Ancelotti: Vi giver os selv 10 ud af 10 for sæsonen

Carlo Ancelotti vandt sit tredje Champions League-trofæ med Real Madrid og femte i alt lørdag aften, og efter kampen satte italieneren ord på den enorme bedrift:

- Denne sæson har vi haft mange problemer og mistet kvalitetsspillere. Vi har kompenseret for det med engagement og kollektiv dedikation. Denne Champions League blev vundet med både opofrelse og kvalitet. En af de to var ikke nok. Jeg er tilfreds med truppen.

- Vi gav aldrig op. Vi giver os selv ti ud af ti for sæsonen. Vi har haft en perfekt sæson. Vi håndterede det rigtig godt. Mit hold og mine spillere har været fremragende.

Ancelotti analyserede kampen på følgende vis:
- Når du ikke udnytter dine chancer i fodbold, er risikoen der for at indkassere mål eller miste føringen meget høj. De spillede bedre end os, men de gav os muligheder, da kampen stod lige, og i anden halvleg, hvor vi spillede bedre og med mere balance, vandt vi kampen. Jeg er meget glad. Dette er den niende finale, som Madrid har vundet i træk, og faren for ikke at vinde den var reel. Dortmund var en meget ubehagelig modstander.

Om sin tale til spillere i pausen efter den elendige første halvleg:
- Jeg behøvede ikke at blive vred, men skulle klargøre tingene. Dortmund gjorde det rigtig godt, og vi havde ikke balance. Vi mistede bolden på modstanderens banehalvdel, og vi var ikke godt positioneret. Vi ændrede systemet til 4-3-3, og det fungerede bedre, ligesom attituden i anden halvleg. I omklædningsrummet var vi ret rolige, og vi diskuterede systemændringen. Spillerne var enige om at ændre det, og det gjorde vi.

Om Toni Kroos:
- Vi er meget taknemmelige for ham. Han er sluttet på den højest mulige note. Han havde modet til at stoppe. Han er en legende, og han var meget glad. Alle madridistas takker ham for, hvad han har gjort. Ikke kun for hans spil, men også for hans attitude, professionalisme og seriøsitet. Han har ikke misset en dag i disse ti år. Jeg har fortalt ham, at vi venter på ham, og at hvis han ændrer mening, vil vi være der.

Om målene for næste sæson:
- Vi mister en meget vigtig spiller, men vi har spillere til at erstatte ham. Vi vil tilpasse os spillernes karakteristika, og vi bliver nødt til at spille anderledes. Vi har fantastiske spillere og ressourcer til at være konkurrencedygtige. Du bliver aldrig mæt her. Lad os nyde i morgen (søndag, red.) som vil være endnu en fantastisk dag med fansene. Så vil vi hvile, og vi vender tilbage med samme lyst og entusiasme som altid. Den næste udfordring er at prøve at gøre det bedste, jeg kan. Denne turnering har givet mig utrolig lykke som spiller og træner, og målet er at prøve at gentage denne følelse. Jeg er heldig at være i den bedste klub i verden.

Om sin anden periode i Real Madrid:
- Det var svært at forestille sig, at man på tre år kunne vinde to Champions Leagues og to LaLiga-titler med et hold, der langsomt ændrer sig. Det er det bedste hold i verden, og det at være her er en stor gave. Jeg nyder det og prøver at få det bedste ud af det. Jeg har min søn som assistent, og han kan fortælle mig ting, som ingen andre kan fortælle mig. Vi føler os hjemme i det daglige, og vi er en familie, ligesom Real Madrid. Det er det, der får os til at skille os ud. Det er en fodboldfamilie. Alle arbejder, og der er en meget sund atmosfære skabt af klubbens traditioner. At arbejde i en familie er bedre end i en industri.

Seneste artikler...