Ancelotti: Güler kan blive en starter i Real Madrid
Hvad der lignede tre sikre point, endte med at blive en tæt 3-2-sejr, da Celta Vigo i går eftermiddag besøgte Bernabéu, og her følger Carlo Ancelottis analyse af kampen.
Italieneren lagde fra land således:
- Det virkede som om, kampen var afgjort. Vi havde chancen for at score det fjerde mål med Güler. Så foretog vi udskiftningen, fordi Asensio var træt og ikke kunne fortsætte. Vi led lidt mere end nødvendigt. Man skal tage i betragtning, at med Asensio ude manglede vi seks forsvarsspillere, og vi er ikke altid i stand til at fikse de ting. Men vi spillede rigtig godt i en time, vi kunne have forvaltet føringen lidt bedre, men i sidste ende var det en flot sejr.
Om den storespillende Arda Güler:
- Gülers udvikling er naturlig for en spiller, der vil spille for Madrid, som har masser af kvalitet, som har arbejdet hårdt og ikke har mistet selvtilliden. Det er tydeligt, at Güler i september ikke er den samme som i dag, han har ændret sig meget. Hans fysiske profil har også ændret sig, han er meget stærkere, og han har stadig den samme kvalitet. Det har været en helt normal og naturlig udvikling for en ung spiller i Real Madrid.
Om Real Madrid kan vinde LaLiga med en sejr i El Clásico:
- Det ved jeg ikke. Hvis vi vinder, er vi stadig et point bagud. LaLiga er i Barcelonas hænder, men vi vil have flere chancer, hvis vi kan vinde. Det er en stor mulighed. Vi vil forberede os godt til søndagens kamp, som jeg ikke siger er afgørende, men næsten.
Ancelotti blev spurgt ind til, hvor meget indflydelse henholdsvis træneren og spilleren har, når der bliver skiftet ud under kampen:
- Jeg har ansvaret for at prøve at håndtere truppen bedst muligt, ikke den enkelte spiller. Det påvirker nogle spillere mere end andre. Her har vi talt om Endrick, om meget unge spillere. Real Madrids historie siger, at store spillere… man skal tage sin tid på bænken, før man bliver en ubestridt starter i Real Madrid. Arda (Güler, red.) gjorde det rigtig godt sidste år, gør det bedre i år og vil gøre det endnu bedre næste år. Han har profilen til at kunne blive starter i Real Madrid. Bænken har været god for ham, det har ikke generet ham, og han har udviklet sig rigtig godt.
Om det er umuligt at slå Barcelona på deres hjemmebane:
- Vi spillede den sidste kamp for en uge siden. Det var en meget jævnbyrdig kamp, og vi var tæt på at vinde. Vi behøver ikke at opfinde en masse ting. Vi skal spille en seriøs kamp. Den er meget vigtig. Vi vil spille med al selvtillid i verden. På trods af alle vanskelighederne er vi der, og at kunne kæmpe i denne kamp er smukt.
Om Mbappés indflydelse og rolle mod Barcelona:
- Han bliver en meget vigtig spiller i denne kamp, fordi Barcelona spiller med en meget høj forsvarslinje. Hans løb i dybden bliver meget vigtige og afgørende.
Startopstillingen til Barcelona-kampen:
- Rodrygo har let feber, men han vil komme sig. Vi har en uge, det er den tid, vi behøver for at forberede os rigtig godt til kampen.
Om Gülers muligheder for en startplads i El Clásico:
- Han kan altid spille. Han vil konkurrere om at være i startelleveren. Der er ingen tvivl om det.
Ancelotti fik spørgsmålet, om han tidligere har haft en målmand, der var så afgørende som Courtois:
- Ja, jeg har en liste. Det har været en heldig karriere for mig. Jeg har haft en meget lang liste af målmænd, begyndende med Buffon. Cech, Neuer, Dida, Van der Sar, Casillas, Pickford. Hvis jeg skal lave toplisten, er Courtois meget højt rangeret. Jeg har haft de bedste i verden, som Perucci i Juventus, en meget god liste af målmænd, og det er en af grundene til min succes. Også listen af midtbanespillere og angribere.
Hvordan er det lykkedes Güler at slå igennem på holdet?
- Jeg ser ham som meget bedre og med mindre ansvar end sidste år. Sidste år virkede det som om, han havde meget ansvar i forhold til sin alder. Han håndterer det godt. Han er roligere og meget mere selvsikker. Hvis han begår en fejl, er det ikke verdens ende. For nogle måneder siden kritiserede jeg dem, der var omkring ham, og nu må jeg rose dem, for de har gjort det rigtig godt.