Ancelottis pressemøde: Om straffespark, kontraktfornyelse og unge Endrick

Logo Realmadrid 010101

Real Madrid møder Villarreal søndag aften i LaLiga, og vi har udvalgt fire nedslag fra Carlo Ancelottis pressemøde tidligere på dagen.

1. Målmandsdilemmaet fortsætter

Målmandsposten er fortsat til diskussion i Real Madrid, hvor det ikke er til at vide, om Lunin eller Kepa får pladsen. Ancelotti blev naturligvis spurgt ind til de to keepere:

- Jeg har besluttet mig, men jeg har endnu ikke talt med dem. Jeg vil have, at de først får det at vide fra mig, før de læser det i pressen. Det gode er, at de får mig til at tvivle af den simple grund, at de begge er i god form.

Kepa fik sin første kamp siden sin skade i holdets seneste kamp imod Union Berlin. Det var dog en noget nær gratis beslutning for Ancelotti, idét kampen rent sportsligt var uden betydning, og derfor er det ikke til at vide, om det skal tages som et fingerpeg om, at Kepa nu tager over igen. Samtidig røber Ancelotti fortsat ingenting i sine udtalelser, og dermed har vi at gøre med en målmandssituation, hvor tvivlen om, hvem der kommer til at spille, ikke har været større længe. Selv med Diego López, Casillas og Navas havde man en rimelig klar idé om, hvem der spillede i hvilken turnering. Men det er også en besynderlig situation at stå med to keepere, som muligvis begge er fortid til sommer.

2. 3 brændte straffespark på 3 forsøg: Ancelotti forklarer

Imod Union Berlin brændte Real Madrid sit tredje af tre forsøg i sæsonen på straffespark, idét Modric præcis som Joselu og Rodrygo misbrugte muligheden. Ancelotti forklarede problematikken således:

- Sidste år var der en meget klar rækkefølge, det var Karim (Benzema, red.) og derefter Modrić. Dette har ændret sig, fordi den første skytte var Modrić, som ikke spillede så meget tidligere. Vi har Joselu, der sparker dem rigtig godt, men ikke spiller alle kampene. Vi forsøger at fikse det og træne det, men det er ikke kun et teknisk problem, det handler også om atmosfæren - noget der ikke kan forberedes til træning. Vi arbejder på det, og forhåbentlig kan vi løse det.

Som Ancelotti forklarer det her, er der en problemstilling i, at der sjældent er garanti for, at holdets to førende skytter er at finde på banen, når muligheden opstår. Ønsker man en skytte, hvor der er stor chance for, at han tager størstedelen af forsøgene på en sæson, kunne det derfor være en idé at vælge en spiller, der er en fast del af startelleveren. Tilsyneladende er Rodrygo gledet lidt ud af diskussionen, og Vinícius er med sine afslutningsegenskaber – eller lidt for ofte mangel på samme – måske ikke det oplagte valg. Men hvad med Valverde og Bellingham? Det er kun hvile, skader og karantæner, der kan holde dem fra startelleveren, og især Bellingham har vist sig iskold foran mål og tilmed dygtig til at steppe på de store aftener. Måske skulle man blæse på hierarki, anciennitet og seniorergoder og bare give ansvaret til englænderen?

3. En kontraktfornyelse i julegave?

Det er fortsat ingen klarhed om Ancelottis fremtid, og italieneren blev spurgt, om han drømmer om en kontraktfornyelse i julegave. Svaret lød således:

- At være træner for Real Madrid er det vigtigste. Jeg håber, at spillerne giver mig en julegave ved at vinde de to resterende kampe, så vi kan holde en rolig jul. Hvis klubben er tilfreds, er jeg det samme. Vi har hverken travlt eller problemer med at forny. Indtil den 30. juni 2024 er vi her.

Man kan ikke forvente andet end et politikersvar til den slags spørgsmål, men kan man alligevel antyde en velvillighed til at forny, hvis klubben kommer med et tilbud? Ancelotti har nok været i gamet i for mange år til at røbe noget som helst, før klubben ønsker det.

4. Ancelotti: Håber Endrick nyder øjeblikket

Der har været fokus på, at Endrick er i Madrid og skal se kampen på Santiago Bernabéu imod Villarreal. Ancelotti blev naturligvis bedt sig om at forholde sig til det, og selvom der ikke er nogle guldkorn at hente i hans svar, får I det alligevel her:

- Mit råd til de unge er at nyde øjeblikket. Han udvikler sig rigtig godt, og vi er glade for, at han bliver vores spiller fra juli. Jeg håber, at han nyder dette øjeblik. Han er kommet for at se os, se kampen, og vi har talt lidt med ham, men vi skal vente til juli. Han lærer spansk. Han er glad for, hvad han har formået at opnå. Han har gjort det flot på sit hold, og de har vundet et par titler. Han gør det godt, men han er meget fokuseret på, hvad han skal gøre for landsholdet til OL.

Udtalelsen står fint alene, men det er alligevel bemærkelsesværdigt, hvor meget fokus der er på unge Endrick. Efter Rodrygo og Vinícius’ skifte og succes i Real Madrid, kan det tyde på, at fokusset og forventningerne til den endnu dyrere Endrick er endnu større. Det er ikke sikkert, at Ancelotti er cheftræner, når Endrick kommer, men det ville næppe være en dårlig ting for den unge brasilianer til at komme i gang i Europa.

Seneste artikler...