Madridista.dk mener: Tid til at sige farvel til Iker Casillas

13 år 2 måneder siden #1 af Siempre Madrid

Jeg er på forhånd klar over, at hvis vi havde haft middelalderlige tilstande, så kunne ovenstående synspunkt have ført til, at jeg var blevet brændt på bålet eller var kommet på hjul og stejle. Jeg er også klar over, at der findes lande, hvor jeg var blevet hængt uden rettergang for en så blasfemisk udtalelse.

Derfor vil jeg også med det samme slå fast, at bare det at skrive overskriften skete med et stort stik i hjertet og en smule dårlig samvittighed, for som almindelig fan er jeg jo også styret af 90% følelser og 10% fornuft. Der skal derfor heller ikke herske tvivl om, at jeg elsker hvad Iker Casillas har gjort for Real Madrid.

Det er bare ikke en luksus, som José Mourinho kan tillade sig at have og eftersom jeg selv i lang tid har været fortaler for, at Real Madrid blev udstyret med en træner, som fik det fulde ansvar for truppen og ikke konstant skulle rådgives af andre i Real Madrids ledelse, som lettere kunne læne sig op ad følelserne, så må jeg sige at jeg i denne sag er på The Special Ones side.

For hvis vi nu skal lægge følelserne lidt til side, så må vi vel erkende, at vi har set en Iker Casillas med et dalende niveau i det seneste års tid – måske endda mere. Han er fortsat en glimrende målmand – ingen tvivl om det – men i slutningen af sidste sæson og i starten af den igangværende, bemærkede man, at han ikke længere står for disse fabelagtige redninger, som giver Real Madrid det ekstra point og han var også i flere tilfælde impliceret i mål til modstanderen.

Og det er måske en helt naturlig konsekvens af at have været totalt urørlig i Real Madrid-truppen i mere end et årti, at man måske lige mangler den sidste skarphed i træningen og ikke har det samme fokus. Det er i hvert fald et forhold, som Arrigo Sacchi i sin tid bemærkede ved Iker Casillas, at han ikke altid trænede lige seriøst.

Det har Casillas til dels kunnet holde skjult, fordi Real Madrid i de senere år har haft et hav af trænere, hvoraf flere i større eller mindre grad har været konfliktsky, men samtidig har Iker Casillas fortsat været bedre end de mulige afløsere.

Sådan forholder det sig ikke mere. I Diego López har Real Madrid fået en målmand, som udviser stor ro og som udstråler roen til sit forsvar. Der er således ikke sportslige grunde til at ønske Iker Casillas tilbage i målet. Der er en masse følelsesmæssige grunde til det, men som nævnt før: Det er ikke José Mourinhos opgave.

Grebet af følelserne gør det naturligvis José Mourinho til et dumt svin og han hjælpes ikke på vej af sit ind i mellem misforståede forhold til Madridismoen og selv den mest inkarnerede Mourinhista kan nok nævne en episode eller to, hvor man har tænkt: Hold nu op eller Hold nu kæft, Mourinho.

Men i denne specifikke sag, gør han Real Madrid – og dermed os alle – en stor tjeneste, ved benhårdt og umådeligt kynisk at slå ned på det, som ikke virker og få det løst. Han gjorde det i sin tid i god ro og orden med Raúl og Guti, som begge forstod at det var bedst for alle parter at søge nye udfordringer, også fordi de havde nået en alder, hvor der var ræsonnement i at satse på yngre kræfter og i dag er der jo ingen af os, som af sportslige grunde ønsker Raúl i stedet for Cristiano Ronaldo eller Guti i stedet for Özil.

De to Real Madrid-legender skal have stor ros herfra for at lade fornuften råde og ikke gøre sig større end Real Madrid, men helt på samme måde har jeg det ikke med Iker Casillas i denne sag.

Jeg kan ikke slippe følelsen af, at Iker Casillas har brugt – og i nogle tilfælde også misbrugt – sin position i Real Madrid til egen fordel. Med andre ord kan jeg ikke blot henslå ham som et sagesløst offer for José Mourinhos luner.

Tidligere blev der nævnt Arrigo Sacchis observation af en trænings-indsats, som ikke altid levede op til Real Madrids standard, men personligt undrede jeg mig også over Iker Casillas´ manglende lyst til at juble over Cristiano Ronaldos scoringer i efteråret, ligesom jeg synes at han i flere tilfælde har optrådt tvetydigt i pressen, hvor jeg også har fornemmelsen af, at han har brugt pressen til at fremme sin egen sag. Derfor fremstår sagen nu uløselig mellem to uforsonlige parter, hvor man på hver sin side hævder at gavne Real Madrid.

På den korte bane har denne sag dog ingen vinder, men på længere sigt kan det få alvorlige konsekvenser for Real Madrid og den måske nye træner, som under alle omstændigheder vil blive tvunget til at indlede sin træner-karriere i Real Madrid med at træffe en afgørelse i sagen. Her forudsat, at José Mourinho stopper til sommer.

Men som ansvarlig i Verdens mægtigste klub er man ind i mellem nødt til at træffe afgørelser, som gør ondt og fodboldhistorien har jo vist flere succesrige eksempler på, at man har fjernet fremmed-elementer, som nok havde en masse at byde på i sportslig sammenhæng, men ud fra et større perspektiv udgjorde et problem.

Som eksempel kan man bare tage Pep Guardiolas benhårde og konsekvente handling over for spillere som Ronaldinho, Deco, Samuel Eto´o og Zlatan Ibrahimovic, men også hos Real Madrid har man været nødt til at foretage den kyniske handling at skille sig af med et ikon, nemlig vores egen ærespræsident, Alfredo di Stéfano, som i sin tid fik sparket af Don Santiago Bernabéu, fordi argentineren på et tidspunkt blev for egenrådig.

Og det bliver bestemt hverken sjovt eller populært, men man må gøre sig klart, at Real Madrid godt kan leve uden Iker Casillas og for den sags skyld kan Real Madrid også godt leve uden José Mourinho. Spørgsmålet er om det Real Madrid, vi alle sammen elsker, kan leve med en latent konflikt, som uundgåeligt vil poppe op igen i fremtiden, hvis ikke man nu griber fat om nældens rod.

I sidste ende handler det ikke om enkeltpersoner, men om institutionen Real Madrid.

Saludos Blancos.

Jesper Frost-Hansen

No soy sólo perfecto, soy Madridista también. Madridista con corazón y cojones.
¡¡¡Illa Illa Illa, Juanito Maravilla!!!
Los días que tu juegas, son todo lo que soy.
Si quieres llevar este escudo, primero hay que sudar la camiseta.
Florentino Pérez: El ultimo titulo es el primer paso al siguiente.
Følgende bruger(e) sagde tak: anes, Lanagan, JimmyBroe, NDR

Venligst Log på eller Opret en konto for at deltage i samtalen

13 år 2 måneder siden #2 af icomeinpeace

Siempre Madrid skrev: Og det er måske en helt naturlig konsekvens af at have været totalt urørlig i Real Madrid-truppen

Jeg tror nu snarere vi ser konsekvensen af Mourinho. Og formentlig konsekvensen af, at Iker har et billede af sig selv som personificeringen af Real Madrid. Og spiller man for Mourinho, må man først og fremmest ikke være større end ham. Hverken som klub, institution eller spiller. Den ret åbenlyse konflikt imellem de to selvopfattelser, ser jeg som en tydeligere årsag til Ikers fald i niveau.

• lavivareal
  • Gæst
  • Gæst
13 år 2 måneder siden #3 af lavivareal
Jeg er faktisk meget enig med skribenten her. Derudover har jeg længe haft fornemmelsen at Casillas er den der har lækket historier til pressen, og skabt svære arbejdsbetingelser for holdet. Ingen er ovre Real Madrid og klubben, dette har jeg også følt Casillas har følt han var. Hvis nogen har opført sig værdigt og som en madridista i mine øjne er det en spiller som xabi alonso...

13 år 2 måneder siden #4 af asp3200
Casillas bliver hellere ikke yngre.

Jeg vil dog gerne give ham en halv sæson i målet fremover når mourinho er fløjet til chelsea. Så må han overbevise mig om han stadig har niveauet og lysten. Hvis det ikke er tilfælde så skal vi lede efter en verdensklasse keeper med lopez som 1 keeper indtil denne person er fundet.

Jeg ved stadig ikke om det er Casillas som laver rygterne/spliden, men meget tyder på det.

Hvis vi nu skulle finde en top målmand, hvem er så top 3 for folk herinde, vel og mærke en person som kan hentes og vil til madrid??

Top 3:
1: Lloris
2: Marc-Andre ter Stegen
3: Rui Patricio

13 år 2 måneder siden #5 af MMM

icomeinpeace skrev:

Siempre Madrid skrev: Og det er måske en helt naturlig konsekvens af at have været totalt urørlig i Real Madrid-truppen

Jeg tror nu snarere vi ser konsekvensen af Mourinho. Og formentlig konsekvensen af, at Iker har et billede af sig selv som personificeringen af Real Madrid. Og spiller man for Mourinho, må man først og fremmest ikke være større end ham. Hverken som klub, institution eller spiller. Den ret åbenlyse konflikt imellem de to selvopfattelser, ser jeg som en tydeligere årsag til Ikers fald i niveau.

Jeg synes også det er værd at bemærke, at Iker ikke har haft et tilsvarende fald i niveau på landsholdet, ligesom det spanske landshold ikke lukker mål ind på dødbolde. Det kunne pege i retning af, at det er træningen den er gal med. Arrigo Sacchis ord kan jeg ikke tillægge den store betydning, da han var sportsdirektør roste han Iker til skyerne.

Jeg er heller ikke enig i at, Lopez formidler megen ro til sit forsvar. Hvis der er en ting jeg synes han har kunnet kritiseres for, så er det hans organisering af forsvaret. I adskellige liga kampe har han også virket ret så uskikker i flere situationer, senest i lørdags. Hvis Iker ryger, så tror jeg det bliver af samme årsag som Hierro røg - Perez vil konsolidere sin magt.
Følgende bruger(e) sagde tak: Raul 4 ever, Dios, LasseRMD

13 år 2 måneder siden #6 af JesperA
Iker Casillas er blevet kåret til verdens bedste keeper så sent som i vinters, og har haft en enorm andel i Spaniens internationale triumfer, bl.a. da han redder straffespark mod Paraguay ved VM ved 0-0. Han redder også to straffespark mod Bayern sidste sæson i semifinalen, og derudover så er han vel egentlig det eneste tilbageværende klubsymbol.

Jeg respekterer din holdning, men jeg er dybt uenig. Sælges Iker er Ramos den spiller der har været i klubben længst, og der er ingen vigtige førsteholdsspillere overhovedet, der kan betegnes som "ægte" canteranos. Jeg har hele tiden støttet Iker, og da han grådkvalt omfavnede Ramos efter vores CL-exit viste det hvilke følelser de to nærer for klubben, og disse følelser er ikke noget man finder hos en spiller man lige køber ind til samme plads. Diego López er måske den ene undtagelse, fordi han er klubmand, og det er også KUN fordi det er lige netop ham, at mange fans tildels kan acceptere dispositionen. Jeg har i øvrigt altid ment at Diego López var en verdensklassemålmand, og jeg var ret ked af at se ham gå da han i sin tid skiftede til Villarreal, især når han gang på gang leverede mod netop Real Madrid. Jeg er glad for at han viser sin høje klasse for os, men jeg synes debatten omkring målmandsposten er lidt svær at finde endegyldigt fodfæste i. Er det Ikers skade, eller manglende niveau der gør at López står? Hvis Adán virkelig var Mous mand, havde han så stadig stået hvis han ikke var blevet udvist mod Sociedad? Eller var det bare et "tomt" statement i et par relativt ligegyldige kampe? Så længe vi ikke ser Ikers nuværende niveau i praksis, er det i mine øjne umuligt at vurdere om López pt. er en bedre keeper, eller om Mourinho er en magtsyg og principfast træner der vil vise hvem der bestemmer.

Husk på han ligeledes har haft sat Ramos af, det kan vi vel begge blive enige om er fuldstændig latterligt rent sportsligt.
Følgende bruger(e) sagde tak: Elkrimi, Raul 4 ever, DarioGomez, M_linding, Dios, madrid2000, Roesen7, Vildfaren, Steen, rezamadridista og 3 flere

13 år 2 måneder siden #7 af Elkrimi
Men glemmes ikke at Mourinho tilsyneladende allerede i første sæson så svaghedstegn hos Casillas? Hvorfor han gerne ville hente Diego Lopez allerede der.

Hvis ovenstående fastholdes, jamen så er det ikke kun Casillas spil på banen der har været udslagsgivende for Mourinho's beslutning.

Jeg tror i høj grad at det har været modspillet fra Casillas (+ Ramos) mod Mourinho, efter de uheldige episoder, der har været årsag til at Mourinho over tid har gjort Casillas til syndebuk.

Jeg siger det igen; Jeg er fandme glad for at vores anfører prøver at forsvare klubben, når vores træner opfører sig som et barn!
Følgende bruger(e) sagde tak: M_linding, Dios, madrid2000, Vildfaren, Steen, rezamadridista, MMM

13 år 2 måneder siden #8 af Humanisten
Jeg er meget enig i nogle af de pointer som kommer frem i artiklen. Jeg synes, at det er helt rigtigt at ingen er urørlig, og at kamp om pladserne er vigtig for succes, også uanset om der er tale om et koryfæ. Så selvfølgelig har det været en stor fordel for Real Madrid, at man har fået Diego Lopez, som ud over at være en virkelig god målmand, og så har været i klubben tidligere.

Nå det så er sagt, så er hele problemet den måde, det er blevet gjort på. Raul og Guti fik muligheden for at forlade klubben mellem to sæsoner, og de gjorde klubben en tjeneste ved at forlade klubben. Men jeg synes, at det er vigtigt at sige, at de gjorde det fordi de fik muligheden for at gøre det med deres stolthed i behold. Den stolthed er jo fuldstændig blevet ødelagt at diverse galskabshandlinger og udtalelser som Mourinho har stået for gennem sæsonen.

Jeg tror bare, at jeg behøver at nævne Adan, for at illustrere hvad jeg mener. Adan blev et redskab i en magtkamp for Mourinho, og på den måde kom han i miskredit hos nogle af de idiotiske fans, som begyndte at buhe af ham. Det er virkelig synd for en spiller som har været i Real Madrid i så mange år, og det blev endnu værre, da Casillas blev skadet og man skyndte sig ud og hente en erstatning. Adan er naturligvis ikke god nok, og man blev nødt til at hente den erstatning, men det er en helt vild fornærmende handling overfor Adan som bare et par uger inden var "bedre end Casillas".

Hvis man nu bare havde hentet Diego Lopez tidligere, og han havde vundet kampen på en fair måde havde Casillas kunne forlade Real efter denne sæson med en hvis form for stolthed. At han havde tabt sin position som følge af ærlig kamp, og ikke politik. Jeg ved ikke hvad Casillas har gjort og ikke har gjort. Det kan man kun spekulere i. Men jeg synes at en klub som Real Madrid skylder at behandle sine legender ordentligt, og det er blevet umuliggjort af hændelserne i løbet af denne sæson. Det er uværdigt.

Jeg kan kun være enig at det mest rigtige ville være at sende Casillas videre, da det er den eneste måde at komme videre på. Men man bliver simpelthen nødt til at stramme op, og begynde at opføre sig som en ordentlig klub. Det første skridt bliver taget når Mourinho smutter.

Jeg undskylder at indlægget blev lidt langt, men jeg blev lidt grebet af stemningen.

13 år 2 måneder siden #9 af M_linding
Jeg fatter virkelig ikke, at så mange ønsker Iker Casillas ude af klubben... Det er lige så det vender sig i mavesækken.

Jeg kunne nævne en masse følelses- og værdibaserede grunde - men dem kender vi alle.

Men på et mere rationelt niveau, så bliver det fremstillet som om, at Iker har modarbejdet holdet og sat sig selv øverst.... Men hvad pokker ved vi om det? Hvad ved vi om, hvad det foregår bag de lukkede døre? Og ved vi overhovedet hvem muldvarpen er? Og hvis Iker så ER muldvarpen - Kan han så ikke have sine grunde, selvom det overordnet set er forkert gjort?

Der bliver snakket om, at komme af med roden til problemet... Jamen lad os da gøre det: Lad os sende Mourinho tilbage til Chelsea!

Hvis man bygger et førstehold op, som hverken efterlever madridismoen, er spansk eller har nogen klubmænd........ Hvad er det så man holder med? Hvad har det i den sidste ende med Real Madrid at gøre? Kan man ikke - med denne "udvikling" - komme derud, hvor vi har 11 udenlandske spillere, som kun kender til Real Madrid, fordi navnet står på deres løncheck?
Følgende bruger(e) sagde tak: Dios, madrid2000, Roesen7, Vildfaren, Steen, rezamadridista, Jaken, MMM, LasseRMD og 2 flere

13 år 2 måneder siden #10 af anes
Jeg er helt enig med denne Madridista mener, mange af jer ønsker ham bare tilbage i mål pga. hans navn og drømmen om en Madridista i mål ikke de håbløse indgreb og elendige niveau som han har haft i denne sæson og til dels flere kampe i sidste sæson.

"Jeg vil have Casillas tilbage i målet, fordi han er blevet behandlet uretfærdigt og fordi han er Casillas" Det er vel det eneste argument jeg læser herinde, og det er skræmmende at man ikke kan vurdere ud fra hvad der er bedst sportsligt mere.

Det er da utilgiveligt og have ageret muldvarp, lufte problemer til pressen og få klubben til at virke uharmonisk udaftil uanset hvem man er.
Følgende bruger(e) sagde tak: JimmyBroe, Jelle

13 år 2 måneder siden #11 af M_linding

Rogoshin skrev: Ikar Casillas kan have sine grunde til at agere mulvarp. Min opfattelse er bare at de aldrig kan forsvares. At agere mulvarp er i min optik mangel på intelligens og mod. Hvis han har gjort det, er han i min optik ikke klubmand, men bare mand for sig selv. Men jeg ved selvfølgelig ligeså lidt som os andre, måske endnu mindre :-)

Det er korrekt der bliver snakket om roden til problemet. Men hvis man ikke kan være sikker på at Ikar Casillas er mulvarpen, kan man vel heller ikke være sikker på Mourinho er roden til problemet. Og skal vi til at vælge træner efter hvem Ramos og Ikar Casillas vil have? Eller det er måske kun Mourinho de ikke vil have :-) Og Lopez er vel også klubmand, kan han så smides af? Og bare fordi Ikar Casillas ikke står på mål, kan man vel bruge andre spillere der er opvokset i Madrid.

Er der nogen der mener at det går dårligere med Lopez på mål?

Husk nu lige på, at Iker Casillas både er intelligent, mere hvid end du og jeg til sammen og ALDRIG har været andet end en fornuftig, loyal og diplomatisk spiller - igennem 20 år!

Skal Ramos og Iker være med til at vælge træner?

Ja - det mener jeg faktisk, at de skal. De skal være med på råd. Hvorfor skal trænere vælges af en mand i jakkesæt, som ikke ved så meget om fodbold igen?

Ramos og Iker ved bedst af alle hvordan truppen er, hvad Real Madrid er, hvad klubbens fans vil forvente osv. osv.... Så hvorfor ikke bruge deres enorme ekspertise lidt?

Som jeg har sagt før, så virker det som om, at Mourinho er lykkedes med at "hjernevaske" en hel del fans... Det er tragisk.
Sidste redigering: 13 år 2 måneder siden ved M_linding.
Følgende bruger(e) sagde tak: Vildfaren, rezamadridista, Jaken

• Rubæk
  • Gæst
  • Gæst
13 år 2 måneder siden #12 af Rubæk

anes skrev: "Jeg vil have Casillas tilbage i målet, fordi han er blevet behandlet uretfærdigt og fordi han er Casillas" Det er vel det eneste argument jeg læser herinde, og det er skræmmende at man ikke kan vurdere ud fra hvad der er bedst sportsligt mere.

Vi kan vel være enige om at du reelt set ikke kan vurdere hvad der er bedst sportsligt når du ikke har muligheden for at se hverken Casillas eller Lopez træne hver eneste dag?

Der er vist heller ikke tvivl om at Casillas' vej tilbage som førstemålmand efter sin skade er blevet besværliggjort af hans forhold til Mourinho.

Leveret af Kunena Forum