mindre den gruppering, der gik mod Alonso, som både har formået at skabe den største splid i truppen og samtidig sørget for at vi ikke er i nærheden af nogle trofæer.
Jeg ser ikke Mbappes attitude som værende Reals største problem lige nu, og jeg tror heller ikke vi ville have stået et meget bedre sted, hvis Mbappe havde ageret anderledes.
Jeg er da iøvrigt enig i, at det ser dårligt ud, at han kommer kørende med et stort grin efter den træning, men der er bare så mange større problemer i klubben pt. at jeg har svært ved at hidse mig op over, at Mbappe timer sine grin dårligt.
Om han har ret eller ej er et andet spørgsmål. Men at man i Real Madrid accepterer at spillere går imod trænere, kritiserer trænere og den slags, det er godt nok en glidebane. Og mangel på ledelse og konsekvens.
Foretil jer hvis nogen havde gjort det i Mourinhos tid. Eller under Alex Ferguson i United. De ville være ude af døren før de kunne nå at få deres fede fingre til at taste noget på SoMe.
At styre en spillertrup i dag er åbenbart som at drive en børnehave.
Men han kan vel kritisere Arbeloa for ikke at have spillestil og struktur, eller også er det bare en generel observation, at de som hold mistede det. Han nævner jo også at han selv har fejlet ved ikke at vinde nogle trofæer.Ramos4 post=196716 skrev:
Men det er jo ikke Arbeloas skyld at Xabi blev fyret.El Siete post=196704 skrev: Mbappe havde jo også en bedre halvsæson under Alonso, så kan da godt forstå han er mobset over at det blev saboteret. Nu er det jo skiftet til at det et gået bedre for Vinicius og Valverde under Arbeloa i denne halvsæson, men holdet er faldet helt sammen. Så hvem har ret?
Så hvorfor er Kylian så mobset på Arbeloa? Det eneste han opnår med det her, er at hans sviner klubben til.
Til gengæld roste han Perez i sit interview. Jamen kære ven, hvem tror du fyrede Arbeloa? Din mormor?
0 hjeneceller. Præcis lige så hjernedød som Vinicius - dog mere velartikuleret.
Men synes jeg det gør noget godt at han snakker til pressen om de her ting, og skaber mere rod? Nej. Det hele er et shitshow og sæsonen skal bare slutte, og så skal der gigantiske ændringer i gang over hele linjen.
Sådan er vi så forskellige. Kylian Mbappé er så ikke i en kategori, hvor det bekymrer ham synderligt og det var jo heller ikke ham det gik ud over, så han kunne jo være ligeglad.
This is the thing that HURT him the most, and the main reason why he went ALL OUT publicly. @marca
--
Det er jo præcis det der er problemet. Alle spillere går højere op i deres image end at lukke røven og spille for den klub, der betaler dem en fyrstelig gage.
Når du udtaler dig efter en kamp i mix-zone, så er du Real Madrid spiller og udtaler dig i klubbens miljø.
Hvis du vil tude over trænerens beslutninger, så lav et interview når sæsonen er slut og prøv at sige tingene på en nuanceret måde, hvis du så gerne vil af med noget galde. Det plejer Mbappé faktisk også at være god til. Han er meget velartikuleret i sine interviews normalt.
Men han er åbenbart blevet smittet af det her rådne miljø.
Uenig i at spillet ikke dør omkring Mbappé. Han trækker alt for ofte ned på midtbanen for at få ligegyldige touches og lave finter.AmorMadrid post=196713 skrev: Er lidt splittet omkring Mbappe. Hans attitude er langt fra optimal og han spiller i høj grad for sig selv, men jeg synes faktisk ikke det er noget, der smitter meget af på banen. Måske er det bare fordi han er en bedre fodboldspiller, men f.eks. dør spillet jo slet ikke på samme måde når han får bolden, som når Vinicius får den. Samtidig er han også langt mindre udtalt både på banen og i pressen (bortset fra seneste udtalelse her efter Oviedo kampen). Synes ikke han virker som typen, der skaber store problemer, men det kan godt være jeg undervurderer den side af ham. Han minder jo lidt om Ronaldo i sin måde at spille på, idet han godt ved han er den bedste på holdet, og derfor også er ekstra fokuseret på sit eget spil og i nogen grad spiller for sig selv. Dog mangler han Ronaldos vindergen, men det kan jeg næsten ikke komme i tanke om hos nogen anden fodboldspiller.
Derudover har jeg meget svært ved at se det problematiske i hans opførsel på det seneste. At han tager et smut til Italien, når han er skadet, kan jeg virkelig ikke hidse mig op over. At han tager et billede, hvor han ser El Clasico kan jeg heller ikke se problemet i. Og at man har fanget et billede af ham på vej fra træning, hvor han griner, og så atuomatisk kobler det til, at han griner af hele situationen omkring Valverde og Tchouameni, det synes jeg er langt ude. Som om man ikke må blive set smile eller grine i en uge efter, fordi så vil det blive betragtet som respektløst.
At han så nærmest ender med at blive gjort til den største skurk i den her sæson, synes jeg er ekstremt ærgerligt, specielt fordi han netop var en af dem der sprudlede under Alonso, og som tydeligvis har bakket ham op. I min verden er det uden sammenligning, de spillere der gik forrest for at få Alonso ud, der bærer ansvaret for den her miserable sæson, og det er også dem jeg får meget svært ved at tilgive.
Derfor kan jeg også godt forstå, at han har behov for at sige noget i et interview efter kampen. Der har nærmest ikke været nogen udtalelser fra ham hele sæsonen, også selvom alt er smuldret omkring holdet, og så ender han med at blive piftet af på den måde. Det må da være frustrerende at blive gjort til skurken, når han dagligt har fulgt med i hvordan Alonso er blevet presset ud af visse spillere, for at holdet så spiller dybt forfærdeligt efter, og så er der tilmed flere spillere, der går ud og roser Arbeloa, fordi nu har de fået deres vilje igen. Hvis man synes det var frustrerende at være vidne til som fan, så må det da være helt uudholdeligt som spiller.
Derfor synes jeg også det er et forkert signal at sende, at der laves underskriftindsamling omkring at få solgt Mbappe, og at han bliver buhet så kraftigt af, da han kom på banen igår. Hvis det ender med, at man sælger ham til sommer og så til gengæld beholder Vinicius, og hvis en af de store "signings" til sommer tilmed er en kontraktforlængelse til Vini, så kan jeg næsten ikke holde det ud. I så fald er det kun det uundgåelige drama mellem Mourinho og Vinicius, der oprigtigt vil kunne motivere mig til at følge med næste sæson.
Og vi spiller alt for tit uden nogen angriber i feltet.
Han stiller sig ikke i holdets tjeneste overhovedet.
Men det er jo ikke Arbeloas skyld at Xabi blev fyret.El Siete post=196704 skrev: Mbappe havde jo også en bedre halvsæson under Alonso, så kan da godt forstå han er mobset over at det blev saboteret. Nu er det jo skiftet til at det et gået bedre for Vinicius og Valverde under Arbeloa i denne halvsæson, men holdet er faldet helt sammen. Så hvem har ret?
Så hvorfor er Kylian så mobset på Arbeloa? Det eneste han opnår med det her, er at hans sviner klubben til.
Til gengæld roste han Perez i sit interview. Jamen kære ven, hvem tror du fyrede Arbeloa? Din mormor?
0 hjeneceller. Præcis lige så hjernedød som Vinicius - dog mere velartikuleret.
Det er faktisk nogle gode observationer. Mbappe ender med at blive den store skurk af en eller anden årsag, når det i stedet brude dreje sig om de spillere der gik bag om ryggen på Alonso og skabte sig som små børn. Og især burde det handle om Diktator Perez som jo er en kæmpe katastrofe og har smadret hele Reals flotte ry og fodboldhold.AmorMadrid post=196713 skrev: Er lidt splittet omkring Mbappe. Hans attitude er langt fra optimal og han spiller i høj grad for sig selv, men jeg synes faktisk ikke det er noget, der smitter meget af på banen. Måske er det bare fordi han er en bedre fodboldspiller, men f.eks. dør spillet jo slet ikke på samme måde når han får bolden, som når Vinicius får den. Samtidig er han også langt mindre udtalt både på banen og i pressen (bortset fra seneste udtalelse her efter Oviedo kampen). Synes ikke han virker som typen, der skaber store problemer, men det kan godt være jeg undervurderer den side af ham. Han minder jo lidt om Ronaldo i sin måde at spille på, idet han godt ved han er den bedste på holdet, og derfor også er ekstra fokuseret på sit eget spil og i nogen grad spiller for sig selv. Dog mangler han Ronaldos vindergen, men det kan jeg næsten ikke komme i tanke om hos nogen anden fodboldspiller.
Derudover har jeg meget svært ved at se det problematiske i hans opførsel på det seneste. At han tager et smut til Italien, når han er skadet, kan jeg virkelig ikke hidse mig op over. At han tager et billede, hvor han ser El Clasico kan jeg heller ikke se problemet i. Og at man har fanget et billede af ham på vej fra træning, hvor han griner, og så atuomatisk kobler det til, at han griner af hele situationen omkring Valverde og Tchouameni, det synes jeg er langt ude. Som om man ikke må blive set smile eller grine i en uge efter, fordi så vil det blive betragtet som respektløst.
At han så nærmest ender med at blive gjort til den største skurk i den her sæson, synes jeg er ekstremt ærgerligt, specielt fordi han netop var en af dem der sprudlede under Alonso, og som tydeligvis har bakket ham op. I min verden er det uden sammenligning, de spillere der gik forrest for at få Alonso ud, der bærer ansvaret for den her miserable sæson, og det er også dem jeg får meget svært ved at tilgive.
Derfor kan jeg også godt forstå, at han har behov for at sige noget i et interview efter kampen. Der har nærmest ikke været nogen udtalelser fra ham hele sæsonen, også selvom alt er smuldret omkring holdet, og så ender han med at blive piftet af på den måde. Det må da være frustrerende at blive gjort til skurken, når han dagligt har fulgt med i hvordan Alonso er blevet presset ud af visse spillere, for at holdet så spiller dybt forfærdeligt efter, og så er der tilmed flere spillere, der går ud og roser Arbeloa, fordi nu har de fået deres vilje igen. Hvis man synes det var frustrerende at være vidne til som fan, så må det da være helt uudholdeligt som spiller.
Derfor synes jeg også det er et forkert signal at sende, at der laves underskriftindsamling omkring at få solgt Mbappe, og at han bliver buhet så kraftigt af, da han kom på banen igår. Hvis det ender med, at man sælger ham til sommer og så til gengæld beholder Vinicius, og hvis en af de store "signings" til sommer tilmed er en kontraktforlængelse til Vini, så kan jeg næsten ikke holde det ud. I så fald er det kun det uundgåelige drama mellem Mourinho og Vinicius, der oprigtigt vil kunne motivere mig til at følge med næste sæson.
Derfor synes jeg det var rart at høre Mbappe faktisk sige noget man kunne høre han mente, og der adresseret nogle af de problemer i klubben.
Og nej, det ikke en god ting generelt, der skal man netop stå sammen, og ikke snakke om interne problemer osv. Men i den tilstand klubben er i pt, hvor der tydeligvist allerede en kæmpe splittelse, kan man nærmest ikke gøre tingene værre alligevel, så hvorfor ikke tage bladet fra munden. Der er ikke noget bedre tidspunkt end nu.
Jeg har intet til overs for sådanne en omgang barnligt brokkeri, især ikke fra en spiller der mildest talt har været ekstremt skuffende på banen de sidste 3-4 måneder.
Og det er ikke kun Mbappe der er problemet her, vi har imo tydeligvis skabt en trup fyldt af pattebørn der føler at verden og klubben skylder dem noget, ud over de gigantsike beløber der vælter ind på deres konto og den kæmpe berømmelse de har fået verden over.
Om det er et Madrid specifikt problem eller om det bare er den her nye generation af offer-rolle teenagere vi har med at gøre, kan jeg ikke blive klog på, men dette er aldrig sket før i de 25 år jeg har fuldt klubben. Jeg husker tydeligt den gang Beckham ragede uklar med Capello og blev bænket i en periode, Beckham gik ikke ud i pressen og bad om som MOOOAAAARRRR, derimod trænede han hårdt, gjorde det han blev bedt om og mere til og så fik han arbjedet sig ind på holdet. Sammenlign det med Ceballos der bliver sur og bare beder om at sidde derhjemme i sofaen og spise tudekiks, HVAD FANDEN SKER DER! (I Ceballos' tilfælde er jeg naturligvis glad for at han ikke rør et græs strå for Madrid mere, men hold nu kæft et pattebarn!)
Det var så lige mit rant, det er på ingen måde et forsvar at Præsidenten (som tydeligvis har ødelagt denne trup...jeg har kontinuerligt henvist til et hav af de fejl man har lavet med truppen igennem mange år og har haft ret i 90% af tilfældene) og det er heller ikke et forsvar af Arbeloa som jo på mange måder er en katalysator for den her egoistiske offer-stemning der er i klubben, omend det på ingen måde er ham det er startet ved.
Jeg acceptere at mange Real fans har en anden holdning end mig på dette punkt og det har min respekt, men jeg har bare ikke mere til overs for de synspunkter der beskytter den her børnehave af en trup vi har...og jeg garantere at hvis det problem i sig selv ikke bliver løst asap (Mou ligner pt mit bedste bud, omen jer er i tvivl omkring om han overhovedet er stærk nok til at klare den opgave), så går vi mange smertefulde år imøde!
Savner 00'erne hvor der var et tydeligt hierarki i klubben og en respekt for at være iblandt de meget få udvalgte der fik lov til at bære den kongelige hvide trøje!
Tvivler på at nogen bliver forlader klubben, udover de "nemme ofre" som Alaba, Ceballos, Carvajal og måske endda Camavinga.Matamoro post=196707 skrev: Der er to fraktioner. Den franske og den sydamerikanske. Til sommer ryger den franske ud af døren.
EDIT:
Ingen er uden skyld, alt er et cirkus og det er generelt flovt at være fan disse dage.