Alaba: Alt er større i Real Madrid
David Alaba har givet et interview til Kicker, og her udtaler østrigeren sig blandt andet om forskellene på at spille for Real Madrid og Bayern München.
Om at ankomme til Real Madrid siger han:
- Jeg følte den særlige aura og atmosfære fra den første dag. Du kan fornemme denne klubs historie når du går over træningsbanen eller gennem byen.
Om forskellene mellem Bayern og Real Madrid:
- Begge klubber repræsenterer enorm succes. Bayern er en af de største klubber i verden, og det er Real Madrid også. Der er ikke meget, der adskiller dem, men uden at være respektløs over for Bayern, så er alting bare en smule større i Madrid.
Alaba afviser desuden nok engang sammenligningen med Sergio Ramos, hvis trøjenummer han har overtaget:
- Jeg kom her for at skrive min egen historie og spille mit spil. Jeg ser sammenligningerne fra tid til anden, men jeg forholder mig ikke rigtig til dem. Folk accepterer, at jeg er her nu og spiller min form for fodbold. Vi er også forskellige spillertyper, som næppe skal sammenlignes med hinanden.
Alaba sammenligner desuden Bundesligaen og LaLiga på følgende måde:
- Spillemæssigt er LaLiga noget anderledes. Selv hold som Levante og Alavés forsøger at spille bolden op bagfra. Som central forsvarsspiller har jeg færre luftdueller efter målspark end i Bundesligaen. Der bliver den spillet mere direkte. I Spanien er det omvendt meget baseret på boldbesiddelse, selv hos hold der er langt nede i tabellen. Det er svært at sige, hvilken der er stærkest, men de er i hvert fald forskellige.