Klopp: Det er ikke Vinícius' skyld
Liverpool-træner Jürgen Klopp støtter op om Vinícius' kamp imod racisme, som lige nu foregår i Spanien.
Den brasilianske kantspiller kan i øjeblikket ikke besøge et spansk udebanestadion uden at skulle stå model til racistiske tilråb fra mindrebemidlede folk på lægterne, men det kan naturligvis aldrig være hans egen skyld.
En journalist spurgte:
- Du har mødt ham tre gange. Har du lagt mærke til nogen provokerende opførsel?
- Hvad er spørgsmålet? Om han gør noget på banen, der kan forårsage det? Der er ingenting i verden, der kan forårsage det. Forestil dig, at jeg sagde det? Det ville være fuldstændig sindssygt, lød det mandag på Klopps pressemøde forud for Champions League-opgøret imod netop Vinícius og Real Madrid.
- Han er en verdensklassespiller. Han scorede det afgørende mål den aften i Paris, og jeg er ret sikker på, at det allerede gør ham til en Real Madrid-legende.
- Du kan forsøge at nægte ham afleveringerne, men problemet er, at så er der også Karim Benzema og der er Fede Valverde, og hvis du kan forsvare alle dem, så kan Toni Kroos sparke fra 25 meter, det kan Luka Modric og Tchouaméni også. Det er dét der er ved verdensklassehold, de har spillere i verdensklasse, og man bliver nødt til at forsvare ordentligt og det vil vi forsøge.
Den tyske Liverpool-træner talte også om sidste gang de to klubber mødtes, nemlig Champions League-finalen i fjor:
- Vi spillede finalen i Paris, og jeg har ikke set kampen siden dengang, og nu ved jeg hvorfor. Det var ren tortur. Vi spillede en god kamp, som vi kunne have vundet, men det gjorde vi ikke, fordi de scorede. Vi så hvor erfarne Real Madrid er, og hvor roligt de tager det, når modstanderne har chancer. Du kan helt sikkert lære noget af dem.
Om dobbelt-opgøret:
- Vi skal spille to superkampe for at gå videre. Hvis vi ikke spiller op til vores bedste, så har vi ikke en chance. Real Madrid behøver ikke spille op til deres bedste for at have en chance, og det er forskellen, siger han med hentydning til sidste års kampagne.
Og endelig var der ros til hans kollega på Real Madrid-bænken:
- Carlo er den mest afslappede træner jeg nogensinde har mødt, ét af de bedste mennesker du kan møde. Hans mandskabspleje er på et helt andet niveau end alle andres. Jeg beundrer ham meget.
Første kamp spilles i morgen kl. 21:00 på Anfield. Den kan ses på 3+ og Viaplay.