Sæsonen 13/14

• RasmusKring
  • Gæst
  • Gæst
12 år 5 måneder siden #1573 af RasmusKring
Besvaret af RasmusKring på emne Sæsonen 13/14

Deucex skrev: Nu kommer en anden fysioterapeut jer til undsætning ift. Doping :-)

I bund og grund handler doping om, at forsyne kroppen med flere røde blodlegemer således, at muskler modtager mere ilt i længere tid. Dette kan eksempelvis gøres vha. bloddoping hvor mand indsprøjter eget blod i blodbanen så der transporteres flere iltmolekyler, eller vha. EPO (et hormon) der fremmer produktionen af røde blodlegemer i knoglemarven.

Hvert blodlegeme indeholder et stof kaldet hæmoglobin. På hæmoglobinet er der plads til fire iltmolekyler der overføres (diffundere) i lungerne til blodbanen og transporteres gennem blodbanen til musklerne. Ligeledes er der også plads til fire CO2-molekyler når ilten er brugt til at producere energi i musklerne og skal transporteres den modsatte vej fra muskler til luftvejen og udånding.

Men har man flere røde blodlegemer, har man dermed også plads til flere iltmolekyler og dermed muligheden for at skabe mere energi.

Men kan det fremskynde en genoptræningsprocess i nogen betydelig grad? At øge musklerne ydeevne øger vel ikke muskeldannelsen?

I forhold til skader, så må min viden ikke misforståes som "faglig". Jeg er blot en sportsnørd, der tilfældigvis selv har været igennem adskillige knæoperationer heriblandt en korsbåndsoperation, så emnet har min naturlige interesse, men jeg er ikke uddannet indenfor feltet.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• RasmusKring
  • Gæst
  • Gæst
12 år 5 måneder siden #1574 af RasmusKring
Besvaret af RasmusKring på emne Sæsonen 13/14

Real-Laudrup skrev:

SR4 skrev: Er der egentlig nogen der kan skrive de spillere der kommer til at mangle fra sidste års startopstilling hvor vi tabte 4-1?

Subotic, Schmelzer, Bender, Gündogan, Kuba og Lewandowski fra BVB.

Lopez, Essien. Khedira, Özil og Higuain fra Real Madrid.

Du glemmer Götze, samt at Reus er på vej tilbage fra en skade. Pischek spiller ligeledes heller ikke på samme niveau. Forsvaret er generelt faldet rigtig meget med de mange skader. Men andre ord en klar fordel til os i forhold til sidste år.

12 år 5 måneder siden #1575 af Dios
Besvaret af Dios på emne Sæsonen 13/14
RasmusKring skrev:

Men kan det fremskynde en genoptræningsprocess i nogen betydelig grad? At øge musklerne ydeevne øger vel ikke muskeldannelsen?

I forhold til skader, så må min viden ikke misforståes som "faglig". Jeg er blot en sportsnørd, der tilfældigvis selv har været igennem adskillige knæoperationer heriblandt en korsbåndsoperation, så emnet har min naturlige interesse, men jeg er ikke uddannet indenfor feltet.

Nu er jeg selv uddannet fitnessinstruktør og kostvejler, og det bliver en smule teknisk for mig at svarer direkte på spørgsmålet. Men hvad jeg ved af, så er der flere midler som kan fremskynde skadesprocesser. Hvordan er jeg ikke helt med på, da det som sagt bliver en del teknisk, men bloddoping, Epo, Primo og Hgh er blandt andet noget jeg har hørt folk bruge under deres genoptræninger, og specielt Hgh er udbredt indenfor bodybuilder-verdenen, hvis en skade pludselig skulle opstå, og har faktisk selv en kammerat der tog en kur af Hgh, da han har problemer med sin meniske, og det var for at stabilisere musklerne omkring og forebygge for andre skader omkring knæet.

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Sidste redigering: 12 år 5 måneder siden ved Dios.
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe

12 år 5 måneder siden #1576 af MMM
Besvaret af MMM på emne Sæsonen 13/14

RasmusKring skrev: Men kan det fremskynde en genoptræningsprocess i nogen betydelig grad? At øge musklerne ydeevne øger vel ikke muskeldannelsen?

Jeg tror det der oftes diskuteres i den her sammenhæng er 'blood spinning', en behandling der blev meget omdiskuteret da Nadal benyttede den for et par år siden efter en af hans 800 knæoperationer. Mou var også kendt for at indføre det i engelsk fodbold og Bale har også gjort brug af det i de seneste år.

Teorien bag er, at man ved centrifugering af blodet øger koncentrationen af væskfaktorer (altså hormoner/proteiner/etc primært fundet i blodpladerne) i blodet, så vil genindsprøjtning af blodet øge netop muskeldannelsen og reperation/regenering af bindevæv, men ikke nødvendigvis ydeevnen, da de røde blodlegemer jo er fjernet (eller i det mindste kraftigt reduceret) ved centrifugeringen. Der er dog begrænset dokumentation for effiktiviteten.

WADA tillod brugen igen for et par år siden, men da deres hjemmeside stinker, så kan jeg ikke finde den vejledende udtalelse. Men fra deres senste ' Summary of Major Modifications and Explanatory Notes ':

Platelet-derived preparations (PRP) were previously removed from the List after consideration of
the lack of any current evidence concerning the use of these methods for purposes of
performance enhancement notwithstanding that these preparations contain growth factors.
Despite the presence of some growth factors, current studies on PRP do not demonstrate any
potential for performance enhancement beyond a potential therapeutic effect. Note that
individual growth factors are still prohibited when given separately as purified substances as
described in S.2.5. Intravenous use of PRP is not permitted in accordance with M2.

Sidste redigering: 12 år 5 måneder siden ved MMM.
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, JimmyBroe

12 år 5 måneder siden #1577 af Deucex
Besvaret af Deucex på emne Sæsonen 13/14
Ah så ikke, at der ønskes forklaret omkring genoptræning og doping!
Jo, det er netop rigtigt, at der i teorien kan anvendes fx blodspinning til forkorte helingsprocessen. Ved skade på bindevæsstruktur fx sene, ligament, fascier eller ledkapsel, strømmer (eksudat), lad os kalde det, reparationsceller fx fibroblaster, makrofager, mastceller m.fl. Gennem blodbanen til det ødelagte væv for at genskabe vævsstrukturen.
Ift. muskelvæv tager sene- og ligamenters reparations- og adaptionsprocesser meget længere tid (inkl. træning af tabt vævsstyrke).

Igen jo mere / flere, jo hurtigere...:-) der er efterhånden meget elitesport der anvender blodspinning...
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, JimmyBroe, MMM

12 år 5 måneder siden #1578 af Deucex
Besvaret af Deucex på emne Sæsonen 13/14
HGH er noget skidt, da man ikke kender til bivirkninger til voksne. Der er risiko for forstørrelse af hænder og kranie samt andre knogler, hjerte- lungeproblemer, diabetes og værst leukæmi!

Det er typisk et lægemiddel anvendt til børn der selv har for lidt produktion i hypofysen.

• Moohh
  • Gæst
  • Gæst
12 år 5 måneder siden #1579 af Moohh
Besvaret af Moohh på emne Sæsonen 13/14
Jubii! Benzema, Pepe og Isco er tvivlsomme til i morgen.........

www.injuries.dk

12 år 5 måneder siden #1580 af Steen
Besvaret af Steen på emne Sæsonen 13/14
-
Sidste redigering: 12 år 5 måneder siden ved Steen.

12 år 5 måneder siden #1581 af raul7=kongen
Besvaret af raul7=kongen på emne Sæsonen 13/14
@Jimmy,

Godt spottet - det havde jeg misset.

@Resten af debatten.

Jeg synes det er yderst interessant, men måske mere noget vi burde køre over i et nyt emne. Der er overraskende meget viden herinde omkring emnerne med doping, men jeg finder det yderligere interessant som Madridista, fordi vi også var kædet sammen med Fuentes-skandalen - hvor flere medier har meldt, at Real Madrid-spilleres blod efterfølgende 'forsvandt', da politiet fandt det. Dukker noget op igen, synes jeg dog vi skal tage diskussionen i en ny tråd. Det hæver sig trods alt over denne sæson alene :)
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios

12 år 5 måneder siden #1582 af Siempre fiel
Besvaret af Siempre fiel på emne Sæsonen 13/14
Orker ik at læse hele Calsico-tråden igennem efter kampen igår - jeg er generelt i for dårligt humør til at gide læse mere om det. jeg er sikker på at mange af I andre deler min skuffelse over at vi taber sådan en kamp - men vi må nok bare erkende at vi uden tvivl ik er så gode som vi nogle gange selv går og tror. Barca er mindst ligeså gode som os og bayern kommer stadig til at flække os på tværs - der er stadig mange forbedringer at lave - ik mindst balancen på midten hvor vi jo ganske enkelt ik har en stærk defensiv midt.

For at undgå at tænke mere på det igår, så er der jo kun tilbage at se fremad og her synes jeg for alvor problemet kommer. Jeg har nemlig virkelig frygtet kampen ude mod Sevilla, så det kommer VIRKELIG ik belejligt at Barca med et meget nemmere slutprogram nu kun er ét point efter og at Atletico allerede er foran. Det er bare heller ik godt nok at vi i 4 kampe mod Atletico og Barca har fået ÉT point!!!

Jeg er evig pessimist og må indrømme at kampen igår ik ligefrem fik mig til at tro på mesterskabet. det blir i hvert fald noget af en nøglekamp onsdag aften.
Følgende bruger(e) sagde tak: MMM

12 år 5 måneder siden #1583 af MMM
Besvaret af MMM på emne Sæsonen 13/14
futbol.as.com/futbol/2014/03/24/primera/1395661278_629462.html

Ramos og Ronaldo indberettet for deres kommentarer efter kampen. Det positive er, at de seneste års afgørelser peger i retning af en bøde og ikke en karantæne. Kommiteen mødes onsdag og deres afgørelse kendes formodentlig inden Sevilla kampen.

12 år 5 måneder siden #1584 af LasseRMD
Besvaret af LasseRMD på emne Sæsonen 13/14
Opsummering:

Den vigtigste periode af sæsonen blev desværre indledt med et nederlag til Barca i weekenden. Jeg er dog fortrøstningsfuld, og hvis vi får 2 sejre - en imorgen og en lørdag. Så kan vi indlede April og Maj med gode forventninger.

På den lyse side har vi (måske) en tilbagevendende Khedira midt i April, som vil styrke vores defensiv markant i de store kampe, hvor vi skal forsvare - evt. udekampe i CHL (det bliver vel lige omkring semifinalerne, hvis vi slår Dortmund ud). Vi har også en Di Maria, som jeg mener spiller det bedste fodbold i hans karriere lige netop nu. Benzema har ramt en fin målform, og offensivt synes jeg vi stadig er skarpe, og har mange strenge at spille på.

På den negative side har vi helt klart et forsvar, som slet ikke er af høj klasse, som f.eks. Chelsea, Atletico og Bayerns er. Jeg er spændt på at se hvad Ancelotti gør, for han må vel ha' kunnet se det efter Barca kampen. Bliver det en midtbane-konstellation af Illarra, Alonso, Modric mod Sevilla? Det kunne jeg faktisk godt tro. Én ting er sikkert, hvis vi vinder, så står vi i en rigtig god position, og har "repareret" på det uheldige nederlag til Barca i weekenden. Det bliver spændende.

Indtil videre har jeg faktisk været positivt overrasket gennem denne sæson. Jeg havde aldrig forventet at sæsonen var blevet så tæt, og jeg havde heller ikke forventet at Atletico ville være så skarpe, som de er. Jeg må sige at jeg var skeptisk mht. Ancelotti fra start, men han har gjort det super fint, og havde vi kendt vores besøgelsestid og spilkoncept/opstilling fra start, så tror jeg heller ikke at vi havde tabt de 3 kampe i ligaen, som vi nu engang har tabt - eller spillet 4 kampe uafgjort. Næste sæson skal vi bygge videre og skabe en bedre defensiv. For BBC vil blive bedre og bedre, jo flere sæsoner de spiller sammen. Det er jeg sikker på.
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe

Leveret af Kunena Forum