Ancelotti efter straffesparksdrama: Et lotteri, der gik vores vej
Det var med at finde en grimasse, der passede, både under og efter kampen imod Atlético Madrid i går aftes. Faktum er dog, at Real Madrid, efter støvet har lagt sig, kan betragte sig selv som Champions League-kvartfinalister, og den kendsgerning skulle Carlo Ancelotti naturligvis forholde sig til foran pressen efter kampen.
Her sagde han indledende:
- Det var en svær kamp, og endnu mere, når du indkasserer et mål inden for det første minut. Derefter trak de sig tilbage for at forsvare og forsøgte at fange os på kontra. Prioriteten var at have effektiv boldbesiddelse og ikke komplicere kampen yderligere. Det var et jævnbyrdigt opgør, og Atlético er et af de bedste hold i verden, hvad angår defensivt spil. De er velorganiserede, forsvarer godt og arbejder hårdt for hinanden. Vi havde en stor chance med det utrolige Mbappé-løb, men vi missede straffesparket, og det stod lige indtil straffesparkskonkurrencen. Der sendte vi vores bedste skytte op først, og så gik Rüdiger til sidst, fordi han scorede mod City (i straffesparkskonkurrencen i sidste sæson, der også blev afgørende, red.)
Ancelotti fortsatte:
- Jeg forsøgte at forklare, at vores prioritet var ikke at komplicere tingene ved at miste bolden i farlige områder, hvor de kunne fange os ude af position. Hvis de var kommet foran 2-0, ville kampen have været meget svær. Vi var bedre på det punkt i anden halvdel af den forlængede spilletid. Vi skal altid stræbe efter at forbedre os, og det arbejder vi henimod. Jeg har allerede forklaret, hvad vores tilgang var i denne kamp. Det så ud til, at vi havde brug for at score et mål, og vi var aldrig ude af opgøret på noget tidspunkt.
Straffesparkskonkurrencen:
- Jeg har ingen idé om, hvad der kan gøre forskellen i en straffesparkskonkurrence. Du skal vælge de mest rolige spillere, du kan finde. Det er et lotteri, og det gik vores vej. Atlético går ud af turneringen med hovedet højt, fordi de spillede på deres allerbedste niveau. Jeg var ret rolig omkring det hele. Når det er et lotteri, kaster du mønten, og heldigvis gik det vores vej.
Rüdiger som den sidste straffesparksskytte:
- Vi var ikke sikre på, om vi skulle gå med ham eller Endrick. Jeg så på Endricks ansigt, og så valgte jeg Rüdiger.
Om Álvarez’ heftigt omdiskuterede straffespark, der blev korrekt annulleret efter spillets regler:
- Jeg tror, dommerne allerede havde opdaget det på VAR, da vi indså det. Jeg så det ikke i første omgang, men det ser ud til, at han rørte den med sin venstre fod, da jeg så det igen.
Camavinga:
- Han leverede sit bedste i en af de sværeste kampe. Han har haft en lille nedgang i de seneste kampe, men han tilførte meget til holdet i dag. Tchouaméni havde en advarsel, og jeg valgte at skifte ham ud på grund af risikoen på Atléticos kontraangreb. Valverde og Camavinga spillede rigtig godt både offensivt og defensivt.
Yderligere om straffesparket, som Mbappé anskaffede:
- Det var allerede besluttet, at Vinícius skulle tage det, og desværre missede han. Han skulle ikke tage et straffespark i straffesparkskonkurrencen, men han bad om at blive taget ud, fordi han var meget træt.