Officielt: Real Madrid deltager i Europæisk Superliga

4 uger 7 timer siden #1 af Nicklas
Sent i går aftes...

Real logo 241118

Sent i går aftes udsendte Real Madrid en pressemeddelelse angående Den Europæiske Superliga, som fyldte hele nyhedsbilledet i går.

I den står, at 12 europæiske topklubber er blevet enige om at oprette en ny turnering, Den Europæiske Superliga, som skal styres af de oprindelige medlemmer.

De 12 klubber er AC Milan, Arsenal, Atlético Madrid, Chelsea, FC Barcelona, Inter, Juventus, Liverpool, Manchester City, Manchester United, Real Madrid og Tottenham. Tre andre klubber er i øvrigt blevet inviteret til turneringen, men har endnu ikke accepteret.

Det drejer sig efter sigende om Bayern München, RB Leipzig og PSG. Fem klubber vil desuden blive inviteret på baggrund af den forrige sæsons meritter.

I går kunne man så læse, at FIFA, UEFA og de nationale forbund, herunder RFEF tager kraftigt afstand til ideen om en ny Europæisk Superliga.

UEFA sendte således en pressemeddelelse ud, hvori der står, at man i samarbejde med de nationale forbund vil blive udelukket fra alle allerede eksisterende turneringer. Det vil altså sige, at hvis det står til forbundene, så er det slut med LaLiga og Champions League for Real Madrid.

I Real Madrids egen pressemeddelelse skriver man dog, at det er meningen, at den nye turnering skal køre ved siden af de nationale turneringer.

Den Europæiske Superliga vil bestå af to grupper á 10 hold, hvor klubberne møder hinanden to gange, altså 18 kampe i alt. De tre øverste går direkte videre til kvartfinalerne, som også bliver spillet over to kampe. Holdene der ender som nr. 4 og 5 skal ud i to playoff-kampe for at nå til kvartfinalerne.

Derefter spilles naturligvis to semifinaler, mens finalen spilles i slutningen af maj på neutral bane, som man allerede kender det fra Champions League.

De to hold, der når til finalen vil altså spillet mellem 23 og 25 kampe i turneringen, som kører ved siden af de 38 kampe man spiller i ligaen. I det nuværende Champions League-format spiller man maximalt 13 kampe, fraregnet kvalifikationsrunder.

Der er ingen tvivl om, at den største motivationsfaktor for klubberne her er økonomi. Den nye turnering vil “forbedre den økonomiske vækst markant”. Hver af de 12 oprindelige medlemmer vil nemlig modtage €3,5 milliarder, som skal investeres i infrastruktur samt afhjælpe de økonomiske konsekvenser, som Covid-19-pandemien har medført.

Real Madrid-præsident Florentino Pérez siger:

- Vi vil hjælpe fodbold på alle niveauer og positionere fodbolden på dens retmæssige plads i verden. Fodbold er den eneste globale sport i verden med over 4 milliarder følgere, og det er, som store klubber, vores ansvar at tilfredsstille tilhængernes krav.

Det er meningen, at Den Europæiske Superliga skal startes snarest muligt, og at en kvindelig version skal følge.

Læs pressemeddelelsen her:

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

4 uger 5 timer siden #2 af Kiwes
Hvis man fortsat kan spille i den hjemlige liga, kan jeg nok ligeee gå med til formatet. Hvis den hjemmelige liga ryger, så er fodbold død.

4 uger 5 timer siden #3 af Caspern
Det her forslag er godt nok ærgerligt nyt.

Det er skæmmende, at sportslig indsats ikke længere skal være afgørende for at deltage i den største turnering, men det er også ødelæggende for den hjemmelige liga. Forestiller man sig situationen, hvor Madrid taber de første 5 kampe i ligaen og reelt er ude af mesterskabskampen, så ville man som madridista i dag stadig have en spændende sæson foran sig, fordi det er vigtigt at kvalificere sig til CL. Med dette forslag vil ligaplacering ud over mesterskabet være ligegyldigt, for man har en garanteret plads i ESL.

Derudover er det jo ærgerligt, at man fremover ikke kommer til at se overraskelser som Atalanta og RBL, men skal stille sig tilfreds med de samme 15 hold (givet de får ret i, at 3 hold mere bliver founders) hvert eneste år.

Fra min side bliver det et kæmpe nej tak, og jeg håber, at forslaget fejler.

4 uger 5 timer siden #4 af nono
Det er en gigantisk skandale og jeg væmmes ved at Real Madrid deltager. Hvilket Ethos har den her Liga? Hvad går det ud på udover at tjene penge og udsulte/devaluere den hjemlige Liga?

En liga som de 15 founding clubs ikke kan rykke ud af. En uendelig pengemaskinen som vil sikre at disse klubber for evigt vil have store økonomiske fordele ift., andre klubber.

Det er konkurrenceforvridende, det er kartal-agtigt og det er blottet for ethvert sportsligt princip om fair konkurrence.

NEJ TAK herfra.
Følgende bruger(e) sagde tak: andreashn

4 uger 5 timer siden #5 af Jbner

Kiwes post=136045 skrev: Hvis man fortsat kan spille i den hjemlige liga, kan jeg nok ligeee gå med til formatet. Hvis den hjemmelige liga ryger, så er fodbold død.

​Nu skriver de selv at man fortsætter i de nationale ligaer, men så vidt jeg kan forstå kan man se langt efter at få lov til det. Bliver denne super liga til noget, bliver samtlige hold smidt ud af deres nationale ligaer, og så kan man glæde sig til blot 18 kampe plus slutspil i hver sæson. Det bliver sku lidt fesent. Derudover ser det jo også ud til at spillerne ikke vil få lov til at spille for deres landshold længere. Jeg tror sgu ikke det bliver til noget i sidste ende, men man ved aldrig

4 uger 5 timer siden #6 af Cristiano7
Kæmpe nej tak herfra.

Turneringen er blot en pengemaskine og til at tilfredstille fans i Asien og Amerika.

Gad godt vide hvad lspillerne tænker - at de skal gå glip af historiske øjeblikke i Champions League og nu nøjes med en plastik turnering.

Pinligt at Real Madrid som er den mest vindende klub i CL - ønsker at hoppe af CL og ind til plastikligaen.

Hvis der kommer sanktioner - så kan det være at Real bliver ramt hårdt pga Perez. Ud med Perez.

4 uger 4 timer siden #7 af Real HWL
Som udgangspunkt syntes jeg også det er en lorte ide. Men det store spørgsmål, har klubberne fået nok af Uefa? Handler det om at klubberne vil have en større bid af kagen i CL, og  det her er måden man kan presse magtliderlige Uefa på. Personligt tror jeg ikke den her liga bliver til noget da presset udefra er for stort. Ja det kan godt være at klubberne er pengegriske, men det er Uefa og Fifa fandme også. To bund korrupte forbund. Og i min verden skriger det på diktatur at Uefa og Fifa vil udelukke spillerne fra alt andet. Syntes man tager spillerne som gidsler. Det er jo ikke dem der har truffet den her beslutning. 

Sidste redigering: 4 uger 4 timer siden ved Real HWL.
Følgende bruger(e) sagde tak: andreashn, Bismo, El Siete

4 uger 4 timer siden #8 af Thomaskjensen
Kigger vi CL i år så er det jo først blevet spændende i 1/8 dels finalerne, javist har der været 2 spændende kampe mod Inter, men hvem så ret meget frem mod kampene mod Glatbacken eller Sjahtar? Kampene var som jeg husker det lige så deprimerende/Uinterassant at se på som kampen i går.

Hvad med EL, hvor mange kampe har i kigget på?

UEFA har helt enkelt sovet i timen, og nægtet at lytte til de store klubber som naturligvis vil tjene penge, og formatet hvor alle skal med så gruppespillet og oftest 1/8 dels finalen bare skal overstås inden det bliver rigtig spændende, ikke er godt nok til de helt store klubber.

Eneste jeg finder dybt kritisabelt ved et format som dette er at grunderne af ligaen ikke kan ryge ud. Derfor håber jeg ikke at PGS og de andre klubber siger ja, i teorien kan PSG jo ryge ud selv om de får en 4 plads i gruppespillet...

Så om UEFA skulle stå bag ligaen og CL skulle blive der man kvalificere sig til den europæriske superliga, ja så er det fint med mig, så semi finale i CL samt EL finale automatisk giver adgang, så kan alle stadig være med.
Følgende bruger(e) sagde tak: Jelle

4 uger 4 timer siden #9 af Cristiano7

Thomaskjensen post=136052 skrev: Kigger vi CL i år så er det jo først blevet spændende i 1/8 dels finalerne, javist har der været 2 spændende kampe mod Inter, men hvem så ret meget frem mod kampene mod Glatbacken eller Sjahtar? Kampene var som jeg husker det lige så deprimerende/Uinterassant at se på som kampen i går.

Hvad med EL, hvor mange kampe har i kigget på?

UEFA har helt enkelt sovet i timen, og nægtet at lytte til de store klubber som naturligvis vil tjene penge, og formatet hvor alle skal med så gruppespillet og oftest 1/8 dels finalen bare skal overstås inden det bliver rigtig spændende, ikke er godt nok til de helt store klubber.

Eneste jeg finder dybt kritisabelt ved et format som dette er at grunderne af ligaen ikke kan ryge ud. Derfor håber jeg ikke at PGS og de andre klubber siger ja, i teorien kan PSG jo ryge ud selv om de får en 4 plads i gruppespillet...

Så om UEFA skulle stå bag ligaen og CL skulle blive der man kvalificere sig til den europæriske superliga, ja så er det fint med mig, så semi finale i CL samt EL finale automatisk giver adgang, så kan alle stadig være med.

​Hvordan kan du bedømme om kampene mod Gladbach eller Shaktar var uinteressant eller deprimerende? Hvordan var det mon for fansene fra Gladbach og Shakhtar? 

Skal der virkelig kun tages hensyn til storklubbene og deres fans? Det hele handler ikke om dem. Det emmer af egoisme. Inter kunne ikke engang komme videre fra gruppespillet, men nu er de heldigvis med i Europa League og sikret deltagelse hver år. Hvor er Fair Play henne?
Følgende bruger(e) sagde tak: Jaetinh, andreashn

4 uger 4 timer siden #10 af Caspern

Thomaskjensen post=136052 skrev: Kigger vi CL i år så er det jo først blevet spændende i 1/8 dels finalerne, javist har der været 2 spændende kampe mod Inter, men hvem så ret meget frem mod kampene mod Glatbacken eller Sjahtar? Kampene var som jeg husker det lige så deprimerende/Uinterassant at se på som kampen i går.

​ 4 kampe mod Gladbach og Shakhtar, hvor Madrid formåede at skrabe 4 point sammen - hvorfor skal vi have en tuneringsstruktur, som har som præmis om, at vi er bedre end dem? Det blev da netop et spændende gruppespil, fordi vi tabte begge kampe mod Shakhtar. 
Følgende bruger(e) sagde tak: andreashn, JesperThomsen

4 uger 4 timer siden #11 af Jbner
​Kan det tænkes at Perez udskrev valg så tidligt fordi det skulle afgøres inden udmeldingen om Super League? Havde der f.eks. været valg i morgen, tror jeg alle der kunne stille op ville have fået flere stemmer end ham.

4 uger 3 timer siden #12 af Thomaskjensen
@Christiano7, lidt pointen at vi bare skrabede sammen 4 point i de 4 kampe og så satte Inter på plads når det galt. Ja, jeg kiggede bare på dette med RM briller på. Inter kom ikke videre da RM ikke kunne motivere sig til kampene, er jo en anden vinkling.
Jeg husker da også 1994, og det kommer desværre ikke at ske i dette nye format.

@Caspern, lidt som svaret herover, jeg er som så ikke imod CL som det ser ud i dag, jeg er bestemt heller ikke fan af den måde den spanske supercup afvikles på, hvor det vel bare handler om at sikre en ElClassico mere i kalenderen.

Jeg ved ikke om jeg er for eller imod, det eneste jeg kan konkludere er at UEFA ikke har lyttet til de store klubber.

Leveret af Kunena Forum

BEMÆRK! Vi bruger cookies.

Ved at benytte hjemmesiden accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Læs mere

Jeg er indforstået

Hvorfor informerer vi om cookies?

Alle danske hjemmesider skal informere om cookies, der afsættes på brugerens udstyr. Informationen skal være i overensstemmelse med ”Bekendtgørelse om krav til information og samtykke ved lagring af og adgang til oplysninger i slutbrugeres terminaludstyr”.

Vi benytter cookies til:

• Optimering af teknisk funktionalitet
  • Integration til facebook.com
  • Integration til vores annoncører, herunder Google AdSense

Ønsker du ikke at tillade cookies, kan du finde en vejledning her til at slette/slå dem fra i din browser. Vælger du at slette cookies, vil en del funktioner på madridista.dk ikke fungere hensigtsmæssigt for dig. Fx vil det ikke være muligt at logge på debatforum.