Sæsonen 2014/2015

11 år 6 måneder siden #889 af FranciscoISCO
Besvaret af FranciscoISCO på emne Sæsonen 2014/2015

Storken skrev:

Raul-rik skrev:

Storken skrev:

Raul-rik skrev:

Storken skrev: De fleste mennesker peaker fysisk, når de er 28-29 år gammel. Ronaldo bliver snart 30 år gammel, hvorfor hans bedste tid sandsynligvis er bag ham. Han vil restituere langsommere og være længere om at komme tilbage efter skader. Derudover vil han med tiden blive langsommere.

Man kan argumentere for, at Ronaldo er et fysisk pragteksemplar, hvorfor det ikke gælder for ham. Jeg synes dog allerede nu, at vi ser tegn på, at hans krop ikke er hvad den har været. I mine øjne var point of no return slutningen af sidste sæson, hvor han begyndte at have knæproblemer.

"Point of no return", hvorfor hans "bedste tid nu er bag ham" ... Han scorer 28 maal paa en halv saeson ( + en kamp ), hvis det er den bedste tid, der er bag ham saa fred vaere med det.

Prøv for sjov skyld at tjekke youtube-videoer igennem med Ronaldos highlight for denne sæson. Det er underordnet om det er mål, assists, tricks, driblinger eller en kombination af det hele. Du må meget gerne linke til den bedste du finder.

Jeg maa have formuleret mig forkert. Hvis man scorer 28 maal paa et tidspunkt, hvor man er paa vej i "decline" saa kan jeg liiiiige leve med det.

De mange mål skjuler, at han faktisk ikke spiller godt. Det er det samme med Christian Eriksen i Tottenham. Når de lige pludselig ikke længere scorer mål, så opstår kritikken. Det har man bl.a. set med Ronaldo den sidste måneds tid, hvor han har scoret mindre. Jeg spår, at det samme vil ske med Christian Eriksen inden længe. Jeg synes vitterligt ikke, at Ronaldo spiller meget dårligere end tidligere. Man har bare ignoreret det, da han var afgørende. Derudover har Ronaldos 10 straffesparksmål pumpet statistikkerne op.

Jeg spår, at man på et tidspunkt smider Ronaldo på toppen. Han vil få mindre indflydelse i det opbyggende spil, men man vil få gavn af hans målinstinkt. Man rykker ham tættere mod mål, da det er her hans evner er til mest nytte. Man vil minimere antallet af dårlige afleveringer, boldtab og langskud fra hans side, men istedet udnytte hans placeringsevne og kliniske afslutninger. Det vil samtidig give Bale venstrekanten, hvor James ryger ud til højre. Derved vil man kunne få midtbanekonstellationen med Kroos, Modric og Isco. Det tror jeg vil gavne alle andre end Benzema.

Jeg troede egentlig, at du også benævnte alder og skader, som argumentation for, hvorfor Ronaldo på det sidste har spillet dårligt. Men det var jo mig der misforstod, for du synes jo åbenbart, at Ronaldo, ser man bort fra mandens mål, altid har været en temmelig ordinær spiller?

Overordnet set så er Ronaldos største styrke selvsagt hans ufattelige målsnit, men dette synes jeg altså ikke er nok til at forsvare insinueringen, at Ronaldo i virkeligheden 'bare' er en Inzaghi-, Nistelrooy-, Shevchenko-type. Denne hentydede sammenligning har jeg altid haft det svært med.

Før vi afliver Ronaldo fuldstændig, så vil jeg gerne lige pointerer, at først og fremmest hans ekstraordinære fart berettiger ham en position på banen, hvor han har rigeligt med plads (typisk en af kanterne). Denne fart kombineret med hans ekstremt dygtige evner i 1-2-kombinationsspillet, har også i den grad bidraget til, den voldsomme fart der som oftest er i vores angrebsspil. Så er Ronaldo generelt også bare en klog spiller (når han altså har styr på sit temperament), som tager de løb der er med til at belaste modstanderens forsvar - dem har han været utrolig dygtig til at tage fra en af kanterne. I øvrigt synes jeg, at man på skammeligvis undervurderer portugiserens generelle teknik, ved at kalde hans indlæg og langskud dårlige (samt at beskylde ham for at koste en masse boldtab). Nuvel, på disse områder, samt driblinger, har han før i tiden udfoldet sig mere, end tilfældet er i dag, men grunden til at Ronaldo endnu ikke 'blot' er boksspiller, er altså også at han altid har haft en glimrende teknik.

Lige nu har Ronaldo et formdyk og det kan der sådan ca. være 110 forskellige årsager til, ligesåvel som der kan være det når alle andre fodboldsspillere har det. Hvis formdykket vitterligt skyldes en blanding af alder, overbelastning og skader, så kan jeg selvfølgelig godt se problemet, men jeg synes alligevel lige man bør slå koldt vand i blodet. Det er altså ikke længe siden, at Ronaldo var inde i en sådan form, der var med til at udløse seriøse debatter, om hvorvidt han skulle placeres på skamlen blandt de allerbedste nogensinde.

Når det her så er sagt, så kunne jeg også godt tænke mig, at Ronaldo rykkedes lidt tættere ind mod midten, men det er altså af lidt andre årsager, end dem du er inde på, Storken. I det jeg kalder for en 4-4-2 (en formation der vil gavne alle andre end Bale), vil Ronaldo komme tættere på Benzema og de to vil i højere grad fungerer som et reelt angrebspar. Her vil Ronaldo altså have en utrolig fri rolle, hvorfor han af og til også vil opleves med udgangspunkt fra venstre. Med denne formation og dertilhørende friere rolle til Ronaldo, tror jeg vi ville få set mere af det, der, for få måneder siden, gjorde os alle nyforelsket i Ronaldo. Når holdet spiller bedre, så har den enkelte spiller jo også en tendens til at gøre det.

Altid Real Madrid.
Sidste redigering: 11 år 6 måneder siden ved FranciscoISCO. Begrundelse: Tilføjelse
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

• Storken
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #890 af Storken
Besvaret af Storken på emne Sæsonen 2014/2015
@FranciscoISCO

Da jeg hentydede til tidligere var det tidligere på sæsonen. Jeg synes, at han har været under niveau i rigtig mange kampe i denne sæson. Ronaldo var i mine øjne bedst omkring Sverige kampene for lidt over et år siden. Han var utrolig dominerende i den periode, hvilket er den kvalitet jeg vægter højest i min vurdering af fodboldspillere. Det begyndte at gå ned ad bakke kort inden VM. Det er muligvis knæproblemer, men jeg tror alderen spiller ind. Det tager længere tid at kommer over en skade, og han kan ikke længere spille hver tredje dag. Han har brug for pauser, hvilket hans underbevidsthed sikkert har tænkt undervejs i kampen mod Cordoba :)

Tiden vil vise om han bliver den samme igen. Jeg tænker ikke på antal af mål, men mere spillet på banen.

11 år 6 måneder siden #891 af FranciscoISCO

Storken skrev: @FranciscoISCO

Da jeg hentydede til tidligere var det tidligere på sæsonen. Jeg synes, at han har været under niveau i rigtig mange kampe i denne sæson. Ronaldo var i mine øjne bedst omkring Sverige kampene for lidt over et år siden. Han var utrolig dominerende i den periode, hvilket er den kvalitet jeg vægter højest i min vurdering af fodboldspillere. Det begyndte at gå ned ad bakke kort inden VM. Det er muligvis knæproblemer, men jeg tror alderen spiller ind. Det tager længere tid at kommer over en skade, og han kan ikke længere spille hver tredje dag. Han har brug for pauser, hvilket hans underbevidsthed sikkert har tænkt undervejs i kampen mod Cordoba :)

Tiden vil vise om han bliver den samme igen. Jeg tænker ikke på antal af mål, men mere spillet på banen.

Hvor dejligt, så er vi jo faktisk ret enige :)

Det er svært at spå om, hvorvidt Ronaldo spilmæssigt bliver lige så dominerende som tidligere. Jeg skal da gerne indrømme, at en kombination af alder, overbelastning og skader lyder som en ganske sandsynlig forklaring på formdykket. Men altså, da Ronaldo lå på sit forløbelige topniveau, i denne sæson, da var der jo flere der grinte af den der med knæproblemerne, og det synes jeg egentlig taget var med rette, for da virkede han altså ikke i mine øjne, som en der døjede med hverken det ene eller det andet. Hvad han til gengæld døjer med nu, kan der jo også være flere teorier om; bl.a. har hans privatliv har jo fornyligt været igennem lidt af en omvæltning. Så synes jeg også at der, sammensat hans formkurve i denne sæson og seneste, har været en tendens omkring Balon d'Or-datoerne. Nemlig at han når den helt rigtig intensitet i sit spil, op til overrækkelserne, mens han derefter simpelthen afspænder (højt at flyve...). Til sidst lige et lille et spørgsmål om hønen og ægget; præsterer holdet dårligere, pga. dets topspillers nedadgående formkurve, eller præsterer Ronaldo dårligt fordi holdet gør det. Endnu en ting der er værd at få med, når man overvejer hvorfor han lige nu er igennem et formdyk.

Forklaringerne kan være mange, og derfor må man altså meget gerne lige tænke sig om en ekstra gang, før man dømmer denne hest til et skud for panden... Nu er du så ikke en af dem, der mener at det bør være slut med Ronaldo, du mener at man stadig kan få en masse (mål) ud af ham, blot fra en ny position. Jeg nægter bare at tror, at tiden endnu er inde, til at Ronaldo skal være decideret boksspiller. Nej, benyt ham i den populære 4-4-2'er, hvor han kommer til at spille mere centralt, men med en fri rolle, hvor han stadig vil have plads til at udfolde det store repetoir som vi (jeg) ved, at han besidder! Så vil han og resten af holdet blomstre på ny, og så vil vi igen glæde os til at møde jer, når vi kommer så langt! ;)

Altid Real Madrid.

• Storken
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #892 af Storken
Ronaldo vil selvfølgelig også fungere fint på kanten eller i en 4-4-2. Han er jo en glimrende fodboldspiller, men det handler om mere end bare portugiseren. Min holdning er, at holdet ville gavne mest af 4-2-3-1 med Ronaldo på toppen, Bale på sin (i mine øjne) bedste plads i venstre side og James i en mere fri rolle i højre side.

Derudover er 4-4-2 en forældet opstilling, hvis man spørger mig. Den er godt nok kommet lidt på mode igen, men det giver modstanderen mulighed for at spille 3-5-2, der er bygget til at slå 4-4-2. Modstanderen har en ekstra mand i forsvaret (2 vs 3), overtal på midtbanen og man står selv med en mand for meget i bagkæden (4 vs 2). Dette vil ofte betyde, at man rykker en af sine backs frem i banen, hvorfor man selv lige pludselig spiller 3-5-2. Når to hold, der spiller 3-5-2 møder hinanden vil man ofte se en låst kamp. Forsvaret er i overtal, midtbanespillerne dækker hinanden og angriberne er i undertal. Dette er negativt for Real Madrid, da de gerne skulle skabe noget.

11 år 6 måneder siden #893 af FranciscoISCO

Storken skrev: Ronaldo vil selvfølgelig også fungere fint på kanten eller i en 4-4-2. Han er jo en glimrende fodboldspiller, men det handler om mere end bare portugiseren. Min holdning er, at holdet ville gavne mest af 4-2-3-1 med Ronaldo på toppen, Bale på sin (i mine øjne) bedste plads i venstre side og James i en mere fri rolle i højre side.

Derudover er 4-4-2 en forældet opstilling, hvis man spørger mig. Den er godt nok kommet lidt på mode igen, men det giver modstanderen mulighed for at spille 3-5-2, der er bygget til at slå 4-4-2. Modstanderen har en ekstra mand i forsvaret (2 vs 3), overtal på midtbanen og man står selv med en mand for meget i bagkæden (4 vs 2). Dette vil ofte betyde, at man rykker en af sine backs frem i banen, hvorfor man selv lige pludselig spiller 3-5-2. Når to hold, der spiller 3-5-2 møder hinanden vil man ofte se en låst kamp. Forsvaret er i overtal, midtbanespillerne dækker hinanden og angriberne er i undertal. Dette er negativt for Real Madrid, da de gerne skulle skabe noget.

Fin analyse, men hvordan kan det så være, at vi med denne opstilling, fejede alt modstand af banen, sidst vi brugte den? ;)

Jeg ser den ikke som en klassisk 4-4-2, faktisk har jeg lidt svært ved at definerer den talmæssigt, generelt er det bare en utrolig flexibel formation, hvori vi får det maksimale ud af samtlige (med undtagelse af Bale) af vores spillere. Ronaldo kommer til at lægge mere centralt, hvilket vi jo så skabte at fremragende samarbejde med Benzema (franskmanden blomstrede jo virkelig også i denne formation), men vil som sagt også søge ud mod venstre. James vil, med udgangspunkt på højrekanten, fungere som en slags 'bred boks-til-boks-spiller' vis arbejderadius vil være essentiel. 4-4-2 vil den hedde når vi ikke har bolden, mens den igen vil ligne en 4-3-3 når vi har den - men offensivt vil dynamikken stadig være en helt anden, end den 4-3-3 vi lige nu benytter. Udskiftningen af Bale til for del for James bliver nøglen, som bibringer med den balance vi lige nu mangler og holdet vil generelt fungerer bedre mod kompakte hold, da man ikke konstant vil kigge mod kanterne, i søgningen på offensive løsninger.

I hvert fald har vi endnu ikke mødt et hold, der har kunnet trodse os, når vi har opstilt i denne formation ;)

Altid Real Madrid.
Følgende bruger(e) sagde tak: M_linding, Dios

• Storken
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #894 af Storken
I spillede da 4-4-2 i det første opgør mod Atletico i pokalen, hvor de var en anelse heldige med en 2-0 sejr. Ronaldo startede godt nok ikke, men formationen tabte ikke desto mindre :)

11 år 6 måneder siden #895 af FranciscoISCO

Storken skrev: I spillede da 4-4-2 i det første opgør mod Atletico i pokalen, hvor de var en anelse heldige med en 2-0 sejr. Ronaldo startede godt nok ikke, men formationen tabte ikke desto mindre :)

Bom bom, gjorde vi nu også det? Det kan jeg ærlig talt ikke huske; denne kamp fulgte jeg også kunne med et halvt øje, grundet distraheringer jeg ikke er klar til at indvie dig i, da mit privatliv nødvendigvis må forblive mit privatliv ;)

Men hvorom alting er, så vil der selvfølgelig altid være undtagelser, hvor der er regler ;)

Altid Real Madrid.

• Storken
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #896 af Storken
Hvis man er statistik nørd kan man sikkert få et eller andet ud af nedenstående:

Det er et korrelationsmatrix mellem forskellige statistikker i fodbold (målinger). Statikkerne stammer fra La Liga indtil videre i sæsonen 2014/15. Tallene i boksene er korrelationskoefficienter. De er et udtryk for, hvor afhængige to statistikker er af hinanden. Jo tættere værdien er på 1 eller -1, desto mere korreleret er de. En værdi på 0 er derimod et udtryk for, at de to værdier på ingen måde er korreleret. Det giver eksempelvis god mening, at skudforsøg og skud på mål er meget afhængige af hinanden (værdi på 0,888). Det giver ligeledes god mening, at skudforsøg og skudforsøg imod har mindre sammenhæng (værdi -0,409). Hvis koefficienten er positiv betyder det, at når en variabel (fx boldbesiddelse) bliver større, så bliver den anden variabel (fx skudforsøg) det også, og omvendt. Hvis koefficienten derimod er negativ, betyder det, at når en variabel bliver større, så bliver den anden mindre. Man skal huske at placering er omvendt skala, da nummer 1 er toppen af ligaen, mens 20 er bundproppen. Derfor vil koefficienten mellem skudforsøg og placering være minus (-0,615), da jo flere skudforsøg, desto lavere placering.

Det er interessant, at koefficienterne generelt er ret høje (normalt vil man se mange tæt på 0). Der er tydeligvis en klar sammenhæng mellem disse statistikker. Derudover kan det undre, at der er en betydeligt større sammenhæng mellem skudforsøg og mål scoret (0,819) end skudforsøg imod og mål imod (0,489). Det kan jeg umiddelbart ikke lige forklare, hvordan det hænger sammen. Man kan ligeledes konkludere en gang for alle, at boldbesiddelse er positivt på samtlige parametre ;-)

Stort billed af korrelationsmatrix:
oi60.tinypic.com/mj1j6q.jpg

Datagrundlag:
oi60.tinypic.com/wmjzwx.jpg

• andersokis
  • Gæst
  • Gæst
11 år 6 måneder siden #897 af andersokis
Besvaret af andersokis på emne Sæsonen 2014/2015
Hva i alle dager forteller Carlo gutta før de løper ut på gresset?

11 år 6 måneder siden #898 af asp3200
Besvaret af asp3200 på emne Sæsonen 2014/2015
Så må Sevilla meget gerne få en hård kamp mod Espanyol imorgen så vi har en ekstra dag og måske nogle spillere fra Sevilla med karantæne. Vi skal vinde den kamp hvorefter en meget svær kamp ude mod Ath Madrid venter.

Nogle som har hørt noget om modric fremgang?

11 år 6 måneder siden #899 af Fondo_Sur
Besvaret af Fondo_Sur på emne Sæsonen 2014/2015
Intet nyt, så det han er vel cirka tilbage i kampen mod Shalke 04 som ventet. I hvert fald tilbage på træningsbanen.

11 år 6 måneder siden #900 af asp3200
Besvaret af asp3200 på emne Sæsonen 2014/2015
Hård kamp for Sevilla hvor de skulle kæmpe for 3-2 målet selvom espanyol var 10 mand. Sevilla fik 8 gule kort, kan dog ikke lige se om det udelukker nogle vigtige fra opgøret mod os.

Så må villareal gerne drille barcelona lidt.

Leveret af Kunena Forum