Roberto Carlos-interview: Del Bosque var en ven - Luxemburgo tog vores øl og vin

Real Madrid-legenden Roberto Carlos, som spillede i klubben fra 1996 til 2007, har talt med Vitor Baía for portugisiske Canal 11, og der blev der altså fortalt et par anekdoter fra hans tid i klubben.

- Atmosfæren i omklædningsrummet, atmosfæren på hotellet, der var en ægte omklædningsrumsstemning. Jeg savner det, men når jeg er tilbage, fx til velgørenhedskampene, forsøger jeg at gøre de samme ting på bussen. Fodboldmiljøet er vidunderligt.

Atmosfæren og stemningen kunne dog også være noget af det mest vanskelige ved livet som fodboldspiller. Trænerne ville alle have forskellige ting fra spillerne, og her fortæller verdens, måske, bedste venstre back nogensinde bl.a. om, at Del Bosque undlod at lægge morgensessioner, da spillerne simpelthen ikke mødte op.

- Del Bosque var mere end ven, fortæller han til Canal 11.

- Du behøver ikke regler, spillerne ved godt, hvad de skal gøre. Han forstod os perfekt.

- Mandagstræninger, og nogle gange også tirsdage, var kl. 17:00. Han lagde dem ikke kl. 11:00, fordi så ville næsten ingen komme.

Da José Antonio Camacho var træner var tingene imidlertid helt anderledes.

- I Galáctico-tiden var vi syv… det var en fare i omklædningsrummet. Vi havde altid kontrolleret det godt, vi havde et godt forhold, undtagen med Camacho, som også kun holdt i 10 dage.

- Da han ankom til omklædningsrummet, gik han rundt og hilste på alle, meget seriøs og med en masse Real Madrid-historie. Jeg ventede på, hvad han ville sige, og han sagde, at han ville se alle kl. 7:00 morgenen efter.

- Vi trænede normalt kl. 10:30. Vi talte med ham for at få ham til at ændre programmet, da vi havde vores vaner, lyder det fra Carlos.

Luxemburgo havde også et anstrengt forhold til en række af de tunge drenge i omklædningsrummet.

- Det samme skete med Luxemburgo. I den anden ligakamp, havde vi for vane at komme til vores base, stille vores tasker på værelset, og før middag fik vi vores øl og vin. Der var altid to flasker vin på bordet.

- Ronaldo og jeg sagde, at folk har deres vaner og traditioner. Lad være med at fjerne vinen og øllene før middagen, fordi så bliver der problemer. Hvad gjorde han? Han fjernede først øllene og så vinen.

- Han holdt i tre måneder. Fodboldens verden er lille. Det nåede til bestyrelsen og ‘ciao’.

Den magt, som spillerne havde i den tid, og den frihed som der fulgte med at være en fodboldspiller i verdens største klub, er ikke noget, der fylder Roberto Carlos med stolthed:

- Jeg tænker i dag: Hvordan er det muligt, at vi lavede så mange dumme ting?

- Efter hver kamp var det privatfly. Vi stod i privatterminalen i Barajas. Beckham skulle et sted hen, Figo, Zidane, Ronaldo og jeg… og vi skulle træne to dage efter! Jeg bad til, at vi skulle spille om lørdagen, så jeg kunne komme til Formel 1 om søndagen.

- Det var med privatfly alle vegne. Vanvid.

Om hans ankomst til Real Madrid.

- Jeg er meget taknemmelig over for Inter. Lorenzo Sanz hyrede mig. Det var forfærdeligt, med ingen penge at betale spillerne for. Så kom Florentino og organiserede klubben. Han betalte alt det vi havde til gode. Han skaffede Figo, Beckham, Ronaldo, Zidane…

Om Messi og Cristiano.

- Det er to referencer, som Eusebio, Maradona, Zidane. Jeg har meget stor kærlighed for Cristiano. Ingen ville have mig til at forlade Madrid. Jeg tænkte, at han var skør, da han sagde han rejste. Han var alt i Madrid, han vandt alt.

Om Ronaldo:

- Jeg mødte ham i 1993. Siden det år har jeg altid boet sammen med Ronaldo på holdet. Jeg har delt seng med Ronaldo flere gange, end jeg har med min kone.

Seneste artikler...