Sæsonen 13/14

12 år 5 måneder siden #1561 af Dios
Besvaret af Dios på emne Sæsonen 13/14
RasmusKring skrev:

Hvorfor bliver folk aldrig taget for doping i europæisk fodbold, hvis det er så udbredt? Er det fordi det kun bruges til genoptræning af skader?

De eneste spillere prominente spillere, der er blevet er vel Adiran Mutut (Methaphetamin) og ham portugiseren med det vilde hår.

Jeg tror sporten er for stor, og kontrollen er derefter. Man kunne i stedet for at tage nogle tilfældige stikprøver som man gør det idag, så tage prøver efter hver kamp i Cl fra 1/8 dels finalen og frem.

Hmm. Jeg kan da huske Edgar Davids og Pep blev taget.

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Sidste redigering: 12 år 5 måneder siden ved Dios.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

12 år 5 måneder siden #1562 af raul7=kongen
Besvaret af raul7=kongen på emne Sæsonen 13/14
BBB> Netop. Dét er virkelig interessant - og noget man kan undre sig over.

RasmusKring> Tak for det uddybende svar. Jeg ved der er stigende fokus på det i USA, efter baseballskandalen forrige år. Det var derfor jeg gerne ville høre en faglig vurdering af det, jeg er ikke i tvivl om, at doping i høj grad foregår i elitesport, særligt omkring skader. Det er dybt naivt at tro andet og derfor bekymrende at der ikke gøres mere.

Dios> Men er det ikke naivt, at man blot kigger væk? Hvad løser det? Før eller siden kommer sandheden frem, og så kan det for alvor blive en bombe. Se igen på baseball som eksempel, og der var ligaen endda langt mere 'beskyttet' pga. ligasystemet i USA. Men ja, det er nok lidt for stor en diskussion til denne tråd :)

12 år 5 måneder siden #1563 af JimmyBroe
Besvaret af JimmyBroe på emne Sæsonen 13/14

raul7=kongen skrev: BBB> Netop. Dét er virkelig interessant - og noget man kan undre sig over.

RasmusKring> Tak for det uddybende svar. Jeg ved der er stigende fokus på det i USA, efter baseballskandalen forrige år. Det var derfor jeg gerne ville høre en faglig vurdering af det, jeg er ikke i tvivl om, at doping i høj grad foregår i elitesport, særligt omkring skader. Det er dybt naivt at tro andet og derfor bekymrende at der ikke gøres mere.

Dios> Men er det ikke naivt, at man blot kigger væk? Hvad løser det? Før eller siden kommer sandheden frem, og så kan det for alvor blive en bombe. Se igen på baseball som eksempel, og der var ligaen endda langt mere 'beskyttet' pga. ligasystemet i USA. Men ja, det er nok lidt for stor en diskussion til denne tråd :)

Må man være så fræk at spørge om, hvad der gør RasmusKring's vurdering til en "faglig vurdering" af dette emne?:)

Jeg er her stadig XOXO

• RasmusKring
  • Gæst
  • Gæst
12 år 5 måneder siden #1564 af RasmusKring
Besvaret af RasmusKring på emne Sæsonen 13/14
Jeg er muligivis jubeloptimist, når jeg ikke tror på, at doping er udbredt i europæisk fodbold. Men da ingen af os har nogen viden, så er det vidst bare et spørgsmål om tro.

Jeg vil give jer fuldstændig ret i, at man gør alt hvad man kan for at hjælpe fodboldspillere, både når de er skadede og ikke er det. Men et stof er ikke doping bare fordi det er præstationsfremmende. Det er vigtigt at holde sig for øje. Så ja, jeg er sikker på, at lægerne giver spillere præstationsfremmende midler af forskellig art, men hvis de hverken skader spillernes helbred eller sportens ry, så er det altså ikke doping. Eksempler kan være kosttilskud, smertestillende og lignende. Dette er helt sikkert udbredt.

Jeg er dog sikker på, at netop fordi sporten er så stor, at man ville finde flere dopingsyndere i de tilfældige stikprøver, hvis det rent faktisk var så udbredt. Senest blev en italiener fundet i en dopingkontrol, men det viste sig at være en kræftsygdom, som var på vej tilbage. Den slags historier bekræfter det billede, jeg har. Der ville simpelthen blive fundet flere syndere, end der gør, hvis doping var meget udbredt.

Grunden til, at doping ikke er så udbredt i fodbold er, at fodbold handler om meget mere end bare fysiske evner. Sportsgrene som cykling og amerikansk fodbold, hvor man oftere fanger folk med doping, er mere fokuserede på fysiske evner. Hvis man har en lidt bedre kondition i cykling eller lidt mere eksplosivitet i amerikansk fodbold, så gør det en kæmpe forskel. I fodbold er facetter som intelligens og teknik også meget afgørende, så den lille smule ekstra fysik, man kunne få fra doping, er ikke på samme måde risikoen værd. Det er ihvertfald man tanke.

Det kan være, at jeg tager fejl, men ingen af os ved noget om det med sikkerhed. Det er ren spekulation.

• Brylle
  • Gæst
  • Gæst
12 år 5 måneder siden #1565 af Brylle
Besvaret af Brylle på emne Sæsonen 13/14
Det bliver sgu Dortmund! Fin lodtrækning med mulighed for hævn :)

12 år 5 måneder siden #1566 af Kiwes
Besvaret af Kiwes på emne Sæsonen 13/14
SÅ vigtigt, nu skal vi have hævn - jeg tror vi napper den!

12 år 5 måneder siden #1567 af JimmyBroe
Besvaret af JimmyBroe på emne Sæsonen 13/14
Ikke for at "køre i det" men jeg tænker bare at du (raul7=Kongen) forveksler "jeres" fysioterapeut (brugeren: r-mb-q) med RasmusKring.?

Jeg vil ikke tage noget fra Ramuskrings viden indenfor det emne. Da jeg ikke aner hvad han laver til hverdag. Men det kunne måske være et fint indspark at få fra "den anden Rasmus" (r-mb-q):)

Så.... Ved du noget Rasmus?:P

Jeg er her stadig XOXO

12 år 5 måneder siden #1568 af SR4
Besvaret af SR4 på emne Sæsonen 13/14
Er der egentlig nogen der kan skrive de spillere der kommer til at mangle fra sidste års startopstilling hvor vi tabte 4-1?

12 år 5 måneder siden #1569 af Jaken
Besvaret af Jaken på emne Sæsonen 13/14

JimmyBroe skrev: Men det kunne måske være et fint indspark at få fra "den anden Rasmus" (r-mb-q):)

Så.... Ved du noget Rasmus?:P

Enig. I så fald foreslår jeg at debatten fortsættes i følgende tråd: madridista.dk/index.php/forum/debat/982-...fodbold?limitstart=0

@SR4

For Dortmund eller Real Madrid?

Vores startopstilling til det opgør lød: Diego Lopez - Ramos, Pepe, Varane, Coentrao - Alonso, Khedira, Modric - Özil, Cristiano og Higuain.

Så i hvert fald vil Diego Lopez, Khedira, Özil og Higuain være fraværende, og muligvis også Varane og Coentrao.

For Dortmunds vedkommende vil det nok være Subotic, Schmelzer, Bender, Gündogan, Götze, Blaszczykowski og Lewandowski.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Sidste redigering: 12 år 5 måneder siden ved Jaken.

12 år 5 måneder siden #1570 af Deucex
Besvaret af Deucex på emne Sæsonen 13/14
Nu kommer en anden fysioterapeut jer til undsætning ift. Doping :-)

I bund og grund handler doping om, at forsyne kroppen med flere røde blodlegemer således, at muskler modtager mere ilt i længere tid. Dette kan eksempelvis gøres vha. bloddoping hvor mand indsprøjter eget blod i blodbanen så der transporteres flere iltmolekyler, eller vha. EPO (et hormon) der fremmer produktionen af røde blodlegemer i knoglemarven.

Hvert blodlegeme indeholder et stof kaldet hæmoglobin. På hæmoglobinet er der plads til fire iltmolekyler der overføres (diffundere) i lungerne til blodbanen og transporteres gennem blodbanen til musklerne. Ligeledes er der også plads til fire CO2-molekyler når ilten er brugt til at producere energi i musklerne og skal transporteres den modsatte vej fra muskler til luftvejen og udånding.

Men har man flere røde blodlegemer, har man dermed også plads til flere iltmolekyler og dermed muligheden for at skabe mere energi.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, JimmyBroe

12 år 5 måneder siden #1571 af M_linding
Besvaret af M_linding på emne Sæsonen 13/14
.
Sidste redigering: 12 år 5 måneder siden ved M_linding.

12 år 5 måneder siden #1572 af Real-Laudrup
Besvaret af Real-Laudrup på emne Sæsonen 13/14

SR4 skrev: Er der egentlig nogen der kan skrive de spillere der kommer til at mangle fra sidste års startopstilling hvor vi tabte 4-1?

Subotic, Schmelzer, Bender, Gündogan, Kuba og Lewandowski fra BVB.

Lopez, Essien. Khedira, Özil og Higuain fra Real Madrid.
Sidste redigering: 12 år 5 måneder siden ved Real-Laudrup.

Leveret af Kunena Forum