Om vores rivaler VII
- raul7=kongen
-
- Moderator
-
Der skal helt klart ryddes op hos Barca, tænkes langtsigtet og ro på de interne linjer. At man er uafklaret omkring præsidentposten gør det i min optik ikke lettere for klubben. Det er ofte svært for en ny præsident at tage beslutninger på lang sigt, da det er succes på kort sigt, som sikrer jobbet længere frem.
Man skal ikke male fanden på væggen, når et hold har Messi og Neymar, de skal nok klare den. Helt lyst ser det dog ikke ud.
raul7=kongen skrev: Luis Enrique, det er oplagt, men puha for nogle El Clasicos det kan blive!
Der skal helt klart ryddes op hos Barca, tænkes langtsigtet og ro på de interne linjer. At man er uafklaret omkring præsidentposten gør det i min optik ikke lettere for klubben. Det er ofte svært for en ny præsident at tage beslutninger på lang sigt, da det er succes på kort sigt, som sikrer jobbet længere frem.
Man skal ikke male fanden på væggen, når et hold har Messi og Neymar, de skal nok klare den. Helt lyst ser det dog ikke ud.
"Madhouse in the making".
Kan ikke huske hvornår der sidst var byttet om på rollerne, som der er i øjeblikket. Alt sejler i Barca og der er med sikkerhed interne stridigheder, som - modsat hos os - ikke kommer op til overfladen. Deres spil sejler på en måde, som jeg ikke kan mindes at have set tidligere - hvertfald før Pep kom til.
Til gengæld fører vi ligaen, vi har et virkelig velbalanceret hold og spillerne virker som om de har det fantastisk indbyrdes. Stor ros til Carlo for dette!
Er det virkelig det helt store vendepunkt i den spanske fødekæde? Der kommer en enorm udskiftning af spillere til sommer, da flere takker af og andre ganske enkelt ikke har niveauet mere. Og som i selv nævner, er der det store uafklarede hul omkring præsidentposten. Jeg spår, at Barca ikke kommer til at gøre sig gældende i de næste 2-3 år i spansk fodbold, medmindre man går ud og springer budgettet samt ansætter en helt anden type træner.
"Maybe they hate me because I'm too good."
- Raul7-2880
- Platin bruger
-
Pelle skrev:
raul7=kongen skrev: Luis Enrique, det er oplagt, men puha for nogle El Clasicos det kan blive!
Kan ikke huske hvornår der sidst var byttet om på rollerne, som der er i øjeblikket. Alt sejler i Barca og der er med sikkerhed interne stridigheder, som - modsat hos os - ikke kommer op til overfladen. Deres spil sejler på en måde, som jeg ikke kan mindes at have set tidligere - hvertfald før Pep kom til.
Til gengæld fører vi ligaen, vi har et virkelig velbalanceret hold og spillerne virker som om de har det fantastisk indbyrdes. Stor ros til Carlo for dette!
Er det virkelig det helt store vendepunkt i den spanske fødekæde? Der kommer en enorm udskiftning af spillere til sommer, da flere takker af og andre ganske enkelt ikke har niveauet mere. Og som i selv nævner, er der det store uafklarede hul omkring præsidentposten. Jeg spår, at Barca ikke kommer til at gøre sig gældende i de næste 2-3 år i spansk fodbold, medmindre man går ud og springer budgettet samt ansætter en helt anden type træner.
"Jeg spår, at Barca ikke kommer til at gøre sig gældende i de næste 2-3 år i spansk fodbold, medmindre man går ud og springer budgettet samt ansætter en helt anden type træner"
Arrh rolig nu.. Hvis de blot køber en god forsvar spiller og evt. ny træner, kan de give Atl. madrid og Real Madrid rigeligt med modstand.
___________Ter stegen_____________
Montoya/Alves___CB___Pique___Alba
___________Busquet______________
_____Fabregas_____Iniesta________
Pedro/Sanchez__Messi___Neymar
Ungt (gennemsnit på 25-26 år) og skræmmende hold! Mon ik de vil gøre sig gældende i de næste 2-3 år i spansk fodbold :)
- Raúl 7
- Gæst
-
Derudover er de for mig at se også nødt til at købe til bredden. Sad og så lidt af kampen mod Valladolid. I slutningen af kampen smed de Tello og Sergi Roberto ind. Det er jo ikke to spillere der vender en kamp.
Raul7-2880 skrev:
Pelle skrev:
"Jeg spår, at Barca ikke kommer til at gøre sig gældende i de næste 2-3 år i spansk fodbold, medmindre man går ud og springer budgettet samt ansætter en helt anden type træner"
Arrh rolig nu.. Hvis de blot køber en god forsvar spiller og evt. ny træner, kan de give Atl. madrid og Real Madrid rigeligt med modstand.
___________Ter stegen_____________
Montoya/Alves___CB___Pique___Alba
___________Busquet______________
_____Fabregas_____Iniesta________
Pedro/Sanchez__Messi___Neymar
Ungt (gennemsnit på 25-26 år) og skræmmende hold! Mon ik de vil gøre sig gældende i de næste 2-3 år i spansk fodbold :)
Okay, lad os lige løbe den opstilling igennem. Målmandskøb - tjek!
Montoya og Alves har ikke niveauet til Barca, især Alves er decideret pinlig efterhånden. Hans raids op ad højre side er fine, men hans elendige indlæg er virkelig ufarlige.
Ny CB - tjek.
Pique er ikke noget vidunder på en fodboldbane mere, han bliver jo sat gang på gang selv mod de mindre hold, og han positionerer sig heller ikke fantastisk.
Alba har niveauet.
Busquets, Ini og Fabregas er alle dygtige fodboldspillere (selvom Busquets er et svin på en fodboldbane). Men selv om konstellationen på papiret er god, er det bare ikke realiteten. Let's face it - Iniesta har haft sin primetime. Fabregas spiller virkelig langsomt og Busquets er ikke en god defensiv midtbane, når Barca bliver fanget i en omstilling.
Neymar skal i den grad steppe op. Når man tænker på det er verdens dyreste fodboldspiller, er han ikke i nærheden af at leve op til det. Bale har haft en langt bedre start på sin karriere i Spanien end Neymar.
Messi er stadig fantastisk, men han er flyttet ind på midten, hvilket ikke gør ham noget godt. Han er nu engang bedst på højrekanten. Uanset hvordan vi vender og drejer det, er han også faldet i niveau.
Pedro - hurtig men ufarlig. Jeg ser ham ikke i Barca i næste sæson.
Alexis Sanchez har jeg stadig fidus til, men han mangler for alvor at slå igennem. De 3 i front har hverken samme fantasi, skarphed eller kynisme som tidligere.
Ergo skal Barca ud at hente en ny venstre back, en CB, målmand, midtbanegeneral der kan tage styringen samt en bomber!
Som Raúl 7 også er inde på, er der så bredden på bænken. Jeg sammenligner med vores bænk, som er 2-3 gange bedre end hvad Barca kan præstere.
1) Montoya og Alves er to af de bedste backs på markedet. Montoya er og bliver et glimrende alternativ. Sagen er en anden med Alves. Det er ikke fordi han ikke har kvaliteterne, men flere omstændigheder spiller ind for hans vedkommende. Hvorfor Barcelona formentlig vil lytte til bud på ham til sommer, med mindre de får en ny træner, som ønsker, at han bliver. Cuadrado fra Fiorentina nævnes allerede som en mulig afløser.
2) At sige Iniesta har haft sin primetime er idioti. Xavi er en anden sag, hvis du havde nævnt ham i stedet. Men de er begge stadig fundamentale for holdet, ikke mindst Iniesta, der gør en forskel hver gang han spiller. Og Iniestas betydning er og bliver endnu mere markant nu, hvor Xavi ikke længere kan spille samtlige kampe. Det er Iniesta, der skal træde ind i hans rolle. Hvad Cesc angår, så er han en mere direkte spiller og i øvrigt den spiller, der har givet flest assists i denne sæson. Bare en mindre detalje. Busquets er stadig en af de bedste i verden på sin position.
Med Rafinha, som har gjort det aldeles glimrende for Celta i denne sæson, samt Sergi Roberto på vej, så har de to lovende spillere til den centrale midtbane og de vil formentlig også forstærke sig yderligere lige der.
3) Og det er her du for alvor taber sutten og vrøvler om noget, der er decideret usandt. Pep flyttede Messi ind centralt, som falsk 9'er, og det har været hans position stort set lige siden. Han har stort set ikke spillet på højrekanten siden da, indtil Tata har brugt ham der nogle få gange. Og det er netop inde på midten, i en mere central rolle som falsk 9'er, at Messi har haft sine bedste sæsoner. Tallene og målene taler sit eget tydelige sprog.
Problemet med Messi er, at han falder længere og længere ned i banen. Han minder mere og mere om Argentinas Messi end Barcelonas Messi. Han kommer ofte for langt ned i banen og for langt væk fra modstanderens felt.
4) Barcelona vil formentlig lytte til bud på Pedro og Alexis og sælge en af de to. De forlader næppe begge klubben. Tello og Cuenca ryger nærmest med sikkerhed. Til gengæld ventes det, at Deulofeu vender tilbage og hvis han som ventet gør det, så vil han uden tvivl komme til at spille en rolle. Med Messi, Neymar, Deulofeu, Pedro/Alexis og yderligere en offensivspiller, så ser det ikke ligefrem dårligt ud for dem oppe foran.
5) Barcelona har ikke just brug for en ny venstre back med Alba og Adriano i truppen. En ny højre back kan til gengæld blive aktuelt, hvis Alves forlader klubben. Som tidligere nævnt.
6) Der kommer mindst en ny centerforsvarer. Med sikkerhed. Måske endda to, alt afhængig af, om Mascherano fortsætter i klubben eller ej. Både Masch og Song kan være på vej væk.
El_Juan skrev: Pelle. Stop.
1) Montoya og Alves er to af de bedste backs på markedet. Montoya er og bliver et glimrende alternativ. Sagen er en anden med Alves. Det er ikke fordi han ikke har kvaliteterne, men flere omstændigheder spiller ind for hans vedkommende. Hvorfor Barcelona formentlig vil lytte til bud på ham til sommer, med mindre de får en ny træner, som ønsker, at han bliver. Cuadrado fra Fiorentina nævnes allerede som en mulig afløser.
2) At sige Iniesta har haft sin primetime er idioti. Xavi er en anden sag, hvis du havde nævnt ham i stedet. Men de er begge stadig fundamentale for holdet, ikke mindst Iniesta, der gør en forskel hver gang han spiller. Og Iniestas betydning er og bliver endnu mere markant nu, hvor Xavi ikke længere kan spille samtlige kampe. Det er Iniesta, der skal træde ind i hans rolle. Hvad Cesc angår, så er han en mere direkte spiller og i øvrigt den spiller, der har givet flest assists i denne sæson. Bare en mindre detalje. Busquets er stadig en af de bedste i verden på sin position.
Med Rafinha, som har gjort det aldeles glimrende for Celta i denne sæson, samt Sergi Roberto på vej, så har de to lovende spillere til den centrale midtbane og de vil formentlig også forstærke sig yderligere lige der.
3) Og det er her du for alvor taber sutten og vrøvler om noget, der er decideret usandt. Pep flyttede Messi ind centralt, som falsk 9'er, og det har været hans position stort set lige siden. Han har stort set ikke spillet på højrekanten siden da, indtil Tata har brugt ham der nogle få gange. Og det er netop inde på midten, i en mere central rolle som falsk 9'er, at Messi har haft sine bedste sæsoner. Tallene og målene taler sit eget tydelige sprog.
Problemet med Messi er, at han falder længere og længere ned i banen. Han minder mere og mere om Argentinas Messi end Barcelonas Messi. Han kommer ofte for langt ned i banen og for langt væk fra modstanderens felt.
4) Barcelona vil formentlig lytte til bud på Pedro og Alexis og sælge en af de to. De forlader næppe begge klubben. Tello og Cuenca ryger nærmest med sikkerhed. Til gengæld ventes det, at Deulofeu vender tilbage og hvis han som ventet gør det, så vil han uden tvivl komme til at spille en rolle. Med Messi, Neymar, Deulofeu, Pedro/Alexis og yderligere en offensivspiller, så ser det ikke ligefrem dårligt ud for dem oppe foran.
5) Barcelona har ikke just brug for en ny venstre back med Alba og Adriano i truppen. En ny højre back kan til gengæld blive aktuelt, hvis Alves forlader klubben. Som tidligere nævnt.
6) Der kommer mindst en ny centerforsvarer. Med sikkerhed. Måske endda to, alt afhængig af, om Mascherano fortsætter i klubben eller ej. Både Masch og Song kan være på vej væk.
El_Juan stop selv. Du siger jo mange af de samme ting, som jeg gør. Ikke noget nyt der.
Jeg mener overhovedet ikke, at hverken Montoya eller Alves har niveauet til Barca længere. Alves havde engang, men hans 2014 sæson har været intet mindre end elendig. Derfor mener jeg, at han bliver solgt til sommer og man går på indkøb.
Iniesta er jo ikke i nærheden af, at levere det spil han tidligere har gjort. Hans betydning for klubben kommer vi ikke udenom, men han bliver ikke yngre og han bærer ikke holdet på samme måde mere.
Mht tal på Messi - det nemmeste i hele verden er jo at sige, at tallene taler for sig selv. Så kom med de tal?
Jeg skrev forkert. Nævner jo at Alba har niveauet, så selvfølgelig skal de ikke hente en venstre back, men derimod en høkre back, hvilket var hvad jeg mente.
Det er vanvittigt så nedladende du kan formulere dig, når du diskuterer med folk. Er det så svært for dig, ikke at skrive en sviner til folk, der ikke er enig med dig? Diskussionen er subjektiv, og ovenstående holdning er min holdning. Det er vel ikke ens betydende med, at jeg "taber sutten" eller er "idiot".
Det var ganske enkelt faktuelt forkert det du påstod omkring Messi og hans position. Og tallene tror jeg som sagt de fleste der følger sporten har kendskab til, eller nok selv evner at opsnuse. Der er ingen grund til at lyde som, at du ikke ved hvem Messi er...
Du skrev i den grad forkert. Og det undrer mig, at du udnævner dig selv til FC Barcelona-ekspert, når du så åbenlyst rammer ved siden af på flere punkter i den gennemgang, som jeg stiller mig yderst tvivlsom overfor, men lad nu det ligge...
El_Juan skrev: Der er heller ingen grund til, at spille dummere end som så. Jeg tror det er de færreste der følger bare lidt med, der ikke har bare et nogenlunde kendskab til hvad Messi har leveret fra 2009 og frem til nu, særligt fra 2010 til 2012.
Det var ganske enkelt faktuelt forkert det du påstod omkring Messi og hans position. Og tallene tror jeg som sagt de fleste der følger har kendskab til, eller nok selv evner at opsnuse. Der er ingen grund til at lyde som, at du ikke ved hvem Messi er...
.....? Jeg troede, du ville levere tal og statistikker på, hvad Messi har leveret fra sin centrale position vs. sin position på højrekanten.
Selvfølgelig har jeg kendskab til, hvad Messi har udrettet.
Jeg finder det dog besynderligt, at du ikke svarer på resten af mit indlæg, men lad det nu ligge. God kamp!
Kigger vi på backsne, ser det godt ud med Alba på backen og Adriano som backup. Til gengæld ser det sort ud ved højrebacken, hvor Alves har været elendig i lang tid og der skal helt klart en ny mand til. Samtidig skal der også helt klart en bedre backup end Montaya. Bliver Alves erstattet som sikker starter, forlader han helt sikkert klubben. Altså 2 nye ind.
Kigger vi på det centrale forsvar, er der stort set ikke en eneste spiller, der er blandt de virkelig bedste. Og ingen til at lede forsvaret. Man står med en Pique, der har været "ude af form" i snart 3 år, en Mache, der stadig ikke kan gennemskue,hvilket mål der er hans, en Bartra, der bare aldrig har haft nivauet til Barca. De har altså brug for en spiller fra øverste top, som virkelig kan agere nøglefigur i forsvaret, samt en god forsvar, der kan rotere med Pique, da bredden for forsvaret virkelig er tyndt. 2 nye ind.
På midtbanen har Barca ikke de største problemer, men har da nogle. Xavi er blevet gammel og ifølge ham selv kan han heller ikke præstere på det nivaeu længere, hvis ikke banen er 100% perfekt, som han vil have den ;) Ini virker til at have faldet i niveau gennem den seneste tid og Fabregas er bare alt for ustabil. Fantastisk den ene dag og elendig den anden. Derfor skal der i hvert fald hentes en ny spiller på den centrale midtbane til at erstatte Xavi og som samtidig hjælper på bredden, når Ini og Fabre ikke rammer niveauet, som ikke sker så sjældent. Altså 1 ny spiller ind. Dog har Barca mange problemer på forskellige positioner og må priritere. Her bliver de nok nødt til at regne med Xavi lidt endnu og satse på de talenter de har. Selvom de har store talenter på vej, tvivler jeg på de er nået til et nivaeu, hvor de kan tage over allerede.
Busi er der ikke problemer med og er stadig en af verdens bedste på defensive midt. Alex Song skal dog skiftes ud, da han simpelthen har været en fiasko. 1 ny spiller ind, men her må man måske også prioritere, da Song alligevel kun er backup og der måske ikke er så lang tid tilbage, før en spiller fra B-holdet kan tage over.
Til sidst har vi offensiven. Den ser rimelig stærk ud, men mangler desværre bredde. Messi er verdens andenbedste så ham er der intet i vejen med, Neymar har ikke været god i denne sæson og præcis som Zlatan, Sanchez og Villa aldrig blev det, tvivler jeg på Neymar bliver det, så længe Messi har den rolle han nu har, Sanchez har været meget god i denne sæson, men som sagt bliver han aldrig den han var i Udinese takket være Messis rolle, Pedro er en ok spiller mod de små hold og heller ikke mere og han bliver nok solgt, Tello og Cuenca har begge ikke nivaeuet til noget i Barca og selvom det er let at være bagklog, så må jeg indrømme at jeg hele tiden har vidst det ville ende sådan og man kun troede de var store talenter, fordi folk var begyndt at se La Masia, som en skole, der ikke spytter andet en fremtidige ballon d'or kandidater. Alt i alt har de her brug for en spiller til at erstatte Pedro til bredden, samtidig med at han kan bruges til en plan B. Ellers skal der ikke de store ændringer til, andet end at taktikken skal ændres. Vi så hvor godt det gik for dem, inden Messi var tilbage.
Alt i alt er der mange positioner, der skal forstærkes og det vil koste rigtig mange penge og derfor vil det nok ske over flere år. Så indtil videre ser det ikke lyst ud for Barca iforhold til den nærmeste fremtid. Men får man ændret på taktikken og den rolle Messi har, fået held med midtbanetalenterne til at spille en vigtig rolle, gjort Fabregas mere stabil og få løftet Ini's nedadgående niveau, hentet godt ind til forsvaret, kan Barca hurtigt blive rigtig farlige igen.
Det er åbenbart gået din næse forbi med Messi. 2. maj 2009. Estadio Santiago Bernabéu. Pep introducerer Messi som falsk 9'er for første gang. Barcelona vinder kampen 6-2. Siden har den lille argentiner stort set ikke spillet på højrekanten, med undtagelse af nogle få kampen hist og her. Det ville du vide, HVIS du havde fulgt bedre med. Det var netop den kamp og Champions League-finalen samme år der startede det. Det var i årene herefter, at Messi havde sine absolut bedste år, bl.a. med sine 86 mål i kalenderåret 2012. Med udgangspunkt på midten, i den velkendt rolle som falsk 9'er og IKKE med udgangspunkt fra højrekanten.
Dine udtalelser om Iniesta bevidner ligeledes, at du tydeligvis ikke har fulgt særlig godt med i Barcelonas kampe inden du udtalte dig. Når (læs: NÅR) Iniesta spiller, så bærer han netop holdet - sammen med Messi - og han gør stadig en forskel. Der er væsentlig forskel på Barcelona med og uden Iniesta. Xavi, Iniesta og Messi er rygraden på det hold. Det er netop de tre, der - i løbet af Pep-æraen og frem til nu - har defineret Barcelonas velkendte spillestil og succes. Stilskiftet under Tata, til en mere direkte stil, bekommer ingen af de tre vel, især ikke Xavi og Iniesta og det har været tydeligt, at de heller ikke har følt sig tilpas, hvorfor deres præstationer logisk nok har svinget i takt med, at holdets præstationer har svinget. Messis rolle er heller ikke længere lige så defineret, som den især var under Pep. Hvilket var min pointe med, at Messi nu minder mere om Argentinas Messi end Barcelonas Messi.
Det er morsomt, så mange selvudnævnte FC Barcelona-eksperter der lige pludselig er kommet herinde. Den ene skyder mere forbi end den anden med sin gennemgang. Og jeg har endnu ikke set bare én, der har taget højde for de ændringer i spillestilen, som Tata har foretaget. Jeg har heller ikke set nogle pointere den manglende aggressivitet, den manglende fart i spillet og det manglende genpres. Kunne disse faktorer måske hænge sammen med nogle af de ting, som visse af jer har nævnt? ;-)
S-A-G-L-I-G-H-E-D og D-Y-B-D-E - det er savnet i de overfladiske gennemgange af de enkelte spillere. Så simpel var pointen.