Ancelotti: Camavinga vil hellere spille back end sidde på bænken
Ancelotti har afholdt sit pressemøde forud for kampen i morgen aften imod Napoli. Her følger to nedslag i hans udtalelser samt et enkelt fra Fede Valverde, der var den udvalgte spiller til at akkompagnere italieneren.
1. Fran og franskmændene i kamp om venstrebacken
Det første punkt drejer sig naturligvis om venstreback-positionen, som der blev åbnet nye muligheder for i lørdags, hvor Camavinga startede på pladsen, selvom både Fran García og Mendy var med i truppen. Efter den kamp sagde Ancelotti:
- “Det var ikke en nødsituation. Mendy havde ikke spillet i en måned. Jeg overvejede at sætte Fran ind, men da jeg lagde Vinícius på kanten, havde jeg behov for en back med Camavingas egenskaber for at presse mere, når vi mister bolden. Jeg synes, at han gjorde det godt”.
I dette citat fra i lørdags forklarer Ancelotti sine taktiske overvejelser bag valget af Camavinga til venstrebacken, og før Napoli-kampen følger han det op med følgende udtalelse om hvem, der kommer til at spille venstreback:
- ”Camavinga er en mulighed. Det gode er, at han er en komplet spiller, som kan spille adskillige positioner. Han er meget velvillig. Hvis du spørger ham, om han vil spille venstreback eller sidde på bænken, så foretrækker han at spille venstreback. Det kommer ikke til at ske på regelmæssig basis. Vi har to venstrebacks, vi stoler blindt på. Fran har gjort det rigtig godt, og Mendy er på vej tilbage. Positionen er godt dækket ind inklusive Camavinga”.
Det interessante ved de to citater i kombination er egentlig den måde, han åbner for muligheden for at benytte Camavinga som venstreback, selvom franskmanden flere gange har udtalt, at han ikke kan lide at spille der, og Real Madrid har to spillere, der er uddannet til positionen. For én ting er, hvis man ikke vil satse på Fran i en stor kamp for tidligt, eller at Mendy er tilbage, men en anden ting er argumentet, at det handler om, at Vinícius spiller venstrekant. For det må man immervæk forvente, at han kommer til at gøre meget i denne sæson, og hvis Camavinga i Ancelottis øjne er bedst castet til at lade brasilianeren sætte bolden på spil, så Camavinga kan dække af, er det vel at foretrække for Real Madrid? Og det argument har jo tilmed fået ben at gå på oven på Camavingas pragtkamp imod Girona som venstreback. Trods indkøbet af Fran García er den diskussion vist ikke helt lukket endnu.
2. Modric - en legende som det tynde øl?
Det kan føles som et nærmest Marvel’sk indblik i en anden dimension, at vi nu har set Modric sidde to hele kampe på bænken, efter han blev flået ud i pausen imod Atlético Madrid. Men det er ikke desto mindre faktum, efter Ancelotti eksempelvis foretrak at skifte Ceballos ind i stedet for kroaten i det 74. minut i lørdags ved stillingen 3-0 til Real Madrid. Selv siger Ancelotti:
- ”Det er lidt en overraskelse for Modric ikke at have spillet den rolle, som han har gjort tidligere. Han spillede i den første Champions League-kampen og i El Derbi. I de sidste to har han ikke spillet, fordi konkurrencen er hård, og nogle gange vil nogen blive efterladt på bænken.”
Ancelotti fortsætter citatet med at forklare, at der intet ondt blod er mellem hverken ham selv, klubben eller Modric, men alligevel er det værd at bemærke, at Ancelotti sort på hvidt forklarer, at Modric for tiden ganske enkelt er taberen i den hårde konkurrence på Real Madrids midtbane. Man kunne måske også have troet, at Modric havde skrevet under på en kontrakt i sommer med visheden om, at hans spilletid ville falde, selvom han også selv har været ude med interviews, der bestemt indikerer det modsatte. Faktum er altså, at Modric for tiden vejes så let, at han end ikke kan få bare et minut på banen. Forventningen herfra er dog, at han kommer til at starte på banen imod Napoli.
3. Valverde: "Jeg fik så meget fra Casemiro"
Dette tredje punkt er fra Valverde, der gav et lille indblik på spillerplan med et strejf af nostalgi og beundring fra uruguayanerens side over for de midtbanelegender, han har taget ved lære af:
- “Jeg fik så meget fra Casemiro, alle mulige vaner, der virkelig hjalp mig med at modnes. Det er svært at spille her, du er med de bedste i verden, og jeg skal fortsætte med at kæmpe og sætte pris på det. Jeg forsøger at lære de unge spillere det samme, som de lærte mig”.
Det lå ikke just lige for, at Valverde skulle fremhæve Casemiro som læremester og inspirationskilde på den måde, men brasilianeren var trods alt i mange år en sikker skanse på den defensive midtbane stort set uden at blive skadet. Og at dømme fra Valverdes udtalelser var det ikke tilfældigt, og brasilianeren har tilsyneladende sat et livstilsspor på Cristiano Ronaldo-manér hos Valverde, som uruguayeren nu videregiver.
Valverde knyttede også en kommentar til Modric:
- ”Han er en kriger i verdensfodbolden, én af de mest dedikerede fyre, jeg nogensinde har set. Han skriver stadig historie i fodbold og hos Real Madrid, og han sætter et eksempel, især for de unge, som lærer så meget af ham. Vi skal fortsætte med at nyde ham og lære af ham”.
Ud over at den slags anerkendelse til Modric altid falder på et tørt sted hos denne skribent, er det også skønt at få bekræftet kroatens indflydelse på de unge spillere. For det er jo netop det, man drømmer om, når legenderne bliver i klubben trods deres faldende status – at deres betydning fortsat er gigantisk uden for banen.