Ancelotti: En finale er det vigtigste og det farligste
Carlo Ancelotti afholdt i går sit pressemøde forud for Champions League-finalen i aften imod Dortmund, og her følger italienerens ord.
Ancelotti første ord var:
- Vi har haft den nødvendige tid til at forberede os til kampen. Holdet er fokuseret og koncentreret, og der er den nødvendige tiltro i omklædningsrummet til at få det bedste frem i os. Vi skal være selvsikre for at spille sæsonens vigtigste kamp. Altid med stor respekt for modstanderholdet, der fortjener at spille denne finale. Forhåbentlig går alt godt.
- Jeg er meget glad for at være her, det er ikke første gang, og forhåbentlig er det heller ikke sidste gang. Vi har haft det godt i opløbet til denne type kamp. Senere kommer bekymringen om kampen, men jeg tror på det. Mine spillere vil give alt, ligesom Rodrygo vil. Han er en meget vigtig spiller for os og vil være det i fremtiden, det er der ingen tvivl om.
Den sidste udtalelse med Rodrygo er formentlig en reference til skriverierne om, at han kunne være på vej videre. Noget, som Rodrygo selv har afvist på sociale medier.
Om valget af målmand til kampen:
- Lunin har haft influenza, hvilket har forhindret ham i at rejse og træne. I morgen rejser han og vil være på bænken, så Courtois spiller.
Om hvorvidt han kommer til at give en rationel eller følelsesmæssig tale til sine spillere før kampen:
- For mig er det vigtigste i denne type kampe at få spillerne til at forstå klart, hvad de skal gøre på banen. Jeg er meget tydelig, så holdet er mindre nervøst, og jeg fokuserer meget på det taktiske aspekt. Følelserne kommer, og hver enkelt håndterer dem med deres egen karakter. Vi vil have negative følelser før kampen som frygt og bekymring, men de er en vigtig del af at gøre tingene rigtigt. Jeg har meget tiltro, fordi holdet har vist en fantastisk kvalitet gennem hele sæsonen. En anden meget vigtig komponent er det at ofre sig for kollektivet og tilgangen. Dette hold har været i stand til at vise det gennem hele sæsonen. Ofre og kvalitet vil være nøglen i morgen (i aften, red.).
Om holdets karakter:
- Der er noget specielt ved denne klub. Det er ikke tilfældigt, der er noget vigtigt, som jeg ikke helt ved, hvor kommer fra. Det kan være historien, traditionerne, kvaliteten og karakteren af disse spillere... Det er sket mange gange, og det er ikke tilfældigt.
Ancelotti gav følgende sammenligning med La Décima, som han også var cheftræneren bag:
- Jeg er ti år ældre, men jeg føler mig stadig ung. Første gang jeg var i finalen med Real Madrid var for ti år siden, og jeg har lært meget siden da. Vi er i stand til at gøre et fantastisk stykke arbejde med denne generation. Der er nogle spillere, der var her for ti år siden og stadig er her. Takket være disse spillere og denne klub har vi kunnet opnå noget virkelig vigtigt. Det er utroligt, hvis du tænker over det.
Om kravet til at vinde:
- Det er ikke en besættelse, besættelsen er at konkurrere og forsøge at gøre det maksimale. Det har vi gjort denne sæson og også sidste sæson. Nogle gange går tingene ikke, som man ønsker. At vinde Champions League er selvfølgelig meget vigtigt, og jeg synes allerede, man kan sige, at denne sæson har været meget succesfuld for dette hold, uanset udfaldet i morgendagens kamp.
Om at overvinde de mange besværligheder i denne sæson:
- Det handler om holdning og ånd. I løbet af sæsonen har spillerne haft mulighed for at vise deres koncentration og holdning i alle kampe. Vi så det problem at miste Benzema og andre spillere som en mulighed for at forbedre os.
Om sine følelser op til kampen:
- En finale er en finale. Det er den vigtigste kamp og også den farligste. Man skal nyde det fuldt ud at være her, og derefter begynder bekymringen for, at det kan gå galt. Det er meget tæt på det vigtigste i fodbold, nemlig at vinde Champions League. Der er frygten for, at det glipper, men sådan er det. Der er en enorm glæde ved at være her, fordi det er meget svært at nå til en finale. Tingene skal gå rigtig godt: man skal have lidt held, aldrig give op... Når man er i finalen, er succesen meget tæt, og bekymringen begynder. I morgen begynder frygten og bekymringen, det er normalt. Jo mere frygt man har, desto større er glæden ved at vinde.