Kylian Mbappé: Real Madrid var eneste mulighed
Kylian Mbappé løftede for alvor sløret for sommerens transfer-saga, hvor Real Madrid bød på ham. Først blev interviewet fra RMC Sport offentliggjort, men til franske L´Equipe uddybede han sine synspunkter om sagen og vi bringer det her:
Det mislykkede skifte fra Paris SG:
- Til at begynde med havde jeg bedt om betænkningstid (I forhold til en forlængelse med Paris SG, red.). Før EM fortalte jeg klubben, at jeg ikke ønskede at forlænge og efter EM fortalte jeg dem, at jeg ønskede at forlade klubben. Min ambition var virkelig, at vi alle kunne lave en god aftale, både sælgende klub, købende klub og jeg selv. At få de bedst mulige aftale, som kunne tilfredsstille alle. Jeg ønskede også at give min klub tid til at finde min afløser, så alle kunne blive glade og jeg kunne følge mine drømme.
For at undgå at rejse på en fri transfer:
- Også det, ja. Efterfølgende besluttede klubben ikke at sælge mig. Det var jeg indforstået med. Jeg havde ikke noget problem med det, jeg er fortsat i en stor klub og et sted, hvor jeg har været glad i fire år.
Slåskamp med Paris SG:
- Nej, for det havde ikke været hensigtsmæssigt. Det havde ikke været velset mod en klub, som tog imod mig som 18-årig og som har givet mig meget i disse fire år. Og jeg ønsker altid at spille og vise, at jeg er en stor spiller, at det ikke påvirker mig, at det end ikke var et mislykket skifte og at jeg kan udgøre en forskel til sidste dag.
Var det formildende, at fortsætte og spille med Messi:
- Nej, for jeg har aldrig truffet mine afgørelser ud fra et indfald. Jeg havde truffet min beslutning og den var gennemtænkt.
Skuffede det dig at fortsætte:
- Lige i momentet, en smule. Når du har ambitioner om at rejse og skal blive, så er man ikke glad. Men jeg kom hurtigt videre. Desværre blev jeg skadet på landsholdet. Jeg kom hurtigt hjem og havde tid til at græde, mens der var kampe. Da jeg kom tilbage, scorede jeg igen og gjorde det godt.
Et skifte til Real Madrid:
- Klart. Real Madrid kom med et bud. Da man sagde, at jeg lyttede til tilbud, henviste jeg til andre ting: Man sagde, at jeg havde afvist seks tilbud om forlængelse, men det er ikke rigtigt. Man sagde, at jeg ikke ønskede at snakke med Leonardo, mens det var præsidenten, som tog sig af alle disse ting. Man siger, at jeg snakkede med præsidenten og jeg vil ikke sige, at det ikke er rigtigt. Man sagde, at jeg ønskede at ødelægge truppen.
Grunde til at skifte:
- Jeg tænkte, at min tid var kommet. Jeg ønskede noget andet. Jeg havde været 6-7 år i Ligue 1. Jeg har givet alt hvad jeg kunne for Paris og jeg synes, at jeg har gjort det godt. Herefter har alle ret til at drage de konklusioner, som de ønsker, men dette var min afgørelse. At rejse var det næste logiske træk.
Real Madrid:
- Jeg er knyttet til PSG og hvis jeg skulle have rejst denne sommer, var det kun blevet til Real Madrid.
Forbavselse:
- Når præsidenten siger til hele verden, at man ikke år lov til at rejse og at man aldrig slipper en gratis……..i det øjeblik, så bliver man lidt bekymret, det vil jeg ikke lyve om. Jeg sagde: Hvis jeg ikke kan rejse frit (når kontrakten udløber, red.), hvad skal der så ske? Herefter kom der lidt fornuft ind og man fortalte mig, at det var hans måde at vise sin afmagt på. Det beviser, at jeg har gjort noget godt for klubben og at man ikke vil af med mig.
Fremtiden:
- Jeg fortsatte og jeg er meget glad. På intet tidspunkt i sæsonen vil man se mig med en indstilling som ”I lod mig ikke gå, så nu ofrer jeg mig ikke 100%”. Jeg elsker fodbold for meget og har for stor respekt for klubben, for mig selv, til at jeg kan tage afslappet på det, selv om det bare er et spil. Og i forhold til min situation, så har der i halvanden til to måneder ikke været flere diskussioner om en forlængelse, for jeg har allerede sagt, at jeg ønskede at rejse.
Farvel til sommer:
- Jeg har været længe nok i fodbold til at vide, at sandheden i går ikke er sandheden i dag eller i morgen. Hvis man havde fortalt mig, at Messi skulle spille i Paris SG, havde jeg ikke troet på det. Nu ved vi, hvad der kan ske.
Hvordan kan Paris SG fastholde dig:
- Vi er langt fra dette, for jeg ønskede at rejse i sommer. Jeg er ikke en hykler. Denne sommer var min ambition klar, jeg ønskede at rejse og stille klubben bedst muligt for at sikre min afløser. Lige nu er min fremtid ikke min prioritet. Jeg brugte megen energi på det i sommer og det var opslidende.