Ancelotti: Güler har en smuk fremtid foran sig

Carlo Ancelotti mødte i dag pressen forud for Valencia-kampen, og her fik han en del spørgsmål ind til Vinícius’ gensyn med netop det hold efter miseren på Mestalla i sidste sæson samt om de mange kontraktfornyelser på det seneste. Han gled dog let og elegant af på de fleste af de spørgsmål uden at sige noget synderligt spændende, så her følger i stedet et par pointer på spillerplan samt et enkelt temmelig interessant taktisk indblik.
1. Bellingham fit for fight
Vi starter med Ancelottis udtalelser om englænderen. Efter sine skulderproblemer imod Rayo var han ikke med imod Braga, men det lyder som om, at han er klar til kamp igen:
- Vi er fokuserede på, hvad der sker i morgen. Spilleren har det godt, har trænet normalt og er tilgængelig. Hvis der ikke sker noget mærkeligt i disse sidste timer, tror jeg, han vil spille.
En kort og kontant melding fra Ancelotti, der tyder på, at Bellingham ikke har de store skadesproblemer. Holdet klarede sig dog brillant uden ham i midtugen, men mon ikke han er ekstra sulten efter at bringe holdet tilbage på sejrssporet i LaLiga også.
2. Nyt tilbageslag for Arda Güler
Det var lidt af en mavepuster, da det fredag stor klart, at unge Arda Güler endnu engang er blevet skadet. Ancelotti forklarer:
- Desværre skete det før Braga-kampen. Det så ikke ud at være noget seriøst, men det har generet ham i disse dage. Det er ikke alvorligt. Spilleren er lidt nedtrykt, fordi han er ung, vil spille og bidrage til holdet. Det er et lille tilbageskridt og tilbagefald fra hans tidligere skade. Men vi har landsholdspausen til at få ham tilbage i form.
Her har vi altså forklaringen på, hvorfor Güler ikke fik debut imod Braga. Ancelotti fortsatte talestrømmen med nogle tekniske forklaringer omkring skaden, inden han vendte tilbage til Güler:
- Han har en smuk fremtid foran sig, og han er en enormt talentfuld spiller. Jeg forstår, at han er skuffet, men det er et lille muskelproblem. Jeg kan forstå, at det påvirker ham. Det skete også for mig som 21-årig. Jeg var ude i to år og kom så tilbage, og min karriere fortsatte. Derfor er Gülers fremtid ikke i tvivl. Det er en periode, og jeg håber, han kommer sig i løbet af pausen.
Udadtil er der tydeligvis stor opbakning til Güler, der har været afsindig uheldig hidtil i Real Madrid. Og lad os da ikke håbe, at han som Ancelotti kommer til at være ude i to år… for det tyder på, at han har imponeret italieneren til træningerne med de flotte ord, han får med på vejen.
3. Carlos taktikhjørne
Lad os så vende os mod det taktiske. I starten af sæsonen så det bekymrende ud rent defensivt, når især venstresiden blev splittet til atomer med en gumpetung Kroos til venstre og Fran García konstant placeret for langt fremme på banen. Et problem, det ser ud til, Real Madrid er kommet til livs på det seneste, og Ancelotti forklarer det således:
- Vi har ikke ændret systemet. Vi har skiftet på nogle ting defensivt. Vi forsvarer altid med to linjer af fire. Sammenlignet med optaktssæsonens kampe og de første kampe i sæsonen var det en meget tydelig diamant. Nu er Bellinghams position til venstre. Det defensive system har ændret sig, og det har båret frugt. Vi har formået at holde buret rent i mange kampe og være solide. Systemet med bolden afhænger af spillernes kreativitet. At vælge eller definere et system med bolden er meget kompliceret. Nogle gange spiller vi med to, tre eller en linje med fire spillere bag angriberen. Det afhænger også af, hvor Rodrygo og Bellingham befinder sig. Men uden bold er det ret klart, for vores system er et 4-4-2.
Tidligt i sæsonen så det problematisk ud med de chancer, man gav væk defensivt, men man må give Ancelotti kredit for, at han ser ud til at have fået løst de værste problemer i den henseende uden at gå på kompromis med sine egne idéer med to angribere foran en 10’er. Senest i Braga-kampen så vi også, at Brahim Díaz placerede sig til venstre, når modstanderen havde bolden, præcis som Bellingham i kampene før det, mens Valverde i den anden side har masser af erfaring med ikke blot at tage sig af højrekanten men også løbe solen sort og gøre det svært for modstanderne. Der er altså tale om et systemskift i forhold til, når Real Madrid har og ikke har bolden. Om det giver mening, hvad Ancelotti omvendt siger ovenfor om systemet MED bolden, må være op til den enkelte at vurdere, men defensivt er der klare forbedringer. Ja, Real Madrid giver stort set altid chancer væk, men man har kun lukket otte mål ind i LaLiga, så i skrivende stund, trods Militão og Courtois’ lange skader, er det offensivt, at brikkerne skal falde bedre på plads. Og gerne i morgen aften for at vise, at Rayo-kampen bare var (endnu) en døgnflue.