Ancelotti: Jeg er her i næste sæson
Det handler primært om at holde Atlético Madrid bag sig i tabellen og bevare noget godt spillemæssigt momentum, når Real Madrid i aften møder Cádiz. Om den opgave sagde Carlo Ancelotti på gårsdagens pressekonference:
- Vi er i ret god form. Det er en svær kamp, fordi Cádiz spiller rigtig godt, de er i god form. De er et intenst hold, og det kommer midt mellem Champions League-kvartfinalerne. Vi er ivrige efter at lave en god præstation.
- Mine spillere er motiverede til at forberede den rigtige strategi til kampen. Vi er i en turnering, som vi skal respektere. Vi er bagud, men vi vil gøre det bedste, vi kan. Der er ni kampe tilbage. Hvis vi ikke kan slutte på toppen, vil vi kæmpe til det sidste for i det mindste at sikre os andenpladsen. Det ved spillerne, og denne trøje kræver den attitude.
Om Champions League:
- Vi ved stadig ikke, hvem der kommer i semifinalerne. Manchester City skal spille endnu en kamp, og alt kan ske. Det er en Champions League-kvartfinale. Vi har også en føring, men vi skal kæmpe i yderligere 90 minutter.
Om Vinícius og Kroos, der begge er ude af aftenens kamp:
- Vinícius havde en smule overbelastning i slutningen af Chelsea-kampen, men der er ingen skade ifølge scanningerne. Det er en lille belastning, det samme gælder for Kroos. Det ville være for stor risiko at inkludere dem. Vi skal restituere godt til morgendagens (aftenens, red.) kamp. Vi har nogle spillere, der kæmper med træthed, men de vil rejse med og være involveret. Vi stiller med et kampdygtigt hold. Kroos og Vinicius bliver klar til Chelsea-kampen.
Ancelotti gav følgende overordnede vurdering af sæsonen hidtil:
- Vi er nødt til at vente til slutningen med at evaluere sæsonen. Vi har haft succes i nogle turneringer og mindre i andre. Det er fodbold, og vi er nødt til at vente, til det er overstået med at give en vurdering. Det kan blive en meget succesfuld sæson eller en, der ender med en vis tvivl. Jeg hører kritikken, det er forventeligt. Vi lever i en verden, hvor vi skal lytte til mennesker, fans, klubben, spillerne. Der er kritikpunkter, du kan forstå, og som hjælper dig med at forbedre din viden og dit arbejde. En negativ kritik kan give dig en idé om, hvordan du kan gøre tingene bedre.
Ancelotti afviste desuden, at engelsk fodbold har et overtag europæisk:
- Engelsk fodbold har flere meget konkurrencedygtige hold, de er stærke og har spillere af topkvalitet. Jeg er ikke overrasket over, at de engelske hold er favoritter, som det er tilfældet med Manchester City. Man mener måske, at der er et hul, men europæisk fodbold viser noget andet. Sidste år nåede to spanske hold Champions League-semifinalerne, og i år tog italiensk fodbold tre hold til kvartfinalerne. Europæisk fodbold er mere konkurrencedygtig, end hvad det ser ud til, og hvad flertallet siger, især de engelske klubber. De tror på, at deres liga er den stærkeste og mest spændende i verden, men i Europa møder de konkurrencedygtige hold på trods af, at de har færre penge, som det er tilfældet i italiensk eller spansk fodbold.
Om Camavinga:
- Han gør strålende fremskridt i øjeblikket. At spille på defensiv midtbane eller back hjælper hans udvikling. Han har fysiske egenskaber, som betyder, at du kan spille ham stort set overalt. Han kan lide at spille på midten, og jeg tror, han vil være en fantastisk central midtbanespiller. Han kan lære defensive aspekter, som vil hjælpe ham i fremtiden.
Om håndteringen af Benzemas spilletid:
- Vi tænker ikke på, at Benzema skal være Pichichi. Det eneste, vi bekymrer os om, er, at Karim skal være i god form. Vi håndterer hans minutter, når vi ser, at han er træt. Hans restitution fra onsdagens indsats har været blandt de bedste i truppen. Han har det godt, er positiv og motiveret. Når vi ser, at han er træt, giver vi ham et hvil, men det bliver ikke i morgen (i aften, red.).
Ancelotti slog desuden fast, at han også er i Real Madrid i den kommende sæson:
- Præsidenten har altid været meget venlig mod mig, og det bliver han ved med at være. Vi skal se fremad. Klubben er rolig og viser mig stor hengivenhed. Jeg er her næste sæson. Jeg tror, vi kommer til at respektere kontrakten.