Sæsonen 2018/2019

1 år 4 dage siden #877 af Daniel
Besvaret af Daniel på emne Sæsonen 2018/2019
Postulat 1: Real Madrid havde ikke vundet fire Champions League-titler på fem år uden Bale som andenviolin i Kongeklubben.

Postulat 2: Real Madrid havde vundet flere ligatitler i samme periode, hvis Real Madrids andenviolin i stedet havde været en spiller ala Hazard.

Pointe: Bale har været ekstraordinær på den største scene i de største kampe (som jeg før har nævnt), men til tider ubrugelig i La Liga pga. af waliserens irriterende skadesfrekvens. I Real Madrid vægter man Champions League højt, også højere end La Liga, og alene af den grund mener jeg, at Bale har skrevet sig noget så eftertrykkeligt ind i historiebøgerne - i waliserens helt eget kapitel vil ordet “verdensklasse” iøvrigt gå igen mange gange!

Bale har om nogen indfriet forventningerne (også købssummen) og overgået dem med de fire Champions League-titler og hans imponerende individuelle statistikker i Real Madrid. Han er ikke blandt spillerne på mit personlige Mount Rushmore i min levetid, der bliver indtaget af Raul, Zidane, Cristiano Ronaldo og Sergio Ramos, men er alligevel en de spillere jeg vil huske til jeg bliver puttet i graven en dag.

Jeg har altid godt kunne li’ Bale og dennes kvaliteter og er 110% enig i Brylles seneste indlæg, som er spot on.
Sidste redigering: 1 år 4 dage siden ved Daniel.

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

1 år 4 dage siden #878 af Brylle
Besvaret af Brylle på emne Sæsonen 2018/2019

ChrillRM14 skrev: @Brylle
Jeg synes bare, at det der karakteriserer en ‘verdensklassespiller’ netop er, at klasse ikke fornægter sig... momentære genialiteter har jo bare vist sig ikke at være godt nok for den generelle bedømmelse af Bales tid i klubben.
Hvis man er verdensklasse, så kan man vel også bære en offensiv, mere eller mindre kontinuerligt vise det og være uerstattelig til en vis grad.
Intet er Bale.
Bale som atlet er verdensklasse, men alt det, du beskriver, er jo ikke den gennemsnitlige version af Bale - det er den ekstraordinære version. Skulle jeg lave en liste med de 20-30 verdensklassespillere, så ved jeg ikke helt, hvorfor den generelle version af RM-Bale skulle med?

Fodbold er jo kontekst - det er svært bare at isolere en spiller og sige, at man kan bedømme den rene effekt eller niveau af en spillers klasse. Selvom Bale har ‘evnerne’ til at gøre geniale ting, så er det jo ubrugeligt, hvis ikke et hold formår at få det bedste ud af spilleren - eller omvendt, at spilleren får det bedste ud af sin spilletid.

Jeg kan sagtens følge dig, men det hjælper jo heller ikke at give Messi ansvaret hvis man spiller på indlæg eller lade Zlatan være ene mand på toppen og spille på rene dybdebolde. Så falder de også i niveau. Bale har smadret PL i stykker og kan 100% gøre det igen.

Vi er helt enige om at Bale ikke kontinuerligt har leveret hvad man skal forvente, men jeg køber ikke præmissen om at hans kvaliteter ikke gør ham til verdensklasse.

1 år 4 dage siden #879 af Zyconith
Besvaret af Zyconith på emne Sæsonen 2018/2019
Er de fleste af vores spillere på truppen i realiteten ikke verdensklasse, bortset fra vores umodne unge talenter?

Konteksten er vel også at Bale har været super uheldig med sine skader og det er vel først i denne sæson hvor han kontinuerligt er begyndt at spille hver kamp. Herudover har han jo stået i skyggen af Ronaldo og skullet efterleve de krav der hertil har været. Alt i alt har det ikke været en succes, men altså, set i konteksten af ovenstående er der også en god forklaring.

Og please, drop nu den forbandede snak om at han ikke kan i de små rum. Det lægger jeg ellers oftest mærke til (grundet snakken), at han egentlig godt kan.

"En los momentos difíciles uno necesita cariño no más palos" - Ramos

"Piqué, cabrón, saluda al campeón"

1 år 4 dage siden #880 af Dios
Besvaret af Dios på emne Sæsonen 2018/2019

Daniel skrev: Postulat 1: Real Madrid havde ikke vundet fire Champions League-titler på fem år uden Bale som andenviolin i Kongeklubben.

Postulat 2: Real Madrid havde vundet flere ligatitler i samme periode, hvis Real Madrids andenviolin i stedet havde været en spiller ala Hazard.

Pointe: Bale har været ekstraordinær på den største scene i de største kampe (som jeg før har nævnt), men til tider ubrugelig i La Liga pga. af waliserens irriterende skadesfrekvens. I Real Madrid vægter man Champions League højt, også højere end La Liga, og alene af den grund mener jeg, at Bale har skrevet sig noget så eftertrykkeligt ind i historiebøgerne - i waliserens helt eget kapitel vil ordet “verdensklasse” iøvrigt gå igen mange gange!

Jeg har altid godt kunne li’ Bale og dennes kvaliteter og er 110% enig i Brylles seneste indlæg, som er spot on.

Er med på det er postuleringer, men med den logik, så kan du gøre selv den "dårligste" spiller til den vigtigste, som du så også pænt gør :D

Den kunne ligeså godt hedde, at uden Ramos, så havde vi ikke vundet halvdelen af de Chl titler som vi har, og så falder hele dit fundament sammen. Det betyder jo heller ikke, at Ramos så har været vigtigere i Chl end Ronaldo.

Brylle's indlæg er jo et youtube klip på 8 min. på skrift.

No solo soy perfecto, también soy Madridista.

1 år 4 dage siden #881 af Daniel
Besvaret af Daniel på emne Sæsonen 2018/2019

Dios skrev:

Daniel skrev: Postulat 1: Real Madrid havde ikke vundet fire Champions League-titler på fem år uden Bale som andenviolin i Kongeklubben.

Er med på det er postuleringer, men med den logik, så kan du gøre selv den "dårligste" spiller til den vigtigste, som du så også pænt gør :D

Den kunne ligeså godt hedde, at uden Ramos, så havde vi ikke vundet halvdelen af de Chl titler som vi har, og så falder hele dit fundament sammen. Det betyder jo heller ikke, at Ramos så har været vigtigere i Chl end Ronaldo.

Du er med på, at alle dine indlæg i denne tråd blot er din sandhed og nødvendigvis ikke sandheden om Bales tid i klubben, ikke? Eller om man vil, dine postulater om waliserens præstationer i sine lidt over fem år i Madrid.

Det skriger jo til himlen at kalde Bales tid i Real Madrid skuffende og videre postulere, at han ikke har indfriet de forventninger, der var til ham, inden han skiftede Tottenham ud med livet i spansk fodbold, når man kigger på waliserens statistikker, og her hapser jeg lige fra brugeren nono:

La Liga: 136 kampe, 73 mål, 42 assists
CL: 56 kampe, 18 mål, 17 assists.

4 CL, 1 Liga, 1 Copa + det løse.

Jeg havde store forventninger til Bale, og in mente waliseren mange skader i Real Madrid må jeg bare sige, at han har overgået disse. Det er ekstraordinære tal, når man medregner, hvor mange gange han har skulle komme sig over diverse skader mm. Ja, nogle vil kalde det verdensklasse ;-)

Din logik om Bale i denne tråd kan man jo netop føres videre til samtlige spillere i Real Madrids nuværende trup, når man ikke må tage statistikker med i betragtningen (eller i hvert fald i nogen grad ikke tillægge dem større værdi), men kun kigge på de respektive spilleres gøren og laden på grønsværen; forskellen på spillere som Bale og Isco er bare, at Iscos kælen for bolden ikke vinder metal, men det gør Bales killerinstinkt foran kassen og udenfor boksen. Du vægter én ting højere, andre en anden, hvorfor der ikke findes en egentlig sandhed, men kun ens egen i sådan en debat som denne (det er dog altid dejligt med lidt debat). Det må da efterhånden stå soleklart for alle?

Og når du så ofte gør en dyd i at sige, at man skal se kampene for at forstå, hvor ringe Bale er eller lægge mærke til, hvor go' Benzema er, så vil jeg da også lige smide en opfordring om at begynde at se kampene og ikke bare det (LÆS: den sandhed) man selv vil se, og i den forlængelse kommer der endnu et postulat ;-)

Postulat 3: Bale havde været endnu vildere i Real Madrid med en spillertype som Xabi Alonso på holdkortet (de spillede trods alt også sammen i det mange betraget som Bales bedste sæson i klubben). Og nej, hverken Modric eller Kroos har samme karakteristika i deres spil, som Xabi havde. Bale laver kamp efter kamp (flere gange i disse) gode løb i ryggen på modstanderens forsvar, som førnævnte spillere og Isco bare ikke er dygtige nok til at udnytte på den dybe aflevering, som Xabi var det i sin tid i Real Madrid og det er sgu en skam for Bale, og så kan man kalde Bale et fremmedlegeme så meget man vil, men i min verden, og sådan som jeg ser fodbold, er det lige så meget Bales medspiller, der gør Bale til et fremmedlegeme som det er waliseren selv. Men det er som altid nemmere at gå efter manden, ikke ;-)

Brylle's indlæg har i øvrigt intet med youtube at gøre, men snarere en masse viden om fodbold og en masse observationer bag flimmerkassen, når Bale har indtaget/erobret diverse fodboldstadions rundt om i verden.
Sidste redigering: 1 år 4 dage siden ved Daniel.

1 år 4 dage siden #882 af Macon
Besvaret af Macon på emne Sæsonen 2018/2019

nono skrev:

Ramos4 skrev: Det har ikke noget at gøre med at spille flot eller ej. Han spiller ikke grimt, han spiller dårligt.

Bale statistik:
La Liga: 136 kampe, 73 mål, 42 assists
CL: 56 kampe, 18 mål, 17 assists.

4 CL, 1 Liga, 1 Copa + det løse.

Du kan godt selv se det ik?

Bale spillede godt i første sæson, har så haft nogle gode kampe pr. sæson.

Hans statistik, den er da flot, og ja, skader og Ronaldo osv har nok påvirket den negativt, men jeg falde ikke på halen over den, en spille med hans rolle og forvente klasse, burde havde gjort det meget bedre.
Kigger man på hans scoringer i kampe mod vores største rivaler, Atl.madrid og Barcelona.
I både liga, cup og champions league, har han på 5 og snart en halv sæson, altså kun scoret 3 mål mod atl.madrid og Barcelona, de fleste mål er kommet mod bundholdene.

Det er altså på et madrid hold der har ligget på omk 150 mål i alle turneringer i hans tid i klubben

Ja han har lavet vigtige, rigtige vigtige mål, bl.a saksespark mod liverpool og især mit bedste minde, målet i hans første sæson, i copa del rey mod Barcelona i det 85 minut.

1 år 4 dage siden #883 af interfigo
Besvaret af interfigo på emne Sæsonen 2018/2019
Mine forventninger til Bale da han blev købt var at her var en spiller som en dag ville vinde Ballon D'ore. Og den har han vel aldrig været i nærheden af, så kan man tænke over om han har indfriet forventningerne (det har han ikke hvis man spørger mig).

Og så ved jeg godt at han har været plaget af skader, og hvad man ellers kan finde på af (korrekte) årsager til at det ikke har været en dans på roser for ham, men hans tid i Madrid er for mig i bedste fald godkendt.

1 år 3 dage siden #884 af Brylle
Besvaret af Brylle på emne Sæsonen 2018/2019

Dios skrev:

Og du er tydeligvis løbet tør for argumenter siden du lukker den gang vrøvl ud

1 år 3 dage siden #885 af Jaken
Besvaret af Jaken på emne Sæsonen 2018/2019
Da jeg sad og læste debatten igennem, sad jeg egentlig og tænkte at alle var enige. At Bale er en god spiller, men at han ikke passer og aldrig har passet ind i Real Madrid.

Men så læste jeg Daniels postulater og nu føler jeg mig alligevel nødsaget til også at melde mig på banen :D

Punkt 1:
Der kan jo ikke være nogen som helst tvivl om, over de seneste 6-7 år, at de klart vigtigste og bærende spillere på holdet har været Ramos, Marcelo, Modric og Cristiano. Derudover har både Kroos, Carvajal, Varane og Casemiro (og Benzema, og evt. også Isco) spillede afgørende og særdeles betydende roller på holdet.

Det er altså, med ekstremt dårlig vilje, minimum 4, og reelt en 7-10 spillere (Ramos, Marcelo, Modric, Cristiano, Carvajal, Kroos og Casemiro kan ikke engang diskuteres), der alle ligger over Bale i køen over vigtige, afgørende, kulturbærende og indflydelsesrige spillere over klubbens seneste gyldne periode.

Det er altså mange spillere.

Punkt 2:
Og at man kan påstå at en spiller som blev købt ind som historiens dyrest (dyrere end Cristiano sågar), og som den bedste spiller i Premier League på daværende tidspunkt, skulle have indfriet, og overgået, forventningerne, er mig en gigantisk gåde. Det må i så fald have været nogle forbløffende lave forventninger.

Punkt 3:
Hvornår har han for øvrigt været afgørende? Hvornår har han været definerende og bærende? Selv der mod Bayern i semifinalen i 2014 var det jo Ramos og Ronaldo, der var de mest afgørende (og finalen kan vi også takke Ramos for). Og hvem reddede kastanjerne ud af ilden mod Wolfsburg? Og da det var lige ved at gå galt mod Schalke? Og mod Bayern, Atletico og Juve i finalen i 17? Og sidste år mod PSG, Juve og Bayern? Cristiano, Cristiano, Cristiano og Cristiano (tilsat en vis grad af Ramos, Marcelo, Isco, Asensio og Benzema – og Modric og Kroos’ totale diktering af flere af kampene).

Og hvor mange af de kampe har han overhovedet deltaget i? Han har ikke engang startet inde i de sidste 2 finaler.

Sidste år kom han ind i finalen, var afgørende og scorede 2 afsindig vigtige mål, men hvor var han i resten af turneringen? Den eneste knock-out kamp han overhovedet startede ind i, var i fadæsen på Bernabeu mod Juventus, hvor han sågar blev flået ud i pausen…

Punkt 4:
Og så kunne vi for øvrigt også tage et lidt nærmere kig på hans nu flittigt citerede målstatistik med 93 mål på 203 kampe (Benzemas snit er tilmed bedre – og dét over næsten dobbelt så mange år). 1 mål er det blevet til mod Atletico (over 16 kampe), 2 mål er det blevet til mod Barcelona (og kun 1 assist), 1 mod Juve (og 0 assists), 0 mod Bayern og 0 mod PSG.

Det er altså hele 38 kampe mod de bedste modstandere hvor det kun er blevet til 4 mål og 9 assists (40 kampe med 6 mål og 9 assists med Liverpool medregnet)…

Punkt 5:
Derudover virker det også mærkværdigt og formålsløst at forsøge at vurdere Bale efter hvad der kunne have været: hvis nu han havde haft andre medspillere, hvis nu taktikken have været en anden, hvis nu han ikke var så skadet... Altså, vi bliver jo nødt til at vurdere efter hvad der rent faktisk er sket, og hvordan omstændighederne rent faktisk har været.

Punkt 6:
Bale har haft 4 trænere i sin tid i klubben (5 med Solari) og under ingen af dem har han (som den dyreste i klubbens historie og nu bedst betalte i truppen) været en af de i hvert fald 4 vigtigste og bærende spillere på holdet (med god vilje kunne man sige starten af Benitez-tiden). Og under de 2 mest succesfulde træneres (Ancelotti og Zidanes) bedste perioder var han end ikke starter!

Altså, jeg kan slet, slet ikke se hvordan han på nogen måde kan have indfriet og overgået nogens forventninger. I stedet er vi tættere på at være ovre i Kaka-kategorien: sikker en spiller med nogle helt særlige karakteristika, men tænk hvad det kunne have blevet til, og æv hvad det dog endte med.

No soy sólo perfecto, soy Madridista también
Sidste redigering: 1 år 3 dage siden ved Jaken.

1 år 3 dage siden #886 af Dios
Besvaret af Dios på emne Sæsonen 2018/2019
@Daniel.

Jaken skriver præcis det jeg ville have skrevet.

Jeg bliver dog alligevel nødt til, at tage fat i nogle ting, da det simpelthen er så surrealistisk og absurd for mig. Alt det jeg skriver er måske min sandhed, og vi kan hurtigt blive enige om, at det at være verdensklasse er et definitionsspørgsmål, men forhelvede Daniel, hvordan kan du i ramme alvor skrive, at Bale har indfriet dine ellers høje forventninger? Nu ved jeg han er din hellige ko, for husker tydelig hvor fremtræden du var dengang tilbage i 13, men come on. Man talte om Bale som om han ville være en seriøs Ballon d'Or kandidat, men hvornår har han nogensinde været det?
Som en del efterhånden har skrevet, så har han altså et dårligere snit end Benzema, men ham er du jo oftest utilfreds med. Er det nu vil skal tale om præferencer/yndlingsspillere?
Igen vil det være subjektivt, men hvad har været anderledes for Bale's sæson kontra sidste sæson? Hans spil på nuværende tidspunkt har jo været en tendens igennem hele hans karriere i Real Madrid. Vil du stadig mene, at han i denne sæson har levet op til forventningerne?

Jeg har selv utallige af gange argumenteret for hvor langt nede Bale egentlig er på listen over de mest uundværlige på listen, men hånden på hjertet mener du så Bale er længere oppe på Jaken's liste? Vi må bare ikke glemme, at Asensio og Isco begge har slået Bale af holdet. Derudover kan Lucas vel også nævnes, som i flere tilfælde sidste sæson havde en større rolle end Bale under Zidane. Jesé var unægtelig tæt på at slå Bale af holdet, hvor pressen i den grad pressede på, og det samme sker jo nu med Vinicius, hvor det igen er Bale som er sorte per.
Det er jo realiteten, og selvom Bale uden tvivl er Perez hellige ko, som samtlige trænere skal forgude i pressen, så har Bale's præstationer alligevel gjort, at han er havnet på bænken hos langt de fleste af hans trænere.
Det var derfor jeg omtalte Brylle's ellers meget flotte indlæg som et youtube klip. Han fik det til at lyde som om Bale simpelthen var den bedste i verden, men det er jo bare så langt væk fra sandheden som noget kan være.

Lad os lige slå én ting fast. Hvis vi skal definere vores spillestil siden 13 sådan groft set, så vil jeg definere den som rodet, tilfældig med en masse indlæg. Der har med få undtagelser været utrolig meget småspil, men overordnet set, så vil jeg helt klart mene, at stilen har passet Bale langt bedre end Isco. Det er også derfor jeg tror vi ser Isco være en af de bedste på landsholdet, men total ligegyldig i Real Madrid.
Min personlige mening er simpelthen, at Bale er så ligegyldig en spiller, at holdet på ingen måder skal omstille sig på at gøre ham bedre. Det har han simpelthen bare ikke niveauet til i mine øjne. Det er jo også som Jaken skriver en Bale, som slet ikke er tilstede imod de gode modstandere i nogle turneringer, og de bedste spillere og dem som jeg vil definere som verdensklasse spillere er spillere som er afgørende i netop de kampe.
Hazard scorer ikke skide mange mål, men han er den spiller som har scorer flest mål imod top 6 i PL.

Dejlig med en omgang saglig debat :)

No solo soy perfecto, también soy Madridista.

1 år 3 dage siden #887 af Papi
Besvaret af Papi på emne Sæsonen 2018/2019

Dios skrev: @Papi & nono.

Der er vel ikke en rigtig definition på verdensklasse, men for mig, så er det simpelthen kun de bedste spillere i verden, som skal kaldes det. Ordet er blevet dræbt og har fuldstændig mistet sin betydning ligesom ordet legende. Jeg læste forleden en Real Madrid fan omtale Solari som en legende. Det minder for meget om 7 trins skalaen, hvor alle nemt kan få 12. Det er simpelthen blevet alt for nemt.

Hans statistik er fuldstændig outstanding sammenlignet med Figo f.eks. men er han på det niveau? I mine øjne slet ikke. Jeg er helt med på, at de nuværende spillere har en langt bedre statistik end de gamle, men ingen skal fortælle mig, at Lewandowski er en bedre angriber end Ronaldo9! Spillet udvikler sig, og idag kontra i gamle dage bliver der udelukkende fokuseret på deres papir om hvor godt de har præsteret over en sæson. Nu er Ronaldo7 og Messi helt uden for kategori sammenlignet med de aktive spillere, men prøv og se forskellen på Ronaldo9 og Mbappé i samme alder. Der er så stor forskel på de 2 spilleres niveau, selvom Mbappé vel egentlig har et ligeså godt cv, men spillet på banen, og den overlegenhed Ronaldo9 havde i sit spil kan ingen jo være med til.

Er helt enig i, at Ronaldo7 og Messi har ødelagt evnen til at vurdere, men for mig at se, så er de 2 de eneste på niveau med Ronaldo9, Zidane og Ronaldinho som for mig at se er de absolut bedste fodboldspillere nogensinde. Hvis man troede Messi var alt dominerende, så skulle man have set Ronaldo9 i hans prime for Barcelona eller Inter.

Som sagt, så handler det for mig ikke om spillestil, men om det man levere på banen, og her falder Bale bare ikke ind i kategorien som værende overlegen og verdensklasse.

Det forekommer mig temmeligt selvmodsigende, at du på den ene side mener, at statistiker ikke kan bruges til så meget, mens du på den anden side betoner, at det er det konkrete produkt - og ikke spillestil eller æstetik - som spillere skal vurderes på.

Derudover er Ronaldo9, Zidane og Ronaldinho uden tvivl blandt mine absolut yndlingsspillere, men det er først og fremmest pga den æstetiske kvalitet og underholdningsværdi, deres spil frembragte. Når det kommer til at afgøre kampe egenhændigt, der er selv de 3 legender jo niveauer under en spiller som Messi.

Så kan man selvfølgelig diskutere, hvor meget mening det i det hele taget giver at sammenligne tidligere spillere med nuværende, da spiller har udviklet sig osv osv. Jeg tror ikke nødvendigvis, at det er en særligt frugtbar diskussion. Men ser man på statistikerne, så er Cr7 og Messi jo bare helt usammenligneligt gode.

1 år 3 dage siden #888 af Papi
Besvaret af Papi på emne Sæsonen 2018/2019
@Jaken

Jeg er næsten enig i de fleste af dine punkter. Noget, jeg lige studsede over, er, at du påstår Bale blev bænket af Ancelotti. I den måned hvor spillet sprudlede med Isco og James på kanterne, der var Bale skadet. Og så snart han var kommet sig over skaden, var han igen starter, holdets form dykkede, og Ancelotti blev fyret. Men det var først, da Zidane blev træner, at Bale for alvor blev sat på bænken.

Leveret af Kunena Forum

BEMÆRK! Vi bruger cookies.

Ved at benytte hjemmesiden accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Læs mere

Jeg er indforstået

Hvorfor informerer vi om cookies?

Alle danske hjemmesider skal informere om cookies, der afsættes på brugerens udstyr. Informationen skal være i overensstemmelse med ”Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr”.

Vi benytter cookies til:

• Optimering af teknisk funktionalitet
  • Integration til facebook.com
  • Integration til vores annoncører, herunder Google AdSense

Ønsker du ikke at tillade cookies, kan du finde en vejledning her til at slette/slå dem fra i din browser. Vælger du at slette cookies, vil en del funktioner på madridista.dk ikke fungere hensigtsmæssigt for dig. Fx vil det ikke være muligt at logge på debatforum.