Ancelottis afviser at bruge pisken: Jeg leder med en 'blød hånd'

Real Madrid mangler én ligakamp, før Copa del Rey-finalen løber af stablen i weekenden, og den spilles onsdag aften imod Getafe. Her følger Carlo Ancelottis udtalelser om kampen og andet løst og fast angående Real Madrid på dagens pressemøde.

Getafe-kampen:
- Vi ved alle, hvordan Getafe spiller – intens fodbold, meget velorganiseret med mange dueller. De er et meget stærkt hold med klare idéer. Det er sådan en type kamp, vi forventer. Jeg mener, vi er klar og opsatte. Sæsonafslutningen nærmer sig, og kampene bliver vigtigere og vigtigere for alle hold, fordi der er meget på spil, og vi ønsker at fortsætte.

Sæsonproblemer:
- Jeg synes, at problemet, vi har haft i denne sæson, er ret tydeligt. Der er ikke så meget at sige. Vi har mistet to nøglespillere i forsvaret, som har været svære at erstatte. Vi har ændret vores spillestil en smule. Vi har spillere med andre egenskaber, og vi har haft svært ved at finde den rette balance, hvilket jeg håber, vi finder i denne afsluttende fase, for vi har meget på spil. Det bliver svært at vinde i de resterende kampe, hvis vi ikke har balance. Hvis vi har den, kan vi vinde.

Startopstillingen mod Getafe:
- Startopstillingen i morgen afhænger af, hvordan spillerne har det efter kampen søndag aften. Jeg synes, de har restitueret godt på træningsbanen i dag, men nogle er stadig lidt trætte, hvilket er helt normalt. Vi ser på det i morgen.

Om sin fremtid, hvis Real Madrid vinder ligaen og cuppen:
- I fodbold er alt muligt. Intet overrasker mig længere, så alt kan ske. Jeg bærer ikke nag til nogen eller noget. Jeg elsker at stå på sidelinjen her. Jeg elskede det i første periode, og jeg elsker det i denne anden periode. Jeg håber, det fortsætter så længe som muligt. Hvis det en dag slutter, vil jeg være taknemmelig og tage hatten af for denne klub. Intet andet.

Endrick:
- Han udvikler sig godt og arbejder rigtig hårdt. Han spiller mere nu, fordi der er kampe, hvor vi har brug for hans styrke og kvalitet.

Der resterer to vigtige El Clásico’er i sæsonen, og om dem sagde Ancelotti:
- De to titler, vi stadig kan vinde, hvis vi ikke tæller VM for klubhold med, afhænger af, at vi slår Barcelona. Det er det eneste spørgsmålstegn lige nu. Hvis vi vil vinde begge turneringer, skal vi vinde de to kampe. Vi skal starte godt i den næste kamp og så fokusere på pokalfinalen. Vi tror på, vi kan gøre det. Vi skal tydeligvis ændre nogle ting, og det vil vi gøre.

Om sin egen personlige situation:
- Jeg er meget glad i klubben. Klubben ved godt, at det har været et sværere år, helt klart sværere end sidste år. Det er sjældent at have en sæson som sidste år. Sammen håndterer vi udfordringerne og forsøger at kontrollere dem. Bryllupsrejsen fortsætter. Jeg er meget glad og tilfreds, under en masse pres, men sådan er det. På dette tidspunkt af sæsonen er der meget pres. Succes er tæt på, og det er naturligt, at stress og pres stiger. Stress er brændstof for mig, det generer mig ikke. Det giver mig energi til at tænke klart. Indtil jeg står op om morgenen, er alt fint.

Ancelotti blev spurgt ind til sin styring af holdet og om at være en autoritet:
- Jeg er blevet spurgt om det mange gange. På italiensk siger man ‘un refren’. Hver gang der er problemer, nævner man ‘den bløde hånd’. Det skete også i min første periode her, for meget blød hånd. Jeg prøver at lede relationer ved at være mig selv. Jeg er blevet vred mange gange i denne sæson, men det betyder ikke, at jeg er hård. Min stil er at have et åbent forhold til folk på samme niveau. For at det kan lade sig gøre, er gensidig respekt afgørende. Og det har vi haft, også i svære tider. Jeg har en 'blød hånd', fordi ingen nogensinde har brugt en hård en mod mig, hverken min far, mine trænere, min lærer, ingen. Mange steder har man sagt, jeg burde bruge pisken. Men det er jeg ikke i stand til. Hvis man vil have en træner, der styrer med pisk, så må man hente en anden. Det er ikke min måde.

Planlægning og problemer i truppen:
- Kunne man have gjort det bedre? Ja, det vil jeg sige. Jeg har selv begået fejl. Det er noget, vi kan evaluere efter sæsonen, og forhåbentlig vil det få mindre betydning, hvis vi vinder noget.

Om at spille LaLiga så tæt på pokalfinalen:
- Jeg klager ikke over det, fordi det kan ske. Vi kunne ikke spille tirsdag, fordi Athletic også spillede torsdag og søndag. Vi kunne ikke spille lørdag og så igen tirsdag. Det er fint. Vi har tid nok til at restituere. Vi spiller også tæt på, så vi skal ikke rejse. Selve tidspunktet kl. 21.30 kunne være bedre, mange folk sover der. Lad os håbe, mine spillere ikke falder i søvn i morgen.

Om Fran García:
- Han har forbedret sig. Han har spillet mere og altid leveret godt. At jeg har brugt Camavinga i nogle kampe skyldes, at de har forskellige egenskaber. Camavinga trækker mere ind i banen, mens Fran spiller bredere og bruger kanten godt. Når Vinícius spiller bredt, kan det være sværere for Fran at vise sit spil. I de kampe har jeg valgt Camavinga som back.

Seneste artikler...