Ancelotti: Tydeligt at Valverde skal tage sig af frisparkene
To sene mål i 3-0-sejren over Real Valladolid i går aftes kunne ikke skjule det faktum, at Real Madrid igen så slatne og dårligt afstemte ud i offensiven, og Carlo Ancelotti havde efterfølgende denne konklusion på opgøret:
- Vi skal være tilfredse med sejren. Vi skal huske de problemer, vi stødte på, især i første halvleg. Vi forbedrede os defensivt. Tempoet i første halvleg var løst og langsomt. Vi var mere energiske i angrebet i anden halvleg og havde mere bevægelse med bolden. Holdet spillede tættere sammen og vandt hurtigt bolden tilbage, når vi mistede den. De var bedre defensivt end i Mallorca-kampen. Det var ikke kun angriberne, der var bedre; vi var bedre som en enhed i dag.
Valverdes 1-0-mål:
- Det er meget sværere at score på direkte frispark i fodbold i dag. Valverde sparker godt, og vi skal udnytte det. Det er svært at score på direkte frispark, fordi muren hopper, og det er meget vanskeligt. Valverde er farlig i den situation, han gjorde det rigtig godt i dag, og det er tydeligt, at det er ham, der skal tage frisparkene. Jeg vil ikke lægge pres på ham.
- Han forbedrer sig stadig, han viser meget mere karakter, og han har meget mere ansvar på holdet nu. Han er en uerstattelig spiller takket være sin kvalitet, sin styrke og sin intelligens. Vi er heldige at have ham. Da Kroos forlod klubben, synes jeg, han valgte den perfekte spiller til at erstatte ham.
Mbappé:
- Han er en fremragende angriber, meget hurtig, han har gode bevægelser uden bolden, han angriber bagrummet, og han havde tre-fire chancer, som han skabte med sine bevægelser. Han kommer til at score fra den position (som 9’er, red.), fordi han altid har gjort det. Han behøver ikke at spille på venstre fløj eller centralt hele tiden, fordi han vil score mange mål.
Endrick:
- Han ser rigtig god ud, og han har et stort potentiale. Han har vist sin kvalitet meget hurtigt med sin boldkontrol, og han har et meget kraftfuldt skud. Han er en central angriber og meget farlig i små rum.
Om de unges udvikling:
- Denne kamp er en del af deres udvikling. Vi skal gradvist give både Arda (Güler, red.) og Endrick minutter, så de kan tilpasse sig holdet og gøre konstante fremskridt. De har en god chance hver dag og i hver kamp for at spille på Real Madrids niveau.
Om at håndtere Real Madrid-truppen:
- Jeg føler ikke noget pres. Jeg er meget glad, fordi dem, der spiller mindre, udnytter de minutter, jeg giver dem. Lucas Vázquez er for eksempel ikke normalt en starter, og han er en af de bedste til træning. Det er derfor, det er så svært at vælge en startopstilling. Jeg føler mig lidt trist over det, men det er mit ansvar at vælge starterne. På dette tidspunkt af sæsonen, med varmen, bliver spillerne trætte. Når en spiller er træt, er det rigtige at gøre at række hånden op, men det er ikke sket i de sidste 40 år. Derfor er det min opgave at identificere, hvem der er træt. Spillerne bør tage mere ansvar i denne henseende. Jeg har allerede talt med dem om det, fordi jeg har stor dybde på bænken, og der er spillere, der gør det godt og fortjener at spille.
Arda Güler:
- Arda startede som playmaker, og vi ændrede Rodrygos position. Spørgsmålet i dag var, om Arda eller Brahim skulle spille. Jeg følte, at det skulle være Gülers kamp, fordi vi spillede hjemme, og han kunne få gavn af minutterne. For at være ærlig leverede han en god præstation.
Til det afsluttende spørgsmål om, hvor vidt Lunin bliver i Real Madrid, lød svaret:
- Ja, han bliver.