Afsked med Casemiro i Ciudad Real Madrid
Real Madrid tog i dag afsked med Casemiro i Ciudad Real Madrid i Valdebebas. Efter 10 år i Real Madrid går turen nu til Manchester United.
Florentino Pérez gav den brasilianske legende disse ord med på vejen:
- Real Madrids principper har brug for talentet fra særlige spillere til denne klubs legende. Mange har spurgt, hvordan vi hele tiden opnår mål, som synes umulig. Her har vi svaret på disse spørgsmål, med spillere som Casemiro, som i dag modtager vores anerkendelse. Det er dagen, hvor vi skal hædre en af vore referencer for denne vidunderlige epoke, som Real Madrid gennemlever. Kære Casemiro, jeg husker din ankomst som 20-årig. Jeg vil altid huske dine 20 ekstraordinære minutter i Dortmund, som var afgørende for La Décima. Der er gået 10 år og du har udviklet dig til at være en af vores legender. Jeg troede, helt ærligt, aldrig at denne dag ville komme. Det er en dag til følelser og til din familie. Dine børn er madrilenere. Din familie er centrum i dit liv. De kender din dedikation og viljestyrke mere end nogen andre, altid ud fra ydmyghed og indsats. Vi har oplevet de vigtigste øjeblikke i vores liv. Vi føler os stolte over din historie i denne trøje og dette logo. Du har givet alt. Du har kæmpet i hver eneste kamp, som om det var den sidste. Presset her er ikke let, men du har klaret det og altid vist dine holdkammerater vilje til at imødekomme det. Og du har været en far for de yngste. Du er er eksempel på holdånd og værdier. Det er ikke let at bringe denne æra til ophør. Jeg husker, da du fortalte mig, at du blot behøvede fem kampe for at vise dine kvaliteter og det blev ikke til fem, men til 336 kampe, hvor du vandt 18 titler. Du har været eksemplarisk hver dag i alle disse år og også i forbindelse med din afsked. Du har vundet retten til at bestemme din fremtid og det skal vi respektere. Som vi kender dig ønsker du at give os indtryk af den mester, som du er, som bedste spiller i Super Cup-finalen og som kandidat til Guldbolden. Du tager nu til en venskabs-klub, Manchester United, legendarisk, uanset hvor du er vil du altid være ambassadør for Real Madrid. Du vil altid være en af vores. Når du vender tilbage en dag, husker vi disse øjeblikke. Tak, Case, dette er og vil altid være dit hjem.
Herefter overtog Casemiro ordet og brast med det samme i gråd over det bevægede øjeblik, som også rørte Florentino Pérez og Carlo Ancelotti så dybt, at de fældede en tåre:
- Jeg vil gerne…….det er ikke let…….Da min hustru og jeg kom hertil, kendte vi ikke nogen. Vi kom til et nyt land, til en klub, hvor ingen kendte os….Og her har vi skabt vores liv. Vores familie. Jeg havde alle drømme om at kunne spille her, da jeg kom fra Sao Paulo, stod det klart, at jeg ville spille for førsteholdet. Men først skulle jeg spille hos Castilla. Det var en stor drøm, for her lærer man værdierne, som er det smukke ved denne klub. Fremtiden er La Cantera. Jeg har vundet meget, men jeg mener, præsident, at den største titel var, da det blev ordnet, at jeg kunne træne i denne klub. Det bedste arbejde er det, som vi udfører i Valdebebas. Jeg har vundet dette med hjælp fra min mor, mine brødre, min hustru…klubben, Dem præsident, er jeg evigt taknemmelig, en tak til Ramón Martínez, som hentede mig i Sao Paulo. Til mine holdkammerater, uden dem ville det være umuligt. Vi er 25. Men jeg er nødt til at nævne Kroos og Modric. Jeg har nydt fodbolden med dem. Tak til klubben for at forme mig som person og som spiller. Og til tilhængerne for de magiske aftener. Det har været en utrolig historie. Denne klub har de bedste, derfor er de altid de bedste og fortsætter med at vinde. Det er denne klubs identitet og denne bys. Jeg vil gerne slå fast, at jeg en dag vender tilbage for at give den glæde tilbage, som man har vist mig. For fortsat at hjælpe denne klub. Og det jeg har lært her, gør mig stærk nok til at fortsætte i en stor klub som Manchester United. Tak præsident, med dig i spidsen for denne klub, vil fremtiden være brillant og fortsætte med at vinde. Hala Madrid!