Om vores rivaler VII

11 år 9 måneder siden #5737 af M_linding
Besvaret af M_linding på emne Om vores rivaler VII

Dios skrev: Jeg er klart en af dem som mener PL er klart mere underholdene, bedre, stærkere og taktisk stærkere end andre ligaer og i særdeleshed La Liga. Ikke nok med PL har langt større konkurrence holdene imellem sig, så har de også langt flere gode hold, som alle rent faktisk er gode nok til at gå videre fra Cl gruppespillet, og nogle endda en del længere.

Jeg kunne aldrig finde på at sætte mig til at se en spansk kamp, hvis ikke Real Madrid deltager. Niveauet og tempoet er simpelthen for lavt, og selvom der er mange lækre deltaljer, så synes jeg spansk fodbold er røv hamrende kedeligt at se på. Den største grund er nok dommerne dømmer for simple skulderskub plus de oftest giver et gult kort for det, og prinsesserne i spansk fodbold ligger mere ned end de spiller fodbold.
Det er simpelthen så trættende at se på synes jeg, og derfor er der rigtig mange som foretrækker engelsk fodbold, hvor du altid er sikret fodbold i et højt tempo, hvor kampen ikke bliver fløjtet ihjel.

Nuvel, så er de engelske hold ikke specielt skræmmende lige pt. (lige foruden Chelsea, som gør det rigtig godt), men det kommer jo i stimer. For nogle sæsoner siden var der jo også kun Barcelona til at true de meget dominerende engelske hold, hvor Tyskland oftest kun har haft Bayern.

Der er ingen tvivl om, at Real Madrid og Barcelona ville kunne slå alle engelske hold, men det gør jo ikke selve ligaen stærkere. Hold som Valencia, Bilbao, Sevilla, La Real etc. er alle stærke hold, men fælles for dem er, at de er fandens ustabile og de spiller som nat og dag, og oftest er de kun stærke hjemme, hvor de på udebane løber ind i den ene snitter efter den anden på Bernabeú og Nou Camp.

Du kommer godt nok med MANGE postulater, som jeg tror du får svært ved at finde argumentation for.

Hvordan er de engelske hold taktisk kloge? Det er de aldrig, når jeg ser dem spille:) Tværtimod, så bliver der lavet mange dumme fejl i engelsk fodbold - hvilket blot bidrager til underholdningen.

Vi kan godt blive enige om, at PL er et bedre produkt - sådan rent underholdningsmæssigt - men ikke fordi niveauet er højere. I Spanien bliver der lavet et klogt, kulturforankret og tålmodigt arbejde (som regel) med at bygge gode hold op. Det gør at navnene måske ikke klinger lige så godt, som de gør i PL, men teknisk og taktisk er de spanske hold stærkest. Hvis nogle engelske hold møder nogle spanske i Europa, i denne sæson, så regner jeg med at se denne tendens igen igen igen.

En anden ting er historierne. Det vælter rundt med historier i engelsk fodbold, og de bliver flittigt fortalt i den danske presse. Alle disse historier og skandaler kommer helt klart bl.a. af (det som jeg var lidt inde på lige før) at der er så meget panik og pengeflow i PL. Der bliver købt eller fyret først og tænkt bag efter, og det giver et godt fundament for, at det er nemmere at få interesse for PL og menneskerne i og omkring turneringen.
Det smitter også af på kampene og spændingen i disse, når man kender alle navne på banen, man ved at træneren er fyringstruet efter 5 uger på posten og man ved at det ene holds VB har kneppet målmandens kone, på det andet hold.
Den spanske fodboldkultur er mere fornuftig - og det kaster resultater af sig på klub og landsholdsplan - men til gengæld kan vi ikke lade os underholde af Suarez, Balotelli, Barton, Giggs (indsæt flere) -historier... Den slags får ikke luft i Spanien. I Spanien handler fodbold om spillet med bolden.

Det er min opfattelse:) Vi er dog helt enige omkring dommerne i Spanien, som burde lære lidt om at holde flow i spillet.

...............................................

PS: Stop med at sige, at tempoet i kampene er udtryk for kvalitet:) Den form for tempo, som der er i PL, er mere et udtryk for boldtab, tyndt taktisk koncept og midtbanespillere som er bedre til at fighte end de er til at lave magi med bolden...:)

Tempoet er højere når Stoke møder West Brom, end det er tilfældet med El Clásico. Men det handler jo ikke om manglede kvalitet hos de spanske hold...
Sidste redigering: 11 år 9 måneder siden ved M_linding.
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5738 af Dios
Besvaret af Dios på emne Om vores rivaler VII

SR4 skrev:

Dios skrev: Jeg er klart en af dem som mener PL er klart mere underholdene, bedre, stærkere og taktisk stærkere end andre ligaer og i særdeleshed La Liga. Ikke nok med PL har langt større konkurrence holdene imellem sig, så har de også langt flere gode hold, som alle rent faktisk er gode nok til at gå videre fra Cl gruppespillet, og nogle endda en del længere.

Jeg kunne aldrig finde på at sætte mig til at se en spansk kamp, hvis ikke Real Madrid deltager. Niveauet og tempoet er simpelthen for lavt, og selvom der er mange lækre deltaljer, så synes jeg spansk fodbold er røv hamrende kedeligt at se på. Den største grund er nok dommerne dømmer for simple skulderskub plus de oftest giver et gult kort for det, og prinsesserne i spansk fodbold ligger mere ned end de spiller fodbold.
Det er simpelthen så trættende at se på synes jeg, og derfor er der rigtig mange som foretrækker engelsk fodbold, hvor du altid er sikret fodbold i et højt tempo, hvor kampen ikke bliver fløjtet ihjel.

Nuvel, så er de engelske hold ikke specielt skræmmende lige pt. (lige foruden Chelsea, som gør det rigtig godt), men det kommer jo i stimer. For nogle sæsoner siden var der jo også kun Barcelona til at true de meget dominerende engelske hold, hvor Tyskland oftest kun har haft Bayern.

Der er ingen tvivl om, at Real Madrid og Barcelona ville kunne slå alle engelske hold, men det gør jo ikke selve ligaen stærkere. Hold som Valencia, Bilbao, Sevilla, La Real etc. er alle stærke hold, men fælles for dem er, at de er fandens ustabile og de spiller som nat og dag, og oftest er de kun stærke hjemme, hvor de på udebane løber ind i den ene snitter efter den anden på Bernabeú og Nou Camp.

Altså er det du siger i starten ikke modsigende for virkeligheden de seneste sæsoner?
Og lige netop i år så er der overhoved ingen spænding i PL. Chelsea ta'r den.

Jeg forstår ikke hvad du mener? :)

No solo soy perfecto, también soy Madridista.
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5739 af Dios
M_linding skrev:

Du kommer godt nok med MANGE postulater, som jeg tror du får svært ved at finde argumentation for.

Hvordan er de engelske hold taktisk kloge? Det er de aldrig, når jeg ser dem spille:) Tværtimod, så bliver der lavet så mange dumme fejl i engelsk fodbold - hvilket blot bidrager til underholdningen.

Vi kan godt blive enige om, at PL er et bedre produkt - sådan rent underholdningsmæssigt - men ikke fordi niveauet er højere. I Spanien bliver der lavet et klogt, kulturforankret og tålmodigt arbejde (som regel) med at bygge gode hold op. Det gør at navnene måske ikke klinger lige så godt, som de gør i PL, men teknisk og taktisk er de spanske hold stærkest. Hvis nogle engelske hold møder nogle spanske i Europa, i denne sæson, så regner jeg med at se denne tendens igen igen igen.

En anden ting er historierne. Det vælter rundt med historier i engelsk fodbold, og de bliver flittigt fortalt i den danske presse. Alle disse historier og skandaler kommer helt klart bl.a. af (det som jeg var lidt inde på lige før) at der er så meget panik og pengeflow i PL. Der bliver købt eller fyret først og tænkt bag efter, og det giver et godt fundament for, at det er nemmere at få interesse for PL og menneskerne i og omkring turneringen.
Det smitter også af på kampene og spændingen i disse, når man kender alle navne på banen, man ved at træneren er fyringstruet efter 5 uger på posten og man ved at det ene holds VB har kneppet målmandens kone, på det andet hold.
Den spanske fodboldkultur er mere fornuftig - og det kaster resultater af sig på klub og landsholdsplan - men til gengæld kan vi ikke lade os underholde af Suarez, Balotelli, Barton, Giggs (indsæt flere) -historier... Den slags får ikke luft i Spanien. I Spanien handler fodbold om spillet med bolden.

Det er min opfattelse:) Vi er dog helt enige omkring dommerne i Spanien, som burde lære lidt om at holde flow i spillet.

Hvilke mange postulater?

Personlige fejl bliver der begået i alle ligaer, og det har da intet med taktik at gøre :) Ser vi bare tilbage på vores seneste kamp, så blev 2 af de første 3 mål leveret på personlige boldtab.
Dårligt forsvarspil er ikke af lig med dårlig taktik for den sags skyld. Der er så sindssygt mange håbløse og naive, hvis du spørger mig taktiske beslutninger angående højt presspil, offside-fælder etc. i spansk fodbold, hvor de er mere afbalanceret i engelsk fodbold. Jeg siger på ingen måder de engelske hold nødvendigvis er bedre, men tilgangen til tingene i Spanien er for mig oftest alt for naivt og oftest rosenrødt. Jeg er egentlig fan af ideologier, men lad os tage vores kære ven Paco Jémez, træneren fra Rayo, så er det jo direkte naivt at tro han ville kunne spille samme slags fodbold i alle årets kampe, hvor han vægter ballpossession rigtig højt. En ideologi/filosofi han ikke vil gå væk fra, selvom man er bagud 3-0 eller derover. Man holder stadig det høje presspil, fordi det har sin charme, men igen naivt og dumt taktisk, hvis du spørger mig. Det ser du ikke på samme måde i England. Det kan have sin charme, men taktisk klogt er det ikke.

Jeg er slet ikke ude i samme boldgade som dig. Jeg ved ikke hvorfor, men den hetz du kører er en anelse bizar synes jeg hehe :) Jeg kan ikke være mere ligeglad om klubbernes historie, eller hvordan de vil køre deres fodboldhold, og egentlig er jeg også ret så ligeglad med om de er ejet af fansene, fonder eller private investorer. Brandet kunne jeg heller ikke være ligeglad med, nu taler vi underholdningsværdi, og den finder jeg langt større i PL end i La Liga.
Jeg ser heller ikke PL, fordi jeg kender alle spillerne, for det gør jeg langtfra. Egentlig er jeg kun sat 100% ind i Real Madrid, og jeg læser heller ikke engelske sladder spalter, så igen. Jeg er slet ikke ude i den boldgade som dig :)

Engelske hold er IMO bare mere interessante, og jeg synes niveauet er langt højere end i La Liga, hvor det i Spanien oftest handler om at brokke sig mest til dommeren, eller ihvertfald prøve at påvirke ham ved at lave skuespil eller efter et groft frispark.

PS: Jeg siger heller ikke tempo er kvalitet, men en underholdningsværdi som jeg vægter højt, hvis jeg ikke er fan af nogle af holdene, og her er det kun Real Madrid jeg er fan af. Alle andre klubber kan ikke være mere ligegyldige for mig :)
Her skal det lige siges, at en bund solid, hård takling er ligeså underholdene for mig, som at se Isco dreje rundt med bolden og lave magi med den. Bare lige for at sætte tingene i perspektiv :)

Sidste redigering: 11 år 9 måneder siden ved Dios.
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5740 af BBB
Besvaret af BBB på emne Om vores rivaler VII

Dios skrev: Jeg er egentlig fan af ideologier, men lad os tage vores kære ven Paco Jémez, træneren fra Rayo, så er det jo direkte naivt at tro han ville kunne spille samme slags fodbold i alle årets kampe, hvor han vægter ballpossession rigtig højt. En ideologi/filosofi han ikke vil gå væk fra, selvom man er bagud 3-0 eller derover. Man holder stadig det høje presspil, fordi det har sin charme, men igen naivt og dumt taktisk, hvis du spørger mig. Det ser du ikke på samme måde i England. Det kan have sin charme, men taktisk klogt er det ikke.

Der er kommet en ny træner til England, som gør præcist det samme. Han forholder sig ikke til modstanderen, og dækker blandt andet zoneforsvar ved hjørne, selvom det ikke virker for ham.

Han hedder Arsene Wenger, og du har måske hørt om ham.

Angående dommerbrok så er der flere managers i England, som er ret gode til det. Ferguson skrev blandt andet om hans tendens til at slå på sit håndled i sin bog.
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5741 af M_linding
Besvaret af M_linding på emne Om vores rivaler VII
Lad os bare enes om at være uenige... Ja eller det vil sige; helt uenige er vi måske ikke.;)

Diskussionen er vildt abstrakt, er det er tydeligt at begreber som kvalitet, tempo, taktik og trupsammensætning har forskellige betydninger i forskellige hoveder.

Jeg tror grundlæggende på, at stærke hold kommer igennem et tålmodigt og hårdt arbejde, hvor det også betyder meget at spillerne er så sammentømret en enhed som muligt. Derfor ser jeg svagheder i den engelske model, hvor resultaterne skal komme fra dag ét, og derfor handler man spillere fra udlandet som måske ikke passer helt ind i klubben (men til gengæld har kvaliteten til at gøre noget på egen hånd på banen, med det samme). Desuden tror jeg at det er lidt problematisk for de engelske klubber, at der typisk dannes klikker, alt efter hvilket sprog folk taler. Bl.a. i Liverpool hvor de spansktalende spillere (i hvert fald tidligere) holdt sig lidt for sig selv osv.
Derfor kan jeg godt lide, at man i Real Madrid (og andre spanske klubber) forsøger at sammensætte en trup bestående af sydamerikanske, spanske og franske spillere, så integrationen går lidt mere smooth.... Så ender man heller ikke med at have Thomas Gravesen rendende rundt i Spanien;)

Lad os se hvad resultaterne i Europa indikerer. Vi kan jo ikke måle noget (andet end den fremragende underholdningsværdi), når engelske hold møder hinanden.
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5742 af SR4
Besvaret af SR4 på emne Om vores rivaler VII

Dios skrev:

SR4 skrev:

Altså er det du siger i starten ikke modsigende for virkeligheden de seneste sæsoner?

Du snakker om at alle er gode nok til at gå videre fra gruppen i CL. De sidste 2 sæsoner har i hvertfald klart vist at den spanske liga har været overlegen i CL.
Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5743 af Dios

SR4 skrev:

Dios skrev:

SR4 skrev:

Du snakker om at alle er gode nok til at gå videre fra gruppen i CL. De sidste 2 sæsoner har i hvertfald klart vist at den spanske liga har været overlegen i CL.

Okay, eller? Ligaen består af 20 hold. Skal vi tage den fra en ende af? ;D

Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5744 af Dios

BBB skrev:

Dios skrev: Jeg er egentlig fan af ideologier, men lad os tage vores kære ven Paco Jémez, træneren fra Rayo, så er det jo direkte naivt at tro han ville kunne spille samme slags fodbold i alle årets kampe, hvor han vægter ballpossession rigtig højt. En ideologi/filosofi han ikke vil gå væk fra, selvom man er bagud 3-0 eller derover. Man holder stadig det høje presspil, fordi det har sin charme, men igen naivt og dumt taktisk, hvis du spørger mig. Det ser du ikke på samme måde i England. Det kan have sin charme, men taktisk klogt er det ikke.

Der er kommet en ny træner til England, som gør præcist det samme. Han forholder sig ikke til modstanderen, og dækker blandt andet zoneforsvar ved hjørne, selvom det ikke virker for ham.

Han hedder Arsene Wenger, og du har måske hørt om ham.

Angående dommerbrok så er der flere managers i England, som er ret gode til det. Ferguson skrev blandt andet om hans tendens til at slå på sit håndled i sin bog.

Og dog. Jeg husker tydeligt en Barcelona kamp, hvor han valgte at trække sig helt, og spille på omstillinger. Hvis jeg ikke husker meget forkert, så fik Van Persie rødt kort i den kamp jeg hentyder til? Jeg forstår dog på ingen måder sammenligningen? :)

Du har ret i, at der er utrolig mange managers i engelsk fodbold som brokker sig, men heldigvis bliver flowet ikke ødelagt på samme måde, som når Valdes sprinter 70 meter, for at præge dommerens kendelse som han selvfølgelig så fra sit lille felt af :) Oftest er deres brok også på det efterfølgende pressemøde, eller interview.

Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5745 af Dios

M_linding skrev: Lad os bare enes om at være uenige... Ja eller det vil sige; helt uenige er vi måske ikke.;)

Diskussionen er vildt abstrakt, er det er tydeligt at begreber som kvalitet, tempo, taktik og trupsammensætning har forskellige betydninger i forskellige hoveder.

Jeg tror grundlæggende på, at stærke hold kommer igennem et tålmodigt og hårdt arbejde, hvor det også betyder meget at spillerne er så sammentømret en enhed som muligt. Derfor ser jeg svagheder i den engelske model, hvor resultaterne skal komme fra dag ét, og derfor handler man spillere fra udlandet som måske ikke passer helt ind i klubben (men til gengæld har kvaliteten til at gøre noget på egen hånd på banen, med det samme). Desuden tror jeg at det er lidt problematisk for de engelske klubber, at der typisk dannes klikker, alt efter hvilket sprog folk taler. Bl.a. i Liverpool hvor de spansktalende spillere (i hvert fald tidligere) holdt sig lidt for sig selv osv.
Derfor kan jeg godt lide, at man i Real Madrid (og andre spanske klubber) forsøger at sammensætte en trup bestående af sydamerikanske, spanske og franske spillere, så integrationen går lidt mere smooth.... Så ender man heller ikke med at have Thomas Gravesen rendende rundt i Spanien;)

Lad os se hvad resultaterne i Europa indikerer. Vi kan jo ikke måle noget (andet end den fremragende underholdningsværdi), når engelske hold møder hinanden.

Kvalitet ser jeg egentlig kun i Real Madrid, Barcelona og At. Madrid, hvor lillesøstre stadig mangler at overbevise mig på den lange bane. Nuvel, så har de gjort det vanvittigt godt i halvanden sæson nu, men er stadig ikke helt overbevist om, at de for alvor mener det, og de kan fastholde sig i top 3 i La Liga, og generelt efterlade et godt indtryk i Cl, som de dog er godt på vej til igen.

Egentlig sjovt du nævner trupsammensætning og den "spanske" model som værende vejen frem, men alligevel holder med Real Madrid, som altid har været stik modsat en god trupsammensætning, og der ikke går mere end 2 tabte kampe i streg før træneren skal fyres :D Nu ved jeg godt det ikke er derfor du er fan hehe :P Men sjovt er det alligevel lidt synes jeg :)
Jeg kan dog ikke rigtig genkende den engelske model, som værende man skal præstere fra dag 1 af, og gør man ikke det, så er det ud. Jeg synes oftest det er sådan i Spanien, og uden at vide det, så vil jeg da umiddelbart tro der er flere trænerudskiftninger i Spanien på årlig basis end i England? Tværtimod får trænerne i Real Madrid og Barcelona ikke ret lang snor, før det er ud. Vi så det så sent som i sommers, da Tata tog sin "afsked".

Igen så skal vi ikke særlig mange år tilbage for at se brasilianske klikker i både Real Madrid og Barcelona, og i Real Madrid var der ikke andet end problemer i truppen under Mourinho. Jeg kan slet ikke forstå hvordan du kan sidde og kritisere de engelske klubber, for noget Real Madrid egentlig selv mestre til perfektion, selvom det langtfra er positivt.

Og lad mig lige slå noget andet fast. Så handler det ikke for mig om hvem der er bedst i den engelske og spanske liga, men måden fodbolden bliver praktiseret på. Så for mig at se, så er jeg ret så ligeglad med hvem der er bedst af Real Madrid og Chelsea, eller hvem der når længst af de respektive klubber i begge lande.
Jeg er meget mere til den engelske stil end den spanske, selvom jeg elsker lækkerier, men de mange udenlandske spillere har tilført de lækkerier til engelsk fodbold samtidig med tempoet, taklingerne og intensiteten er i vejret :)

Emnet er blevet låst.
11 år 9 måneder siden #5746 af SR4
Besvaret af SR4 på emne Om vores rivaler VII

Dios skrev:

SR4 skrev:

Dios skrev:

SR4 skrev:

Okay, eller? Ligaen består af 20 hold. Skal vi tage den fra en ende af? ;D

Hehe resten blir nok svære at sammenligne når der er de 6-7 hold i Europa fra hver liga.
Emnet er blevet låst.
  • OldRonaldo
  • Gæst
  • Gæst
11 år 8 måneder siden #5747 af OldRonaldo
Besvaret af OldRonaldo på emne Om vores rivaler VII
Er der nogen der kan kaste lys over FC Barcelonas transfer karantæne? Hvor lang tid gælder den og er den trådt i kraft?
Emnet er blevet låst.
11 år 8 måneder siden #5748 af Siempre Madrid
Besvaret af Siempre Madrid på emne Om vores rivaler VII
Så blev David Moyes ny træner i Real Sociedad i stedet for Pepe Mel, som også var inde i billedet i lang tid.

Nu kender jeg af gode grunde ikke forhandlingerne, men umiddelbart ville jeg selv have valgt at satse på Pepe Mel som redningsmanden, selv om han ikke havde det store held i Betis.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Emnet er blevet låst.
Leveret af Kunena Forum