For 45 år siden: Real Madrid slog filialholdet Castilla i Copa del Rey-finalen
I dag er det 45 år siden, at Real Madrid vandt Copa del Rey-finalen i historiens største Madridista-opgør til dato.
Modstanderen var nemlig ingen ringere end Real Madrids filial-hold, Castilla, og finalen blev spillet på Estadio Santiago Bernabéu.
At Real Madrids filialhold overhovedet kunne deltage i Copa del Rey, skyldtes at Castilla på dette tidspunkt var en selvstændig klub med egen ledelse, men fyldt med håndplukkede spillere af Real Madrid.
Real Madrids vej til finalen gik gennem sejre over Logroñes, Betis og Atlético Madrid, mens Castilla mødte nordspansk modstand i form af Ath. Bilbao, Real Sociedad og Sporting Gijón.
Real Madrid endte med at vinde det ulige opgør med 6-1, men Castilla blev belønnet med en plads i Pokalvindernes turnering den efterfølgende sæson og kom dermed også ud og spille europæiske kampe.
Real Madrid: García Remón, Sabido, Pirri, Benito, Camacho, Ángel, Del Bosque, Stielike (García Hernández, 63’), Juanito, Santillana og Cunningham (Roberto Martínez, 82’).
Castilla: Agustín, Juanito, Herrero, Castañeda, Casimiro, Álvarez, Gallego, Bernal, Pineda, Paco Sánchez (Lorenzo, 45’) og Cidón (Balín, 73’).
Mål:
1-0 (min. 20): Juanito.
2-0 (min. 41): Santillana.
3-0 (min. 59): Sabido.
4-0 (min. 62): Del Bosque.
4-1 (min. 80): Álvarez.
5-1 (min. 82): García Hernández.
6-1 (min. 89): Juanito.