Ancelotti om onsdagens El Clásico: I top-10 i min karriere
Real Madrid møder Villarreal i morgen aften efter at have udraderet først Valladolid med 6-0 og dernæst Barcelona med 4-0. Om den forestående opgave sagde Carlo Ancelotti på dagens pressemøde:
- Holdet er lidt træt i dag, men vi har ingen problemer. Alle bortset fra Mendy er til rådighed, og vi må se, hvordan alle er kommet sig i morgen fra El Clásico. Vi er nødt til at stille med det bedste hold for at sikre, at vi bliver ved med at kæmpe indtil ligaens slutning.
- Jeg har det fint. Jeg er afslappet, motiveret og spændt, fordi holdet gør det rigtig godt. Mit humør afhænger af holdets humør, og jeg synes, de gør det rigtig godt. Jeg kan ikke klage. Nogle gange er jeg så træt efter kampe, at jeg ikke har lyst til at mærke følelserne, jeg vil bare slappe af. Der var et stort pres onsdag før og under kampen, og når kampen slutter, føler man sig træt og vil bare hvile.
Ancelotti blev spurgt ind til, om han ville bytte sin nuværende situation med Xavis, og til det svarede han:
- For mig er det umuligt at træne Barcelona på grund af min historie. Jeg vil ikke ændre mig. Du skal respektere din egen historie og hver enkelt klubs. Jeg har enorm respekt for Barcelona og for Xavi, men jeg vil ikke bytte med nogen. Jeg er meget glad i den bedste klub i verden og er et sted, hvor folk er meget glade for mig.
Ancelotti afviste at smide håndklædet i ringen i ligaen:
- Vi er bagude i ligaen, fordi Barcelona har gjort det så godt. Vi har fire point færre end dette tidspunkt sidste år, og de har flere. Vi ønsker at afslutte sæsonen stærkt, hvilket betyder at vinde andre trofæer, og det ville være spektakulært. Vi tænker også på ligaen. Ligakampene hjælper os med at holde en god form og en god atmosfære, og indtil det er matematisk umuligt at vinde, vil vi blive ved med at kæmpe om det.
Ancelotti blev bedt om at rangere onsdagens 4-0-sejr over Barcelona, og til det svarede han:
- Det var min 1.272. kamp, og jeg vil placere den højt, da det er en semifinale, og hvis du vinder en semifinale, når du finalen. Fra et fodboldmæssigt perspektiv vil jeg placere denne kamp i top-10 i min karriere, i top-10 af 1.272. Jeg er også nødt til at inkludere nogle finaler, der ikke var så gode i fodboldmæssig henseende, men som stadig vækker meget gode minder.
Om holdets ældre spillere:
- Veteranerne fortsætter. De kan have deres op- og nedture i løbet af en sæson, men det sker for alle spillere. Vi skal ikke dømme spillere efter deres alder, men efter hvad de gør på banen. Du tror måske, at Benzema, Modrić og Kroos ikke har den samme fysiske energi som de unge, men måden disse tre håndterer kampene på er unik, og det kan du ikke købe på noget marked i verden. Dette stammer fra erfaring, og de har erfaringen til at håndtere ting som ingen andre.
Om fremtiden for Modric, Kroos og Benzema:
- Jeg tror, de bliver. Vi skal også tænke på, at den dag, de stopper, skal noget ændre sig, og vi skal se mod klubbens fremtid. Vi har fantastiske unge spillere, der kommer til at forme en æra i Real Madrid, der vil være anderledes end den med Modrić, Kroos og Casemiro.
Om Alabas sæson:
- Han har haft nogle problemer i denne sæson, især fysiske med et par skader, der har påvirket ham lidt. Han har ikke haft den kontinuerlige spilletid, han havde sidste år, men han er tilbage, og han gør det rigtig godt nu. Han er også en del af grunden til, at vi har holdt to rene bur i disse to kampe.
Om Rodrygo, der er meldt klar til kamp på trods af tvivl tidligere på dagen:
- Rodrygo kom for sent til træning på grund af et personligt problem. Så trænede han, og han har ingen problemer og er tilgængelig.
Om Vinícius’ udvikling:
- Han er mere kølig foran mål og i én-mod-én-situationer. Han har håndteret det godt. I hans tilfælde har vi kun arbejdet på specifikke individuelle øvelser for at forbedre hans afslutninger. Der er ingen grænser for, hvad han kan opnå. Hans fysik kommer til at hjælpe ham meget. Han har en meget stærk og kraftfuld krop. Han er ikke træt, og han træner altid meget hårdt. For alle fodboldspillere, der gør en forskel i dag, er målet kontinuitet.