Sæsonen 13/14
- rezamadridista
-
- Platin bruger
-
Han var 20 år på det tidspunkt og læg lige mærke til hvor god en dribler han var (langt bedre end nu). Han mindede meget om den Neymar Barca har nu. Masser af driblinger, relative få mål (indtil han scorede hattrick), meget mere sammenspil.
Og hvis jeg tænker tilbage til, hvordan Messi spillede da han var i 20-21, så minder det også meget om det her; Utrolige driblinger og sammenspil, men relativ få scoringer.
Jeg ved ikke om Neymar kommer til at være den første der både har sindsyge driblinger, gode sammenspil og masser af mål.
Og NEJ det er ikke fordi Messi og Ronaldo er dårlige dribler. Men se lige videon - Ronaldo kan ikke det der mere.
Og tænker man tilbage til den 21 årige Messi, så var der seriøst ingen der driblede som ham. Alle de solo mål. Det er også derfor jeg ikke tror Messi kommer til at lave et Getafe-mål igen.
Jeg synes at Ronaldo og Messi har ændret sig gevaldigt, og jeg tror også at det var den ændring der skulle til for at de kan scorer så ufattelige mange mål som de gør nu.
Jeg ved godt jeg ikke har noget at bakke mine påstande op (statistikkere osv.), det er bare noget jeg har samlet om igennem alle de år jeg har set fodbold, og jeg ville sådan set bare høre om nogen har det på samme måde?
- Ingen svæver på banen som Zizou!
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- Brylle
- Gæst
-
Hvis vi ser bort fra målet til 4-1 og 2-3 situationer, hvor der bliver begået frispark på ham, så synes jeg mere det ligner en Ronaldo, der begiver sig ud i unødvendige driblinger tilbage i banen og ind i banen uden formål. Sådan som jeg ser det, så udfordrer han langt mindre i dag, men når han gør det, så er det mere mod mål og med et formål om at komme mod målet. Så jeg kommer frem til en helt anden konklusion end dig når jeg ser videoen og sammenligner med Ronaldo det seneste 1½ år i Real (og egentlig også længere tilbage). Jeg ser derimod en spiller, der har udviklet evnen til at tage flere rigtige beslutninger og bidrage mere til boldbesiddelse.rezamadridista skrev: Her er en video af Ronaldos højdepunkter mod Bolton i 2005:
Han var 20 år på det tidspunkt og læg lige mærke til hvor god en dribler han var (langt bedre end nu). Han mindede meget om den Neymar Barca har nu. Masser af driblinger, relative få mål (indtil han scorede hattrick), meget mere sammenspil.
Og hvis jeg tænker tilbage til, hvordan Messi spillede da han var i 20-21, så minder det også meget om det her; Utrolige driblinger og sammenspil, men relativ få scoringer.
Jeg ved ikke om Neymar kommer til at være den første der både har sindsyge driblinger, gode sammenspil og masser af mål.
Og NEJ det er ikke fordi Messi og Ronaldo er dårlige dribler. Men se lige videon - Ronaldo kan ikke det der mere.
Og tænker man tilbage til den 21 årige Messi, så var der seriøst ingen der driblede som ham. Alle de solo mål. Det er også derfor jeg ikke tror Messi kommer til at lave et Getafe-mål igen.
Jeg synes at Ronaldo og Messi har ændret sig gevaldigt, og jeg tror også at det var den ændring der skulle til for at de kan scorer så ufattelige mange mål som de gør nu.
Jeg ved godt jeg ikke har noget at bakke mine påstande op (statistikkere osv.), det er bare noget jeg har samlet om igennem alle de år jeg har set fodbold, og jeg ville sådan set bare høre om nogen har det på samme måde?
Noget andet man heller ikke må glemme er, at når han modtager bolden i videoen, så har han langt mere plads end han har nu. Du ser det flere gange i omstillinger, men også bare i opspillet, at ha står alene med en mand og måske med en opbakker længere tilbage. I dag modtager han bolden med en mand på hver side af ham til at lukke begge veje. Jeg kan på ingen måde følge påstanden om, at han er blevet en dårligere dribler. Han dribler bare ikke lige så ofte.
Derudover synes jeg ikke han virker ligeså hurtig(topfart) og så han lagt mere spinkel, hvilket måske gør ham lidt mere elegant, men ingen tvivl om hans fysik i dag er hvad der gør ham til sådan et fænomen.
Men det var uden tvivl sjovt at se den video og se tilbage på hvilken spiller han var engang, så selvom jeg ikke er enig, så tak for videoen alligevel ;)
- falle
- Gæst
-
Hans dribleevner er som sådan stadig intakte, men pladsen og fokusset er, som Brylle skriver, et andet.
No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Det er sådan set et spørgsmål om at spørge og forstå: hvad gør en angriber god? Og jeg er sådan set ret overbevist om, at det netop er det Ronaldo har reflekteret lidt over, i sine mangeårige bestræbelser på at holde sig i konstant udvikling. Svaret på spørgsmålet er vel sådan cirka, at en angriber skal score og skabe mål, og ikke drible og lave tricks som ser godt - men er hamrende ineffektive i forhold til at få kuglen i nettet... Og det er måske netop denne lidt kyniske filosofi, som får Dios til at - ganske korrekt - beskrive Ronaldo som lidt Robot-agtig.
At Ronaldo så stadig laver nogle tricks, afleveringer med skulderbladet osv. tror jeg egentlig bare er et udtryk for, at han stadig har lidt legebarn i sig, når han er på en fodboldbane...;)
Jaken skrev: For lige at understøtte hvad Brylle skriver, vil jeg pege på oplægget til 2-1 i gårsdagens kamp (6-1 målet mod Galatasaray kunne også bruges):
Hans dribleevner er som sådan stadig intakte, men pladsen og forkuset er, som Brylle skriver, et andet.
Jeg var så sur i går, at jeg faktisk slet ikke tænkte over hvor godt Isco's mål er;)
Målet viser rigtig godt hvilke pladsmæssige udfordringer Ronaldo spiller under - men også hvilket fordele der dermed opstår for medspillerne... Læg mærke til, at der ligger 4 Osasuna-spillere helt tæt omkring Ronaldo, da han afleverer til Isco, som så har pladsen til at afslutte..
- falle
- Gæst
-
M_linding skrev: At Ronaldo så stadig laver nogle tricks, afleveringer med skulderbladet osv. tror jeg egentlig bare er et udtryk for, at han stadig har lidt legebarn i sig, når han er på en fodboldbane...;)
Helt sikkert. Selvom det er hans arbejde, betyder det ikke at han ikke må have det lidt sjovt, og det viser hans hæl afleveringer, bryst afleveringer, nakke afleveringer og mål scoret med hælen, osv.
- Brylle
- Gæst
-
M_linding skrev:
Jaken skrev: For lige at understøtte hvad Brylle skriver, vil jeg pege på oplægget til 2-1 i gårsdagens kamp (6-1 målet mod Galatasaray kunne også bruges):
Hans dribleevner er som sådan stadig intakte, men pladsen og forkuset er, som Brylle skriver, et andet.
Jeg var så sur i går, at jeg faktisk slet ikke tænkte over hvor godt Isco's mål faktisk er;)
Målet viser rigtig godt hvilke pladsmæssige udfordringer Ronaldo spiller under - men også hvilket fordele der dermed opstår for medspillerne... Læg mærke til, at der ligger 4 Osasuna-spillere helt tæt omkring Ronaldo, da han afleverer til Isco, som så har pladsen til at afslutte..
Og for at bygge videre på din kommentar om fordelene og målet: Læg mærke til nr. 4, der når hen til Ronaldo. Han burde i teorien passe på Isco. Han står få meter fra Isco, da han begynder at sprinte over for at bakke op på indersiden ved Ronaldo. Det gav Isco frit skud. :)
Brylle skrev: Og for at bygge videre på din kommentar om fordelene og målet: Læg mærke til nr. 4, der når hen til Ronaldo. Han burde i teorien passe på Isco. Han står få meter fra Isco, da han begynder at sprinte over for at bakke op på indersiden ved Ronaldo. Det gav Isco frit skud. :)
Afhængigt af hvilken slags forsvar de spiller - som han kommer stormende er det nærmere blokforsvar end mand-mand eller zone - så er det faktisk venstre midt, som laver en fejl. Han burde trække ind og dække Isco.
- Brylle
- Gæst
-
Tja lige i denne situation vil jeg ikke mene, at deres venstre midt skal så langt ind. I så fald står Modric klar til at sætte tempo i noget der ligner 3 mod 1 i højre side, og det er derover deres venstre midt bør være i min verden. Det burde aldrig blive nødvendigt, at den 4. mand løber over til Ronaldo, men det viser igen hvilken respekt man har for ham :)BBB skrev:
Brylle skrev: Og for at bygge videre på din kommentar om fordelene og målet: Læg mærke til nr. 4, der når hen til Ronaldo. Han burde i teorien passe på Isco. Han står få meter fra Isco, da han begynder at sprinte over for at bakke op på indersiden ved Ronaldo. Det gav Isco frit skud. :)
Afhængigt af hvilken slags forsvar de spiller - som han kommer stormende er det nærmere blokforsvar end mand-mand eller zone - så er det faktisk venstre midt, som laver en fejl. Han burde trække ind og dække Isco.
Brylle skrev:
Tja lige i denne situation vil jeg ikke mene, at deres venstre midt skal så langt ind. I så fald står Modric klar til at sætte tempo i noget der ligner 3 mod 1 i højre side, og det er derover deres venstre midt bør være i min verden. Det burde aldrig blive nødvendigt, at den 4. mand løber over til Ronaldo, men det viser igen hvilken respekt man har for ham :)BBB skrev:
Sådan kan man ikke stille det op. Man må altid ofre en ekstra mand, hvis boldholderen er forbi de andre. Vi kan dog sagtens blive enige om, at én mand ikke må have lov at sætte tre mænd. Ikke desto mindre var det hvad der skete, så derfor må man tilpasse.
Hvis Ronaldo får bolden til Modric (hvilket jeg i øvrigt vurderer som værende urealistisk i situationen), så er det en ny situation, og så kommer både venstre midt og deres to CM's til at løbe igen, men det er simpelthen bare en nødvendighed. Deres højre side får i den situation tid til at komme på plads, så de er klar til at reagere på Modrics beslutning.