Courtois efter storkamp på Anfield: “Jeg forsøgte at holde os inde i kampen”
Thibaut Courtois leverede endnu en fremragende præstation på Anfield, hvor hans redninger forhindrede et større nederlag i den fjerde Champions League-runde. Den belgiske målmand evaluerede kampen med ærlighed og realisme:
– “Det er ærgerligt. Jeg prøvede at holde holdet inde i kampen. I anden halvleg lavede vi for mange frispark tæt på feltet, og de er stærke på dødbolde – deres mål kom netop derfra. Vi forsvarede ellers godt, men med bolden manglede vi noget på den sidste tredjedel. Vi havde svært ved at komme derop og mistede bolden for let. Det er noget, vi skal forbedre. Men vi spillede på et meget svært stadion – et af de mest komplicerede steder i Champions League. Man kan tabe her, selvom det selvfølgelig ikke er vores mål. Nu har vi to vigtige kampe før jul: ude mod Olympiacos, som bliver svær, og derefter hjemme mod Manchester City. Vi må bare fortsætte.”
“For mange unødvendige frispark”
Courtois fremhævede, at holdet begik fejl i farlige situationer:
– “Nogle frispark var unødvendige, og i andre situationer må man bare trække håndbremsen, fordi modstandernes angreb er farligt. Ved målet var det måske ikke engang nødvendigt at lave frispark. Jeg synes faktisk ikke, det var et frispark – han falder, da han ser Bellinghams ben. Men det var en god bold og et flot mål. Vi manglede rene afleveringer og havde svært ved at holde på bolden på deres banehalvdel. Det er der, vi skal blive bedre mod de stærke hold – især på udebane. Hjemme spiller vi godt, men ude kan vi stadig forbedre os.”
Anfield – et særligt stadion
– “Anfield er et meget svært sted at spille. Man kan tabe her, det sker. Vi skal stå frem, spille bedre, men i sidste ende bliver sådanne kampe afgjort på detaljer – og det var det, der skete i dag. Vi skal bevare roen. Holdet har det godt. Efter ligakampene skal vi ud og vinde mod Olympiacos i Champions League. Det bliver også en hård udekamp, men hvis vi vinder der, fortsætter vi med gode chancer for at nå kvartfinalerne.”
Den spektakulære redning
Den belgiske keeper beskrev også sin mest opsigtsvækkende redning – med benet i en to-mod-en-situation:
– “Man skal bare dække så meget plads som muligt. Jeg så, det var to mod én, og Szoboszlai kom alene. Hvis jeg blev stående på stregen, ville det være som et straffespark – næsten umuligt at redde. Jeg ville gå ud mod midten, men ikke tage for stor risiko, hvis han skød selv. Da jeg så afleveringen, gik jeg frem for at lukke vinklen. Jeg er to meter høj, har lange ben og arme, så det handler bare om at kaste sig alt, hvad man har. Det var måske ikke en klassisk målmandsredning – men den tæller lige så meget.”