Om Vores Rivaler IX
Daniel skrev:
Fondo_Sur skrev:
Elto92 skrev: Jeg kan vitterligt kun huske kampen for nogle år tilbage hvor vi VIRKELIG dominerede Barca. Altså 4-1 kampen med Sneijder, Nistelrooy, diarra med sit farverige afrikanske armbånd.
Siden da kan jeg måske nævne de to supercup kampe og ikke rigtig mere..
Det har bare ikke ligget til vores spil at dominere dem spillemæssigt, desværre. Men på trods af det, så vil jeg i fremtiden fryde mig over alle vores chl titler uanset hvad. Jo, et mesterskab luner og jeg mener stadig at et enkelt mesterskab i hvad? 7-8 år er uacceptabelt når man hedder Real Madrid. Det ved vi alle. Nu skal jeg ikke lyde som en Arsenal/Liverpool fan, men det skal nok vende drenge..
Du glemmer lidt 3-1 sejren på Bernabeu i 2014, som ret beset var en større sejr end resultatet viser. Den kom efter min mening i den måske bedst spillende periode i Real Madrids historie: Oktober-December 2014 med Ancelotti som træner. Men nok om det og dén Clasico.
Real Madrid har mere potentiale end, hvad nogen af jer herinde kalder den "bedste tid i klubbens historie". Og det vil senere års forhåbentlige dominans illustrere.
Real Madrid har haft de bedste spillere i de seneste år, men har ikke helt fungeret optimalt taktisk. Som fodboldhold kan man vel spille meget mere effektivt end, hvad Real Madrid har præsteret i dette årti. Holdet har utallige gange vist, at de nærmest ikke vil kontrollere en fodboldkamp.
Real Madrid høstede 96 point i 09/10 under Pellegrini. Under Mourinho hentede man 92 point i 10/11, 100 point i 11/12 og 85 point i 12/13. Under Ancelotti hentede man 87 point i 13/14 og 92 point i 14/15. Under Zidane (underlader med vilje den halve sæson med Benitez) hentede man 90 point i 15/16, 93 point i 16/17 og 76 point i fjor.
Pointhøsten de forskellige sæsoner, i den periode JEG kalder den bedste, største og mest legendariske i klubben historie, havde været nok til mesterskabet i næsten samtlige sæsoner fra 2000 og frem til 2009, hvor den spanske liga aldrig blev vundet med mere end 87 point - de fleste af sæsonerne blev den vundet med under 80 point. Siden 09/10 har de forskellige vindere af den spanske liga høstet henholdsvis 99, 96, 100, 100, 90, 94, 91, 93 og 93. Barcelona har vundet seks mesterskaber i denne, Real Madrid to og Atletico Madrid et i en tid, hvor konkurrencen i den spanske liga mellem Real Madrid, Barcelona og senest Atletico Madrid har været historisk hård.
Og lige for at tilføje lidt flere nuancer til denne periode, så er det ingenlunde fordi, at Barcelona har massakreret Real Madrid i LaLiga siden 2009. Af Barcelonas seks mesterskaber i perioden er kun to af mesterskabene vundet overleget. I fjor vandt med en nærmest historisk margen på 17 point ned til Real Madrid, i 15/16 vandt Barcelona ligaen med et point foran Real Madrid, i 14/15 var det med to point, i 12/13 med 15 point (den anden store margen), i 10/11 med fire point og i 09/10 med 3 point.
Så kan man selvfølgelig altid smække hælene i jorden og sige: "Jo jo Daniel, men Barcelona er stadig endt øverst på skammelen, og det er trods alt det man kigger tilbage på, som årene skrider frem". Det er også rigtigt og det vil jeg ikke anfægte. Real Madrid har ikke været dygtige nok til at runde sæsoner godt nok af, hvor man i flere tilfælde har snublet i de sidste spillerunder, selvom man har haft det bedste udgangspunkt inden disse.
Jeg synes endvidere, at den efterhånden accepteret tese om, at Champions League kræver held over kvalitet/dygtighed at vinde er noget bavl af den anden verden, og de nationale ligaer skulle være med omvendt fortegn. Det kan sgu godt være, at Real Madrid er kommet til kort, når man kigger på bundlinjen i LaLiga siden 2009, men Barcelona har fandeme også været heldige i flere tempi i denne periode, hvor de har kunnet lukrere på Real Madrids blundere sidst på sæsonen.
I burde læse Ancelottis meget fine bog "Mit spil", hvor han egentlig kommer meget fint ind på den præmis, som Real Madrids trænere arbejder under:
"I min første sæson havde han (præsidenten, red.) lovet La Décima, som vi leverede, og vi vandt også pokalturneringen Copa del Rey, men jeg vidste, at præsidenten egentlig kun interesserede sig for Champions League. Det var blevet en besættelse for klubben.
... I begyndelsen (af sæsonen, red.) gik det fint, men seneren blev vi nødt til at beslutte, hvor vi skulle koncentrere vores kræfter. Skulle vi fokusere på Champions League eller La Liga? Vi styrede det effektivt*, vandt Champions League og gjorde klubbens besættelse til virkelighed."
* det vil sige, at man på et tidspunkt i sæsonen laver en benhård kalkule, hvor man enten beslutter om det skal være det ene eller andet, og i Real Madrid er det ALTID "det ene".... Champions League. ALTID. Den turneringen definerer storhed, historie og legender. Det gør LaLiga ingenlunde.
Når det er sagt, så havde jeg da gerne set Real Madrid vinde LaLiga flere gange i periode med Ronaldo, da man havde talentet til det hele vejen igennem, men jeg er mere end tilfreds med to mesterskaber, fire Champions League-titler, tre VM for klubhold, to Copa del Rey, to spanske Super Cups, tre europæiske Super Cups og et hav af individuelle titler i samme periode. Det har været historisk, om man så vil se negativt på tingene eller ej.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvordan Barcelona ser på tingene i samme periode (har vi en Barca-fan herinde, som gerne vil svare på dette?). Man har vundet ligaen, men fået baghjul i den største turneringen af dem alle. Mon det er tilfredsstillende og havde man som Real Madrid-fan været mere tilfreds med Barcelona Palmeras i samme periode?
Jeg kan ikke være mere enig med Daniel. Vedr. dit spørgsmål så ligger svaret i det politiske. For Barcelona er det vigtigere at vise at de har slået central magten (læs Real Madrid) end al andre store klubber i Europa. Dette forklarer også, hvorfor de stort set altid stiller op i galla opstilling selv til små og ligegyldige CDR kampe.
Luis Suarez var også ud at kritisere at han spillede hele kampen i CDR få dage før mødet med Roma, selv om kampen reelt set var afgjort og de skulle spille på Camp Nou.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg tør godt og lægge hovedet på blokken og sige, at man får 2 vidt forskellige svar fra samtlige City og Liverpool fans, hvis man stiller dem samme spørgsmål. Er man i tvivl, så vil samtlige Liverpool fans jo vinde PL, og City fansene vil vinde Chl. Som sagt, så handler det om hvad man har, og hvad man ikke har vundet i utrolig langtid.
Jeg vil f.eks. langt hellere vinde det spanske mesterskab end Chl. Det er uden tvivl størst, at vinde Chl, men æraen i at vinde det hjemlige mesterskab har størst værdi som jeg fortolker det. Har man som Barcelona vundet det spanske mesterskab 6 eller 7 gange de sidste 9 år, og "kun" vundet Chl trofæet 2 gange, så er det klart, at sulten er størst i Chl, og sådan vil jeg også have det omvendt.
Det er fint, at kalde sig historiens bedste og største klub, men det falmer bare når man om x antal år ikke engang er Spaniens største klub. Det er ihvertfald mit syn på det.
Besættelsen af La Decima var reel hele vejen rundt, og samtlige Real fans uanset nationalitet ville 100% have fortrukket et Chl trofæ, men den besættelse er vi ovre nu, og derfor er mit syn på tingene også ændret. Jeg bliver sgu en anelse pinlig over vores manglende succes i ligaen. Barcelona har ydmyget os gang på gang i den hjemlige liga. Ikke bare på point eller titler, men på spillet på banen og resultaterne. Det gør ondt dybt inde i mig, at tænkte tilbage på det. Så kan vi "hovere" nok så meget med vores succes i Chl, men stikker de os en high five, så er diskussionen jo ligesom lukket og slukket.
Og god jul til jer alle :)
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Men nej jeg aner selvfølgelig ikke hvad jeg snakker om :) Jeg kendere flere Spanske Madrid fans end danske, og de siger stort set det samme alle sammen.
Gud er man stolte og lykkelige over den fantastiske succes i CL, men som sagt er det mere et plaster på såret end et udtryk for vores bedste periode i klubbens historie.
Som Dios så fint siger, hvordan skal man kunne kalde sig den bedste klub i verden hvis man ikke engang er det i sit eget land?
Jeg forstår sagtens det med at græsset er grønnere på den anden side, men jeg har personligt altid foretrukket den nationale liga end cup turneringer.
Det er her man viser over hele sæsonen at man er det bedste hold, ikke over en håndfuld knald og fald kampe hvor vind og vejr er ligeså afgørende som godt spil.
Barcelona fokuserer alt på CL denne sæson, hvilket er forståeligt da de har suttet længe på den front, men hvis I tror de vil bytte deres spanske dominans de sidste 10 år over 3 år med succes i CL så er i godt blinde.
Kan man ikke kalde sig det bedste hold i verden oven på fire CL-titler på fem år, så kan ingen hold med rette kalde sig det bedste hold.
Champions league har også bedre hold som deltagere, i forhold til La liga. Derfor mener jeg at Chl er større end La liga titler.
Daniel skrev: Men har Barcelona omvendt så været det bedste hold i verden, fordi de har været dominerende i den spanske liga og rædderlige i Champions League, der trods alt er den største scene af dem alle?
Kan man ikke kalde sig det bedste hold i verden oven på fire CL-titler på fem år, så kan ingen hold med rette kalde sig det bedste hold.
Hvergang vi møder Barcelona så får vi jo røvfuld. Er man så det bedste hold i verden i dine øjne, hvis man gentagende gange taber imod et andet hold?
Vi kan vel godt kalde os det bedste hold i verden, men i mine øjne er vi langtfra selvom vi har vundet Chl 3 gange i træk. Sådan er vi alle jo så forskellige :)
No solo soy perfecto, también soy Madridista.
La liga nummer 34 skal i hus.
Hvert år er jeg super glad for at vi har vundet endnu en CL titel, og så tænker jeg: Nu skal vi fokusere på den hjemlige. Og hvert år sakker vi bagud inden turneringen er startet og sørme igen i år. Der går ikke mange år før Barcelona er foran os på ligatitler. Det er jo uhørt. Vil folk så sidde og varme sig på vores 13 pokaler med de store ører, når Barcelona er foran på La Liga trofæer?
Det er virkelig ikke for at være forkælet, og om ti år sidder jeg forhåbentlig og nyder vores dominans i Europa disse år, og til den tid har vi genfundet fodfæstet i La Liga, når Messi er væk. Forhåbentlig! :)
God jul.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Isoleret set synes jeg en Champions League titel er meget federe end en La Liga titel. Men ligemeget hvor meget vi vinder Champions League er det ikke okay at vi kun har vundet ligaen 2 gange de sidste, hvad? 10-11 år? Så begynder ChL titlerne at betyde lidt mindre, selvom vi selvfølgelig stadig kan være mega stolte af dem.
Ramos4 skrev: Selvfølgelig er det fantastisk med vores 4 CL på 5 år. Det bliver nok ikke slået i dette århundrede. Vi er dejligt langt foran på CL-titler nu. Men det klinger lidt hult, når man ikke har ydet reel modstand i ligaen de fleste år. Vi har altid haft spillerne friske og klar til knock-out kampene, fordi ligaen ofte har været mere eller mindre tabt når vi når til februar. Hvis man kigger på Barcelonas CL titler, så har det stort set altid vundet ligaen samme år også. Og 2 trebler. Så det kan altså lade sig gøre. Det er bare meget større at vinde ligaen og CL på samme tid. Så viser man, at man er sit lands bedste hold + det bedste europæisk. Vi har bare vist at vi er de bedste til knock out kampe med friske spillere.
Hvert år er jeg super glad for at vi har vundet endnu en CL titel, og så tænker jeg: Nu skal vi fokusere på den hjemlige. Og hvert år sakker vi bagud inden turneringen er startet og sørme igen i år. Der går ikke mange år før Barcelona er foran os på ligatitler. Det er jo uhørt. Vil folk så sidde og varme sig på vores 13 pokaler med de store ører, når Barcelona er foran på La Liga trofæer?
Det er virkelig ikke for at være forkælet, og om ti år sidder jeg forhåbentlig og nyder vores dominans i Europa disse år, og til den tid har vi genfundet fodfæstet i La Liga, når Messi er væk. Forhåbentlig! :)
God jul.
Præcis, når Messi er væk, så vil vi formentlig have en mulighed for at genvinde vores dominans i ligaen. Messi er bare så uvurderlig vigtig for Barcelona, og han præsterer som den eneste i næsten hver eneste kamp sæsonen igennem, hvor selv spillere som CR7 står af på et tidspunkt(han præsterer så måske lidt bedre i de største kampe, men det er i liga-sammenhæng ikke så vigtigt). Så jeg tror egentlig ikke, at der er så meget andet at gøre, end at vente på, at Messi stopper... Jeg har efterhånden accepteret dette. Det kan lyde som lidt tabermentalitet, men sidst vi vandt, måtte vi nå svimlende 93(2017) og 100 (2011)points, hvilket jo er fuldstændig vanvittigt!, så det er sq svært at kræve mere. Jeg synes det er svært at pege på, hvad klubben har kunnet gøre anderledes i alle disse år, hvor Messi-æraen har sørget for en succesfuld periode til Barca i ligaen. Samtidig har vi været smarte(eller dumme vil nogen mene) og i stedet fokuseret på Champions League. Vores hold var jo sat op til at vinde CHL, og det har båret frugt.
Uanset hvad, så har spansk fodbold domineret i Europa, og i min optik har Barcas succesfulde periode med Messi lige så stor værdi og ære som Real Madrids periode med Ronaldo. I min optik er det den bedst periode i fodboldhistorien, og efter Ronaldos skifte er min fodboldinteresse dalet en smule, allerede før sæsonen gik i gang, og yderligere med det elendige spil på banen.
Jeg gider som udgangspunkt ikke forholde mig til indlæg med ligegyldig hetz af enkelte spillere.
Føler bare de seneste 10 år, så har Real Madrid haft én eller anden svaghed/angst for Barcelona.
Barca har smadret Real Madrid med flere cifre, når de har tværet os ud, mens vi 'bare' vinder 2-1, 1-0 osv, når vi endelig vinder. Det er altid med hiv og sving.
Barca har jo smadret os 5-0, 4-0 og virkelig voldtaget os, når det kommer til cifre i sejre i de sidste 10 år.
Vi havde 100% ikke stået med 4 CHL titler, hvis vi havde mødt Barcelona alle 4 gange i enten kvartfinalen/semifinalen. Tilbage i Mourinho tiden tabte vi også til dem 2 år i træk(?) i CHL.
- ChrillRM14
-
- Platin bruger
-
Men altså... for mig at se er det bare et spørgsmål om, at mere vil have mere. Vi er jo som fans ikke tilfredse pånær en double af CHL og ligaen.
Uanset hvilken turnering man er mest til, så er vi jo pt fanget i lidt af en ironisk limbo. Real Madrid er verdens absolut bedste hold i knockout-kampe. Vores udebanestatistikker i Europa er latterlige, og holdets mentalitet er second-to-none. Barca har et hold, der er langt bedre suited til en kontinuerlig resultatorienteriet sæson. De er det klart bedste spanske hold. Ironisk, men forskellige ting fungerer forskelligt i forskellige turneringer.
Måske er det lidt provokerende sagt, men vidner det ikke om en smule mindreværdskompleks, at man ikke kam glæde sig og fryde sig over historiske titler, fordi det eneste det handler om er Barca? Jeg er ligeså anti-Barca, som så mange andre herinde, men netop derfor er det jo en fryd, at man har CHL-æraen, når Barca selv oplever så meget succes i ligaen.
The Madrid shirt is white, can be stained with mud, sweat and even blood but never with shame - Santiago Bernabeu