Vinícius om racisme i Spanien: Næste gang forlader vi alle banen

Vinícius har gentagende gange måttet lægge ører til racistiske mishagsytringer og et væld af andre fornærmelser under sin tid i Spanien, og én gang endte det endda med et rødt kort til ham selv, dengang i den tragiske kamp på Mestalla.

I Spanien har man hverken i fodbolden eller samfundet generelt været god til at lave de rette foranstaltninger, og i et interview til CNN slår Vinícius fast, at man på holdet er klar til at træffe beslutningen selv.

Her lyder det fra den dribleglade brasilianer:
- Vi snakker ofte om det i klubben. Ikke bare mig, men alle spillerne har sagt, at hvis det sker igen, så vil vi alle forlade banen, så alle dem, der fornærmede os, vil skulle betale en meget større pris.

Vinícius påpegede, at beslutningen naturligvis er svær at træffe, da størstedelen af publikum blot er mødt frem for at se en fodboldkamp. Og så knyttede han i øvrigt følgende kommentar på det betændte emne:
- Det er altid meget svært at snakke om racisme, fordi sidste sæson skete det meget for mig her i Madrid, og det er ikke engang tæt på, hvad normale mennesker lider under på gaderne. Det tænker jeg altid på.

Seneste artikler...