Sæsonen 26-27
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Jeg kan ikke huske at Mbappé pressede så meget. Men tiden under Xabi virker også meget meget fjern pt.
Man kan jo så undre sig over, hvorfor han ikke ville gøre det under Enrique i PSG.
Så når både Mbappé og Vini pressede mere under Alonso, så kan problemet nok koges ned til hvem der er stjernen og hvem der ikke er.
Jeg tror dét er problemet. Vini følte sig ikke værdsat nok og projektet var for meget skræddersyet til Mbappé via Gülers fod.
Hvis Mbappé er stjernen vil han gerne presse.
Hvis Vini er stjernen vil han gerne presse.
Men begge ting kan ikke eksistere samtidig.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
nåja det er da også rigtigt. Mbappe var et regulært presmonster. Det var da også det vi alle sammen talte om hele efteråret. Hvordan kunne jeg glemme det? Og hvor er det egentlig uretfærdigt at Mbappe får så meget kritik i de spanske medier for ikke at deltage i presspillet , nu hvor han har bevist at han er vores bedste presspiller.elle44 post=196760 skrev: Men hvorfor ikke støtte sig til tallene? Han pressede fint i starten, og det gjorde Vini i øvrigt også. Det er sort på hvidt.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det sjovt at hver gang jeg debatterer herinde og vover at bakke mine argumenter op med statistikker, så skal der bare latterliggøres. Er vi helt faktaresistente herinde eller hvad? Skal det hele handle om fornemmelser og følelser?Matamoro post=196762 skrev:
nåja det er da også rigtigt. Mbappe var et regulært presmonster. Det var da også det vi alle sammen talte om hele efteråret. Hvordan kunne jeg glemme det? Og hvor er det egentlig uretfærdigt at Mbappe får så meget kritik i de spanske medier for ikke at deltage i presspillet , nu hvor han har bevist at han er vores bedste presspiller.elle44 post=196760 skrev: Men hvorfor ikke støtte sig til tallene? Han pressede fint i starten, og det gjorde Vini i øvrigt også. Det er sort på hvidt.
Men er bestemt enig i at han ikke har deltaget i noget der ligner et fornuftigt pres det seneste halve år, men det er jo heller ikke det argumentet gik ud på. Og jo han fortjener massere af kritik, hans tid under Arbeloa har da været en skændsel og han har lignet en lejesoldat der bare venter på VM.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Og for god ordens skyld, foretrækker Mourinho nu Vini over Mbappe, eller er det endnu et håb ligesom med Arbeloa-cojones.. bare inden du trækker i land igen.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
1. Valverde
2. Vinicius
3. Courtois
4. Rodrygo
Før Carvajal var de seneste fem kaptajner Modric, Benzema, Marcelo, Nacho og Ramos. Helt anden kaliber.
Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,
si eres campeón de Europa por décima vez.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Tre spillere med meget erfaring i klubben. Men ingen lederevner.
Det er et kæmpe problem at ingen er trådt frem og har vist den modenhed det kræver at lede holdet efter afgangen af Kroos, Modric, Nacho, Benzema osv.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
- NachoFernández
- Væk
- Platin bruger
-
Jeg synes i forvejen det er kritisabelt når Vinicius misbruger anførerbindet til at bitche til dommeren hvert minut... Forrige kamp var så galt, at dommeren til sidst bare viftede ham væk og så mister anførerbindet sin værdi i forhold til dommeren.Ramos4 post=196766 skrev: Vini, Valverde, Rodrygo.
Tre spillere med meget erfaring i klubben. Men ingen lederevner.
Det er et kæmpe problem at ingen er trådt frem og har vist den modenhed det kræver at lede holdet efter afgangen af Kroos, Modric, Nacho, Benzema osv.
Men Rodrygo som kaptajn på et hold med Rudiger, Tchouameni og Courtois - spillere som faktisk går forrest. Det er mega tosset (Tchouameni har selvsagt diskvalificeret sig selv)
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Så nu er jeg den voksne og laver et objektivt - herefter analyserende - indlæg. Lad os starte med et par åbenlyse faktummer:
- Mbappé var fremragende under Xabi Alonso. Jeg husker soleklart et øjeblik i pausestudiet i efterårets Clasico, hvor de gennemgik både hans mål, hans annullerede mål og et par andre afgørende sekvenser, og hvor Junker og en anden konstaterede, at han sådan relativt meget uden sammenligning var den bedste spiller på planeten på det tidspunkt.
- Mbappé pressede ok under Xabi Alonso, men ikke mere end det. Var det acceptabelt? Hvis man tænker, at man kan gøre alle spillere til presmonstre, så er det et nej. Ellers et ja.
- Vinicius var ringe under Xabi Alonso. Både i output (mål, assists, off. statistik) og med øjentesten. Der var ikke meget, der lykkedes.
- Vinicius blev rasende under sin udskiftning i førnævnte Clasico, og ifølge mange Madrid-journalister var det dér, hvor korthuset begynde at ryste, da Perez holdt hånden over brasilianeren, samtidig med at Xabi Alonso ikke straffede det. Truppen mistede respekt.
- Mbappé har været markant ringere under Arbeloa i foråret. Vi skal huske, at han i de første seks kampe under Arbeloa scorede ni mål. Så blev han knæskadet, var ude en håndfuld kampe og kom tilbage i en anden udgave. Jeg synes desværre især, at han har manglet sin skarphed, og at det særligt var dyrt i de helt store CL-kampe og afgørende ligakampe, hvor han vitterligt gang på gang underpræsterede sin xG. Der var også sekvenser i de her kampe, hvor han pressede nærmest ugideligt lidt.
- Vinicius har spillet så markant op særligt i fraværet af Arbeloa. Han er både blevet mere afgørende på banen og har statistisk også et langt større output.
Det efterlader os med en række spørgsmål: Hvem er bedst? Er der plads til begge? Spiller Mbappé for sig selv? Kan man spille med en ikke-pressende Mbappe? Og nu begynder det mere analytiske - lettere subjektive - herfra, når vi gennemgår de to:
Vinicius var skræmmende ringe i efteråret med kamp efter kamp, hvor han nærmest ikke lavede andet end at træffe forkerte beslutninger - han har siden spillet sig op. Vi må dog konstatere et par ting: Han har ikke længere den samme én-mod-én-verdensklasse, der i en række sæsoner gjorde han til velsagtens verdens bedste udfordrer - måske han er blevet læst eller bare mangler det afgørende antrit? Han har stadig store problemer med adfærden i en håndfuld kampe, hvor han lader sig rive med, filmer og skaber konflikter. Hans afslutninger/træfsikkerhed er af en meget besynderlig og enormt utilregnelig størrelse. Han kan sparke forbi fra kanten af feltet ti gange i streg og brænde masser af friløbere (eks. en mod Bayern) for så at have en kamp som mod Espanyol, hvor han laver to virkelig gode mål.
Mbappé ER måske verdens bedste udfordrer nu - i et eller andet form for kapløb med Yamal, Olise og Doku på en god dag. Når han ender i de her situationer i foran ÉN modstander, så har han det her nærmest trivielle signaturmove, hvor han simpelthen fra stående prikker bolden til en side og eksploderer forbi - vi ser det dog sjældent, idet han primært spiller centralt. Han har en voldsomt afslutningsfod, hvor han nærmest altid - fra kort og lang afstand - sender både hårde og præcise spark afsted. Vi må dog også konstatere, at han har manglet den skarphed, der ellers har kendetegnet ham.
Med disse beskrivelser in mente vil jeg prøve at svare på de førnævnte spørgsmål i uvilkårlig rækkefølge:
Kan man spille med en tæt på ikke-pressende Mbappé? Ja. Jeg synes, det er et absurd præmis at sætte op, at alle ti markspillere skal tonse rundt. Det er ganske rigtigt idéen på en række succesfulde hold, men vi har også de to bedste fodboldspillere i historien - R og M - der der har brugt mange succesfulde sæsoner med trofæer på at lunte rundt. Så kan modargumentet være, at fodbolden har ændret sig på en måde, hvor det er umuligt, men den køber jeg ikke.
Spiller Mbappé for sig selv? For mig er svaret nej, og jeg synes egentligt, at der er en eller anden mærkværdig diskurs omkring Mbappé. Jeg tror, den kom ifbm. hans forlængelse med PSG og de her rygter om, at han måtte bestemme transfers og så videre. Hvis vi ser bort fra den seneste måned, så har jeg i de her to sæsoner udefra set en sympatisk, positiv holdspiller, der integrerede sig fint på holdet. Jovist - efter aftale (må man da formode) med træner har han presset mindre end sine holdkammerater, og så tager han da også en del flere afslutninger end gennemsnittet, men det er jo det samme, der var tilfældet med CR7 og Messi - når man er så uovertruffen dygtig, har man også beføjelserne til at søge målet mere. Det er heller ikke korrekt, at vi begyndte at spille dårligt, da Mbappé kom til klubben.
Hvem er bedst? Det er her, jeg bliver en smule provokerende for nogen. Det er nemlig mig ubegribeligt, hvis man kan mene, at Vinicius er bare tæt på Mbappés grundniveau uden skader og så videre. Her er Mbappé uden diskussion en kandidat til verdens bedste spiller på baggrund af afslutningsfoden, eksplosiviteten og x-factoren. Jeg synes, at Vinicius generelt er faldet utrolig meget i niveau og slet ikke er det her kantmonster, han tidligere har været. Han er for endimensionel i sine udfordringer, får for meget tunnelsyn og er sjældent til at stole på i de helt store kampe. Der er desuden ikke nogen særlig grund til at tro på, at det umiddelbart vender.
Er der plads til begge? Nej. For mig har vi spillet Mbappé forkert i to år. Han er naturligvis en gudsbenådet afslutter, der også er dygtig at løbe i bagrum, men det er ubegribeligt, at en så dygtig udfordrer bliver presset så meget ind centralt. Han skal ikke spille på et hold med en anden venstrekant, der SÅ gerne vil have bolden, og som SÅ gerne vil udfordre. Det lukker simpelthen rummet ned for Mbappé, og for mig er der ingen tvivl om, hvem man helst vil have i en én-mod-én på kanten af feltet. Jeg ved dog også, at det er utopisk, og at det ikke bliver en realitet, selvom det for mig unægteligt ville være det, der kunne få vores hold på rette spor, at vi fik Mbappé på kanten.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Det er et svagt felt. Valverde var det oplagte valg, men hans dømmekraft er stadig på et umodent niveau. Måske han kan kæmpe sig op i de kommende år.Ramos4 post=196766 skrev: Vini, Valverde, Rodrygo.
Tre spillere med meget erfaring i klubben. Men ingen lederevner.
Det er et kæmpe problem at ingen er trådt frem og har vist den modenhed det kræver at lede holdet efter afgangen af Kroos, Modric, Nacho, Benzema osv.
Der er kun ét rigtigt valg, og det er Courtois. Håber man gør op med anciennitetsprincippet, men tror det næppe.
Como no te voy a querer,
como no te voy a querer,
si eres campeón de Europa por décima vez.
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Men Perez ved vel at ingen stiller op, så han kører bare videre.
1956, 1957, 1958, 1959, 1960, 1966, 1998, 2000, 2002, 2014, 2016, 2017, 2018, 2022, 2024
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
Sebberg post=196770 skrev: Der er mange grunde til, at det for tiden er hårdt at være Real Madrid-fan for tiden: de uduelige resultater, præsidentens nedsmeltning, konflikterne i truppen... men der er næsten én ting, der gør det endnu hårdere, og det er den der barnlige kamp mellem hårdkogte Vinicius- og Mbappé-fans, hvor det der SKAL findes en skurk, og hvor at den anden er hele grunden til, at alt er galt. Åndsvage videoer på X med én aktion, der fortæller, at spilleren ødelægger hele holdet og så videre. En diskussion, der har været herinde de seneste dage også.
Så nu er jeg den voksne og laver et objektivt - herefter analyserende - indlæg. Lad os starte med et par åbenlyse faktummer:
- Mbappé var fremragende under Xabi Alonso. Jeg husker soleklart et øjeblik i pausestudiet i efterårets Clasico, hvor de gennemgik både hans mål, hans annullerede mål og et par andre afgørende sekvenser, og hvor Junker og en anden konstaterede, at han sådan relativt meget uden sammenligning var den bedste spiller på planeten på det tidspunkt.
- Mbappé pressede ok under Xabi Alonso, men ikke mere end det. Var det acceptabelt? Hvis man tænker, at man kan gøre alle spillere til presmonstre, så er det et nej. Ellers et ja.
- Vinicius var ringe under Xabi Alonso. Både i output (mål, assists, off. statistik) og med øjentesten. Der var ikke meget, der lykkedes.
- Vinicius blev rasende under sin udskiftning i førnævnte Clasico, og ifølge mange Madrid-journalister var det dér, hvor korthuset begynde at ryste, da Perez holdt hånden over brasilianeren, samtidig med at Xabi Alonso ikke straffede det. Truppen mistede respekt.
- Mbappé har været markant ringere under Arbeloa i foråret. Vi skal huske, at han i de første seks kampe under Arbeloa scorede ni mål. Så blev han knæskadet, var ude en håndfuld kampe og kom tilbage i en anden udgave. Jeg synes desværre især, at han har manglet sin skarphed, og at det særligt var dyrt i de helt store CL-kampe og afgørende ligakampe, hvor han vitterligt gang på gang underpræsterede sin xG. Der var også sekvenser i de her kampe, hvor han pressede nærmest ugideligt lidt.
- Vinicius har spillet så markant op særligt i fraværet af Arbeloa. Han er både blevet mere afgørende på banen og har statistisk også et langt større output.
Det efterlader os med en række spørgsmål: Hvem er bedst? Er der plads til begge? Spiller Mbappé for sig selv? Kan man spille med en ikke-pressende Mbappe? Og nu begynder det mere analytiske - lettere subjektive - herfra, når vi gennemgår de to:
Vinicius var skræmmende ringe i efteråret med kamp efter kamp, hvor han nærmest ikke lavede andet end at træffe forkerte beslutninger - han har siden spillet sig op. Vi må dog konstatere et par ting: Han har ikke længere den samme én-mod-én-verdensklasse, der i en række sæsoner gjorde han til velsagtens verdens bedste udfordrer - måske han er blevet læst eller bare mangler det afgørende antrit? Han har stadig store problemer med adfærden i en håndfuld kampe, hvor han lader sig rive med, filmer og skaber konflikter. Hans afslutninger/træfsikkerhed er af en meget besynderlig og enormt utilregnelig størrelse. Han kan sparke forbi fra kanten af feltet ti gange i streg og brænde masser af friløbere (eks. en mod Bayern) for så at have en kamp som mod Espanyol, hvor han laver to virkelig gode mål.
Mbappé ER måske verdens bedste udfordrer nu - i et eller andet form for kapløb med Yamal, Olise og Doku på en god dag. Når han ender i de her situationer i foran ÉN modstander, så har han det her nærmest trivielle signaturmove, hvor han simpelthen fra stående prikker bolden til en side og eksploderer forbi - vi ser det dog sjældent, idet han primært spiller centralt. Han har en voldsomt afslutningsfod, hvor han nærmest altid - fra kort og lang afstand - sender både hårde og præcise spark afsted. Vi må dog også konstatere, at han har manglet den skarphed, der ellers har kendetegnet ham.
Med disse beskrivelser in mente vil jeg prøve at svare på de førnævnte spørgsmål i uvilkårlig rækkefølge:
Kan man spille med en tæt på ikke-pressende Mbappé? Ja. Jeg synes, det er et absurd præmis at sætte op, at alle ti markspillere skal tonse rundt. Det er ganske rigtigt idéen på en række succesfulde hold, men vi har også de to bedste fodboldspillere i historien - R og M - der der har brugt mange succesfulde sæsoner med trofæer på at lunte rundt. Så kan modargumentet være, at fodbolden har ændret sig på en måde, hvor det er umuligt, men den køber jeg ikke.
Spiller Mbappé for sig selv? For mig er svaret nej, og jeg synes egentligt, at der er en eller anden mærkværdig diskurs omkring Mbappé. Jeg tror, den kom ifbm. hans forlængelse med PSG og de her rygter om, at han måtte bestemme transfers og så videre. Hvis vi ser bort fra den seneste måned, så har jeg i de her to sæsoner udefra set en sympatisk, positiv holdspiller, der integrerede sig fint på holdet. Jovist - efter aftale (må man da formode) med træner har han presset mindre end sine holdkammerater, og så tager han da også en del flere afslutninger end gennemsnittet, men det er jo det samme, der var tilfældet med CR7 og Messi - når man er så uovertruffen dygtig, har man også beføjelserne til at søge målet mere. Det er heller ikke korrekt, at vi begyndte at spille dårligt, da Mbappé kom til klubben.
Hvem er bedst? Det er her, jeg bliver en smule provokerende for nogen. Det er nemlig mig ubegribeligt, hvis man kan mene, at Vinicius er bare tæt på Mbappés grundniveau uden skader og så videre. Her er Mbappé uden diskussion en kandidat til verdens bedste spiller på baggrund af afslutningsfoden, eksplosiviteten og x-factoren. Jeg synes, at Vinicius generelt er faldet utrolig meget i niveau og slet ikke er det her kantmonster, han tidligere har været. Han er for endimensionel i sine udfordringer, får for meget tunnelsyn og er sjældent til at stole på i de helt store kampe. Der er desuden ikke nogen særlig grund til at tro på, at det umiddelbart vender.
Er der plads til begge? Nej. For mig har vi spillet Mbappé forkert i to år. Han er naturligvis en gudsbenådet afslutter, der også er dygtig at løbe i bagrum, men det er ubegribeligt, at en så dygtig udfordrer bliver presset så meget ind centralt. Han skal ikke spille på et hold med en anden venstrekant, der SÅ gerne vil have bolden, og som SÅ gerne vil udfordre. Det lukker simpelthen rummet ned for Mbappé, og for mig er der ingen tvivl om, hvem man helst vil have i en én-mod-én på kanten af feltet. Jeg ved dog også, at det er utopisk, og at det ikke bliver en realitet, selvom det for mig unægteligt ville være det, der kunne få vores hold på rette spor, at vi fik Mbappé på kanten.
Mbappe er indiskutabelt bedre individuelt end Vinicius. Men har han været bedre for Real Madrid? Det er mere tvivlsomt.
Real Madrid vandt kampe alene på holdånd med Vini, Bellingham og Valverde som stjernerne. Det sker bare ikke mere. I dit lange og voksne 🥸 indlæg forholder du dig kun til Mbappe og Vini. I virkeligheden handler det om Mbappe og Vini, Bellingham og Valverde. Der er ingen af dem som rigtig har fungeret med Mbappe.
Vi kan alle sammen huske vigtige mål af Bellingham og Valverde med Vini som oplægger. Kan vi sige det samme om Mbappe?
Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen
